September 3, 2001

Jag har alltid undrad vad "slentrian" betyder.. har läst det ett par gånger.
Sen undrar jag om man uttalar ordet terapeut som "terapeVt", "terapeFt" eller "terapeUt".
Jag säger att det är den sista, men min flickvän envisas om att det är nån av de första två.
Sen undrar jag hur man uttalar ordet "men" i sammanhanget "offret fick bestående 'men' ". Ska man ha ett förstärkt "e" eller ska man bara uttala de som i sammanhanget "han ramlade 'men' ställde sig upp" ?
Jag undrar även hur man uttalar oregano... På alla språk förutom svenska säger man "orégano", så jag säger så på svenska också men tydligen tycker folk att det låter lustigt.
Hur är rätta uttalet?
November 9, 2002

coalan wrote: Jag säger terapeFt och det ärd et jag hört mest av.
Sen så "offret fick bestående 'men' " är ju inte samma "men" som "han ramlade 'men'" så det tycker jag bör uttalas som e:et i ben.
*edit* inte som namnet Ben utan de man går på t.ex.
Det man går MED hoppas jag du menar, annars e du bra elak
ONTOPIC: elak, hur ska de uttalas, med a:et som när man rabblar alfabetet, eller som a:et i "annars". alltså, långt eller kort "a"?
EDIT: undrar också om ordet psykisk, ska man verkligen betona p:et och s:et?
Jag uttalar inte ens p:et i det ordet. Ser alla på nyheterne m.m. som gör det, de låter så fult
August 11, 2002

Ty är en synonym till eftersom, men uppfattas lite ålderdomligare.
Om en person: En som tror att han/hon är bättre och mer betydlig än någon annan.
Exempel: P:"Emil va dryg du är!" E:"Inte mitt problem."
(från susning.nu)
ord med "ps" i börjanm har jag lärt mig att inte uttala p:et i, låter allmänt fult i mina öron om man gör så.
Angående "elak" så tror jag båda uttal sätten är godtagbara
September 3, 2001

jag tror att "ty" betyder nånting som "eftersom" eller "på grund av".
Du skola dö, ty du hava snackat skit om AMD" -bara att anta vad det betyder. Men jag har för mig att man använder det på det viset.
Dryg är en person som inte riktigt går med på nånting och som är en gnutta lam.
Om man frågar sin kompis om han vill hänga med ut på pizza, och han säger nej för att han inte pallar pga han tittar på melrose place, då är han dryg.
Om ni sitter på prov och du frågar om du får låna suddet och han svarar "nej, skaffa ett eget" då är han också dryg.
June 28, 2001

keffing wrote: [quote=SuperNova]keffing efter för många öl slår man bara på bordet och hopas på att den som läser hajar vilken bokstav man tänker på "jkhjkhsdfjlkhsj" = h... osv
jaja men va fan är repression?
LorD_Kvadd wrote: Lärde mig i förra veckan vad kobingo var..Och MUF. Tror inte jag skrattat så mycket på så länge.
vad är detta för något ?
April 1, 2001

Mind wrote: [quote=keffing][quote=SuperNova]keffing efter för många öl slår man bara på bordet och hopas på att den som läser hajar vilken bokstav man tänker på "jkhjkhsdfjlkhsj" = h... osv
jaja men va fan är repression?
LorD_Kvadd wrote: Lärde mig i förra veckan vad kobingo var..Och MUF. Tror inte jag skrattat så mycket på så länge.
vad är detta för något ?
Kobingo: Lägg ut ett rutnät i en kohage, satsa på vilken ruta en kossa lägger en koskit i först o vinn. Trampa inte på "bingomarkörerna"
MUF: Moderata Ungdomsförbundet
June 28, 2001

PlayNT wrote: Offensiv och defensiv.
Inte säker på stavningen men ni fattar nog va jag vill ha fram.
kom inte och säj att du inte vet vad dom 2 sakerna betyder?
det är ju Vearey basic wörds va
det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum !
japansk eller kinesisk ordspråk.
July 13, 2002

Mind wrote: [quote=PlayNT]Offensiv och defensiv.
Inte säker på stavningen men ni fattar nog va jag vill ha fram.
kom inte och säj att du inte vet vad dom 2 sakerna betyder?
det är ju Vearey basic wörds va
det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum !
japansk eller kinesisk ordspråk.
Och du kunde inte bemöda dig svara då??? :arg:
Offensiv betyder att man "anfaller" typ, attackerar är på frammarch, satsar framåt. I t.ex. hocky om man är offensiv så försöker man göra mål, om man är defensive så försöker man skydda sitt mål.
Defensiv kan härledas till engelskans Defence
Offensiv kan härledas till engelskans Offence
1 Guest(s)