Respekten!!!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Respekten!!!
BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
sp_UserOfflineSmall Offline
615967
May 9, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sanningen svider för lille Morbid

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
615968
May 9, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst respekterar jag andras åsikter, och om man uttrycker en åsikt så får man räkna med att man kan få mothugg, eller förklara vad man menar...

När det gäller humor så anser jag att man kan skämta om precis allt, så länge det görs på rätt sätt...

Och rätt sätt är inte att skratta åt en människa pga deras handikapp, men man kan skratta med dom...

När det gäller olika handikapp så är gränsen hårfin för när det går från skämt till mobbning eller blir en nedvärderande syn som är förkastlig...

Tillägg...

Dom som till admin. i olika former på forumen måste hålla en högre "standard" än vanliga medlemmar...
Det är dom som sätter ribban och ska föregå med gott exempel samt stå med pekpinnar och censurera om det behös...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
616224
May 9, 2004 - 11:00 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: va hauk? why???

offtopic: stormaz e servern nere?

Nej, upload tjänsten är nertagen. Ska dra upp den igen bara jag orkar, dock med gallery scriptet....

http://gallery.menalto.com/

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
616239
May 9, 2004 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Rhino (Nissene på låven) wrote: Mitt livsmotto är att: Du är min fiende intill motsatsen är bevisad, och den bevisbördan ligger på dig.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
616251
May 9, 2004 - 11:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har läst igenom dessa två trådar och konstaterat att den tråd denna länkar till dels bryter mot ett antal lagar dessutom att dom skrivade anväder ord så pass fel att det är hårresande.

Jag anser att NH tar bort den länkade tråden helt och sätter hårdare krav mot dom som anväder ordet "CP" och liknade på det sättet att det är ärekränkade.

Ur lagens synpunt så är det frågan om ärekränkning och hets mot folkgrupp. Det är inte bara vi som skriver som har ett ansvar i vad vi säger utan även dom som adminstrerar NH.

Hoppas att ni på NH tar ert ansvar och även att vi skribenter tänker först och talar sen.

Enligt lag är jag skyldig att anmäla detta om NH inte har agerat innom 48 timmar, dvs före den 12/5-2004 24:00

Tråkigt att behöva agera på detta sätt men jag vill nog inte se ett diskutionsforum som går ut på att bara kränka folk till höger och vänster. Särskilt då det gäller enskilda individer. Det är skillnad om man då diskuterar tex kända personer som spelare, politiker och tv-kändisar, då dessa är mer kända. Det är skillnad att påstå att någon gör fel och att påstå den som "dum i huvudet" (vad nu det är för något).

Pim_
Member
Medlem
616259
May 10, 2004 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag har läst igenom dessa två trådar och konstaterat att den tråd denna länkar till dels bryter mot ett antal lagar dessutom att dom skrivade anväder ord så pass fel att det är hårresande.

Jag anser att NH tar bort den länkade tråden helt och sätter hårdare krav mot dom som anväder ordet "CP" och liknade på det sättet att det är ärekränkade.

Ur lagens synpunt så är det frågan om ärekränkning och hets mot folkgrupp. Det är inte bara vi som skriver som har ett ansvar i vad vi säger utan även dom som adminstrerar NH.

Hoppas att ni på NH tar ert ansvar och även att vi skribenter tänker först och talar sen.

Enligt lag är jag skyldig att anmäla detta om NH inte har agerat innom 48 timmar, dvs före den 12/5-2004 24:00

Tråkigt att behöva agera på detta sätt men jag vill nog inte se ett diskutionsforum som går ut på att bara kränka folk till höger och vänster. Särskilt då det gäller enskilda individer. Det är skillnad om man då diskuterar tex kända personer som spelare, politiker och tv-kändisar, då dessa är mer kända. Det är skillnad att påstå att någon gör fel och att påstå den som "dum i huvudet" (vad nu det är för något).

Ordet CP används vid två tillfällen.
Första gången i "CP-magasinet" vilket är ett program som går på svt http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....sp?d=13830 som bla. tar upp den kränkning CP-skadade (och alla andra människor) upplever när personer undviker skämt för att det kan uppfattas som stötande, alla vill behandlas lika och att hela tiden få speciell omtanke och extra daltande är garanterat mer stötande än att höra/se ett skämt som "alla andra" människor finner roligt.

Andra gången använder en fåntratt ordet och han är numera bannad.

Världen blir varken bättre eller mer rättvis om den länkade tråden tas bort/anmäls, men om du anser att det får dig eller ngn annan att växa som person bör du tänka över vad du slåss för.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
616261
May 10, 2004 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag har läst igenom dessa två trådar och konstaterat att den tråd denna länkar till dels bryter mot ett antal lagar dessutom att dom skrivade anväder ord så pass fel att det är hårresande.

ska du anmäla någon för det. Då är du ju helt slut i huvet tycker jag iaf laugh laugh laugh vilken präktig fjant du lär vara alltså 😮 😛 😀 laugh suck, alltså tror du verkligen att det förändrar något överhuvudtaget då är du ju så blåögd så det är inte sant typ *:wow: jag vet vi går och anmäler alla som gör något fel för att jag har skyldighet till det* alltså *vem i helvete bryr sej* du kommer inte bli en bättre människa för det, världen kommer inte bli bättre för att du anmäler något, alla borde bara lägga ner sånt treåringstjafs *jag vill bli snut när jagf blir stor* pffft. Sånt här småtjafs stör mej något oerhört!! Jag har blivit hotad till livet tusentals ggr: en gång skulle jag bli av med halsen såvitt jag vet sitter den fortfarande kvar jag anmäler aldrig sånt småtjafs och nu ska du gå och anmäla detta 😛 . jaja du gav mej ett gott skratt iaf 😀 EDIT: har jag uttryckt mej för grovt kan du väl linda in det så det passar din världsbild bättre, klockan är halv tre så det orkar jag inte

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
616264
May 10, 2004 - 12:59 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är tvungen enligt lag, annars är jag också skyldig.

Ser du någon bli misshandlad på gatan och inte anmäler kan du anmälas för brottet för att du inte agerade.

Det jag huvudsakligen vill komma till är att dom ansvariga här tar tag i saken och rensar ut lite, det börjar bli fånigt att läsa om alla som har en "CP-dator" Jag har dock aldrig sett en dator i rullstol, har ni? Det finns fler definitioner för "CP" än att sitta i rullstol, men eftersom det är det som är valigaste (eller det mest synbara) så jämför jag med detta.

Skulle tro att 7/12 av jordens befolkning har någon form av handikap, dock så är så många av dom osynliga, jämför så här: testa med programmet 3DMARK, vad får du för poäng? Får du samma poäng varje gång och om det skiljer en poäng är din dator handikapad då, märker du skillnaden på 1 poäng när du använder datorn rent allmänt?

Fundera på detta och tänk på att "allt du säger kan användas mot dig".

Det är faktiskt skillnad på att påstå att någon är "dum i huvet" och att "datorn är CP". Skillnaden blir den att det första handlar om en enskild person man slår mot, det andra är en hel folkgrupp.

Forsätter det på detta sätt kan faktiskt sidan stängas av helt.
Skulle en handikapporganisation anmäla detta lär det bli enorma skriverier i tidningar, det är heller inte bara dig själv du förnedar, där är även ditt land. Särskilt eftersom alla i hela värden kan läsa om detta.

Pim_
Member
Medlem
616268
May 10, 2004 - 1:42 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag är tvungen enligt lag, annars är jag också skyldig.

Ser du någon bli misshandlad på gatan och inte anmäler kan du anmälas för brottet för att du inte agerade.

Det jag huvudsakligen vill komma till är att dom ansvariga här tar tag i saken och rensar ut lite, det börjar bli fånigt att läsa om alla som har en "CP-dator" Jag har dock aldrig sett en dator i rullstol, har ni? Det finns fler definitioner för "CP" än att sitta i rullstol, men eftersom det är det som är valigaste (eller det mest synbara) så jämför jag med detta.

Skulle tro att 7/12 av jordens befolkning har någon form av handikap, dock så är så många av dom osynliga, jämför så här: testa med programmet 3DMARK, vad får du för poäng? Får du samma poäng varje gång och om det skiljer en poäng är din dator handikapad då, märker du skillnaden på 1 poäng när du använder datorn rent allmänt?

Det är faktiskt skillnad på att påstå att någon är "dum i huvet" och att "datorn är CP". Skillnaden blir den att det första handlar om en enskild person man slår mot, det andra är en hel folkgrupp.

Skulle en handikapporganisation anmäla detta lär det bli enorma skriverier i tidningar, det är heller inte bara dig själv du förnedar, där är även ditt land. Särskilt eftersom alla i hela värden kan läsa om detta.

Om det är ngt som behövs "rensas ut" så är det din snedvrida syn på verkligheten.

Läs vad jag skrev förra gången och läs det noggrant, försök inse att du inte gör världen till ett bättre ställe genom att jaga alla som felaktigt använder ett ord.

Att säga "datorn är CP" blir "ett slag mot en folkgrupp" för att du väljer att se det så, man kan istället välja att se det som att personen är 10 år och inte kapabel till att hitta ett bättre ord, den värderingen ligger helt på din sida.
Folk växer upp och använder bättre ord.
Vem kämpar du för när du vill stänga ner en sida där tusentals personer har fått hjälp med sina problem och ngn enstaka person har felaktigt använt ett ord?

Jag vänder på steken och talar om för dig att det är du som förnedrar dig själv.
Handikappade skulle skämmas och känna sig utpekade om du i deras namn skulle börja stänga ner sidor på internet där du hittar felaktigt användade av CP och tro mig det skulle bli alla sidor där det finns större forum.

Tänk över dina värderingar.

SerXes
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 148
616275
May 10, 2004 - 3:00 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag är tvungen enligt lag, annars är jag också skyldig.

Rätta mig om jag har fel men i det här fallet har du ingen som helst skyldighet enligt lagen att anmäla något brott.

För att vara någon som tar det här med handikapp så hårt så tycker jag nog att du bör reda ut för dig själv vad olika handikapp innebär.

För att göra en simpel analogi med ditt givna exempel så är CP (cerebral pares) en skada på hjärnan. Överfört på en dator skulle dett då vara en skada på processorn vilket kan ge upphov till diverse problem med datorn vilket i sin tur skulle göra termen CP-dator korrekt även om den tes missanvändas en del. Men med tanke på den grava misshandel av det svenska språket som försigår på resten av forumet och inte minst i dina egna inlägg så är det svårt att se något problem med detta. Det anses väl mer vara en del av subkulturen här på forumet. Exemplet som du drar upp ter sig mest löjeväckande i sammanhanget så jag tänker inte ens kommentera detta.

Jag förstår inte heller hur det här med att saker skulle kunna användas mot en har något som helst med sammanhanget att göra men du får gärna upplysa mig om detta.

Jag förstår inte heller hur du kan få en maskin till en folkgrupp då syftningen i det fallet du angett är tämligen tydlig.

Enda anledningen till att den här sidan skulle stängas av är om Svenska akademin skulle anmäla den för grova övergrepp på det svenska språket vilket faktiskt skulle vara rätt komiskt men ganska osannolikt.
Det här om att förnedra land o liknande låter mer som någon slags fånig patriotisk propaganda och ter sig tämligen patetiskt. (brukar vara bra att använda om man inte har några argument dock 😉 )
Undrar vilken värld du lever i då alla i världen jag lever i kan inte läsa och framförallt inte svenska. Dessutom så har långtifrån alla tillgång till internet.

Du bör nog försöka att klargöra för dig själv vad ditt problem är med det här ämnet så att du kan komma till någon slags inre frid med dig själv och slipper föra ditt korståg vidare.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
616284
May 10, 2004 - 5:17 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe, du får mig att skratta. Angående CP så används det ganska mycket inom det svenska språket. Många säger tex "Jävla CP" när någonting går fel/dåligt. ELler som tidigare, "CPdator". Bara för att nu någon säger CP före dator, så behöver inte det menas att denna person syftar på just sjukdomen CP, utan bara, kanske lite undermedvetet, använder det som ett svärord. Visst, CP är inte det bästa svärordet, men många använder det, tyvärr. Och att du ska anmäla detta bara föra att någon har användet ordet CP å "fel" sätt, så tycker jag att du bara skämmer ut dig själv.

CP kunde ha vart något helt annat, tex "Bajs Dator!". Jaha, är datorn gjord av bajs? Nej, en person sa så lite vilt, argt, för att något inte gick som det skulel eller vidare. Och tyvärr så använder vissa personer CP som ett svärord. Men du kan väl inte vara så löjlig så du anmäler pga ordet CP som användes fel...

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
616323
May 10, 2004 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe, du behöver nya värderingar.

JAG behöver nya stämband efter att ha nött ner dom av allt skratt du gett mig. Hur gammal är du? 18 år och moralpoliswannabe (Jag skulle kunna ge en närmare specifikation på "moralpoliswannabe", men det är förbjudet att diskutera politik här)

Det är sådana som du som gör detta land till ett sämre ställe att leva i.

Klagomål tas via PM.

obelix
Member
Medlem
616324
May 10, 2004 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Alex aka NH|WiggeR wrote: Bara en liten fråga till er alla.
Har ni respekt för andra mäniskor och vad de tycket?
Då även folk som ni aldrig har träffat?

Den verkar lite väl dålig hos vissa här...

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
616342
May 10, 2004 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Sebbe, du behöver nya värderingar.

JAG behöver nya stämband efter att ha nött ner dom av allt skratt du gett mig. Hur gammal är du? 18 år och moralpoliswannabe (Jag skulle kunna ge en närmare specifikation på "moralpoliswannabe", men det är förbjudet att diskutera politik här)

Det är sådana som du som gör detta land till ett sämre ställe att leva i.

Klagomål tas via PM.

Neeej, hur kan samhället bli sämre om man får skratta så mycket? 😀

Alla blir så jävla irriterade över någonting och det är väl bra om det är något som är värt att bli irriterad över.. Men ett jävla ord..

CoLiC
Member
Medlem
616417
May 10, 2004 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Alex aka NH|WiggeR]Bara en liten fråga till er alla.
Har ni respekt för andra mäniskor och vad de tycket?
Då även folk som ni aldrig har träffat?

Den verkar lite väl dålig hos vissa här...

--------------------------------:D/--------------------------------

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
616442
May 10, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Sebbe; Gå ut i den friska luften och skaffa dig en uppfattning om hur den verkliga världen fungerar. Vissta KAN du anmäla, men tror du att det är minsta lilla chans att något skulle hända?

Om du tror det så är det helt klart dags att du skaffar en överenstämmande bild över hur Sverige fungerar i praktiken.

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
616549
May 10, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Diskutionen var bra i början av tråden, sen började en del att tappa bort vad denna tråd handlar om. Respekt...!!! En kille tycker att vi ska ta bort tåden och några hoppar på honom för att han tycker så. Detta görs på ett respektlöst sätt.
"-Du är ju slut" "-Du behöver nya värderingar" osv.

Fattar ni nu vad jag menar? Alla tycker inte lika, och detta var ett test från min sida för att kolla om folk kan diskutera ett ord med stor mening och hålla sig inom meningens ramar.
Men en del kom av sig på vägen tyvärr.
Hade alla förstått innebörden av det jag vill komma fram till hade det inte funnits påhopp på något sätt.
Utan frågor hade ställts, och påpekanden hade gjorts.

Relatera denna tråden och dess inlägg till ordet "Naiv" där en kille svara på ett inlägg så t.ex "-Du, din jävla fjortis, det är fan du som är barnslig och inte jag. Min pappa är faktiskt Polis och passar inte du dig så ska jag se till att han kommer hem till dig och skjuter dig"
Naivt, verklighetsfattigt och otroligt töntigt om det hade stått så i en tråd som handlar om ordet "Naiv"

Jag kan ju påpeka att man inte på något sätt är skylldig att anmäla brott.
Nu kan jag inte alla världens lagar, men i Tyskland är man skyllig att stanna och hjälpa till vid trafikolyckor om det inte finns ambulans, polis eller brandkår på plats. Det finns till och med fängelsestraff med på den straffskalan.
Men i Sverige har man inga lagstadgar på sånt, vad jag vet om.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Pim_
Member
Medlem
616560
May 10, 2004 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Så det är respektfullt att vilja stänga ner nh för att enstaka personer använder ordet cp?
:bok:
Missade det kapitlet i min sunt förnuftbok...

CoLiC
Member
Medlem
616583
May 10, 2004 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Diskussionen har spårat ur, lås tråden.

obelix
Member
Medlem
616644
May 10, 2004 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Så det är respektfullt att vilja stänga ner nh för att enstaka personer använder ordet cp?
:bok:
Missade det kapitlet i min sunt förnuftbok...

Det handlar inte om respekt lika mycket som det handlar om ansvar skulle jag tro...

Dom som driver NH är ytterst ansvariga för vad som skrivs på NH...

Det är upp till dom att se till at det finns vettia moderatorer som modererar bra och föregår med gott exempel...

Att föregå med gott exempel gäller dessutom alla som är förknipade med NH på något officiellt sätt...

Det är dom som sätter ribban och bestämmer standarden här...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL