June 11, 2001

Jag har kollat två viktiga saker:
Allt som skrivs här är ägarna personligen ansvariga för.
Att kalla sin dator för "CPjävel" är samma brott som när du pratar om negrer, homosexuella eller rörmokare.
Att påstå att ens dator är en "rörmokarjävel" anses som hets mot folkgrupp.
Uppgifterna är kommer från polismydigheten.
November 26, 2002

Sebbe wrote: Jag har kollat två viktiga saker:
Allt som skrivs här är ägarna personligen ansvariga för.
Att kalla sin dator för "CPjävel" är samma brott som när du pratar om negrer, homosexuella eller rörmokare.
Att påstå att ens dator är en "rörmokarjävel" anses som hets mot folkgrupp.
Uppgifterna är kommer från polismydigheten.
om jag knuffar till min kompis på axeln gör jag mig skyldig till misshandel, om jag trampar ihjäl en myra gör jag mig skyldig till djurplågeri (iallafall om han har otur), vart vill du komma?
January 17, 2002

Men vad ända ini... Jag hade lovat mig själv att stanna utanför denna diskussion efter mitt senaste inlägg, men du tar fan priset Sebbe!
Hur kan du ens klanka på folk som säger "CPdator"? Hur kan du ens klanka på de som säger CP (fristående eller i kombination med valfritt ord) överhuvudtaget?
Jag ser en bild av dig framför mig. Din livsstil börjar med ordet Wannabe och slutar till sist med ett stort slitet T med konstig färgad frilla och trasiga byxor, för det är endast sådana som kan vara såhär groteskt petiga.
Sluta upp med dina barnsliga fasoner och börja lev i verkligheten, där alla använder ordet CP utan att få huvudet avbitet av dig och dina likar.
Fan att nån alltid ska få mig att koka över...
January 12, 2004

CoLiC wrote: Men vad ända ini... Jag hade lovat mig själv att stanna utanför denna diskussion efter mitt senaste inlägg, men du tar fan priset Sebbe!
Hur kan du ens klanka på folk som säger "CPdator"? Hur kan du ens klanka på de som säger CP (fristående eller i kombination med valfritt ord) överhuvudtaget?
Jag ser en bild av dig framför mig. Din livsstil börjar med ordet Wannabe och slutar till sist med ett stort slitet T med konstig färgad frilla och trasiga byxor, för det är endast sådana som kan vara såhär groteskt petiga.
Sluta upp med dina barnsliga fasoner och börja lev i verkligheten, där alla använder ordet CP utan att få huvudet avbitet av dig och dina likar.
Det är lika fel som att säga "Jävla dampunge", eller liknande till någon som inte har den diagnosen...
Ordet blir sammankopplat med något det inte är...
Att missbruka vissa ord ger en felaktig bild av vad det egentligen är...
Hur många vet vad CP, Cerebral pares, är egentligen?
För många är det en nedsättande ord, att någon har låg IQ...
Jag skulle förstå din "ilska" bättre om du reagerade tvärt om, på folk som missbrukar vissa ord, som ser till att orden förlorar sin egentliga mening och blir något fult och nedvärderande...
Tex, det är många med diagnosen ADHD osv, dvs sk bokstavsbarn, som används som ett samlignsbegrepp, som skäms över det och försöker hålla det hemligt pga att det används som det gör...
Du försvarar mobbing, vilket jag har väldigt svårt att förstå varför...
July 14, 2003

Utnyttjar citaträtten och saxar från boken "manipulera med språket" av Lars Melin, docent i svenska.
Läsvärt angående PK! (ta er tid...)
--------------------------
"PK
Man ska inte svära i kyrkan. Men just nu är det faktiskt ännu värre att dra ett sexistiskt skämt i partikongressen. Och den som skulle vilja väcka reaktioner genom att kalla ärkebiskopen för "prästdjävel" skulle kunna väcka mer rabalder genom att kalla vår jämnställdhetsminister för "lilla gumman". Det moderna kravet på politisk korrekthet - PK - är minst lika hårt som tidigare konventioner. PK innebär en att rad åsikter och värderingar inte får ifrågasättas. Många av dessa kan härledas ur denna grundregel: alla människor är lika och de som det är synd om är mest lika.
I princip är denna s.k. snällism knappast kontroversiell, men i vissa miljöer är ängsligheten för att göra fel så paranoid att det inte ens extrema tolkningar får ifrågasättas och inte ens oskyldiga felsägningar kan tillåtas passera opåtalt. Det betraktas som rasism att tala om lappar i stället för samer; det är kvinnoförakt att skriva han istället för hon/han (i tal är det fortfarande tillåtet); det är cynism att antyda att det finns människor som är dummare än genomsnittet. Det finns en skräck för att en gnutta klarspråk på någon punkt (hur marginell eller extrem den än är) skulle få hela snällismprojektet att rasa. Det är detta som i vissa miljöer driver fram en fundamentalistisk renlärighet och närmast hysterisk försiktighet.
PK ställer oss inför flera språkliga problem. Ett exempel: Vid någon tidpunkt vädrar etablissemanget att ordet zigenare har negativ laddning och föreslår ett nytt, romer. Detta leder till att vissa personer inte fattar vad romer är, men värre är att fullkomligt renhjärtade men mindre trendkänsliga personer fortsätter att tala om zigenare utan att ha en aning om att de därmed ger uttryck för nedlåtande inställning. En historisk parallell är förändringskedjan negrer, svarta, färgade, afroamerikaner ...
Avsikten är förstås att de som verkligen har en negativ attityd till romer ska byta åsikt. Men det finns ingen stark prognos. Det kan vi se på andra namnbyten i historien. Dårhus är givetvis inte någon vidare positiv miljö. Det blev inte bättre för att de döptes om till hospital, sinnessjukhus, mentalsjukhus och psykiatriska kliniker. Sådana namnbyten har givetvis drabbat också dem som bodde på sådana institutioner: dårar, sinnesslöa, efterblivna, utvecklingsstörda, mentalt handikappade, men också sådana som inte bor där; t.ex. personer med lyten, handikapp, funktionshinder. Det gäller också knarkare och hela A-laget som numera är beroende. Och det har drabbat andra grupper som fångar, fattighjon, pigor, tiggare och förbrytare utan att dessa grupper kunnat känna att orden har gjort deras liv lättare. Till och med den statliga myndighet som månar om sådan grupper har ett politiskt korrekt namn: Statens institutionsstyrelse.
Detta står i bjärt kontrast till vardagsspråket som vimmlar av frodiga ord för Statens institutionsstyrelses klienter. Och slang lär ha fler synonymer för dumskallar än eskimåspråk har för snö.
Ännu känsligare är man i skolans värld där ord för korkade elever växlat: svagpresterande har ersatts av elever med särskilda behov. Men t.o.m detta har ansetts för nedlåtande; det skulle kunna antyda att problemet ligger hos individen snarare än i samspelet mellan individen och skolans krav. Därför är det senaste elever i särskilda behov. Vi får se hur länge det står sig.
PK är för inhemskt bruk. Om man inte förstår vad en statlig myndighet sysslar med för konstigheter så kan man på deras hemsida se vad de heter på engelska. Det brukar skapa en märkvärdig klarhet:
Myndighetens namn - Myndighetens engelska namn och riktiga verksamhet
Kriminalvårdsstyrelsen = Prision and Probation Service
Riksgäldskontoret = National Debt Office
Trygghetsstiftelsen = Job Security Foundation
Statens Institutionsstyrelse = The National Board of Institutional Care
De som byter ord och namn tror uppenbarligen på språkets makt över tanken. Men hela projektet bevisar med stor tydlighet att tankens makt över språket är större. Annars skulle man ju inte behöva ideliga namnbyten. Men å andra sidan, vem vet hur det skulle ha gått om de ord man valt varit mindre utmanande för löjet. Tänk över innebörden i ord som underpivilegierade (är det verkligen privilegier som saknas?), utslagna (vem har slagit ut vem?), utsatt grupp (vem har satt ut gruppen, och var?) och stödberoende (är vi inte all stödberoende?).
---- klipp ----
I varje tidsålder är det något ämne som är tabu. Nu är det mänskliga problem som inte får nämnas. Tala om något annat!"
---------------------------------------------------------------------------
January 17, 2002

obelix wrote: [quote=CoLiC]Men vad ända ini... Jag hade lovat mig själv att stanna utanför denna diskussion efter mitt senaste inlägg, men du tar fan priset Sebbe!
Det är lika fel som att säga "j**la dampunge", eller liknande till någon som inte har den diagnosen...
Ordet blir sammankopplat med något det inte är...
Att missbruka vissa ord ger en felaktig bild av vad det egentligen är...
Hur många vet vad CP, Cerebral pares, är egentligen?
För många är det en nedsättande ord, att någon har låg IQ...
Jag skulle förstå din "ilska" bättre om du reagerade tvärt om, på folk som missbrukar vissa ord, som ser till att orden förlorar sin egentliga mening och blir något fult och nedvärderande...
Tex, det är många med diagnosen ADHD osv, dvs sk bokstavsbarn, som används som ett samlignsbegrepp, som skäms över det och försöker hålla det hemligt pga att det används som det gör...
Du försvarar mobbing, vilket jag har väldigt svårt att förstå varför...
Jag har inte sagt att jag försvarar mobbning, jag var mobbad från 1an till 9an (inte rikrigt Mobbad i 7-9), jag tror på hämnd, inget annat.
Vad jag sa var nått i stil med "Mobbar han mig så får jag mobba honom", Vilket jag också gjorde.
Gruvlig hämnd har alltid varit min grej, jag har aldrig mobbat någon som inte varit elak mot mig. Jag skulle aldrig drömma om att mobba någon jag inte var ovän med. De flesta av mina mobbare visste inte ens mitt namn, de visste bara att jag hade rött hår och satt i rullstol då och då, sen var det bra med det, det var anledning nog till att börja kalla mig saker.
Det ju därför de aldrig slutade, JAG slutade inte hugga tillbaka eftersom jag tappar kontrollen över vad jag gör då någon grov orättvisa etc dyker upp, jag blir alldeles varm och synen blir nästan suddig av hat, sen säger jag vad som faller mig in, efteråt brukade jag bla sno alla skolböcker av killen och slänga/bränna/klippa. Jag har kostat mina mobbare åtskilliga tusenlappar.
Nu kanske ni säger att det är mitt fel att jag blev mobbad? Jo, till en viss del i 7an-9an (före dess gjorde jag inget förutom att ta skiten, i 7-9 började jag dock aldrig något, men då de börjat tog det aldrig slut), men fan vad kul jag hade ibland!
Jag glömmer aldrig då jag en gång hällde smörsyra från kemin i min ärkefiendes skåp, han och hans kompisar jagade mig i över 2 timmar tills jag lyckades gömma mig långt uppe i det täta lövvärket hos skolans kastanjeträd. Jag har ALDRIG sett någon så jävla arg i mitt liv, läraren trodde inte att det var jag som gjorde det eftersom jag inte luktade smörsyra (Gummihandskar och friskluft i 3 timmar), och mattias, som han hette, var nära att få tag och slå ihjäl mig med enmeterslinjalen i klassrummet.
Ack, jag kan tänka på minst 10 andra liknande händelser som var lika roliga de De fick bara tag i mig ett fåtal gånger, och då han de nästan aldrig göra något eftersom jag vrålade så lärarna kom
Jag försvarar hämnd, var människa ska få hämnas bäst han vill hur han vill, varesig det är att slänga en dräpande kommentar eller en Molotov genom sovrumsfönstret. Ingen ska klandra honom för vad han gjorde förutom lagen.
För de som tycker att jag skrev luddigt såhär mitt i lågtrycket så menar jag detta:
Hämd skall uppmuntras. Vad folk än säger så händer det att våld löser saker och ting ibland. Ingen ska behöva ta skit och inte göra något åt det.
Från 1an till 6an var jag mobbad i ordets rätta mening, då jag kom till högstadiet bytte jag klass. Det var då folk började kalla mig saker och kasta morötter efter mig i korridorerna HELT utan att känna mig. Då tappade jag lusten och slogs indirekt tillbaka (Vilket också gav mig lust att gå i skolan eftersom det för det mesta var riktigt roligt).
Så 7an till 9an ska vi inte kalla mobbing, det ska vi kalla krigsföring. Det fick hända därför att lärarna sög och inte brydde sig.
Orka skriva mer nu, ska ta kafferast.
Vi är alla okapabla att föra en normal diskussion, lås tråden för fan
December 23, 2003

Men respekt måste vara ömsesidig. Vars är respekten för de som tycker att den bilden är kul? Jag tycker den är rolig, men jag kan samtidigt respektera att andra tycker den är stötande, men det betyder inte att jag tycker den är mindre rolig.
Sen är det en helt annan fråga vad som är lämpligt att posta här på forumet, personligen tycker jag att det är lite väl strikt, medan andra säkert tycker det är för liberalt. Faktum är att alla får anpassa sig efter reglerna som satts upp av personen som driver forumet, eller hitta något annat ställe som passar bättre.
January 17, 2002

Vajsman wrote: haha..rörmokarjävel skall bli mitt nya skällsord när datorn krashar...haha. i ärlighetens namn blir d nog mest "j**la cp-dator" hemma hos mig...
Så sant Jag skulle aldrig klara mig utan att få använda ordet CP
Det är ju ett så perfekt ord för att beskriva att nått är fel!
June 17, 2001

Nej, jag låser denna tråden.
Det var inte många som skrev i denna tråden som klarade av att visa lite hänsyn eller respekt.
Tragiskt, men det är ett faktum!
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
2 Guest(s)