September 4, 2002

Grejerna på huvudet är för att förbättra precision osv. T.ex. lappen de brukar ha framför ena ögat är där för att dom inte ska behöva slösa energi på att blunda med ett öga.
Dräkterna stabiliserar kroppen.
Farbror: Sen när är skytte en gaysport? Finns få sporter som kräver så mycket koncentration som skytte.

March 10, 2003

Tycker skidskytte är bättre isf. Mycket mer sport då man är trött och skall skjuta rakt.
Ni som varit i lumpen vet nog vad jag talar om.
Spring ca: 100m lägg an och skjut direkt när du stannat.
Inte det lättaste att träffa ett mål när siktet åker fram och tebax
pga att man inte kan kontrollera sin andning.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
February 23, 2004

Ctrl wrote: Tycker skidskytte är bättre isf. Mycket mer sport då man är trött och skall skjuta rakt.
Jag tog guldmärket fast med löpning och skytte kombinerat
Springa 2km med ak5:an.. skjuta på 150-200 meter (kommer inte ihåg).. springa 2km till.. skjuta igen... och sen springa 2km till mål...
January 12, 2004

pcw wrote: [quote=Ctrl]Tycker skidskytte är bättre isf. Mycket mer sport då man är trött och skall skjuta rakt.
Jag tog guldmärket fast med löpning och skytte kombinerat
Springa 2km med ak5:an.. skjuta på 150-200 meter (kommer inte ihåg).. springa 2km till.. skjuta igen... och sen springa 2km till mål...
Det är mera sport om man gör det med AK-4:an 8) :bgrin:
December 4, 2002

pcw: Du kan få en full förklaring från mig på Onsdag när skolan börjar
Jag har skjutit 10 år av mitt liv och jag blir lika förbannad varje gång jag hör folk snacka skit om skytte precis som Farbror gjorde här bara för att han inte vet ett skit om sporten överhuvudtaget :arg:
July 13, 2002

Vampis wrote: pcw: Du kan få en full förklaring från mig på Onsdag när skolan börjar
Jag har skjutit 10 år av mitt liv och jag blir lika förbannad varje gång jag hör folk snacka skit om skytte precis som Farbror gjorde här bara för att han inte vet ett skit om sporten överhuvudtaget :arg:
Vad för vapen skjuter man med då? Har en del släktingar som höll på med sånt, de var visst rätt bra också. Har minnen av att de hade massa guldmedaljer och skit hemma samt 2 fulla vapenskåp... tom. jävla elefantbössor (jagat i afrika och på sri lanka).
February 23, 2004

Vampis wrote: pcw: Du kan få en full förklaring från mig på Onsdag när skolan börjar
Kul!
Jag har funderat några ggr på att gå me i nån skytteklubb (efter lumpen förstås!). Vet att det finns en vid Marklandsgatan (hållplatsen) och sen en bit söderut.. ehrm lite svårt å förklara men
Fast det skulle ju va pistolskytte isf som skulle va ball o prova... ak5:an har man ju skjutit så mkt med att det är tråkigt
December 4, 2002

Elias667 wrote:
Vad för vapen skjuter man med då? Har en del släktingar som höll på med sånt, de var visst rätt bra också. Har minnen av att de hade massa guldmedaljer och skit hemma samt 2 fulla vapenskåp... tom. j**la elefantbössor (jagat i afrika och på sri lanka).
Det beror helt på vilka grenar man tävlar i. Som jag då t.ex som skjuter på 10 och 50 meter använder luftgevär och salongsgevär.
Ex. på luftgevär:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Ex. på salongsgevär:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Men så finns det ju hur många olika modeller och utformningar som helst.
July 27, 2004

Jag höll på med luftgevärsskytte i liten skala när jag var yngre.
Vid 8 års ålder tog en klasskompis med mej till det lokala skyttegillets skjutbana. De hade skjutning för allmänheten två kvällar i veckan. Man betalade 25 öre för 25 skott, fick låna tävlingsgevär och hade instruktörer närvarande.
Först fem inskjutningsskott för att ställa siktet, därefter en serie på 20 skott.
Jag hade aldrig tidigare sett, och än mindre hållit, i ett riktigt skjutvapen. Fick en kortfattad instruktion i hur man skulle ladda och sikta innan det var dags att börja.
10m sittande med stöd (en skumgummikudde under geväret). Första serien 175 poäng!
Arrangören tyckte jag var duktig och undrade om jag ville vara med i en tävling...
Jag behövde bara fortsätta att komma dit och skjuta någon gång i veckan. Resultatet av första serien varje vecka skulle skrivas upp på en resultattavla, och i slutet av säsongen skulle sammanlagda resultatet av de 10-15 bästa serierna läggas ihop. Det fanns ingen direkt åldersgräns, men väl ett handikappsystem; Miniorer (som jag tillhörde) sköt sittande med stöd. Juniorer sköt sittande utan stöd. Seniorer sköt stående.
Jag vann tävlingen...
Inte för att jag hade bästa enskilda serie, men därför att jag närvarade så gott som alla veckor och aldrig sköt någon riktigt dålig serie. (Sämsta resultat var 165 poäng, bästa 192, om jag minns rätt. Detta var trots allt vintern '78-79...)
/Olle
2 Guest(s)