February 4, 2003

Har skriviet ett skolarbete de senaste två timmarna. Kanske inte blev så bra, svårt att motivera och förklara vad man egentligen menar, när man inte vill "göra det för långt och utdraget".
Om ni vill så kan ni väl läsa det och lämna era synpunkter.
Ni kan också diskutera det och säga vad ni tycker om själva ämnet.
Det är menat att alla i klassen ska skriva ett varsitt om valfritt ämne, och sen ska alla skickas in till en tidning. Utifrån detta får man betyg.
Det är i Svenska A. Slutskedet av kursen. Handlar om "motivering".
Arbetet finns här, och ni kan diskutera det här.
Vet att Politiska debatter är tillåtna på NH nu.
January 5, 2002

Jag orkar inte läsa igenom skiten vilket betyder att texten är för lång. Korta ner det till max en sida - det ska ju för guds skull vara en insändare.
Generella tips:
1. Det är en seriös insändare och läraren förväntar sig därför en formell text. Använd formell stil.
2. Använd aldrig "man". Du måste istället precisera vad det är du syftar på.
(förr i tiden brukade man).
3. Använd bara "så" där det verkligen behövs.
(I dagens Sverige så måste vi...)
4. Använd endast kommatecken där det skall vara kommatecken.
(Inom skolan försämras undervisningen, eftersom det går många personer som faktiskt inte vill plugga, utan arbeta)
5. Det är enligt Svenska Akademien inte längre felaktigt att inleda meningar med ord som "för", "och", "men" och dylikt, men det ser ruskigt fult och oseriöst ut.
(För vi behöver kunskap.)
6. Skriv ihop meningar som ser bättre ut ihopskrivna.
(För vi behöver kunskap. Kunskap är nyckel till så mycket.)
Slutligen tycker jag att du ska ta dig tid att ordna alla stavfel och liknande.
February 4, 2003

Haha.
Det är ingen högskoleuppsats, kan inte göra bättre än vad jag "lärt mig" hittils i skolan.
Ska försöka leta felstavningar och sånt där.
Tror några av er med "högre utbildning" med MVG i Svenska tog illa upp Det var ingen kritik mot er, utan bara vad jag själv anser.
Det är säkert bra att soppåkare Lasse gått högskoleutbildning och måste jobba till han är 75 år gammal
Ska kolla igenom det du sa för övrigt Snyde. Mycket att kolla
Sardaukar: Observera ordet ofta innan
Snyde: För övrigt så tycker jag inte att 1 A4 är särskillt mycket. Liksom det är ganska lite, jämfört med det man ser i vanliga tidningar. Vet inte vad jag ska skala bort, för att ändå få med själva "saken".
January 28, 2003

Som flera sagt, stavfel och grammatikfel + att den är för lång. Jag orkade inte heller läsa igenom den. Skrev en insändare för ett tag sedan, och där var en gräns på 1600 tecken. Kort och koncist är ledorden.
Du har en, eller flera, poänger i det du skriver, men vad spelar det för roll om folk bara läser första 3-4 raderna?
Därför är en skarp inledning väldigt bra, så folk fortsätter läsa. Och nu kommer Lasse Anrells dom: Budskapet du har, som verkligen INTE är dumt, försvinner bland stavfel, grammatiska fel och uttryck som kanske inte riktigt passar in.
Förlåt om jag varit för ärlig, men jag hoppas det är sanningen du vill höra
Edit: Läste lite till, det är viktigt att variera språket, blir mycket lättare att läsa då. Ett bra exempel är: "Om vi fortsätter som idag så kommer det att fortsätta komma ut en massa nyexaminerade studenter, som inte har någon chans på arbetsmarknaden på grund av ”övergödningen” av kompetens och folk."
Sedan så vet jag inte riktigt om övergödning är ett bra uttryck att använda där. Generellt så är det även lite mycket citationstecken, försök att få bort dem.
March 11, 2003

Du bör nog kolla över språket, som vissa redan har påpekat, men ämnet är intressant. Jag håller med dig i vad du tycker. Det sker en överutbildning, och alla tror att de skall bli lframgångsrika och lyckliga genom sitt yrkesliv. Men kallet saknas, och det enda viktiga är hur hög lön yrket ger. Folk som har den inställningen brukar ofta gå rejält i väggen förr eller senare. Jag har sett det hos flera nära vänner. De blev advokater och läkare, men borde kanske ha blivit snickare eller målare. Det är tragiskt att folk med praktisk begåvning tror att ett kontorsjobb skall göra dem lyckligare bara för att det ger dem hög lön och fin bil.
February 4, 2003

http://www.hardvara.net/skola1.doc
En ny revision av samma dokument. Vet inte om det är bättre. Men hoppas det.
Tycker dock denna är sämre, eftersom jag skalat bort mycket som känndes "viktigt", för att ge det starka intryck som ändå krävs.
Något specifikt som fortfarande är dåligt?
Smågrejer får jag leva med. Men jag menar allvarligare.
March 28, 2003

"den allmänna kunskapsnivån ligger alldeles för högt"
"Om vi fortsätter som idag så kommer det att kontinuerligt(?) komma ut en massa nyexaminerade, som inte har någon chans på arbetsmarknaden på grund av övergödningen."
-Blir tjatigt med "fortsätter/fortsätta" på två ställen i samma mening.
Annars bra syfte och bra avslutning.
February 4, 2003

http://www.hardvara.net/skola3.doc
Nu kanske
1 Guest(s)