January 12, 2004

denstore wrote: [quote=obelix]Om dom är psykiskt sjuka, så är dom ett lika stort offer själva...
Dom har begått en handling som dom inte skulle göra i ett friskt tillstånd...
Allvarligt talat tror jag inte det riktiga offret bryr sig ett skit om han var galen eller inte när han högg kniven i henne. Det gör nog inte hennes barn heller.
Det du påstår är att bara för att man är sjuk, så är det inte möjligt att utkräva en bestraffning av förövaren. Jag anser nog inte att det motsäger varandra. Låt honom bli kurerad först, och lås in honom på livstid efter, oavsett hur lång tid det tog att få honom friskförklarad. Det skulle vara intressant att se hur många som åberopade psykisk sjukdom då. Troligtvis hade statistiken ändrats rätt fort.;)
Är det rätt att straffa någon som är oskyldig?
Skulle du tex vilja straffa en 5-åring som av dödar sin 5-åriga vän?
5-åringen så ju på Tom och Jerry att man kunde slå någon i huvudet med en hammare...
June 17, 2002

denstore wrote: [quote=smurfen87][quote=denstore] Massa text om USA
WORD!
Håller med.....
What?? Håller du med mig? Jag får nog läsa mitt inlägg igen!;)
Jag håller ju oxå med ju...=)
Seriöst tycker jag dom har mycket bättre straff i USA...
O en psyksjuk som begår mord eller andra riktigt grova brott ska fan inte komma ut från sjukhuset.. blir dom friska ska dom fan sitta i fängelse efter det...
Flamea på om ni vill... det e iaf min åskit så..
March 11, 2003

obelix wrote: [quote=denstore][quote=obelix]Om dom är psykiskt sjuka, så är dom ett lika stort offer själva...
Dom har begått en handling som dom inte skulle göra i ett friskt tillstånd...
Allvarligt talat tror jag inte det riktiga offret bryr sig ett skit om han var galen eller inte när han högg kniven i henne. Det gör nog inte hennes barn heller.
Det du påstår är att bara för att man är sjuk, så är det inte möjligt att utkräva en bestraffning av förövaren. Jag anser nog inte att det motsäger varandra. Låt honom bli kurerad först, och lås in honom på livstid efter, oavsett hur lång tid det tog att få honom friskförklarad. Det skulle vara intressant att se hur många som åberopade psykisk sjukdom då. Troligtvis hade statistiken ändrats rätt fort.;)
Är det rätt att straffa någon som är oskyldig?
Skulle du tex vilja straffa en 5-åring som av dödar sin 5-åriga vän?
5-åringen så ju på Tom och Jerry att man kunde slå någon i huvudet med en hammare...
Om barnet hade haft vettiga föräldrar hade det vetat att man inte slår någon i huvudet med hammare. Man slår inte någonting levande med något överhuvudtaget.
Och nej, jag anser inte att man skall låsa in barnet. Men väl hans föräldrar.
August 20, 2001

MrWeizel wrote: [quote=denstore][quote=Bogus^] jo visst e det så... men jag skulle inte vilja bo i USA där man kan köpa gevär på ICA...
Man köper inte gevär på ICA i USA....
För man gör det på K-Mart
Kan ju bara säga att jag håller med denstore på varje punkt, så j**la rätt!
Jo han säger en del som stämmer.
June 17, 2002

denstore wrote: [quote=Bogus^] jo visst e det så... men jag skulle inte vilja bo i USA där man kan köpa gevär på ICA...
Nej.. men däremot på motsvarande typ InterSport...
Hur vet jag det? Jo.. jag var i en stor sport affär.. o så fanns det en disk med massa bössor o handeldvapen...
Var iof jävligt tufft...=) fanns ju vapen där som man aldrig skulle få se annars..=) Som massa tuffa glocks, revolvrar, MP5or, M16, Pumphagel mm...
March 11, 2003

MULLVADEN wrote: [quote=denstore][quote=Bogus^] jo visst e det så... men jag skulle inte vilja bo i USA där man kan köpa gevär på ICA...
Nej.. men däremot på motsvarande typ InterSport...
Hur vet jag det? Jo.. jag var i en stor sport affär.. o så fanns det en disk med massa bössor o handeldvapen...
Var iof jävligt tufft...=) fanns ju vapen där som man aldrig skulle få se annars..=) Som massa tuffa glocks, revolvrar, MP5or, M16, Pumphagel mm...
Troligtvis inte MP5:or eller M16. Men det är i och för sig inte så svårt att konvertera en M94 till MP5.
Saken är väl i alla fall att visst är det lätt att köpa vapen i staterna. Men det är inte vapnen från sportaffärerna eller hagelbössorna på landet som mördar mest. Det är de illegala vapnen som finns i de fattiga kvarteren. Och det är oftast inte halvautomatiska gevär eller karbiner. Det är hembyggda 22:or och billiga 38:or köpta på pantbanken.
Och vilket är då det vanligaste mordvapnet i USA? Undrar varför inte Moore vill förbjuda baseball, då baseballträn används i fler mord än något skjutvapen.
Det är inte vapentätheten i USA som gör folk till mördare. Sverige är ett av de vapentätaste länderna i världen per kapita. Ändå mördar vi inte särskilt mycket. Men med tanke på vart vi är på väg, så är vi nog snart ikapp USA....
March 20, 2001

obelix wrote: [quote=CoLiC]http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,489529,00.html
Happ, då får man skaka hand med honom på gatan om några år...
Snacka om sjukt system... Då vet ni att om ni åker dit för mord etc nån gång, börja bete er som en schimpans så kommer ni ut om 2 år istället för 50... Enkelt va?
Det kan även innebära att han aldrig kommer ut igen...
Om han nu blir dömd till psykvård så är det straffet inte tidsbegränsat...
Han kommer troligen få särskilld utkrivningsrätt, vilket innebär att hans behandlande läkare inte kan släppa ut honom hur som hellst, utan att länsrätten måste ge sitt godkännande först...
Det är tyvärr en felaktigt bild många har att psykvård är ett lätt straff, vilket det inte är...
sedan är det inte lätt att spela psykfall...
Livstidsfängelse är inte tidsbestämt heller.
denstore wrote: [quote=obelix]Det är tyvärr en felaktigt bild många har att psykvård är ett lätt straff, vilket det inte är...
Nej, det är inte ett straff överhuvudtaget. Det är precis vad det heter. Vård. Men varför skall man egentligen inte straffa förbrytare? Bestraffning är samhällets sätt att utkräva den hämnd offren kräver. Av någon anledning så har man börjat se förövaren som offret och det egentliga offret som något oväsentligt. Androm till varnagel borde införas igen.....
Det finnns väldigt många oilka uppfattningar om detta. Förmodligen lika många som det finns personer i Sverige. Men jag tycker att det är viktigt att dom får vård. Det ger inget att straffa någon som är psykiskt sjuk. Så fort han kommer ut så kommer han bara att göra något mer. Satsa istället på att vårda dom och sedan straffa dom. Efter att han blivit utskriven ska han få sitta av ett straff.
denstore wrote: [quote=Bogus^] jo visst e det så... men jag skulle inte vilja bo i USA där man kan köpa gevär på ICA...
nej, man får dom när man öppnar ett bankkonto. :PP
January 12, 2004

denstore wrote:
Om barnet hade haft vettiga föräldrar hade det vetat att man inte slår någon i huvudet med hammare. Man slår inte någonting levande med något överhuvudtaget.
Och nej, jag anser inte att man skall låsa in barnet. Men väl hans föräldrar.
Men som barn har man svårt att skilja verklighet med fantasi, varför ska man straffa föräldrarna för det?
Dom kan ju ha gjort sitt bästa...
June 17, 2002

Waco wrote:
Jo det e det.. det e just Livstid.. men man kan begära nåd av staten... o alla som har fått livstidsstraff har fått nåd efter X antal år...
Det var föresten en snubbe som fick nåd efter 30 år på kåken.. men han ville inte ut i världen.. han pallade inte det o satt då kvar tills han dog vilket var sammanlagt typ 50 år...
March 11, 2003

obelix wrote:
Men som barn har man svårt att skilja verklighet med fantasi, varför ska man straffa föräldrarna för det?Dom kan ju ha gjort sitt bästa...
Det finns gott om vuxna som har svårt att skilja på fantasi och verklighet också. Skall de inte ställas inför rätta då?
Om föräldrarna inte lyckas med det enda de egentligen behöver lyckas med, då har de jäklar i det inte försökt sitt bästa. Det enda man kan kräva av föräldrar är att de skall se till att deras barn inte plågar eller dödar andra levande varelser. Inte ens om det är myror. Det enda som är viktigt i en uppfostran är just respekten för det levande. Om inte man lyckas förmedla detta till sina barn, då skall man straffas för det.
Psykisk sjukdom bör aldrig vara en ursäkt för att begå brott. Kan inte personen rätta sig efter de regler som samhället har satt upp, så skall inte personen vara på fri fot. Om man kallar det vård eller fängelse, så kan det vara samma. Men det handlar inte bara om att utkräva hämnd. Det handlar lika mycket om att skydda samhället från förövaren. Kan han botas, och sedan avtjäna sitt straff, ja då är han välkommen tillbaka till samhället.
March 20, 2001

MULLVADEN wrote: [quote=Waco]
Jo det e det.. det e just Livstid.. men man kan begära nåd av staten... o alla som har fått livstidsstraff har fått nåd efter X antal år...
Det var föresten en snubbe som fick nåd efter 30 år på kåken.. men han ville inte ut i världen.. han pallade inte det o satt då kvar tills han dog vilket var sammanlagt typ 50 år...
har du bestämt hur länge du ska leva?
July 13, 2002

denstore wrote:
Massa text om USA och Sverige
Kan bara instämma.
Tycker detta visar hur löjlig den svenska straffbalken är.
Min fråga är: Varför blir man fri då man efter ett par års psykvård anses vara "frisk"? Borde inte detta bara betyda att du är frisk nog att sitta i fängelse... tycker man borde kunna kombinera det. Om man som psyksjuk döms till t.ex. 10 års fängelse, men måste ha vård i typ 3 år, så borde det bli 3 år vård och 7 år fängelse eller nått... Det skulle klart bli väldigt komplicerat men bättre än det system vi har nu då en psykisk sjukdom bara är en fribiljett ur fängelse.
Jag tror inte Mijailo Mijailovic är helt frisk, men jag tror han är frisk nog att lära sig verka psyksjuk på ett par månader.
January 12, 2004

denstore wrote:
Psykisk sjukdom bör aldrig vara en ursäkt för att begå brott. Kan inte personen rätta sig efter de regler som samhället har satt upp, så skall inte personen vara på fri fot. Om man kallar det vård eller fängelse, så kan det vara samma. Men det handlar inte bara om att utkräva hämnd. Det handlar lika mycket om att skydda samhället från förövaren. Kan han botas, och sedan avtjäna sitt straff, ja då är han välkommen tillbaka till samhället.
Det är ingen ursäkt, det är en orsak...
Varför ska dom "straffas" dubbelt, när inga andra får dubbla straff?
Vad många inte tänker på är det att man kan få vara på psyket i allt från en vecka till resten av sitt liv...
January 12, 2004

MrWeizel wrote: [quote=obelix]Vad många inte tänker på är det att man kan få vara på psyket i allt från en vecka till resten av sitt liv...
Rent teoretiskt så är det så ja.
Men då kan du ju berätta hur det ser ut i praktiken istället, för det är INTE riktigt samma sak......
Det är så det är idag, det är inte tidsbegränsat på något sätt...
Om en patient bedöms frisk så ska han/hon självklart ut från psyk, en frisk människa har inget där att göra...
Om en patient bedöms sjuk, då får denne vackert stanna kvar...
2 Guest(s)