June 17, 2002

denstore wrote: Det enda man kan kräva av föräldrar är att de skall se till att deras barn inte plågar eller dödar andra levande varelser. Inte ens om det är myror.
Då misslyckades mina föräldrar totalt eller??
jag lekte med myror o förstoringsglas...
näe.. seriöst.. tycker du har helt rätt i allt du skrivit hitils. så slipper jag skriva.. för varje gång jag har tänkt skriva har du skrivit i princip samma sak innan mig...=)
March 11, 2003

obelix wrote:
Det är ingen ursäkt, det är en orsak...
Varför ska dom "straffas" dubbelt, när inga andra får dubbla straff?
Vad många inte tänker på är det att man kan få vara på psyket i allt från en vecka till resten av sitt liv...
Fattigdom är också en orsak. Det ger dig inte tillåtelse att mörda någon.
Inte politisk övertygelse heller (även om det borde klassas som sinnessjukdom ibland). Orsaker finns det tusentals, och de skall inte ha med straffet att göra. Orsaker kan diskuteras av sociologistuderande eller på filosofilektionerna. De har inte hemma i rättsväsendet. Rättsväsendet skall utmäta straff efter utfört brott. Inte försöka förklara varför brottet begicks. Det är här det har gått fel i dagens samhälle.
Jag har aldrig sagt att någon skall ha dubbla straff. Men det bör inte kunna utnyttjas som strafförkortare. Är du dömd till 10 års fängelse, då skall du inte kunna släppas ut efter varken tre år eller tre månader för att en psykolog anser dig frisk. Du skall sitta tiden ut på vanlig anstalt när du anses frisk nog att umgås med människor.
January 12, 2004

denstore wrote:
Fattigdom är också en orsak. Det ger dig inte tillåtelse att mörda någon.
Inte politisk övertygelse heller (även om det borde klassas som sinnessjukdom ibland). Orsaker finns det tusentals, och de skall inte ha med straffet att göra. Orsaker kan diskuteras av sociologistuderande eller på filosofilektionerna. De har inte hemma i rättsväsendet. Rättsväsendet skall utmäta straff efter utfört brott. Inte försöka förklara varför brottet begicks. Det är här det har gått fel i dagens samhälle.
Man kan inte jämföra det på det sättet du gör...
En psykisk störning innebär en förändrad verklighet, det gör inte fattigdom eller politisk övertygelse...
För dig och mig är det ingen verklighet, det är något som bara finns i deras huvud.
Men för dom så är det en verklighet...
March 11, 2003

obelix wrote:
För dig och mig är det ingen verklighet, det är något som bara finns i deras huvud.
Tror du att brottet kändes verkligt eller som en fantasi för offret? Jag skulle tro att Anna Lindh uppfattade det som ytterst realistiskt.
October 27, 2001

Denna råd riskeras att låsa, så jag passar nu på att säga att jag håller med Denstore till fullo.
Obelix, du ser uppenbarligen psykvård som ett straff.
Du även att de sjuka ska få psykvård före "riktigt" straff; fängelse.
Och som topping på det är du mot att straffa psykiskt sjuka.
You are contradicting yourself.
Jag ser inget straff i att få folk att bli "friska" (det är endå det psykvården ska gå ut på, även fast de inte alltid lyckas). För övrigt håller jag med de som tycker att man bör avtjäna sitt straff när man blivit frisk. Trots att man kanske inte var vid sina sinnes fulla bruk vid brottstilfället bör man straffas för det.
January 12, 2004

denstore wrote: [quote=obelix] För dig och mig är det ingen verklighet, det är något som bara finns i deras huvud.
Tror du att brottet kändes verkligt eller som en fantasi för offret? Jag skulle tro att Anna Lindh uppfattade det som ytterst realistiskt.
Det är där felet är, det går inte att resonera så...
Båda är offer, fast på olika sätt...
January 12, 2004

PaiN wrote: Denna råd riskeras att låsa, så jag passar nu på att säga att jag håller med Denstore till fullo.
Obelix, du ser uppenbarligen psykvård som ett straff.
Du även att de sjuka ska få psykvård före "riktigt" straff; fängelse.
Och som topping på det är du mot att straffa psykiskt sjuka.You are contradicting yourself.
Jag ser inget straff i att få folk att bli "friska" (det är endå det psykvården ska gå ut på, även fast de inte alltid lyckas). För övrigt håller jag med de som tycker att man bör avtjäna sitt straff när man blivit frisk. Trots att man kanske inte var vid sina sinnes fulla bruk vid brottstilfället bör man straffas för det.
Jag kallar det för straff eftersom dom blir dömda till rättspsykiatrisk vård...
Jag vet mer än väl att det är vård dom får...
Och ja, jag är emot att straffa psykiskt sjuka då dom inte är medvetna om att det är ett brott dom begått...
Jag kan erkänna att jag är kluven när det gäller att sätta dom i ifängelse efter det dom har blilvit friska...
January 23, 2002

Spindel wrote: denstore är en klok man!
You stole my post. [Image Can Not Be Found]
Hehe, efter att jag hade läst de första av denstores inlägg tänkte jag faktiskt att jag skulle skriva exakt den meningen.
Lite OT:
Den bilden har vi väldigt roligt åt i skolan eftersom vi har en klasskompis som nästan såg ut att vara en tvilling till honom precis då när den bilden publicerades. Samma skägg, frisyr och ansiktsdrag.
Han har dock ändrat frisyr och rakat sig nu för tiden.
March 11, 2003

obelix wrote:
Det är där felet är, det går inte att resonera så...
Båda är offer, fast på olika sätt...
Jo, det går att resonera så.
Dock är jag tveksam att man kan säga att bara för att man är ett offer för samhällets misslyckanden, så skall man gå fri från fällande domar i mordfall. Klart att han är ett offer. Om inte annat för sin egen dumhet. Men likväl skall han avtjäna sitt straff.
January 12, 2004

denstore wrote:
Jo, det går att resonera så.Dock är jag tveksam att man kan säga att bara för att man är ett offer för samhällets misslyckanden, så skall man gå fri från fällande domar i mordfall. Klart att han är ett offer. Om inte annat för sin egen dumhet. Men likväl skall han avtjäna sitt straff.
På vilket sätt är det ens egna dumhet?
Dessutom så går man inte fri...
March 11, 2003

obelix wrote: [quote=denstore] Jo, det går att resonera så.
Dock är jag tveksam att man kan säga att bara för att man är ett offer för samhällets misslyckanden, så skall man gå fri från fällande domar i mordfall. Klart att han är ett offer. Om inte annat för sin egen dumhet. Men likväl skall han avtjäna sitt straff.
På vilket sätt är det ens egna dumhet?
Dessutom så går man inte fri...
Du sade ju själv precis att du insåg att det var vård och inte straff. Om man då blir frisläppt efter vården, går man då fri eller inte?
Jag skulle vilja påstå att det är jävligt dumt att bete sig på det sättet han har gjort. Inte bara att han har haft psykiska problem, utan att han också har blandat det med ett rätt oaktsamt och klart medvetet beteende. Han har knaprat rohypnol och annat skit som andra äter magnecyl. Han har umgåtts med kriminella element för att hävda sig. Han har skitit i den utbildning som har erbjudits honom. Han kunde blivit en vanlig svensson, men han valde denna banan. Det är dags att sluta skylla på bakgrund och klasstillhörighet för att komma undan brott. Det finns massvis med människor som har haft det fasen så mycket värre än honom, och som inte har huggit ner någon alls. Varför skall de behöva vara oroliga för att råka ut för en sådan som honom?
January 12, 2004

denstore wrote:
Du sade ju själv precis att du insåg att det var vård och inte straff. Om man då blir frisläppt efter vården, går man då fri eller inte?
Jag skulle vilja påstå att det är jävligt dumt att bete sig på det sättet han har gjort. Inte bara att han har haft psykiska problem, utan att han också har blandat det med ett rätt oaktsamt och klart medvetet beteende. Han har knaprat rohypnol och annat skit som andra äter magnecyl. Han har umgåtts med kriminella element för att hävda sig. Han har skitit i den utbildning som har erbjudits honom. Han kunde blivit en vanlig svensson, men han valde denna banan. Det är dags att sluta skylla på bakgrund och klasstillhörighet för att komma undan brott. Det finns massvis med människor som har haft det fasen så mycket värre än honom, och som inte har huggit ner någon alls. Varför skall de behöva vara oroliga för att råka ut för en sådan som honom?
Man blir dömd till vård...
Tja, han har så att säga självmedicinerat sig själv när han inte har fått den hjälp han behövde, och nu utgår jag ifrån att han har en störning...
Han har gjort det han har kunnat för att må så bra som möjligt, enligt honom själv...
En sak som är helt galet när det gäller psykvården idag, det är det att det inte finns någon fungerande uippföljning på att dom fortsätter att ta sina mediciner efter dom har blivit utskrivna, undantaget är att man kan kräva det när det gäller patienter från rättspsyk...
Att dom inte fortsätter med sina mediciner är i grunden en del av deras sjukdom, och det kallas för bristande sjukdomsinsikt...
När dom har blivit friska och lever ute, så inser dom inte varför dom ska fortsätta med mediciner, dom är ju friska och bor ute...
Det du även gör i ditt inlägg är förutsätter att han vet vad han gör, att han medvetet går en väg som vi andra friska inte skulle gå.
Det är fel, förutsatt att han har en psykisk störning.
Den väg han väljer är den som är den normala och mest logiska för honom i hans verklighet...
Kom ihåg att hans verklighet är inte din och min verklighet...
March 11, 2003

obelix wrote:
Man blir dömd till vård...Tja, han har så att säga självmedicinerat sig själv när han inte har fått den hjälp han behövde, och nu utgår jag ifrån att han har en störning...
Han har gjort det han har kunnat för att må så bra som möjligt, enligt honom själv...En sak som är helt galet när det gäller psykvården idag, det är det att det inte finns någon fungerande uippföljning på att dom fortsätter att ta sina mediciner efter dom har blivit utskrivna, undantaget är att man kan kräva det när det gäller patienter från rättspsyk...
Att dom inte fortsätter med sina mediciner är i grunden en del av deras sjukdom, och det kallas för bristande sjukdomsinsikt...
När dom har blivit friska och lever ute, så inser dom inte varför dom ska fortsätta med mediciner, dom är ju friska och bor ute...
Det du även gör i ditt inlägg är förutsätter att han vet vad han gör, att han medvetet går en väg som vi andra friska inte skulle gå.
Det är fel, förutsatt att han har en psykisk störning.Den väg han väljer är den som är den normala och mest logiska för honom i hans verklighet...
Kom ihåg att hans verklighet är inte din och min verklighet...
Det är i min menming inte ett dugg relevant. Han har begått ett brott, och bör straffas för det. Han har av och till varit tillräckligt medveten om sin situation att han har sökt och fått vård. Bara för att vårdapparaten misslyckas, skall man inte kunna överklaga sådana här domar.
Han har ansetts tillräckligt medveten om vad han gjorde för att dömmas till livstids fängelse. Att sedan någon expert säger att det finns tveksamhet om att han visste vad han gjorde eller inte, kan i min mening fullständigt kvitta. Han har begått ett brott enligt gällande lagar, och straff skall utmätas. För att ett rättssamhälle skall kunna fungera skall det inte gå att komma med undanflykter för avikande beteende. Att vårdapparaten har svikit honom är ju fantastiskt synd, men precis som så ofta är detta inte en isolerad händelse. Han har inte plötsligt sett Anna Lindh, och bara flugit på henne, under rusets påverkan. Han har ett gediget brottsregister. Han är väl medveten om att denna typen av handlingar inte är accepterade av samhället. Det krävdes många av honom tagna val för att han skulle kunna göra detta. Om det var p.g.a. honom själv eller någon demon i hans huvud som styrde honom till det, så är det överlagt mord i alla fall.
Sjukdomsinsikt eller inte. Han är en dömd mördare, och att släppa honom fri är inte bara en fara för oss andra. Det är också ett hån mot offrets efterlevande. Detta är ett beteende som inte bör accepteras oavsett om det är djävulen själv som har gett honom det i uppdrag. Straffet som utmättes är inte bara ett straff mot honom, utan också en ersättning för de efterlevande. Han skall betala med tid, inte med pengar. Det är på grund av den rättsynen vi inte har vendettor eller liknade vanligt förekommande i detta landet. Det är samhällets plikt att se till att rättvisa skipas. Oavsett om det var vid sinnesnärvaro eller inte.
Kommer han ut efter tre år anser jag inte att rättvisa har skipats. Inte ens om han är frommare än moder Theresa.
Det är min verklighet. Din verklighet vet jag inget om.
January 12, 2004

denstore wrote:
Det är i min menming inte ett dugg relevant. Han har begått ett brott, och bör straffas för det. Han har av och till varit tillräckligt medveten om sin situation att han har sökt och fått vård. Bara för att vårdapparaten misslyckas, skall man inte kunna överklaga sådana här domar.
Han har ansetts tillräckligt medveten om vad han gjorde för att dömmas till livstids fängelse. Att sedan någon expert säger att det finns tveksamhet om att han visste vad han gjorde eller inte, kan i min mening fullständigt kvitta. Han har begått ett brott enligt gällande lagar, och straff skall utmätas. För att ett rättssamhälle skall kunna fungera skall det inte gå att komma med undanflykter för avikande beteende. Att vårdapparaten har svikit honom är ju fantastiskt synd, men precis som så ofta är detta inte en isolerad händelse. Han har inte plötsligt sett Anna Lindh, och bara flugit på henne, under rusets påverkan. Han har ett gediget brottsregister. Han är väl medveten om att denna typen av handlingar inte är accepterade av samhället. Det krävdes många av honom tagna val för att han skulle kunna göra detta. Om det var p.g.a. honom själv eller någon demon i hans huvud som styrde honom till det, så är det överlagt mord i alla fall.
Sjukdomsinsikt eller inte. Han är en dömd mördare, och att släppa honom fri är inte bara en fara för oss andra. Det är också ett hån mot offrets efterlevande. Detta är ett beteende som inte bör accepteras oavsett om det är djävulen själv som har gett honom det i uppdrag. Straffet som utmättes är inte bara ett straff mot honom, utan också en ersättning för de efterlevande. Han skall betala med tid, inte med pengar. Det är på grund av den rättsynen vi inte har vendettor eller liknade vanligt förekommande i detta landet. Det är samhällets plikt att se till att rättvisa skipas. Oavsett om det var vid sinnesnärvaro eller inte.
Kommer han ut efter tre år anser jag inte att rättvisa har skipats. Inte ens om han är frommare än moder Theresa.
Det är min verklighet. Din verklighet vet jag inget om.
Det är relevant på så sätt att om han har en störning så ska han ha vård...
Annars så får man ut något som är värre än det var när det kom in...
Du säger en sak väldigt bra...
Han har av och till varit tillräckligt medveten om sin situation att han har sökt och fått vård.
Han har varit det, men inte hela tiden...
Och när han har varit det så har han sökt hjälp...
Han har begått ett brott...
Han kommer få ett straff, antingen fängelse eller rättspsykiatrisk vård med särskilld utskrivning...
Om brottet begåtts under en störning, då är det inte ett medvetet val som du och jag kan göra...
Om han har en störning så vet han inte om att det är oacceptabelt med dom handlingar han begått...
Han kan komma ut tidigare eller senare än tre år, och om han gör det så har han avtjänat sitt straff, eftersom han dömdes till vård...
2 Guest(s)