December 3, 2003

Jo, jag var på powertoys idag o så att de hadde några motorer för utförsäljning, köpte en yokomo rx-12 och en rx-12c o betala 200styck för dem, var det ett bra köp? inte så bra på metanolmotorer, men ja tyckte att 200 lät bra... Nån som vet något om motorerna? bra?, hästar?, mm.
Och föresten, nån som vet hur man kör in dom motorerna? och hur man startar rx-12:an, för den hade inget startsnöre...

April 18, 2003

Du behöver en startlåda som du ställer bilen på, den lådan har ett hjul i toppen som snurrar igång motorn underifrån bilen. Du behöver således en bil med uttag i botten plattan för starthjulet. Alternativt så köper du till en lös magnapull, startsnöre, och sätter fast en sån, det brukar finnas till dom flesta motorerna.
Se till så att du har rätt ljuddämpare till dom innan du startar upp dom.
Ang. inkörning så ställ motorn tjockt, dvs motorn ska ryka mkt, kör in den 2-3 tankar iaf med jämnt gaspådrag och försök att hålla dej under halvgas så blir det nog bra.
December 3, 2003

tror inte man kan sätta på snöre på den, pga att: på den det sitter snörstart på så är det en liten pigg på vevaxeln, där den fäster, men på den utan så finns det ingen sån pigg, så¨det blir nog o ta till startmotor..., men ett litet problem, jag ska ha den i en båt., hur ska jag då få den o snörra?, och ska jag köra in me motstånd eller bara så den går fritt,en del säger att man ska köra på tomgång och andra att man ska köra me motstånd, t ex till min bil står det att man ska köra in den när bilen rör på sig eller hur man ska förklara.

April 18, 2003

Är inte så hemma på båtar så jag vet inte hur du startar utan snöre, kanske med borrmaskin eller en starter som man har till flygplan med en längre adapter?
Vad det gäller inkörning så säger vissa att man ska ha bilen upplyft och låta motorn gå på tomgång, vissa att du ska köra bilen riktigt lugnt, peronligen tror jag inte att det spelar så stor roll vilken variant man kör med så länge man inte belastar motorn, men jag skulle tro att man måste hålla koll på tempen om den står still så motorn inte går varm.
Anledningen till att man kör in motorn är för att man ska få bort alla små metallrester efter tillverkningen och "nöta" in grejerna med varandra.