January 12, 2009
Det finns en liten s.k. "fix" för de som kör med ATI kort och den nya 1.22-kärnan, samt möjligen har problem pga 100% användning av CPU och att CPUn flaskar. Detta fungerar endast på Vista samt Windows 7, och ger bäst resultat med ett HD4850/4870 kort :upp:
Borde vara lika i Vista och 7 så jag skriver endast en förklaring (kör på engelska operativsystem, beklagar ifall det är svårförstått) : Gå till Start -> Control Panel -> System -> Advanced System Settings -> Environment Variables. Under "System Variables" skall du lägga till en variabel med namn "FLUSH_INTERVAL" (utan citations-tecken), värdet på den skall läggas mellan 8 och 1024. Denna variabel bestämmer storleken på de "command packets" som CPUn skickar till grafikkortet. Ett större värde på variabeln ger en mindre CPU-användning, ett mindre värde tvärtom. För kort i HD48xx serien rekommenderas ett värde mellan 256 och 768 (klienten använder ett standarvärde på 16). Själv kör jag med 896 tillsammans med mitt HD4870. En bieffekt av denna höjning är i vissa fall lagg inom operativsystemet, speciellt Vista. Om du upptäcker lagg så sänk värdet tills systemet är stabilt igen 🙂 OBS! Ändring av värdet kräver oftast en reboot av systemet. För att kolla om variablen ändrats, öppna Command Prompt (Run -> cmd) och skriv in "echo %FLUSH_INTERVAL%" (utan citations-tecken)
Innan jag ändrade denna variabel låg min CPU-användning konstant på 50% (dvs. en hel kärna användes). Nu ligger den på 30-40%.
Denna fix hjälper inte bara användare med flaskningsproblem, den minskar även strömförbrukningen en aning
April 24, 2007
Delph1 wrote: NVIDIA är inte alls lika beroende av CPU som ATI.
//Andreas
På min rigg drar F@H för GPU (tray) 1 till 3% bara 🙂
January 12, 2009
Cirap wrote: HD4850, cpu belastning skiftar mellan 40-70% på båda kärnorna.
Har detta någon effekt på PPD? Just nu lider jag inget nämnvärt av detta
Märkte själv ingen större skillnad i PPD när jag höjde värdet. Men om du inte gjort det så pröva gärna, borde ju inte kunna gå fel 😛
1 Guest(s)