October 27, 2005

Tjena
Går och funderar på att köpa nytt ljudkort. Har läst en hel del här på forumet och andra forum om det, men inte riktigt fått något bra svar.
Min fråga är:
1. Vilket ger bäst ljud? Om jag köper t.ex. ett Audigy 4 kort och kör analogt ljud till förstärkaren, eller om jag kör via den digitala på moderkortet? (nForce 4 kort. Asus A8N-SLI)
2. Blir det bättre ljud i spelen?
3. Påverkas prestandarden märkbart?
4. Finns det andra bra ljudkort som har optisk ut som är värda att satsa på, för hos Creative måste man slänga ut en massa extra pengar för att kunna utnyttja denna funktion.
Kan tilläggas att jag inte tänker lägga ut mer än dom ca 600:- ett audigy 4 kort kostar. Alltså ett XFI kort är inte intressant.
October 27, 2005

December 5, 2001

Jag kör med optisk ut på ena datorn med det integrerade ljudkortet och jag tycker det är fullt tillräckligt bra ljud om man jämför med analogt på mitt Audigy2 ZS. Ingen jättestor skillnad alltså. Kör du analogt på ett Audigy 4 är det ju helgerån
Den stora skillnaden märker du ju om du kör digitalt med det istället.
October 27, 2005

October 13, 2005

Nu vet jag inte vad det finns för olika fina ljud-chip i audigy korten, men anledningen till att skaffa ett sådant är väl att man kan uttnytja olika effekter som används i programeringen av spel. Så ska du spela ska du nog ha ett sådant.
För musik rekommenderar jag absolut digitalt ut, DAC:en (Digital-Analogue Converter) i din förstärkare är säkert mer påkostad än den du finner i ett audigy-kort.
Har kortet en digital utgång kan du kanske använda audigy-kortets processor och din receivers DAC? Då får du det bästa av två världar
edit: PS. Kan du inte flytta över DVD:n på Optiska utgången då? De flesta DVD-spelare har ju en sådan.
October 27, 2005

Min DVD har inte optisk, utan endast coaxial, så om jag skall koppla datorn till förstärkaren måste det vara via optisk.
Spelar inte enormt mycket på datorn, men när jag gör det är jag ganska så kräsen, man vill ju ha det bästa :P.
Anledningen är först och främst för musik. När jag kör en cd-skiva i datorn är det en enorm skillnad mot om jag kör den i dvd-spelaren. Så Swek, om jag förstår dig rätt, så tycker du att om jag skall välja att köra på optisk när jag mest lyssnar på musik. Alltså det optiska som redan finns på moderkortet?
1 Guest(s)