February 6, 2005

Hejsan allihopa!
Byggde mig en liten dator för en månad sedan och är hyffsat nöjd med resultatet sånär som på några smådetaljer. Först och främst vad jag har för grejer:
- AMD Athlon64 Venice 3500+
- Asus A8V-E Deluxe (K8T890, Socket-939 ATX,S-ATA,GbLAN,Firewire,DDR,PCI-Ex16)
- Asus Extreme GeForce PCX6600GT 128Mb DDR3
- 2 st Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5 (dvs sammanlagt 1024 mb)
- Western Digital Raptor WD360GD 36Gb 10000rpm 8Mb cache S-ATA
- Seagate Barracuda 7200.7 120Gb 8MB Cache 7200rpm ATA100 (min gamla disk, för datalager)
Jag byggde ihop allting och systemet kändes som det gick riktigt fint. Win XP startade på nolltid, allting laddade väldigt snabbt och jag var nöjd och glad. Jag fortsätter installera mjukvara och rycker lite gamla hårddiskar kors och tvärs och kör en massa Windows Update, och helt plötsligt går allting märkbart segare.
Största problemet verkar vara relaterat runt ljudet (inbyygda ljudet på mobot). Om jag har något slags ljud igång och startar ett program eller gör något krävande (laddar någonting, vad som helst) segar hela datorn ihop fullständigt. Exempelvis om jag spelar en mp3 i winamp och startar upp firefox samtidigt segar allting märkbart i 4-5 sekunder, under vilken tid ljudet låter som om det går i slowmotion (dvs uppspelningshastigheten sänks till en tiondel av normalt).
Kan problemet bero på att datorn får för lite ström? Dvs behöver jag köpa ny nätdel? Hela systemet körs i ett antech sonata i helt standardutförande. PSU:n här har ex. inte 24 pinnars kontakt till mobot utan bara 20 pinnar, o där är ju 24 pnnars honkontakt på mobot.
Har jag fått fel minnen? Jag valde medvetet en billigare minnestyp, men minnen går alltid att sälja för att byta typ / märke.
Åtgärd?
- Berhöver jag köpa mig ett bättre ljudkort och stänga av inbyggda på mobot?
- Behöver jag byta märke på minnet?
- Behöver jag ny nätdel?
eller är problemet något helt annat som jag förbisett?
problem två är av mindre och mer lättåtgärdad art: På moderkortet sitter det en liten 40mm fläkt på northbridge chipset som är av minst sagt tveksam kvalité. Tycker det är minst sagt snålt att installera så pass dåliga komponenter på ett moderkort i dagens läge då den för ett jäkla väsen ibland (det verkar som den gör sitt bästa för att göra en så naturtrogen imitation av en stuka-bombare som möjligt)! An denna anledningen tänkte jag montera:
- Zalman NB47J North bridge heatsink (Länk)
och när jag ändå har hela moderkortet ute passar jag på att slänga på
- Zalman CNPS7700-Cu cpu-cooler 120mm fan Socket 478/775//754/939/940 (Länk)
för att få lite bättre kylning på processorn för lite mindre väsen!
Någon som kör passiv kylning på northbridge, är det rekommendabelt eller vad bör jag annars göra? Jag hoppas litegrann att 120mm fläkten från CPU kylaren cirkulerar lite luft på northbridge flänsen också!
1 Guest(s)