Ett processorfråga|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ett processorfråga
joshen
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 188
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2010 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

Fungerar en Intel C2D E7600 LGA775 med 1066BUS 45nm på mitt Asus P5N32SLI-SE DELUXE? Min nuvarande processor är av 65nm teknik så det är därför jag undrar.

MVH, Joshen

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1242695
February 3, 2010 - 7:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kollade igenom ASUS CPU-Support lista för det Moderkortet men hittade den tyvär inte:

http://support.asus.com/cpusup.....#038;os=25

Annars brukar det fixa sig med en BIOS uppgradering, för det står vilken BIOS version som krävs för olika CPU's.
Jag uppgraderade BIOS till senaste för mitt ASUS P5KC för att få stöd för en Intel C2Q Q9650 men tyvär hittar jag inte motsvarande uppgradering i listan ovan som passar i ditt fall 🙁

MVH Jonas.

joshen
Medlem
Forum Posts: 188
1242699
February 3, 2010 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ju trist, var in på sidan du länkade till och det såg inte ljust ut. Verkar som jag helt enkelt får ta och köpa mig ett nytt system. Det har ju endå ett par år på nacken så är väl lika bra 🙂

Tack så mycket för det snabba svaret!

NH|CryptoN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
1242766
February 4, 2010 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Moderkortet stödjer Core 2 Duo. Det ska då inte vara några problem med din processor.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1242775
February 4, 2010 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|CryptoN wrote: Moderkortet stödjer Core 2 Duo. Det ska då inte vara några problem med din processor.

Förutom att det finns fyra generationer av Core 2 Duo som ställer till det.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
1243057
February 10, 2010 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Så länge moderkortet inte vägrar komma igång bara för att det inte känner igen processorn skall det inte vara några större problem.
Jag plockade engång i tiderna in den sista generationen av AMD Athlon XP för socket A i en av de första moderkorten med socket a, som använde SD_RAM och allt fungerade helt bra. Man fick bara nöja sig med att biosen inte viste vad den hade för cpu.

NH|CryptoN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 266
1243126
February 11, 2010 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Förutom att det finns fyra generationer av Core 2 Duo som ställer till det.

Spelar det någon roll? Jag hade för mig att så länge kortet stödjer Core 2 Duo så stödjer kortet alla Core 2 Duo cpuer?

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
1243330
February 15, 2010 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|CryptoN wrote: Spelar det någon roll? Jag hade för mig att så länge kortet stödjer Core 2 Duo så stödjer kortet alla Core 2 Duo cpuer?

Åtm. tidigare modeller av moderkort för intel har inte accepterat CPU:r för samma socket. Det betyder ju inte att fallet måste vara så nu.

-Boris-
Medlem
Forum Posts: 174
1244534
March 7, 2010 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Svaret är tyvärr nej. Vill du få mer krut i datorn skulle jag säga att du ska överklocka, eller köpa ett nytt sockel 1156 eller sockel AM3 system, beroende lite på budget.
Alternativt stoppa i en snabbare processor som finns på kompatibilitetslistan om du får den ruskigt billigt.

warzo wrote: Så länge moderkortet inte vägrar komma igång bara för att det inte känner igen processorn skall det inte vara några större problem.
Jag plockade engång i tiderna in den sista generationen av AMD Athlon XP för socket A i en av de första moderkorten med socket a, som använde SD_RAM och allt fungerade helt bra. Man fick bara nöja sig med att biosen inte viste vad den hade för cpu.

Men AMD är ju också kända för att hålla långlivade socklar där kompatibiliteten är oslagen. Du kan köra en AM3 processor i tidiga AM2 kort, förutsatt att moderkortstillverkaren är lika hjälpsam förstås. Och du kan köra de tidigaste AM2 processorerna i senaste AM2+ kortet.

Intel är ju å andra sidan kända för att inte ha support ens inom en och samma sockel. Finns inte mindre än 7 uppdateringar inom sockel 775 som gjort att moderkort inte klarat senaste processorn ens med bios uppdatering.

NH|CryptoN wrote: Spelar det någon roll? Jag hade för mig att så länge kortet stödjer Core 2 Duo så stödjer kortet alla Core 2 Duo cpuer?

Absolut inte så. Bör alltid kolla upp support innan man köper något. Oavsett Intel eller AMD, och oavsett moderkortstillverkare, även om t.ex. ASUS och AMD brukar satsa på kompatibilitet så kan strömförsörjningen ibland inte varit tillräckligt framtidsanpassad t.ex.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL