November 4, 2001

En av mina poolare på ett lan har en dator som han köpte av en lokal butik. Det var dock ett kasst chassi, och han köpte ett chieftech och flyttade över alla delar. Han rörde inte processorn eller kylaren som för övrigt var den mest undermåliga kylare jag sett. Datorn funkade prima i två månader, men en dag stardade den inte.
Efter det att han lämnat in den säger de att processorn är sönder, och att han inte får en ny på garantin bara för att han flyttade över delarna i en ny låda. När vi tog av kylaren såg vi att de inte ens använt kylpasta i affären.
Det måste vara affären som gjort fel i detta, eller hur? De har inte använt kylpasta, de har satt in en kass kylare, och då ska dom fan ge en ny processor, eller?
Annars, kan man inte skicka processorn till AMD och få en ny på den garantin?
Tacksam för svar!!
February 4, 2002

On 2002-04-02 15:49, Spannen wrote:
En av mina poolare på ett lan har en dator som han köpte av en lokal butik. Det var dock ett kasst chassi, och han köpte ett chieftech och flyttade över alla delar. Han rörde inte processorn eller kylaren som för övrigt var den mest undermåliga kylare jag sett. Datorn funkade prima i två månader, men en dag stardade den inte.Efter det att han lämnat in den säger de att processorn är sönder, och att han inte får en ny på garantin bara för att han flyttade över delarna i en ny låda. När vi tog av kylaren såg vi att de inte ens använt kylpasta i affären.
Det måste vara affären som gjort fel i detta, eller hur? De har inte använt kylpasta, de har satt in en kass kylare, och då ska dom fan ge en ny processor, eller?
Annars, kan man inte skicka processorn till AMD och få en ny på den garantin?
Tacksam för svar!!
Många affärer som bygger datorer har absolut ingen pejl Känner till en affär som bygger datorer med T-bird 1400/XP2000 processorer och trycker in 250w nätaggregat som är i absolut minsta laget fattar inte att dom startar överhuvudtaget Och inte en ända chassifläkt har dom heller Min pappa köpte en dator från samma affär och processorfläkten hade dom monterat bak och fram kylpasta kunde man glömma SÄGER BARA EN SAK AMATÖRER
November 4, 2001

Men dom säger att han inte får en ny PGA att han bytte låda... vi frågade om inte tillverkarens garanti fortfarande gällde, men det sa dom ingenting om.
Ni vet den där gummigrejjen som sitter under kylare, den var kvar istället för kylpasta. Den var helt smält och konstig.
Det företaget som någon nämnde ovan, vad är det förnågot?
September 12, 2001

On 2002-04-02 17:57, Spannen wrote:
hahaha
det märks att jag har lanat i 3 dagar!
Ok, men om vi ringer dit, vad ska vi säga då?
Typ: Hej, min processor har pajat, kan jag får en ny?[ Detta Inlägg ändrades av: Spannen den 2002-04-02 17:58 ]
Nej..förklara hur det ligger till med butikens agerande och vad ni har gjort...
berätta mer om vilken kylare som satt på...den måste ju ha varit underdimensionerad...
men ta upp detta med butiken först innan ni går vidare till AMD överhuvudtaget.
Till sist så måste du ta och skämmas lite grann...hur kunde du missa A_M_D
November 4, 2001

jag sitter här med kylaren nu. fläkten är typ ½ cm tjock, och det är inte ens en 60mm.
Kylaren är i aluminium, och är 6*6 och 3,5 cm hög. väger högst 150g...
Det jag förundrar mig mest över är att det enda tillstymmelse till kylpasta är en rosa gummi-bit som processorn har smält sönder.
Jag menar, garantin gäller väl på grejjerna även om man flyttat över dem i en annan låda?
han tog aldrig ens loss kylaren, och som sagt funkade den i 2 månader efter bytet.
Tack så mkt för hjälpen
September 12, 2001

Spannen: Den kylaren du sitter med låter ju som om det är en gammal K6-2 kylare!
Var lådan plomberad från butiken?
isåfall kan jag säga att det är ett vanligt knep av vissa tvivelaktiga datorbutiker.
Mest för att dölja vissa "egna" lösningar kan man säga(billiga delar i burken)
Nog sjutton ska garantin gälla om butiken slänger in underdimensionerade kylare...har du möjlighet att lägga upp en liten bild på just denna kylare?
[ Detta Inlägg ändrades av: skiroy den 2002-04-03 00:04 ]
November 4, 2001

jag har hittat kylaren nu...
den är till för max Athlon 1,2Ghz.
Här är en bild:
http://w1.455.telia.com/~u4551.....112AB0.jpg
Här är en länk till tillverkaren: http://www.avc.com.tw/CPU%20Co.....112AB0.asp
Part Number:112AB0
AMD Athlon 1.2GHz
AMD All Duron family
Heat Sink Dimension
60X60X37mm
Fan Dimension
60X60X11mm
Rated Speed(RPM)
4800rpm
Voltage(V)
DC 12V
Air Flow (CFM)
19
jag vill än en gång påpeka att processorn la av hipp som happ, och att det var en Athlon XP 1600+. Detta borde väl ge min kompis full rätt till en ny processor?
[ Detta Inlägg ändrades av: Spannen den 2002-04-03 02:32 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Spannen den 2002-04-03 02:33 ]
[ Detta Inlägg ändrades av: Spannen den 2002-04-03 02:35 ]
April 1, 2001

On 2002-04-03 02:31, Spannen wrote:
jag vill än en gång påpeka att processorn la av hipp som happ, och att det var en Athlon XP 1600+. Detta borde väl ge min kompis full rätt till en ny processor?_________________
MVH
Spannen
Inte om det står i garantiavtalet att man inte får öppna chassit och greja själv. Då har dom ingen skyldighet att ersätta saker eftersom man har brytit mot avtalet...
Sånt är livet...
Man kanske inte ska köpa färdiga datorer om man vill pilla själv?
November 4, 2001

Jo, men hela grejjen är att de satte dit en underdimensionerad kylare. Föresten fick han inte ens nått avtal... han fick inte ens manual till moderkortet. Det enda var en liten klisterlapp.
Och första gången han ringde, efter det att han lämnat in datorn (i det nya chassit) så sa dom att han inte kunde få garanti på grund av att hårddisken bara satt fast i 2 skruvar istället för 4.
Och sen sa dom att moderkortet och processorn var sönder, men vi har testat moderkortet och det funkar. Dom vet inte ett j**la skit där, och dom byggde en dator i ett litet skit-chassi med en för liten kylare. Han var ju fan tvungen att byta!
[ Detta Inlägg ändrades av: Spannen den 2002-04-03 03:41 ]
1 Guest(s)