September 1, 2002
du har för hög resistans i kroppen för att kunna få i dig 10A vid 9V.. jag har mätt mig själv med en ohmmeter och jag har ca: 800kohm och för att få i sig 10A så skulle det behövas: 8 miljoner volt. (du har något lägre resistans på tungan eller om du har doppat fingrarna i saltvatten(eller varför itne svavelsyra ))
October 7, 2002
Öwall wrote: Vad som är lite lustigt är att om man lyckas uppfinna en ledare helt utan resistans, så kommer man förstöra hela Ohm's lag 🙂
Nä. Faktum är att sådana ledare redan finns, de kallas supraledare (fast de måste vara rysligt kalla för att vara supraledande, kvävekylt bland de "bästa" så man använder det inte till vardags...). Ohms lag gäller för supraledare också...
Det blir helt enkelt spänningen 0V över dem, dessutom kan du klämma igenom hur mycket ström du nu kan framställa...
January 19, 2003
Det här va en bra diskussion. Jag har upptäckt att allt för många som "grejar" med sina datorer egentligen inte har en aning om vad de sysslar med. De kan hålla på med det elektriska i datorn för att de har läst på nätet någonstans hur man gör. Det är inte många som VET varför det funkar eller hur. Men jag håller med tidigare inlägg om att det till stor del är de tråkiga och ointressanta fysiklektionerna i skolan.
Ett litet tips till alla fysiklärare är att använda sig av lite mer verklighetsbaserade labbar som tex datorer eller annan modern elektronik som vi ofta använder i vår vardag. För hur kul är det på en skala att koppla ihop glödlampor och liknande?
July 17, 2002
em wrote: Det här va en bra diskussion. Jag har upptäckt att allt för många som "grejar" med sina datorer egentligen inte har en aning om vad de sysslar med. De kan hålla på med det elektriska i datorn för att de har läst på nätet någonstans hur man gör. Det är inte många som VET varför det funkar eller hur. Men jag håller med tidigare inlägg om att det till stor del är de tråkiga och ointressanta fysiklektionerna i skolan.
Ett litet tips till alla fysiklärare är att använda sig av lite mer verklighetsbaserade labbar som tex datorer eller annan modern elektronik som vi ofta använder i vår vardag. För hur kul är det på en skala att koppla ihop glödlampor och liknande?
Får ni hålla på med glödlampor?
Jäklar... Vi får max dra ett par streck på ett papper och räkna med tio tusen formler om induktion och superpositionsprincipen. Typ.
January 19, 2003
Glödlampslabbarna var ju inte direkt bra. Vi fick kopplingsscheman å skulle koppla därefter. Det såg ut som ett spindelnät när det var klart.
Det var ju inte så speciellt många som lärde sig Ohms lag eller någon annan kul formel på det.
Däremot så lärde jag mig lite mer i teknologin.
Är det någon som har haft någon bra fysikundervisning på gymnasiet?
November 26, 2002
TERdON wrote: [quote=Öwall]Vad som är lite lustigt är att om man lyckas uppfinna en ledare helt utan resistans, så kommer man förstöra hela Ohm's lag 🙂
Nä. Faktum är att sådana ledare redan finns, de kallas supraledare (fast de måste vara rysligt kalla för att vara supraledande, kvävekylt bland de "bästa" så man använder det inte till vardags...). Ohms lag gäller för supraledare också...
Det blir helt enkelt spänningen 0V över dem, dessutom kan du klämma igenom hur mycket ström du nu kan framställa...
Men ohm's lag kan väl inte gälla för R=0??
Man får ju aldrig dividera med 0, och då gäller ju isåfall en undantagsregel av nåt slag, och då är inte OHm's lag så universiell som den borde vara. Eller?
November 26, 2002
em wrote: Glödlampslabbarna var ju inte direkt bra. Vi fick kopplingsscheman å skulle koppla därefter. Det såg ut som ett spindelnät när det var klart.
Det var ju inte så speciellt många som lärde sig Ohms lag eller någon annan kul formel på det.
Däremot så lärde jag mig lite mer i teknologin.Är det någon som har haft någon bra fysikundervisning på gymnasiet?
Elläran på fysiken var inte så bra, däremot är kursen ellära ganska bra. Okej, det är rätt mycket kopplingar som inte har nånting med nåt annat att göra, men jag tycker inte att det gör så mycket. Det är trevliga lektioner däremot. Idag hade jag labb i det, och vi satt och fikade medan vi kopplade 🙂
October 7, 2002
Öwall wrote: [quote=TERdON][quote=Öwall]Vad som är lite lustigt är att om man lyckas uppfinna en ledare helt utan resistans, så kommer man förstöra hela Ohm's lag 🙂
Nä. Faktum är att sådana ledare redan finns, de kallas supraledare (fast de måste vara rysligt kalla för att vara supraledande, kvävekylt bland de "bästa" så man använder det inte till vardags...). Ohms lag gäller för supraledare också...
Det blir helt enkelt spänningen 0V över dem, dessutom kan du klämma igenom hur mycket ström du nu kan framställa...
Men ohm's lag kan väl inte gälla för R=0??
Man får ju aldrig dividera med 0, och då gäller ju isåfall en undantagsregel av nåt slag, och då är inte OHm's lag så universiell som den borde vara. Eller?
Ohms lag: U = R * I
sätt in R = 0
U = R * I = 0 * I = 0, som jag skrev.
I bägge de andra omskrivningarna av formeln delar man med R=0 eller U=0. Varkendera är tillåtet, det håller jag med om. Dock kan man genom gränsövergång komma fram till att då R -> 0, så går U -> 0 och I mot oändligheten.
Även om du har en supraledande belastning i verkligheten kommer vi dock aldrig att lyckas komma till det här läget i praktiken - pga spänningkällans inre resistans...
October 7, 2002
Öwall wrote: så det går ut på att mygla sig så nära noll det går, precis som i derivata? 🙂
Precis. Vilket system du än bygger kommer det att finnas resistans i det - om inte annat spänningskällans inre resistans. Inte ens om du skaffar en miljon bilbatterier och parallellkopplar med hjälp av supraledare, och belastar en supraledande "belastning" med, kommer vi att hamna i läget R=0, pga inre resistans hos batterierna...
November 26, 2002
TERdON wrote: [quote=Öwall]så det går ut på att mygla sig så nära noll det går, precis som i derivata? 🙂
Precis. Vilket system du än bygger kommer det att finnas resistans i det - om inte annat spänningskällans inre resistans. Inte ens om du skaffar en miljon bilbatterier och parallellkopplar med hjälp av supraledare, och belastar en supraledande "belastning" med, kommer vi att hamna i läget R=0, pga inre resistans hos batterierna...
men det skulle bli en rejäl smäll!
October 7, 2002
Sebbe wrote: Om man har 10V och 10A får man 100w, men vad blir det för skillnad att ha 5V, 20A och att ha 20V, 5A Vad ger dessa olika värden för funktion?
Effekten blir densamma eftersom P = U*I, men det du har kopplat till din spänningskälla kommer ha en annan resistans:
R = U/I
vilket ger i de tre fallen 1 ohm, 0,25 ohm samt 4 ohm (samma ordning som du skrivit). Ju högre resistans, desto större "motstånd" mot ström har det du använder...
March 24, 2003
För alla er som tycker att gymnasiet ger en dålig undervisning rekomenderar jag att ni söker vidare till KTH. Det ni får lära er där kommer ge svar på era frågor angående elektro. På labbarna är det inte glödlampor man experimenterar med utan riktiga likströmsmotorer, asynkronmotorer, likriktare osv. osv. i all oändlighet. Man får också en grundläggande undervisning i digitalteknik.
En liten hint angående likströmsmotorämnet är att Ohms lag gäller men med ett tillägg. När en motor roterar alstras en motriktad emk i likströmsmotorn, nämligen E=K2*fi*vinkelhastigheten
K2*fi är en kontant beroende på motorn.
Om den sammanlaggda rotorresistansen är R, spänningen som matar likströmsmotorn med U samt strömmen med I är:
U=R*I+K2*fi*vinkelhastigheten
Effektbalansen blir då U*I=R*I^2+K2*Fi*vinkelhastigheten*I
Detta ger att om axelmomentet är lika med 0 blir ankarströmmen lika med 0. Detta ger tomgångsvarvtalet=U/(K2*fi)
Nu är det ju alltid en friktionsmoment som ger en tomgångsström iofs.
Detta är en liten utsvävning i ämnet och är förvisso ganska irrelevant vad gäller mycket små motorer. :bok:
March 24, 2003
Ja Ja Frågan är väl inte vem som "Whoopat" vems "ass" frågan är väl vem som får det roligaste och bäst betalda jobbet efter examen och hur många som tar examen. Men om du tycker Chalmers är bättre så tycker jag att du skall söka ditt. Bara du hittar ditt sätt att få en akademisk examen. Vi syns på toppen!!!
February 21, 2003
loffe wrote: Ja Ja Frågan är väl inte vem som "Whoopat" vems "ass" frågan är väl vem som får det roligaste och bäst betalda jobbet efter examen och hur många som tar examen. Men om du tycker Chalmers är bättre så tycker jag att du skall söka ditt. Bara du hittar ditt sätt att få en akademisk examen. Vi syns på toppen!!!
Då kan jag kontra med att jag redan går på Chalmers (se profil), och säga att en undersökning som Ny Teknik gjorde sa att Chalmers var den skola som värderades högst av arbetsgivare. Visserligen gjordes den undersökningen för tre år sen, men den pekar ändå åt vårt håll 😀
Sedan är det väl lite si och så med hur många det är som pallar med min linje (ruggigt många avhopp). Men att ta examen för min del är inga problem som det ser ut nu med betygen *skryterhemskt*
Vi kanske slåss om VD-stolen på Ericsson eller Volvo om några år hehe
1 Guest(s)