Grundläggande ellära | Sida 4 | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grundläggande ellära
This topic is locked
hollywoodstar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
Member Since:
oktober 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
61
december 2, 2003 - 7:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Cool tråd asså… senaste inlägg 28 sept 2003.

Men nu så ska jag fråga en sak:

det här med supraledare å så…

equipment: oändlig superfet strömkälla, lysdiod som det står (12 v , 200 mAh) på, ögon.

som jag har läst så går det bara ström och ingen spänning genom en supraledare ?

alltså 0v ?

Hur fungerar dioden då ?

fan… läste några inlägg upp här att det inte behövs lika mycket spänning som det står angivet på apparaten… att det fungerar ändå…

Well ? hur funkar det ?

WEE THIS TOPIC IS ALIVE !!!

kabul
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
oktober 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
62
december 17, 2003 - 12:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan bara inte hålla mig ifrån att svara, fastän tråden är i skymningslandet.

Dioden kommer att blinka till fort som f-n och sedan brinna upp. Antag att du har 15V från spänningsagget, du har inget spänningsfall i ledaren men det har du över dioden. Dioden kan vi anta ha 0 i R, annars är det ju ingen vits med supraledarna. Då kommer strömmen igenom dioden att gå mot oändligheten och dioden kommer att gå mot sopkorgen.

Din spec på dioden visar också hur fel en ovanstående författare har då han påstår att det inte går att köra dioder med 12V. Det finns ju väldigt många olika sorter.

Din andra fråga. Ta en mobiltelefon t.ex. Du har ett batteri som ger… säg 5V för enkelhetens skull. Digitalkretsarna i mobiltelefonen har t.ex. 3.3V operationsspänning. Då kan man t.ex. stabilisera spänningen från batteriet till 3.3V (återstående blir värme) När spänningen i batteriet sjunker under 3.3V så slutar telefonen att fungera.

Måste passa på att slå ett slag för MDH när ni andra skrutit så mycket om era skolor.

fj1
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 53
Member Since:
mars 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
63
april 3, 2004 - 6:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Hmmmom jag inte missminner mig från mina gamla el-lektioner så är det nog överströmmen som sköt säkringen, pga den mindre spänningen.

Säg att hubben behöver 30 W.
Säkringen tål 3A i hubben.

strömkälla 1 kan lev. 12 V 3A vilket ger max 12*3=36 W Inga problem allting fungerar.

strömkälla 2 kan lev. 8 V 5A vilket ger max 8*5=40 W

MEN:
Hubben behöver 30 W och då 30 W ger vid en spänning på 8V (30/8=) 3,75A så blåser säkringen då den inte klarar mer än 3A

Rätt ??

Edit:
Bara för att skryta lite så kan jag ju säga att en av mina gymnasieuppgifter var att räkna ut verkningsgrad på ett kärnkraftsverks ångsystem… hehe… har mardrömmar om detta än… :cy:

Starscream
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
februari 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
64
maj 13, 2004 - 6:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Finns det nån sida där det står om omvandling från t.ex V till mV, W till mW o.s.v?

Måste lära mig det.

MrWeizel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
januari 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
65
maj 13, 2004 - 7:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Finns det nån sida där det står om omvandling från t.ex V till mV, W till mW o.s.v?

Måste lära mig det.

Skämtar du :wide:

m = milli = tusendel

Alltså är 1 mV = 0,001 V osv

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
66
maj 13, 2004 - 9:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Finns det nån sida där det står om omvandling från t.ex V till mV, W till mW o.s.v?

Måste lära mig det.

http://www.susning.nu/Enhetsprefix

:worshipp: susning.nu :worshipp:

Barcode
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 48
Member Since:
april 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
67
maj 14, 2004 - 1:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Finns det nån sida där det står om omvandling från t.ex V till mV, W till mW o.s.v?

Måste lära mig det.

Det kanske blir lättare om du tänker på meter och millimeter.
det går 1000mm på 1m osv…

Avatar
Hans-Erik
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 807
Member Since:
juli 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
68
maj 17, 2004 - 7:07 e m
sp_Permalink sp_Print

hollywoodstar wrote:
som jag har läst så går det bara ström och ingen spänning genom en supraledare ?

alltså 0v ?

Hur fungerar dioden då ?

I en supraledare är det 0 resistans. Inget motstånd alltså

pumping_iron
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 140
Member Since:
maj 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
69
maj 21, 2004 - 6:30 e m
sp_Permalink sp_Print

koopa wrote: hmm, nu när jag mätte igen hade jag visst ca: 200kohm =/ men det blir ändå: 2mille volt, på tungan hade jag 20kohm och det blir 200000V. men en ström kan vara farlig redan vid 50mA om den går genom hjärtat.

för att räkna ut så använder man ohms lag som e U=R*I

Har gått 3 årigt el program gren automation men iaf måste kommerntera inlägget….(var 2 år sen jag slutade) har för mig att det gränsen ligger redan vid 30 mA? Har jag fel…

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
maj 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
70
juli 24, 2004 - 11:28 f m
sp_Permalink sp_Print

hmmm ex saxxat från ellära A boken ?

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
oktober 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
71
augusti 13, 2004 - 6:50 e m
sp_Permalink sp_Print

GRATIS e-bok om ellära:

http://www.ibiblio.org/obp/ele…..cCircuits/

Välskriven på ”lättfattlig” engelska

EDIT: har hunnit läsa några kapitel och den är riktigt riktigt bra. Bättre än jag trodde den skulle vara när jag gav länken till tråden. Rekommenderas STARKT, det allra bästa är att den verkar riktigt heltäckande dessutom (jag har läst 3 kapitel av cirka 12 i första delen, och där är sex delar…). Går in på såväl likström, växelström, halvledare, digitalteknik, experiment…

Avatar
macrus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
juni 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
72
augusti 13, 2004 - 7:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Ellära är ju inte och leka med, börjar andra året på gymnasiet och haft Ellära A.. var ju inte allt för enkelt.

Man måste ju komma ihåg så jävla mycket i skallen. 🙂
Kan ju tillägga att jag suger på matte f.ö. 😉

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
73
augusti 13, 2004 - 8:18 e m
sp_Permalink sp_Print

pumping_iron wrote: men en ström kan vara farlig redan vid 50mA om den går genom hjärtat.

Har gått 3 årigt el program gren automation men iaf måste kommerntera inlägget….(var 2 år sen jag slutade) har för mig att det gränsen ligger redan vid 30 mA? Har jag fel…

Döda kan den redan vid 20 mA såvitt jag vet 🙄 .

BTW: suverän tråd!

//Andreas

Mannequin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
juli 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
74
augusti 14, 2004 - 4:06 e m
sp_Permalink sp_Print

ursäkta min brutala okunskap men exakt vad är ”Watt”? 😕

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
oktober 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
75
augusti 14, 2004 - 5:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Mannequin wrote: ursäkta min brutala okunskap men exakt vad är ”Watt”? 😕

Watt, W, är enheten för effekt (dvs energi/tidsenhet).

En annan vanlig enhet för effekt är hk, hästkraft.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
76
augusti 14, 2004 - 8:14 e m
sp_Permalink sp_Print

1 hk = 0.746 KW 😉

//Andreas

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
77
augusti 26, 2004 - 11:39 f m
sp_Permalink sp_Print

Okej, detta blir den första av en serie detaljkommentarer till tidigare inlägg i denna tråd…

TERdON wrote: [quote=Mannequin]ursäkta min brutala okunskap men exakt vad är ”Watt”?

Watt, W, är enheten för effekt (dvs energi/tidsenhet).

Vill man vara korrekt (vilket man förstås vill) så är Watt efternamnet på den person som gett namn åt enheten watt, som betecknas W.
Hajade ni detaljerna?
Enheter vars namn bygger på egennamn skrivs med liten begynnelsebokstav när man skriver ut dem, men förkortas med stor bokstav.
Exempel: volt, V, ampere, A, pascal, Pa, …

(Och, för tydlighets skull, 1 W = 1 J/s.)

/Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
78
augusti 26, 2004 - 11:58 f m
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: … På orginalnätdelen står det kanske 12V 600mA. … Men kunden tror man är dum i huvvet när man försöker ge dom en nätdel märkt 12V 1200mA.
– Ånej, pojkvasker. Mig lurar du inte. Ser du inte att den där ger för många ampere. Tänker du grilla mitt stackars modem.
I själva verker kommer den större nätdelen funka minst lika bra som orginalnätdelen.

Huruvida modemet blir grillat beror ju på om den kraftigare nätdelen har spänningsreglering eller inte. Utan spänningsreglering kan det kraftigare aggregatet mycket väl ”grilla” modemet.

Jag har själv fått montera spänningsreglering i ett oreglerat nätaggregat som användes att ladda ett batteri parallellt med att driva en apparat.
Batteriet (som var av udda modell) hade en nominell spänning på ca 9V. Jag räknade ut att optimal laddningsspänning var 11,2V, nätaggregatet var märkt 12V och gav ca 17V tomgångsspänning.
Att ladda batteriet med 17V var rena misshandeln, och det dyra batteriet fick helt riktigt en väldigt kort livslängd.
I det här fallet roade jag mej med att konstruera en helt egen regleringskrets med en zenerdiod, några resistorer och en liten kylfläkt som aktiva komponenter. Denna krets begränsade såväl max laddningsspänning som laddningsströmmen till värden optimerade för batteriet.

Det skrämmande i sammanhanget är att nätaggregatet levererades som original till apparaten (en liten dosa för elstimulering av muskler i samband med akupunktur, något som används av sjukgymnaster). Den här typen av produkter har stränga lagkrav på funktion och effekt, och att en sån här flagrant miss i avsikt att kapa lite kostnader (någon tia billigare nätaggregat till en apparat som kostar flera tusen) är enligt mej en stor plump i protokollet.

/Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
79
augusti 26, 2004 - 12:13 e m
sp_Permalink sp_Print

koopa wrote: … jag har mätt mig själv med en ohmmeter och jag har ca: 800kohm … (du har något lägre resistans på tungan eller om du har doppat fingrarna i saltvatten…)

Hudens impedans är både resistiv och kapacitiv, så impedansen sjunker när frekvensen ökar.
En ohmmeter använder som regel likström, och då är torr hud väldigt resistiv. För att få bästa kontakt kan man kombinera flera metoder;
1) Skrapa av lite av det torra hornlagret ytterst.
2) Fukta, gärna med jonhaltig vätska (saltvatten) eller gel.
3) Använda kontaktytor av silver-silverklorid, som ger optimala elektriska egenskaper mot huden.

… när jag mätte igen hade jag visst ca: 200kohm =/ men det blir ändå: 2mille volt, …

Det blir två millivolt.
mille = tusen
milli = tusendel

… men en ström kan vara farlig redan vid 50mA om den går genom hjärtat.

80 mikroampere växelström genom hjärtat är tillräckligt för att skapa hjärtflimmer, vilket är direkt dödligt.

/Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
80
augusti 26, 2004 - 12:20 e m
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: Även om du har en supraledande belastning i verkligheten kommer vi dock aldrig att lyckas komma till det här läget i praktiken – pga spänningkällans inre resistans…

Nu ska du inte vara så pessimistisk.
Man har ju redan testat att använda ringformade supraledare till att lagra energi.
Med hjälp av induktiv koppling induceras en ström i supraledaren. Denna ström snurrar då runt i ledaren i ”oändlig” tid tills man, återigen med induktans, bromsar upp den och tar tillvara energin (minus effektförlusterna i kopplingen).
Att där finns en energi är lätt att inse om man betänker att strömmen är elektroner som rör sej. Elektronerna har en massa, och när massan förflyttar sej finns rörelseenergi.

/Olle

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
301 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL