Grundläggande ellära | Sida 5 | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grundläggande ellära
This topic is locked
Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
81
augusti 26, 2004 - 12:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: Vi kanske slåss om VD-stolen på Ericsson eller Volvo om några år hehe laugh

Jag har inte pluggat matte, fysik, teknik, anatomi, ergonomi, fysiologi, språk, … på LiTH i åtta år för ett sketet administratörsjobb!
Administrationen överlåter jag åt andra. Jag vill forska, uppfinna och utveckla produkter som hjälper mänskligheten!

/Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
82
augusti 26, 2004 - 12:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Mo2ge wrote: Försök få grabbarna att förstå varför man inte kan mata lysdioder med 12V istället!

Okej!
Dioder i allmänhet beter sej inte lika linjärt och fint som diskreta komponenter i allmänhet.

Dioder har två strömriktningar, därav namnet (di = två, od = väg), framriktning och backriktning.
– I backriktningen fungerar dioden som en kraftig resistor, kan oftast avrundas till ett avbrott. (1)
– I framriktningen spärras strömmen tills spänningen över dioden nått upp över den så kallade diodspänningen, typiskt 0,5-1,0 V för vanliga dioder och 2-4V för lysdioder. När man väl passerat diodspänningen minskar resistansen snabbt, så att stora strömmar släpps igenom vid ett liten extra spänningsökning.

(1) Undantaget är zenerdioder, som i backriktningen fungerar ungefär likadant som i framriktningen, fast med ett högre värde på backspänningen där den börjar leda. Vilket värde det är bestäms vid tillverkningen och anges ofta som en del i typbeteckningen.

Dioder tål bara en begränsad ström innan de går sönder, ofta mindre än 1A. Därför krävs någon form av strömbegränsning när en diod används i framriktningen.
Antag t ex att man har en lysdiod märkt 2,4V, 30mA. Om den kopplas direkt till en 12V spänningskälla utan strömbegränsning tycker dioden att det är helt okej att släppa igenom några miljoner ampere (och troligen några tiopotenser till), i alla fall den första nanosekunden innan den exploderar av överhettning…
Dioden är alltså dimensionerad för strömmar upp till 30mA i framriktningen, och vid 30mA är spänningen över dioden ungefär 2,4V.
För att säkerställa att dioden inte får för mycket ström monteras en resistor i serie med dioden innan den kopplas till en spänningskälla som är kraftigare än 2,4V. Resistorn väljs med hjälp av spänningsdelning och ohms lag så att strömmen genom resistorn vid [matningsspänning] – 2,4V < 30mA. /Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
83
augusti 26, 2004 - 1:13 e m
sp_Permalink sp_Print

hollywoodstar wrote: … läste några inlägg upp här att det inte behövs lika mycket spänning som det står angivet på apparaten… att det fungerar ändå…
Well ? hur funkar det?

Som andra beskrivit tidigare kräver de flesta komponenter en spänning som ligger lägre än den nominella matningsspänningen.

Jag tänkte bara tillägga att batterier aldrig håller sin märkspänning.
Ett 12V batteri ger ca 14V när det är fulladdat och räknas som ”tomt” när polspänningen sjunkit ner runt 10V.

För skoj skull kan jag nämna en batteriladdare som används i ambulanserna i mitt län för att ladda/driva defibrillatorn (Lifepak 12).
Märkning: In 10-18V DC, Ut 12V DC.
Det som händer när man varierar matningsspänningen är att strömmen också justeras så att effektintaget blir någorlunda konstant och det som kommer ut ur den ligger stabilt hela tiden. … och gränserna för acceptabel inspänning ligger de facto utanför det angivna intervallet.
Inte illa för en batteriladdare som kostar strax under 20000kr (plus moms)… :bgrin:

/Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
84
augusti 26, 2004 - 1:26 e m
sp_Permalink sp_Print

fj1 wrote: Bara för att skryta lite så kan jag ju säga att en av mina gymnasieuppgifter var att räkna ut verkningsgrad på ett kärnkraftsverks ångsystem… hehe… har mardrömmar om detta än… :cy:

Låter som en intressant uppgift. Något som man borde minnas med glädje. 🙂
Vad kan det bli för verkningsgrad?
100% av värmen överförs från reaktorn till kylvattnet.
Ångturbinens verkningsgrad är ca 90%.
Generatorns verkningsgrad är ???
Ångans temperatur efter turbinen ???
– Jag gissar att max 10% av värmeenergin blir till elektricitet.

Den intressantaste uppgiften jag fick i gymnasiet var att räkna på den relativistiska ökningen av massan hos ett jaktplan som flyger fort…
Tråkigt enkel uppgift! 🙁

… och jag var bara den tredje bästa eleven i fysik min lärare haft under några tiotal år. 👿

/Olle

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
85
augusti 26, 2004 - 1:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: jag kan säga att jag fattar noll av allt detta,
det mest hemska är grunden till allt detta är matte, right?
åhh hatar matte, konstigt nog har jag MVG i fysik, märkligt :blink:

Tja, den fysik man får lära sej på grundskole- och gymnasienivå kräver inga större matematiska kunskaper.

Du är i gott sällskap med Stephen Hawking, världens just nu mest lysande fysiker. Han gillade inte heller matte, men väl fysik. Efter ett tag insåg han att han var tvungen att använda matematiken som ett verktyg för att förstå fysiken, så han lärde sej lite matte vid sidan om.
Några år senare hade han kommit så långt att tillgänglig matematik inte räckte, så, i likhet med Isaac Newton några hundra år tidigare, blev han tvungen att utveckla nya matematiska metoder för att kunna jobba vidare med fysiken.
Numera innehar Hawking den matematikprofessur i Cambridge som Newton tidigare hade.

Personligen tycker jag också att matematiken bara är ett nödvändigt verktyg som inte har så mycket egenvärde…

/Olle

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
86
september 15, 2004 - 11:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Har ett litet problem som jag hoppas någon här på det fina forumet kan förklara för mig.

Håller på och räknar med transistorer… Vid en enkel förstäkrarkoppling så kan man rita ett signalschema då transistorn byts ut mot ett motstånd hie och en strömgenerator I.
[Bilden hittades inte] Vad strömgeneratorn symboliserar fattar jag. Det är ju strömförstärkningen. Men vad symboliserar motståndet hie? Har inte riktigt fått kläm på det ännu.

Cirap
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
december 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
87
januari 5, 2005 - 1:36 e m
sp_Permalink sp_Print

DaLook wrote: Jag går 2:a året på EC utbildningen, så allt det här kunde jag redan….

Men jag måste få ge dig en komplimang för ett mycket väl förklarat inlägg.

Just det, samma här…

NOclip
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 8
Member Since:
mars 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
88
april 2, 2005 - 12:04 f m
sp_Permalink sp_Print

min elektronik lärare : http://yngve.istheshit.net/

behöver jag säga något mer?
jag kunde inte ett smack inan jag läste alla inlägg och då har vi läst det i 1år nu :cy:

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
89
april 24, 2005 - 6:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Har ett litet problem som jag hoppas någon här på det fina forumet kan förklara för mig.

Håller på och räknar med transistorer… Vid en enkel förstäkrarkoppling så kan man rita ett signalschema då transistorn byts ut mot ett motstånd hie och en strömgenerator I.
[Bilden hittades inte] Vad strömgeneratorn symboliserar fattar jag. Det är ju strömförstärkningen. Men vad symboliserar motståndet hie? Har inte riktigt fått kläm på det ännu.

Lite sent svar iofs men.. 🙂

Jag tror inte det räcker att rita om transan sådär…

Helig
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
februari 4, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
90
april 26, 2005 - 9:57 f m
sp_Permalink sp_Print

em wrote: Glödlampslabbarna var ju inte direkt bra. Vi fick kopplingsscheman å skulle koppla därefter. Det såg ut som ett spindelnät när det var klart.
Det var ju inte så speciellt många som lärde sig Ohms lag eller någon annan kul formel på det.
Däremot så lärde jag mig lite mer i teknologin.

Är det någon som har haft någon bra fysikundervisning på gymnasiet?

Ja det har jag =) (lite sent svar men ändå..) Jag går it-gymnasiet.. skitbra Fysikundervisning, mycket labbar, asociationer till datorer ofta 😀

skruvis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
Member Since:
juli 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
91
april 30, 2006 - 4:28 e m
sp_Permalink sp_Print

En liten bra formelsamling..

[Bilden hittades inte]

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
Member Since:
februari 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
92
april 18, 2008 - 7:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Har en liten fråga. å tycker det e lite onödigt å starta en ny tråd så tyckte denna var passande. min fråga e där finns en orange kabel på sata power strömsladden va fyller den för funktion? e det 3volt i den eller den e där för nån typ av läsning eller vad? kolla manualen som följde med agget men verka inte som där fans nån förklaring till den. tacksam för svar
mvh Biffen

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
93
april 18, 2008 - 8:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är 3.3V och används för hotplugg/hotswap, det betyder att man kan byta diskar när systemet fortfarande är ingång.
Dock används det inte, eller det behövs inte användas vid normalt användanden, möjligen att det finns någon modell som är beroende av 3.3V men troligen väldigt få.
Det troligen pga problemen som skulle uppstå vid behov av adapterkablage till hårddisken, om det inte redan finns på nätagget utan bara vanliga 4-pins molex, då dessa endast tillhandahåller 5V och 12V.

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
Member Since:
februari 22, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
94
april 18, 2008 - 8:30 e m
sp_Permalink sp_Print

tackar så mycket för svaret. undra mest för skoj skull för ibland e det 4 sladds varianten å ibland 5. för modda om mina modularkablar till agget då 2 sata + 2 molex va idiotiskt då ja har 4 diskskar, så tog bort molexen å fixa ditt 2 sata till 🙂

Anders_13
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
Member Since:
juni 27, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
95
juni 26, 2011 - 8:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Man kan också få ut 7 volt ur en molex.
Genom att byta jorden mot 5 V
Alltså 12 Volts ledningen och 5 volts ledningen.

Potentialskillnaden:
(+12v) – (+5v)=
+12-5v=7v

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
387 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL