March 6, 2005

Fick ett stort virus så jag var tvungen att formatera min system hdd. När jag väl gjorde det så blev min Lagrings hdd "C:/" som jag inte formaterade, systemstart men medans min sata hdd som jag installerade windows på blev "D:/" som system hdd.
Därför blev det strul med att boota, nämligen så att "systemstart" hddn startar bara ibland, annars blir det "Boot falure, please insert a bootable disc". Sen när man själv bootar genom mobos boot agent så funkar det. Har inte riktigt grublat igenom hur jag ska göra, men är det någon som har nån idé?. Finns det något sätt att ändra enhetsbetekningen som troligt vis påvärkar detta. Provade själv men det går inte att ändra betekning på system eller systemstart skrev Diskhantering. Jo såhär kan det hända om man stressar igenom allt.
August 7, 2003

Nä, det går inte ändra.
eller ja... det GÅR, men det är ett helvete få till rätt. Jag pratar utifrån egen erfarenhet när jag lyckades få in windows på F:
Visst, det går att byta med lite trix. Partition manger har ex. vis stöd för att byta enhetsbokstav på en boot-disk.
MEN! sen blir det problem med program som lagt in c: i registryt ändå. Okej, detta fixade jag till (scannade registry, bytte ut allt sånt).
Försökte ta bort F:, funkade halvbra. Man var tvungen trycka ctrl-alt-delete innan man kom in i windows efter boot (???)
Efter diverse letande, bland annat mha utmärkta program som http://www.sysinternals.com som rapporterar vilka filer som öppnas osv så... kom jag på det var lika bra börja om och göra rätt från början.
Allt är möjligt, men det är fasiken inte lätt...
March 6, 2005

Hmm det är inte så stort problem det med enhetsbekningen nu, det stora problemet är att Moderkortet bara bootar upp varannan gång, eller när man försöker boota så har inte moderkortet hittat D: hårddisken ,fast det är något som spökar. Jag har 1 ide hdd och 1 sata, ide hårddisken vägrar att bli master eller så är det moderkortet som vägrar så den är ensam slave utan master =). Ska testa att uppdatera senaste moderkorts bios annars vet jag inte vad jag ska göra, får väl instalera om xp.
1 Guest(s)