February 15, 2003

Halloj!
Jag har lite funderingar på att köpa en bärbar dator (beg).
Hur bra måste en bärbar vara för att kunna spela upp film (divx/xvid och kanske dvd)?
Och hur bra måste den vara om man vill använda tex en "GPS-mottagare USB" från teknikmagasinet?
Vad skulle den kosta?
November 22, 2001

cHeNg_Ho wrote: okej, så det är så krävande? Handatorer har ju GPS, och dom kan väl inte ha så bra prestanda?
CPU då? Skulle 350Mhz räcka?
Jo, de har ganska bra prestanda idag men framför allt är programmen gjorde för att fungera bra med dem.
Jag tvivlar starkt på en 350mhz'are för att spela dvx/xvid. Även dvd kan bli problem om den inte har ett grafikkort med hårdvarustöd.
För gps'en vet jag inte, kolla systemkraven på det program du tänkt använda.
October 7, 2002

Jag skulle nog försöka hitta en P3 i alla fall (om än den slöaste av dem). Har provat att spela DivX på en P2@400, det gick, men ljudet laggade och det var allmänt inte riktigt "optimalt". Det är möjligt att det skulle funka bättre med ett vettigare grafikkort än ett Intel 740, men å andra sidan brukar äldre lite långsammare bärbara, men med förhållandevis häftiga grafikkort, vara rejält svårhittade. Så ett snäpp upp i alla fall jämfört med det förslaget med en 350 du hade på gång.
February 15, 2003

Skulle denna fungera?
http://www.tradera.com/auction.....d_24138224

March 10, 2003

Hade en Fujitsu simens p3-1000 med ett S3 grafikkort som lånade av ramminnet.
Hade 256mb SD-sodimm i den.
Fungerade att titta en del filmer med den, dock så var inte högkvalitets filmer att tänka på.
Efter ett tag så låg ljudet efter eller så hackade bilden.
Gissar på att felet låg i ljudkortet som var ett AC97'.
Gaska troligt att det snodde massa processorkraft.
Körde med WinXP på den burken pga det inte fanns fungerande drivrutiner till win2k.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”