Konstigt ljud ifrån stereon när hårdisken arbetar|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Konstigt ljud ifrån stereon när hårdisken arbetar
KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 21, 2005 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Hohoho!

Skaffade mig nyligen en ny 250 gb sata hårddisk. Har aldrig haft en sata förut utan har alltid kört med pata. Iaf så lyckades jag installera det på mitt gamla moderkort. Det upptod bara ett problem.. när jag anstränger den nya hårdisken så uppstår det högfrekvent knaster i hörlurarna/högtalarna.. Jag provade att köra med det inbyggda ljudkortet istället och då försvann ljudet så jag förmodar att sata kretsen på moderkortet inte funkar som den ska med pciportarna. Någon som känner igen sig och vet hur detta kan lösas? Jag vill helst köra med audigy kortet istället för det inbyggda för det låter bättre och renare.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
994132
December 21, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Inbyggt ljudkort? Ibland så får man skumma ljud ur intergrerade ljudkort. Dåp blanda nnat när HDDn jobbar.

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
994143
December 21, 2005 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag använder det inbyggda funkar det och den kretsen brukar jag ha avstängd i bios eftersom jag vanligtvis inte använder den. Kan dock ha löst problemet, iaf för tillfället. Avinstallerade alla drivisar men bytte också pciplats och då försvann ljudet. Får se om det löser problemet för alltid för om man omistallerade drivisarna förut så kom ljudet tillbaka efter några omstarter på den gamla pciplatsen.

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
994162
December 21, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet försvann inte! Har inte så många ideer för att lösa det heller..

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
994269
December 21, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Se om du kan ändra IRQ-kanal för ljudkortet eller SATA-platserna, detta kan ge störningar då båda svarar på samma anrop.

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
994327
December 21, 2005 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

kan inget om ljudkort men ja har haft typ ett sånt problem men de försvann helt plötsligt....

Schmutziger
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 603
994384
December 22, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

jordat uttag?
provat med kx-project drivrutiner istället?

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
994420
December 22, 2005 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag har jordat uttaget men jag har inte testat med kx-project drivisar. Ska testa det men tror inte att det hjälper utan att det har med IRQ kanalerna som Sebbe säger.. Vet inte hur man ändrar på dem dock men det listar jag väl ut till slut 🙂

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
995038
December 24, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

KheLdaR wrote: Jo jag har jordat uttaget men jag har inte testat med kx-project drivisar. Ska testa det men tror inte att det hjälper utan att det har med IRQ kanalerna som Sebbe säger.. Vet inte hur man ändrar på dem dock men det listar jag väl ut till slut 🙂

Korrekt, ljudkortet delar IRQ med sata kontrollern, då får man det problemet som du beskriver, nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men har du testat att flytta runt ljudkortet på olika pci platser?
testa även att stänga av saker som com och lpt portar i bios om du inte använder dom, det friar upp nya IRQ.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL