August 8, 2003

Hohoho!
Skaffade mig nyligen en ny 250 gb sata hårddisk. Har aldrig haft en sata förut utan har alltid kört med pata. Iaf så lyckades jag installera det på mitt gamla moderkort. Det upptod bara ett problem.. när jag anstränger den nya hårdisken så uppstår det högfrekvent knaster i hörlurarna/högtalarna.. Jag provade att köra med det inbyggda ljudkortet istället och då försvann ljudet så jag förmodar att sata kretsen på moderkortet inte funkar som den ska med pciportarna. Någon som känner igen sig och vet hur detta kan lösas? Jag vill helst köra med audigy kortet istället för det inbyggda för det låter bättre och renare.
August 8, 2003

När jag använder det inbyggda funkar det och den kretsen brukar jag ha avstängd i bios eftersom jag vanligtvis inte använder den. Kan dock ha löst problemet, iaf för tillfället. Avinstallerade alla drivisar men bytte också pciplats och då försvann ljudet. Får se om det löser problemet för alltid för om man omistallerade drivisarna förut så kom ljudet tillbaka efter några omstarter på den gamla pciplatsen.
May 29, 2001

KheLdaR wrote: Jo jag har jordat uttaget men jag har inte testat med kx-project drivisar. Ska testa det men tror inte att det hjälper utan att det har med IRQ kanalerna som Sebbe säger.. Vet inte hur man ändrar på dem dock men det listar jag väl ut till slut
Korrekt, ljudkortet delar IRQ med sata kontrollern, då får man det problemet som du beskriver, nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men har du testat att flytta runt ljudkortet på olika pci platser?
testa även att stänga av saker som com och lpt portar i bios om du inte använder dom, det friar upp nya IRQ.
1 Guest(s)