Kontorsdator, tips!|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kontorsdator, tips!
FloRic
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 136
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 16, 2005 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare !
Farsan har startat företag och behöver en ny dator för att surfa, och så klart, skriva ut diverse kvitton, göra bokföring och allt vad det heter, med.
så han bad mig att "slänga" ihop en bra, billig dator för ändamålet. För hur konstigt det än låter så räcker inte 166mhz och 92mb ram i dagens läge...
Så.. eftersom jag inte har hängt med det senaste halvåret så har jag några frågor som jag, förhoppningsvis, kan få svar på 🙂

Tänkte mig att en Celeron "D" processor bör räcka för det han ska använda den för. För så kassa är dom väll inte, eller!? 😛
2.8 Ghz tänkte jag mig där i alla fall..

Mycket minne kan vara att föredra för hans del, men eftersom burken ska bli så billig som möjligt så hade jag tänkt mig:
Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB
Bra minnesval? Räcker det i dagens läge? :bok:

Hårddisk behöver han inte mycket av. Har haft en 1.5gb'are hittils och tyckt att det räckt. Men nu blir det ju lite värre program som ska in än innan.. så en 40 gb SATA med 8mb casche tror jag räcker och blir över.
Men visst, XP och dagens program tar ju en del platts..

Modekortet ( ! ) är jag helt lost på (som vanligt 🙄 ) men det här såg ut att uppfylla kraven, SATA, PCI-e och lite godis:
EPoX EP-5ELA3i. I915PL chipset
Bra kort? Bra chipset (eller hur man säger)?

Grafikkortet är givetvis nästintil ovesäntligt. Men med tanke på att jag själv antagligen kommer att få sitta vid denna dator ett antal timmar när man är med i kontoret, och eftersom ett grafikkort är bättre än den integrerade "sno ram minne som grafik" - skiten, så känns det bättre att ha något i alla fall.. :blink:
PowerColor Radeon X300SE HyperMemory 128mb.

Frågan min lyder alltså ( till de få som lyckats läsa såhär långt...), är jag totalt ute och cyklar, eller ser setup'en hyffsad ut, för ändamålet?

Tack på förhand /// FloRic :heart:

(((Och så två billiga Sony DVD och CD, brännare, om det nu gör någon skillnad (knappast) 🙂 )))

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
964500
October 16, 2005 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Celeron är kassare än man kan tänka sig i sina värsta mardrömmar, men till kontors/surfdator duger vad som helst egentligen.

512Mb räcker gott och väl. 40Gb, SATA inte nödvändigt, men inte speciellt mycket dyrare (och lättare handskas med).

Vet inget om moderkortet.

Du har väl snålat så mycket som det är möjligt i princip överallt... grattis 😉 Det är ju i princip ta det billigaste skit man hittar och slänga ihop det i en burk.

förutom på grafik-kortet kanske då, för kontorsjobb duger faktiskt Intels inbyggda... men du är inte också "hypermemory" så att det snor minne från datorn ifall den behöver det... Inget du behöver oroa dig för om du skriver word, men om du får för dig lira lite Doom3 på kontoret kanske?

Varför två billiga brännare istf en billig?

I princip kan man kolla på Dells hemsida vad de stoppar i sin ruttnaste snik-dator och sen försöka konfa sin egen hopslängda dator på samma sätt för en billigare peng...

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
964537
October 16, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Angående minnen så kan jag rekommendera 2st beg 256or. Tex 2st orginal HP-certifierade som jag säljer 😀
Good shit 🙂
(175:- /ST)

FloRic
Medlem
964564
October 16, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Celeron är kassare än man kan tänka sig i sina värsta mardrömmar, men till kontors/surfdator duger vad som helst egentligen.

512Mb räcker gott och väl. 40Gb, SATA inte nödvändigt, men inte speciellt mycket dyrare (och lättare handskas med).

Vet inget om moderkortet.

Du har väl snålat så mycket som det är möjligt i princip överallt... grattis 😉 Det är ju i princip ta det billigaste skit man hittar och slänga ihop det i en burk.

förutom på grafik-kortet kanske då, för kontorsjobb duger faktiskt Intels inbyggda... men du är inte också "hypermemory" så att det snor minne från datorn ifall den behöver det... Inget du behöver oroa dig för om du skriver word, men om du får för dig lira lite Doom3 på kontoret kanske?

Varför två billiga brännare istf en billig?

I princip kan man kolla på Dells hemsida vad de stoppar i sin ruttnaste snik-dator och sen försöka konfa sin egen hopslängda dator på samma sätt för en billigare peng...

Tack för snabbt svar !
Angående brännarna så vill han ha både DVD och CD brännare. Och så vitt jag vet (men jag vet inte mycket) så fungerar inte en DVD-brännare som CD-brännare också.. eller har jag fel?
Skulle vara utmärkt isåfall. Då kan man ju unna sig lyxen att spara lite pengar på det för att pressa in en 80 GB ( WOW !! ) hårddisk 🙂

Och om det där med DELL.. så lågt sjunker inte ens jag 😛

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
964589
October 16, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker att du skall ta dig en titt på Dells företagspaket.

Dem erbjuder bra på-platsen service etc, många smidiga lösningar för företag. Eftersom det är farsan din och hans företag som ska använda burken kan garantier, support, service etc. komma att spela stor roll. På-platsen service samma arbetsdag t ex kan vara guld värt.

Vi har 2 dell burkar på företaget och är inte missnöjd på ngt vis.

FloRic
Medlem
964599
October 16, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Jag tycker att du skall ta dig en titt på Dells företagspaket.

Dem erbjuder bra på-platsen service etc, många smidiga lösningar för företag. Eftersom det är farsan din och hans företag som ska använda burken kan garantier, support, service etc. komma att spela stor roll. På-platsen service samma arbetsdag t ex kan vara guld värt.

Vi har 2 dell burkar på företaget och är inte missnöjd på ngt vis.

Jo, vi har pratat lite om DELL, mest pågrund av att han tycker dom verkar billiga.
Men eftersom datorn inte behöver vara något speciellt alls, och kommer inte användas allt för mycket (VVS (rörmokar) - företag) så tycker i alla fall jag att det känns bättre att till fullo kunna konfigurera vad man vill ha själv, till ett ännu bättre pris än DELL, och kunna ändra på hårdvaran i framtiden utan massa knöl.. 🙂

Laglorden
Member
Medlem
964603
October 16, 2005 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

FloRic wrote:
Angående brännarna så vill han ha både DVD och CD brännare. Och så vitt jag vet (men jag vet inte mycket) så fungerar inte en DVD-brännare som CD-brännare också.. eller har jag fel?
Skulle vara utmärkt isåfall. Då kan man ju unna sig lyxen att spara lite pengar på det för att pressa in en 80 GB ( WOW !! ) hårddisk 🙂

Och om det där med DELL.. så lågt sjunker inte ens jag 😛

Hehe, bra 🙂

Jo de flesta (om inte alla) DVD-brännare klarar bränna CD också.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
965134
October 17, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du få tag i en sata hdd 40GB så lycka till, dessutom så skiljer det väldigt lite pengar i dag på en 80GB och en 200GB hdd, ca: 2-300 spänn 😛 wink

FloRic
Medlem
965148
October 17, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Kan du få tag i en sata hdd 40GB så lycka till, dessutom så skiljer det väldigt lite pengar i dag på en 80GB och en 200GB hdd, ca: 2-300 spänn 😛 wink

Tack.
http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc
🙂

Behövs inte mer än 40 GB. Har försökt punga ut en 100 lapp extra av farsan till en 80 GB'are, men hans enda argument är "-Mhm.. men eftersom jag tydligen har haft 1.5 gigaflipp eller vad det heter så vad ska jag med 80 till nu?" .. typ ..
Som sagt, här snackar vi låg-låg-budget dator för omväxlingens skull. Inget "Naah, lägg till XXX riksdaler så får du XXX som är XXX gånger bättre än din mammas XXX" Men alla förslag åt det motsatta håller är accepterade 😉
Självklart, om någon av delarna jag har valt suger snase så är det klart jag kan byta "upp" delen till något lite vassare.. mindre trubbigt i alla fall 😛

Jalle64
Member
Medlem
965177
October 17, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är bara om du kan få tag i så "små" hdd:ar som 40GB i dag 😕 😛 wink

FloRic
Medlem
965190
October 17, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jalle64 wrote: Frågan är bara om du kan få tag i så "små" hdd:ar som 40GB i dag 😕 😛 wink

*suck* för andra gången :blink:

http://www.komplett.se/k/ki.as.....&s=sc

Jalle64
Member
Medlem
965218
October 17, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Skal han ändå snåla, så kan han gå ned till en 2.4 celeron, och bara köra 256 i internminne, då "tjänar" han några hundra till 😎 wink

Laglorden
Member
Medlem
965227
October 17, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ska du ha för låda och nätagg då? *intresserad av hur mycket man kan snika ned sig* 🙂

*kollar på Komplett*

Det finns ett för 500 spänn med ett Q-tec. Urk 🙂 Var det inte ett sånt som brann upp i nån review för ett tag sen?

Hmm, nej, samma tillverkare men olika ratings. Jag skulle nog inte ta ett sånt iaf: http://www.hexus.net/content/i.....38;page=19

Jalle64 wrote: Skal han ändå snåla, så kan han gå ned till en 2.4 celeron, och bara köra 256 i internminne, då "tjänar" han några hundra till 😎 wink

Ska han ändå snåla ska han köra integrerat grafikkort och montera in allting en en banankartong han hittar i sopcontainern utanför Hemköp.

Nej, fy, 256 Mb kan bli en onödigt trång sektor även med kontorsprog...

FloRic
Medlem
965231
October 17, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Vad ska du ha för låda och nätagg då? *intresserad av hur mycket man kan snika ned sig* 🙂

*kollar på Komplett*

Det finns ett för 500 spänn med ett Q-tec. Urk 🙂 Var det inte ett sånt som brann upp i nån review för ett tag sen?

Hmm, nej, samma tillverkare men olika ratings. Jag skulle nog inte ta ett sånt iaf: http://www.hexus.net/content/i.....38;page=19

Japp, detä r Q-tec'en för 495:- med 350W inbyggt nätagg som det får bli. Har ett sånt i min tillfälliga burk. Är urkasst att mecka med, men när allt väl sitter på plats så fungerar det hyffsat och låter inte allt för mycket. Billigt också..

FloRic
Medlem
965233
October 17, 2005 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

FloRic wrote: [quote=Laglorden]Vad ska du ha för låda och nätagg då? *intresserad av hur mycket man kan snika ned sig* 🙂

*kollar på Komplett*

Hmm, nej, samma tillverkare men olika ratings. Jag skulle nog inte ta ett sånt iaf: http://www.hexus.net/content/item.php?item=1359&page=19

Japp, detä r Q-tec'en för 495:- med 350W inbyggt nätagg som det får bli. Har ett sånt i min tillfälliga burk. Är urkasst att mecka med, men när allt väl sitter på plats så fungerar det hyffsat och låter inte allt för mycket. Billigt också..

Jalle64 wrote: Skal han ändå snåla, så kan han gå ned till en 2.4 celeron, och bara köra 256 i internminne, då "tjänar" han några hundra till 😎 wink

Visst sa jag att datorn skulle vara låg-låg-budget. Men för det så menar jag itne en påse bajs..
256 mb... funkar Internet Explorer då, måntro? :-s
Skämt åsido, minst 512mb kräver jag att det ska vara. Men visst räcker nog 256mb... om man vill ha max 2 word-dokument i taget.. 🙂

FloRic
Medlem
965234
October 17, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

FloRic wrote: [quote=Laglorden]Vad ska du ha för låda och nätagg då? *intresserad av hur mycket man kan snika ned sig* 🙂

*kollar på Komplett*

Hmm, nej, samma tillverkare men olika ratings. Jag skulle nog inte ta ett sånt iaf: http://www.hexus.net/content/item.php?item=1359&page=19

Japp, det är Q-tec'en för 495:- med 350W inbyggt nätagg som det får bli. Har ett sånt i min tillfälliga burk. Är urkasst att mecka med, men när allt väl sitter på plats så fungerar det hyffsat och låter inte allt för mycket. Billigt också..

Den nuvarande setupen ser ut såhär:
Q-tec + 350W nätagg
Intel Celeron "D" 2.8 Ghz
512 MB PC 3200 DDR
40 GB SATA HDD
Sony DVD-brännare
PowerColor Radeon X300SE 128mb hyper-nånting

Pris: 4220 riksdaler
fult fungerande kontorsdator som går att spela enklare och lite äldre lir utan probz. Går nog att få ner ytterligare några 100 lappar, med ungefär samma speccs.

Visst sa jag att datorn skulle vara låg-låg-budget. Men för det så menar jag inte en påse bajs..
256 mb... funkar Internet Explorer då, måntro? :-s
Skämt åsido, minst 512mb kräver jag att det ska vara. Men visst räcker nog 256mb... om man vill ha max 2 word-dokument i taget.. 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
965294
October 17, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Annars kanske Asus Vintage är något att bygga en kontorsdator på ?
Dvs. varianten för 1200:-

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Jeefy
Medlem
Forum Posts: 114
965399
October 18, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

Arctic Cooling Silentium T1 Miditower Chassi Silver/Svart, 350W Nätagg
Varunummer: 305309
Lagerstatus: 100+ st. på lager 795 795

AMD Sempron 2600+ 1.6GHz Socket 754, 128KB, 64bit, BOXED m/fläkt
Varunummer: 313911
Lagerstatus: 100+ st. på lager 650 650

Abit NF8, nForce3 250Gb, Socket-754, ATX SATA,GbLAN,Firewire,DDR,uGuru, AGP8X
Varunummer: 303469
Lagerstatus: 100+ st. på lager 779 779

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5
Varunummer: 117212
Lagerstatus: 500+ st. på lager 545 545

Samsung SpinPoint P80SD 40GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ
Varunummer: 308198
Lagerstatus: 100+ st. på lager 495 495

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Varunummer: 314089
Lagerstatus: 500+ st. på lager 449 449

Asus GeForce 6200 128MB DDR N6200, AGP8X, TV-Out, DVI-I, Retail

Totalt 4323

Duger inte detta? =)

Ajfan, såg att du hade byggt en för 100 spänn billigare.

FloRic
Medlem
974072
November 7, 2005 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Nu är datorn beställd! Efter många timmars kalibrerande så lade komplettäs server ner precis när jag skulle beställa datorn! hyffsat irriterande.. nåja, efter några timmar var den uppe igen, och nu är värsting-burken beställd 🙂
Specc. på lådan då:

- - - - - - - - - -

Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Blue

NEC DVD-brännare Silver

Samsung SpinPoint P80SD 40GB SATA

MSI K8N NEO3-F, nForce4-4x (PCI-e, SATA)

AMD Sempron 2800+ (64bit)

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB

PowerColor Radeon X300SE HyperMemory (128mb)

Pris: 4103 riksdaler

- - - - - - - - - -

och så en söt liten Hitachi 160GB HDD till min burk 🙂

Tack för all hjälp! pöss

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL