Reglera/läsa fläkthastigheten på ett Gainward 6600GT?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Reglera/läsa fläkthastigheten på ett Gainward 6600GT?
tekman
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 23, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

Har problem med fläkten på ett Gainward 6600GT-kort (ULTRA 1960/XP Golden Sample). Oavsett vilka inställningar, 50-100%, jag kör i EXPERTool (Gainwards egna kontrollprogram) så låter fläkten lika mycket och ser ut att köra lika fort i 2D och 3D. Hittar inget sätt att läsa av den verkliga hastigheten. Loggar temperaturen och oavsett inställningar får jag samma kurva under 3DMark05 vilket jag inte borde få om jag verkligen kan tvinga den att köra i 50% i 3D.

Har provat att installera RivaTuner och den kunde reglera fläkten i två lägen. Fullt ös eller 25% då fläkten stannade helt. Kortet blev tyst men jag vill inte köra utan fläkt speciellt länge.-)

Någon som har fått ett liknande kort att sänka sin fläkthastighet? Med vad och ungefär hur mycket minskade ljudet?

Jag funderar på att försöka mäta matningsspänningen till fläkten. Ifall den är spänningsreglerad så kan jag kanske se ifall den sänker spänningen när den ska.

Annars blir det till och prova en varvtalsräknare från Biltema. En liten reflekterande tejp borde fläkten klara utan att skaka sönder.

Har lämnat in kortet på garanti till Komplett och de provade i sin verkstad. De skriver "Fläkten varvar upp och ner som den ska, beroende på kortets temperatur." Inget om med vad eller hur/om de fick reda på hastigheten eller om de ens försökt sänka hastigheten. Kortet kom tillbaka med en räkning på 365 kr. Jag har redan hört av mig till konsumentrådgivaren.

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
998582
January 4, 2006 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

tekman wrote: Jag funderar på att försöka mäta matningsspänningen till fläkten. Ifall den är spänningsreglerad så kan jag kanske se ifall den sänker spänningen när den ska.

Den står fint och stadigt på 12 VDC oavsett vad jag sätter i EXPERTool. Lite skakigt att mäta på fläktanslutningspinnarna (baksidan) av kortet i en dator som går.

Komplett har hört av sig igen. De säger att "tyvärr så stöder inte det här kortet du har denna mjukvara", d.v.s de snackar skit som vanligt. Gainward levererar sina kort med programvaran och garanterar t.o.m att Golden Sample-kort går att överklocka med EXPERTool.

Är det någon som kör EXPERTool som har en fungerande fläktstyrning?

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
998585
January 4, 2006 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Pröva med ATI Tool 0.25 Beta. Den ska ha stöd för nvidia-baserade kort. Finns en inställning för fläkthastighet i denne.

http://www.techpowerup.com/atitool/

tekman
Siktar mot toppen
Medlem
998602
January 4, 2006 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Pröva med ATI Tool 0.25 Beta. Den ska ha stöd för nvidia-baserade kort. Finns en inställning för fläkthastighet i denne.

Kollar på den just nu (0.25 beta 11) men hittar ingen inställning för att ändra fläkthastighet. Den lilla rutan för fläkthastighet visar 0% så "ATI Tool" verkar inte funka på detta kortet. Dock så verkar det vara ett trevligt program. Lite kul att den kan testa core/mem och samtidigt kolla mot efter fel.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
998605
January 4, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Då kanske nvidia-stödet inte fungerar till 100% än då? 😕

tekman wrote: [quote=Dinos]Pröva med ATI Tool 0.25 Beta. Den ska ha stöd för nvidia-baserade kort. Finns en inställning för fläkthastighet i denne.

Kollar på den just nu (0.25 beta 11) men hittar ingen inställning för att ändra fläkthastighet. Den lilla rutan för fläkthastighet visar 0% så "ATI Tool" verkar inte funka på detta kortet. Dock så verkar det vara ett trevligt program. Lite kul att den kan testa core/mem och samtidigt kolla mot efter fel.

mallan.amd64
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
998677
January 4, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går att reglera fläkthastigheten i RivaTuner också.
Man kan ställa den från 25%-100%, både 2d och 3d.. Funkade med mitt POV 6600GT innan jag bytade till en ny tystare fläkt istället.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 277
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL