October 21, 2004

Läste tråden om att rengöra processorn. Skit bra!
Nu undrar jag om man kan använda liknande metod (isopropanol och tops/duk) för att rengöra kretskort från damm och annan skit också?
T.ex. skulle jag vilja ha bort "dammfläckarna" som bildas runt cpu-fäkten på moderkortet.
Edit:
Hmm, isopropanol är kanske onödigt eftersom det förmodligen inte kommer speciellt mycket fett på kretskorten.
Är det antistatisk duk som gäller? Var hittar man det i så fall?
March 6, 2001

jober12 wrote: "luft på burk", definiera tack
Dammet sitter alltså fast rätt bra. Körde med litet munstycke på dammsugaren och höll precis ovanför dammet. Hände ingenting..
Luft på burk, typ denna på Biltema
October 21, 2004

Relaxia wrote: Ta en torr diskborste och borsta lite med.
Strunta i det dammet annars.
Torr diskborste? Känns lite rått mot kortet
Gorgeous-George wrote: [quote=jober12]"luft på burk", definiera tack
Dammet sitter alltså fast rätt bra. Körde med litet munstycke på dammsugaren och höll precis ovanför dammet. Hände ingenting..
Luft på burk, typ denna på Biltema
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=633&iItemId=86824
Ser bra ut. Vet du hur hårt dom blåser ungefär? Hårdare än man blåser själv?

November 5, 2002

jober12 wrote: [quote=Relaxia]Ta en torr diskborste och borsta lite med.
Strunta i det dammet annars.
Torr diskborste? Känns lite rått mot kortet
Lugnt, ingen fara för kortet. Hade ett gammalt AT-kort som var tokdammigt! Plockade bort allt som gick och diskade allt med såpa och boste under kranen. Kortet såg nytt efteråt
Och JA! Det fungerade som nytt
Chassit med fläktarna blåste jag bara med tryckluft. Fick räcka.
Givetvis fick sakerna torka ordentligt. I torkskåpet
Allt fungerade efteråt.
Vet inte om jag skulle våga göra samma sak med ett nytt system, men en torr borste borde ju inte vara så farlig.
Värsta scenariot skulle väl vara om man skulle lyckar skrapa bort en kompinent, men att lyckas med det med en diskborste... Lod håller lite bättre än så enligt mina erfarenheter.