January 10, 2005

Tjenix, då va de dax igen för föbannat hård nöt att knäcka!
Jo, min kompis köpte en Maxtor 10 250gb disk Sata från webhallen, kom hem hyffsat snabbt och jag hade tagit mij tid att hjälpa honom. (Så långt var allt fint, för sata vet man ju hur man installerar :P, de vanliga drivrutinern felen känner man ju till) alla drivrutiner är installerade.
Min kompis hade innan:
cpu: amd 3200+
moderkort: asus K8V deluxe
ram: 512mb noname elexir
Grafikkort: 9800 pro
Hdd: 1 st sata maxtor 160gb
har nu köpt 250gb sata
Min kompis och jag tänkte att det kanske skulle vara bra (efter som de var kväll) att installera windows xp på den nya disken och ta ur sin gamla utifall man skulle glömma något värt & kärt.
Men så kommer problem #1 disken hittas i bios men inte av windows xp installation, vi kom till grund fönstret där det står: tryck enter för installation av windows XP, R för reparera och F3 för cancel. Vi tryckte då enter åsså stod det att den inte hittade någon disk :(. Efter lite tänkande så satte vi hans gamla disk men OS på och letade oss in på Maxtor hemsida och fixade ner något som hette Maxblast (liknar Seagates discwizard). Vi pluggade då in hans nya disk som "slave" (bootade med hans gammla) och körde igång Maxblast, det funkade fint och den fixade diskenoch den dök upp i "Den här datorn" och vi kunde lägga in lite filer på den. Vi tog nu ut den gammla disken och skulle installera nytt OS på den nya disken, men fan heller samma saga om igen den hittar ingen disk :S.
Grubblade lite till och tänkte att vi kanske kunde sätta i windows skivan när vi va i windows på den gammla disken och installera från skrivbordet det nya windowset till den nya disken. Den läser in sina filer m.m. och bootar sedan så är det TOTALT kört, datorn startar men:
1. den sartar men man får fälja mellan att fortsätta installationen XP, men då får man ett felmedelande
STOP: 0x0000007b (0xF8982524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)
2. man väljer den redan existerande OS versionen, då kommer man till sin loggin ruta och loggar in, men då stor det direkt att man loggas ut :S
3. man startar med Xp installation skiva, så börjar den ladda det men sedan blir de bara helt svart.
Alltså: alla drivrutiner är installerade allt, och desutom så kan vi inte installera några på den nya disken för man kommer inte till de tillfället i windows installationen när man ska trycka F6 för att läsa in dem.
Kan också tillägga att min kompis har viktiga filer på sin gammla disk plus lite virus här och där (mistänker vi allefall). Så att sätta in disken i min burk är inte det första jag vill prova :P, någon som har haft något liknande problem eller rent av har en lösning kan väll posta
Mvh: Arre + kompis
January 6, 2006

August 7, 2003

1) Kör ni Nvidia IDE drives. Alltså de speciella IDE-driverserna (jag pratar INTE om de som heter nvidia drivers, de ska ju ligga kvar utan de som heter Nvidia IDE drivers (säger detta två gånger, för andra har haft svårt förstå)). ta bort dem.
2) har hört talas om att Nforce 4 hade svårt med just Maxtor diskar, kanske finns någon bios uppdatering? sök
2 Guest(s)