August 24, 2005

Jag har fn åtta HDar i min dator, fyra Raptor i RAID10 och fyra Seagate. Nätaggregatet är ett Nexus 400W NX-4090. Startströmmen för dessa åtta diskar är uppemot 25A, vilket agget klarar, men med en nionde disk går det i taket och slår ifrån. Om jag vill ha fler diskar kan jag givetvis skaffa ett vassare nätaggregat, men tanken på att starta diskarna sekvensiellt, alltså inte alla på en gång, låter tilltalande.
Frågan är om någon känner till nåt program som kan fixa detta.
August 7, 2003

Jag är osäker om dina modeller av diskar klarar det. Jag har inte använt detta själv men jag vet att mina Maxtor 300Gb har en liten strapp som man kan flytta för att den ska köra sekvensstart på diskarna.
Sedan måste kontrollern man använder också klara detta. Om jag minns rätt är det så att diskarna väntar på en signal "PHY" från kontrollern innan de startar. Om då kontrollern höjer denna signal det första den gör vinner man ju inget flytta strappen. Jag antar du kör något kontrollerkort för att få in så många diskar?
Det finns alltså inget program för detta direkt utan det är mer av en hårdvarulösning (rätt logiskt då diskarna startar innan OSet) och det är svårt svara på om det går innan man vet mer om ditt system.
March 11, 2003

Laglorden wrote: Jag är osäker om dina modeller av diskar klarar det. Jag har inte använt detta själv men jag vet att mina Maxtor 300Gb har en liten strapp som man kan flytta för att den ska köra sekvensstart på diskarna.
Sedan måste kontrollern man använder också klara detta. Om jag minns rätt är det så att diskarna väntar på en signal "PHY" från kontrollern innan de startar. Om då kontrollern höjer denna signal det första den gör vinner man ju inget flytta strappen. Jag antar du kör något kontrollerkort för att få in så många diskar?
Det finns alltså inget program för detta direkt utan det är mer av en hårdvarulösning (rätt logiskt då diskarna startar innan OSet) och det är svårt svara på om det går innan man vet mer om ditt system.
Han kan ju mycket väl köra det antalet direkt på moderkortet. Det är ju faktiskt en hel del kort idag som har stöd för massvis med diskar.
En variant, som kanske inte är helt optimal, hade ju varit att skaffa ett par USB eller FW-chassin för eventuella IDE-diskar. Jag har en sådan lösning, och tycker det funkar bra.
August 24, 2005

Mitt moderkort ASUS P5AD2-E Premium kan hantera sex ATA och åtta SATA-apparater. Förutom de fyra RAPTOR-diskarna har jag fyra Seagate 300GB ATA-diskar som inte har någon någon bygling för sekvensstart.
Jag inser nu, att sekvensordningen måste vara sån, att vid start går BOOT-diskarna 4xRAIDen, där XPn ligger, igång först. Sen fördröjer man starten för övriga HDar tills strax innan BIOSen ska detektera dom.
Det måste då bli en hårdvarulösning mellan nätagget och HDarna.
Då uppstår naturligtvis problem om man ska använda vänta- och vilo-läge i OSet.
Är jag på rätt spår ?
August 24, 2005

Det lät besvärligt, då tror jag mer på min delay-variant, men jag tänker inte ens testa den, har beställt ett vassare agg ist, TAGAN 580W.
Det klarar mer, men jag vet inte hur mycket mer, då jag inte vet var strömgränsen är. Fabr. är oftast mycket snåla med tekn. uppg., detta i synnerhet när det gäller ljudnivå. Dom använder såna värdelösa begrepp som, ultraquiet, superlownoise osv. Av den anledningen valde jag ett TAGAN, som har en belastning-dBA-kurva, som ser bra ut.
August 30, 2005

när du kommer upp i en sådan mängd diskar så brukar det vara nätdelen som inte orkar riktigt att köra igång allt samtidigt. testa med en extra nätdel så du har 2. sen måste du skaffa en sånhär om du inte vill löda lite själv
http://www.rage3d.com/image.ph.....0Connector
August 24, 2005

Jodå, jag har lött ihop en ”sånhär”, funkar utmärkt. Problemet är, var jag ska placera agg 2. Hade acc. det hängande bak på lådan, men det kolliderade med I/O-kablarna. Får se hur mycket mitt nya TAGAN 580W klarar. Eg. är det ju bara 12V som behöver förstärkning, så ett agg med enbart 12V i lämplig fysisk storlek hade varit mumma.
1 Guest(s)