May 31, 2004

Hej
jag har Kingston 2*256 DDR. OCh tänkte köpa en 1 G minne.. Men nu har jag dilema som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
Jag har bara 3 slot till ram.. och nu undrar jag om man ska köpa en 512 ram minne eller ska jag byta mina gamla och köpa 2*512?
Fungerar det att ha 2*256 och en 512 ram minne.. alltså om allt kommer fungerar bra.. Och inga problem med att överklocka minne..
I så fall har jag tänkt köpa Corsair.. många säger att de är bra.. eller finns det andra biligare och bra?
Hoppas att ni kan svara!
Tack

November 5, 2002

Borde ju annars inte vara något problem att addera en 512a till dina befintliga 256or.
Är du inte ute efter att få så mycket som möjligt ur hårdvaran utan utan mer normalanvändande (som jag :blink: ) så skulle jag köra på det och lägga de kronor du annars skulle förlora på någonting roligare.
August 6, 2004

det beror också på vilken hastighet du har på de minnena du har nu, vilka hastigheter moderkortet stöder samt vilken hastighet ditt nya minne har.
Hastighetn blir alldrig snabbare än det segaste minnet/moderkortets max överförningsförmåga.
Har vart borta ett tag från data branchen så jag vet iten vad som gäller, men skaffa inget überminne.
ddr 400mzh är det som nforce 2 chipet stöder om jag inte minns fel, har det sj.
Jag skulle satsa på 2*512 av ett minne på 400mzh med låg latency (eller vad det nu heter) på max 2.5 (helst 2).
Du kommer antagligen kunna köra dom i dual channel och du kommer märka en stor förbättring i prestandan i spel och "overall aplications"
Funderar sj på att uppgradera mig lite.
//Jakob
August 6, 2004

http://www.webhallen.com/prod......p?id=42420
dessa tex.
Corsair XMS 1024MB (2x512) PC3200 400MHz TWINX1024-3200C2 (2-3-3-6)
August 6, 2004

jo, men vill han överklocka/ha snabba minnen är det låg latency som gälelr. När desutom inte moderkortet stöder snabbare är ddr400 (pc3200)
Har han då ett minne på 256 mb med en hastighet av 333mzh och ett eller två med 400 mzh komemr alla attköras på 333 mzh, och det är väl onödigt?
May 31, 2004

JAg har Kingston 2 stycken KVR400X64C3A/256 256Mb DDR PC3200 400MHz 184pin... och som sagt Nforce 2
Hmm jag har inte fattat så mkt av det som du skrev t ex latenser:P får nog gå på internet och läsa lite mer om det...
MEn de kommer att passa bra?
http://www.datorbutiken.com/se.....DDRCV400X2
och
http://www.datorbutiken.com/se.....512DDRO400
Om jag fattade rätt så bättre ha mer/flera ram minne..eller har jag fattat fel? För att jag vet att det är bäst att ha t ex 2*512 ram minne för dual...
Edit// eller ska man satsa istället på 2 gb? är det värd att köpa 2 gb.. tänker på alla spel... är det stor skilland? sen har man ju Radeon9800pro, och Amd2800+ Sempron.. Så skulle det förbättre den? jo jag vet att 2 gb är bättre än 1 gb.. Men tänker om det märks mkt
tänkte på de i så fall
Corsair VS1GB400C3 Value Select 2x1024Mb (tot. 2048Mb/2Gb) Dual DDR PC3200 400MHz 184pin CL3
August 6, 2004

Med den datorn tror jag inte det är värt att sattsa på 2 gb minne, jag skulle sälja de gammla stickorna och sätta i två fräsha 512 stickor, av någon av de märken du tog (verkade ha samma spec).
Försök hellre uppgradera cpu istället för 2 gb minne.
Latenser är svarstiden, alltså hur lång tid det tar för minnet att svara på signaler från datorn, tror jag det var, desto lägre desto bättre iaf.
Jag vet itne hur mkt extra du tjänar på att ha
en 256 sticka kvar i datorn... dom har ju samma hastighet, men du kommer ju itne kunna köra dual channel.
Vet uif. faktiskt inte exakt hur mycket mer dual channel ger..
May 31, 2004

nobody wrote: Med den datorn tror jag inte det är värt att sattsa på 2 gb minne, jag skulle sälja de gammla stickorna och sätta i två fräsha 512 stickor, av någon av de märken du tog (verkade ha samma spec).
Försök hellre uppgradera cpu istället för 2 gb minne.
Latenser är svarstiden, alltså hur lång tid det tar för minnet att svara på signaler från datorn, tror jag det var, desto lägre desto bättre iaf.
Jag vet itne hur mkt extra du tjänar på att ha
en 256 sticka kvar i datorn... dom har ju samma hastighet, men du kommer ju itne kunna köra dual channel.Vet uif. faktiskt inte exakt hur mycket mer dual channel ger..
Tackar verkligen för hjälpen..
Ja jag vill uppgradera cpu dock har inte råd för det.. men vill spela F.E.A.R utan att den ska hacka:P;) MEn en gång till stor "TACK"
1 Guest(s)