October 27, 2002

Skaffade mig ett nytt nätagg, antec truepower 450W, ett sådant som sitter i sonata2-orna.
Nu till saken, när jag kopplat in och skulle spela lite fick jag konstiga artifakter i civ4, skumme streck och bloppar på skärmen. Drog ner speedfan och gick in i bios för att kika på spänningarna och detta var resultatet (de överensstämde):
VCOREA: 1,50V
VCOREB: 2,54V
+3,3V: 3,25V
+5V: 4,87V
+12V: 12,40V ------- hit ser det väl okej ut...
-12V: -8,50V <--- ?
-5V: -3,04V <--- ?
+5VSB: 5,43V
VBAT: 3,28V
Är detta ett stort problem och kan det vara orsaken till artifakterna? Ska stoppa i det förra agget jag hade och se om artifakterna försvinner och kolla spänningarna då också...

November 27, 2003

Nah, har svårt att tro att det stämmer med verkligheten, men -12V och -5V är lite mariga att mäta med multimeter eftersom de bara finns på 20/24-pinskontakten.
De har ingen direkt prestandafunktion heller utan behövs mer för att driva agget i sig och när för datorns funktion när den ligger i sleep mode och liknande, eller ska ta sig in i eller ur det.
//Andreas
October 9, 2004

November 27, 2003

Agget borde vi nog kunna utesluta. Det ska inte ge sådana här effekter. GFX-kortet är bereonde av 5V och 12V främst och dessa dras från moderkortet främst och sedan genom molex så skulle dom vara konstiga skulle det yttra sig på många andra sätt också med instabilitet och jävelskap med hårddiskar som krasher, enheter som försvinner etc.
//Andreas
1 Guest(s)