September 5, 2001
Har en liten fundering ang. skrivarlösning till mitt lilla hemma nätverk som består av 1 st garderobsserver (m. Win XP), 2 HTPC samt 2 laptops (varav 1 är Mac).
Den skrivaren jag har i dagsläget, nån äldre HP historia, fungerar utmärkt att dela ut till samtliga Windows datorer, men så fort jag vill skriva ut från Macen så händer det inte ett jota. Har läst att man ska installera Apples ”Bonjour” program för att få detta att fungera, men min skrivare verkar inte vilja dyka upp i detta program – varför inte heller detta fungerar. Antar att min skrivare helt enket inte fungerar speciellt bra med Mac.
Så, jag skulle därför behöva tips på en billig laserskrivare (svartvit eller färg spelar ingen roll) som ska kunna installeras på Windows XP, och därifrån kunna skriva ut på min Mac. Har den nätverksuttag så jag kan skriva ut på både Mac och Windows via routern går även detta bra men det viktigaste är det första jag nämnde.
June 11, 2001
Ett alternativ kan vara att använda windows XPS-skrivare, denna hittar du här.
Om den syns i bonjour så kan du sedan koppla utskriften genom ps-protokoll.
http://www.microsoft.com/whdc/.....ewxps.mspx
January 1, 2002
jag kör med en OKI B4100.. kostade ca 1200kr vid inköpet för flera år sen men nya toners är ganska billiga och ligger på ca 300kr. Som printserver kör jag en liten Netgear PS101 som fungerar utmärkt med såväl Win7 som XP.
För mac hittade jag följande om den printservern:
It's very easy to get working without touching the CD and having to install any software. I can print from a W2K server and a XP workstation. The steps, I used were:
1. Get the MAC address from the back of the PS101.
2. Have your DHCP server assign a static IP address to the MAC address. I did these 2 steps as the DHCP server could assign a different IP address on the next power up as my system did not use a default value for the PS101. Either method is fine as long as the IP address for the PS101 never changes. But if you do not assign the IP address, you will have to figure out what it is. I assume that this is what the CD does for you, but I didn't want to install any software.
3. Connect the PS101 to the network.
4. Use print wizard to add a printer and select "Local Printer".
5. Then check "Create New Port" and choose "Standard TCP/IP Port", which will pop up the port wizard.
6. Type in the IP address assigned in step 2, for example, 192.168.0.12 and just use the default "Port Name".
7. For "Device Type", just use the default choice "Generic Network Card" as Netgear PS101 is not listed. Default settings for "Custom" also work.
8. Select the printer type, etc. and print a test page.
1 Guest(s)