April 17, 2005

Ryktena har funnits länge och under helgen fick vi uppgifter som allt mer tycktes styrka en affär mellan processortillverkaren AMD och grafikkortstillverkaren ATI. Nu idag, den 24 juli, har så AMD officiellt gått ut med ett pressmeddelande där man bekräftar uppköpet av ATI. Uppköpet kommer väntas avslutas under fjärde kvartalet 2006 och priset ska ligga på drygt 40 miljarder kronor. Även om vi idag inte kan sia i hur framtiden kommer bli på PC-marknaden efter en sammanslagning mellan dessa giganter är det inte överraskande att AMD kommer göra allt för att utnyttja sitt nya partnerskap. I sitt pressmeddelande har man tryckt på fyra marknader där vi konsumenter ska få se tydliga fördelar efter sammanslagningen.
Commercial Clients
As a combined company, AMD and ATI will develop commercial platforms that deliver simplicity, stability, and manageability in graphics-rich and mobile environments.
Mobile Computing
As a combined company, AMD and ATI will advance mobile computing by delivering integrated platforms that are designed to extend battery life while optimizing graphics and media processing.
Consumer Digital Media
As a combined company, AMD and ATI will empower users to create and experience rich, immersive digital entertainment across multiple consumer devices, including PCs, handhelds, and digital televisions.
High-Growth Markets
As a combined company, AMD and ATI will deliver highly-integrated, low-cost, power-efficient solutions to meet the expanding demands of billions of new users in emerging markets.
Hur väl detta kommer slå ut kan vi alltså bara spekulera i i dagsläget men kanske är detta precis vad AMD behöver när nu Intel ser ut att gå mot en sällsynt ljus framtid. På The Inquirer och Tech Gage har man publicerat sina syner och tankar på vad denna affär kan komma att betyda för marknaden och oss konsumenter. Utan tvekan är det en av de absolut största företagsuppköpen på lång tid som vi kommer få höra mycket mer om.
"On July 24, 2006, AMD and ATI announced a plan to join forces, in a transaction that will combine AMD’s technology leadership in microprocessors with ATI’s strengths in graphics, chipsets and consumer electronics. The result is a processing powerhouse: a new competitor, better equipped to drive growth, innovation and choice for its customers in commercial and mobile computing segments and in rapidly-growing consumer electronics segments."
August 9, 2003

kommer nog inte att missgynna konsumenterna då det är lika stor konkurans fortfarande på både grafikkortsmarknaden och processormarknaden. Däremot så kanske det kan bli bättre då produktionsprocessen av båda produkterna kanske kan integreras lite och bli effektivare.
Bättre optimeringar mellan proceesor och grafikkort kan vi väl nog också vänta oss.
JAg tycker faktiskt att det är bra och tror att konsumenterna kommer att gynnas.
November 4, 2001

Tycker detta är jättebra!
Nu kan amd precis som intel leverera moderkort med integrerade grafikkortslösningar utan att förlita sig på andra chipsettillverkare (gäller inte bara lösningar med integrerade grafikkort).
Iom AMDs sammarbete med IBM är det inte konstigt om IBM tar över ATis GPU produktion som TSMC idag står för. Med tanke på AMDs ställning och "ett ökat sammarbete" kan man tänka sig att det blir lite billigare än hos TSMC. Vilket gynnar oss konsumenter.
En annan fördel (för oss konsumenter) blir att man mer eller mindre tvingar nVidia att släppa SLI fritt.
September 1, 2002

SuperNova wrote: [quote=Dinos]Sli för Conroe, officiellt alltså, kanske blir en verklighet då
Finns ju redan i form av nforce4 baserade moderkort (uppdaterade/nya versioner som stödjer conroe).
Men jag vet inte om dom finns i butik än...
Jag menade på Intels chipset, vilket jag ska ha om jag införskaffar en Core 2 Duo. I975X-chipset alltså.
December 1, 2004

September 20, 2001

Frågan är hur det blir med nForce chipset prestanda i framtiden på AMD-plattformen. Förhoppningsvis blir det en bättre prestanda med ett ATI chipset nu om ATI och AMD jobbar tillsammans, man kan iaf hoppas att det inte blir sämre, som de första ATI kretsarna på moderkort...
November 22, 2001

Mean Machine wrote: [quote=Json_81]Jag tycker inte det verkar bra.
Företag ska inte vara för stora.
AMD + ATI är väl om jag räknar rätt fortfarande bra mycket mindre än Intel.
Jo, fast förstå mig rätt nu.
Jag ser skräckscenarion med egna standardar osv framför mig.
ATI-grafikkort som inte funkar med intelprocessorer osv.
Det vore ett stort steg bakåt.
November 4, 2001

Json_81 wrote: [quote=Mean Machine][quote=Json_81]Jag tycker inte det verkar bra.
Företag ska inte vara för stora.
AMD + ATI är väl om jag räknar rätt fortfarande bra mycket mindre än Intel.
Jo, fast förstå mig rätt nu.
Jag ser skräckscenarion med egna standardar osv framför mig.
ATI-grafikkort som inte funkar med intelprocessorer osv.
Det vore ett stort steg bakåt.
Förstår hur du menar, flera företag = mera konkurrens.
Men iom att AMD inte kunnat erbjuda egna chipset-lösningar (i den skala man skulle kunna önska) leder det till att man måste förlita sig på andra tillverkare. Att ha en egen komplett lösning är speciellt viktig på OEM sidan där AMD inte kan sätta sig emot intel som levererar CPU, chipset/chipset med integrerat graffe.
Iom uppköpet av ATi hamnar AMD närmare intel och således borde konkurrensen bli större, vilket gynnar oss konsumenter.
Då amd kan förlita sig på egna chipsetlösningar skulle man kunna anta att priset på processorerna sjunker lite då man nu får flera inkomstkällor.
Att börja låsa tekniker tror jag varken att AMD eller ATi har i åtanke. Snarare att man tvingar nVidia att släppa sli (som ATI gjort till intel). Menar varför skulle man låsa ATikorten till AMD? Nu kan ju "Nya AMD" även börja tjäna pengar på folk som köper intelriggar.
February 5, 2005

Ja, det verkar ju onekligen som de största anledningarna var att få en bra plattform med integrerad grafik och färdiga paket. förhoppningsvis kommer de lämna hi-end marknaden hyffsat opåverkad!
lite småtrisst för intel nu, efterssom de har avtal med ATI om att leverera budgetkretsar, nu kommer värsta konkurrenten AMD som sagt tjäna pengar även då folk köper vissa moderkort för intelmarknaden
måste återigen säga att en hopslagning med nvidia hade verkat vettigare!