April 17, 2005

Den generations grafikkretsar vi nu sett starten på efter NVIDIAs lansering av G80-arkitekturen och ATIs kommande R600 grafikkrets har en sak gemensamt. Grafikprocessorerna är de största vi hittills sett, rent fysiskt är det riktiga bestar med upp mot 700 miljoner transistorer och mastiga strömkrav. Nu påstår man på The Inquirer att nästa generations grafikkretsar och specifikt ATIs R700-krets kommer anamma en ny teknik. Man sägs satsa på en mer modulär arkitektur där man använder sig av flera små grafikprocessorer istället för en enda stor kärna. Skulle man hitta en bra mjukvarulösning, vilket verkar vara den svåra biten i pusslet, skulle tillverkningen bli mycket enklare och billigare.
Samtidigt kan man helt enkelt välja olika antal grafikkärnor för sina kort beroende på vilken prestandakategori man vill inrikta sig på. Arkitekturen blir helt enkelt mycket mer skalbar.
This would have massive advantages on design time, you need to make a chip of quarter the size or less, and just place many of them on the PCB. If you want a low-end board, use one, mid-range use four, pimped out edition, 16. You get the idea, Lego.
Det är fortfarande en lång tid dit men det ska bli intressant att se om G80 och R600 blir de sista gigantiska grafikkretsarna och att man i framtiden istället satsar på flera mindre kretsar.
May 8, 2001

Calle2003 wrote: När man läser om G80 har man benämningar som "TCP processorer" och "Stream processorer" förutom de vanliga pixel och shader processorerna som fanns i förra generationen. Någon som vet vad "TCP processorer" respektive "Stream processorer" är för något?!
Stream processorer är de 128 generella flyttalsprocessorer som hanterar det som förut hanterades av pixels- och vertex-shaders. Till skillnad från tidigare så är de inte bundna till en typ av hantering utan kan hantera båda efter behov (DX10). Säkert kan man använda dem till annat också? De går enligt vad jag förstår inte jämföra med "piplines" då en pipline parallelt hanterar flera saker (färger?) samtidigt. Kanske behövs det 4 (bara ett exempel) Stream processorer för att hantera det som tidigare hanterades av en pipeline. Det vikiga är att det inte går att jämföra antalt pipelines med antalet Stream processorer direkt.
Jag reserverar mig för fel då jag inte är något proffs på detta och andra får gärna lägga till och/eller rätta!
EDIT: Hittade lite mer info in en FAQ från nVidia om detta. Kanske lättare att förstå än mitt svammel...
http://www.nvidia.com/page/8800_faq.html
EDIT 2: TCP processorer har jag ingen aning om vad det är tyvärr... Någon?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
September 4, 2006

Stream processorer är de 128 generella flyttalsprocessorer som hanterar det som förut hanterades av pixels- och vertex-shaders. Till skillnad från tidigare så är de inte bundna till en typ av hantering utan kan hantera båda efter behov (DX10). Säkert kan man använda dem till annat också? De går enligt vad jag förstår inte jämföra med "piplines" då en pipline parallelt hanterar flera saker (färger?) samtidigt. Kanske behövs det 4 (bara ett exempel) Stream processorer för att hantera det som tidigare hanterades av en pipeline. Det vikiga är att det inte går att jämföra antalt pipelines med antalet Stream processorer direkt.
stämmer rätt bra, SPUerna kan även behandla de nya geometryshaders som kommer med dx 10.
DAMMIT:s R600 är sagd att ha 64 "riktiga" pipelines, då med 4 st SPUs i varje pipeline vilket resulterar i antalet 256 SPU:s till skillnad från Nv:s 128 st.
De verkar dock vara klockade lite lägre men riktning mot mellan 650 MHz-800MHz någonstans, så det är lite kämpigt att förutspå en ren vinnare med så olika arkitekturer och hastigheter...
Minneskontrollern är 512 bit extern och 1024 bit intern ringbusvariant.
Så det kommer nog inte vara något problem att hålla gpun fullt sysselsatt..
November 4, 2001

Unified Shader enheterna klarar både pixel, vertex och geometry till skillnad mot de separata enheterna (minus geometry) för tidigare kort.
Dvs 128 US enheter kan vara allt ifrån 128 pixel till 128 vertex eller 128 Geometry kort sagt.
Ati lanserar ju sin "AMD Stream Processor" som mer eller mindre är ett x1900 med inaktiverade vertexenheter.
2 Guest(s)
