April 17, 2005

Det har varit relativt tyst angående användarantalen för Mozilla och Microsofts respektive webbläsare, undersökningar som för några månader sedan nästan var vanligare än användarna själva. Nu har analytikerföretaget OneStat.com så publicerat en ny användarundersökning för webbläsare världen över och resultatet säger att Firefox ökat med 1.14 procentenheter sedan maj 2006 medan Internet Explorer-användandet sjunkit med 2.12 procentenheter under samma period. IE är självklart fortfarande den ledande webbläsaren i världen med 83.05% av den totala marknaden medan Firefox sitter på imponerande 12.93%. Tittar man på enskilda länder är det Australien och Tyskland som ser ut att vara mest Firefox-trogna.
24.23% av alla surfande Australiensare använder sig av Firefox men det är ingenting mot våra, nästan, grannar i Tyskland. I Tyskland har Firefox hela 39.02% av webbläsarmarknaden vilket onekligen är riktigt imponerande. Det ska bli mycket intressant att se hur kampen fortgår när Microsoft lanserar IE7 och Firefox 2.0 anländer.
OneStat har fått fram sina siffror från 2 miljoner besökare uppdelade över 100 länder per dag.
January 8, 2003

Jag har kört med FF sedan det lanserades för M$. Kan inte tänka mig att gå tillbaka nu när man har en så bra och säker webbläsare. Igentligen är det kosntigt att itne fler kör med bättre webbläsare än IE när det finns så många bra laternativ(inte bara FF). Att köra utan fliksufning och he en massa tillägg känns omöjligt nu när ma nvant sig. Sen så slipper man en massa popups, virus och spyware med, minns vad jobbigt det var att få söka igenom datorn för spyware varje dag när man körde med IE.
January 8, 2003

Ja just det, många skolor och företa har ju spärrade hårdiskar och användarkonton så att ma ninte får installera vad man vill. Min minsta bror som går i gymnasiet är rätt arg på skolan pga det, han känner att han måste surfa med FF med det går ju inte där. Så han får lida med virus och popups och annat skit som hänger med när man surfar med IE.
Kör både IE 6.0 och FF 1.5.0.4, men tycker nog IE är mer användar..
FF använder man väl mest bara på lite mer okända domäner om man säger så..
Allt viktigt sköts med IE än så länge..
Hur man lyckas få virus och problem med popups i IE begriper jag inte..Antagligen en teckan på att man surfar runt där man inte bör vara.
Kikar jag på mina egna domäner, så är det IE i topp, 80,9% mot 10,1%, och jag vill tro att det är mestadels privatpersoner, och inte företag/skolor som besöker dem.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Laglorden wrote: Jag tror de flesta mera datorkunniga personer använder Firefox? Undrar hur loggarna ser ut på exempelvis Nordichardware? Är det 50/50 här måhända? (eller 48/48 då...)
Nja, jag har nog svårt att se någon anledning till att just datorkunniga personer skulle föredra FF..
Det är väl snarare experimentslustan hos folk som gör att de vill prova något annat, jag kan tänka mej att huvuddelen av FF's användare är killar i 15-25 årsåldern. och med stort datorintresse. Därmed inte sagt att det föreligger någon större kunskap hos dom i området.
Gissar att även NH har en majoritet med IE-användare som besökare, fast då kanske med uppåt 30% FF..
Iofs bara vad jag tror och gissar.
Skulle vara intressant om NH rapporterade hur det ser ut ang. detta i loggorna faktiskt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Delph1 wrote: 1. IE 47.45%
2. FF 46.60%
3. Opera 4.34%//Andreas
Hoppla, ganska oväntat i mina ögon..
July 16, 2003

Men är det bara jag som kör Maxthon?
Hette urstrungligen MyIE men har vidareutvecklats under namnet Maxthon.
Var väl lite buggig i tidiga rellar men nu känns den riktigt stabil. Men funktionerna är fullständigt kung.
Kolla på feature listan http://www.maxthon.com/features.htm och den tar bara upp en bråkdel.
April 18, 2003

Trilogic wrote: Men är det bara jag som kör Maxthon?
Hette urstrungligen MyIE men har vidareutvecklats under namnet Maxthon.
Var väl lite buggig i tidiga rellar men nu känns den riktigt stabil. Men funktionerna är fullständigt kung.
Kolla på feature listan http://www.maxthon.com/features.htm och den tar bara upp en bråkdel.
Du är inte ensam, ja kör med Maxthon också, ända sen MyIE2-tiden.

February 12, 2003

ilg@dd wrote: Nja, jag har nog svårt att se någon anledning till att just datorkunniga personer skulle föredra FF..
Det är väl snarare experimentslustan hos folk som gör att de vill prova något annat, jag kan tänka mej att huvuddelen av FF's användare är killar i 15-25 årsåldern. och med stort datorintresse. Därmed inte sagt att det föreligger någon större kunskap hos dom i området.
Så eftersom du är 40+ och så medfaren, så känner du inget behov av att köra FF?
Mean Machine wrote: [quote=ilg@dd]Nja, jag har nog svårt att se någon anledning till att just datorkunniga personer skulle föredra FF..
Så eftersom du är 40+ och så medfaren, så känner du inget behov av att köra FF?
?? Medfaren vet jag väl inte..
Jag betraktar mej nog som ganska datorkunnig 40+, men ser för den skull ingen nytta med att konvertera helt till FF, när IE funkar så pass bra som den gör..(Ja, jag har både IE och FF installerade)
Kan kanske bero på åldern och den sakta försvinnande experimentlustan..Men jag tror dessvärre att många liksom mej håller sej kvar vid IE lång tid framåt, ioma den trots allt finns integrerad redan vid windowsinstallationen.