April 17, 2005

Att man tjänar pengar på de varor man säljer ser väl de flesta som en självklarhet men det går helt emot hur spelkonsolsmarknaden fungerar. Där är det spelen som ska dra in pengarna och i princip alla spelkonsoler som lanseras säljs till förlust i början på dess livstid. Så var det med Xbox 360 och i synnerhet med PlayStation 3 som är extraordinärt dyr att tillverka. När vi senast rapporterade om PS3 och dess tillverkningskostnader visade det sig att Sony förlorade som mest 306 USD på varje såld spelkonsol. Uppgifterna kom från analytikerföretaget iSuppli och samtidigt kom det rapporter om att Microsoft i sin tur förlorade runt 126 USD på sin Xbox 360-konsol. Nu påstår dock iSuppli att dessa siffror inte stämmer och att Microsoft faktiskt tjänar pengar på varje såld spelkonsol
Enligt iSupplis nya undersökning av Xbox 360 ska tillverkningskostnaden för spelkonsolen med 20GB hårddisk, Premium-modellen, ligga på 323 USD medan riktpriset ligger på 399 USD. Med andra ord en vinst på 75 USD. Det är milsvida skillnader jämfört med Sonys nuvarande situation och skulle betyda att Microsoft lyckats pressa produktionskostnaderna med nästan 40% över ett år sedan konsolen lanserades.
A year ago the total bill of materials (BOM) cost for the Xbox 360 Premium, including hard disk, the DVD drive, enclosures, the Radio Frequency (RF) receiver board, power supply, wireless controller, cables, literature, and packaging, reached $525, well above the retail price of $399, according to iSuppli. Considering the up to date BOM, Microsoft has managed to reduce the pricing of its console by over 38.5%.
Huruvida Microsoft kan göra oss konsumenter till lags med en prissänkning av sina system återstår att se. Men det står klart att Sony knappast har så mycket att komma med om det skulle bli ett priskrig mellan konsoltillverkarna.
November 22, 2001

lady wrote: Ja som dom sa, we are here to stay..
Lyckas dom få monopol då j**lar går spel industrin under..
Ingen risk.
Däremot får jag säga att det ser mer och mer korkat ut av sony att använda bluerayen.
Förseningar, oförmåga att få fram konsoller och ett saftigt pris.
MS bör vara överlyckliga.
March 11, 2003

Delph1 wrote: Det tråkiga är ju bara att folk börjar piratkopiera spelen till en allt högre grad nu med så detta måste kännas som en liten tröst
//Andreas
Du tror inte det har ett rakt samband med att man försöker täcka upp hårdvarukostnaderna med överpris på speltitlarna då? Själv anser jag att det framförallt finns en anledning att hålla sig borta från konsollerna, och det är priserna på spelen. Upp till 700 riksdaler för en speltitel är nästan löjligt, inte minst då att spelen varar mindre och mindre. Visst, det finns många titlar som håller i hundratals timmar, men de blir färre och färre. Samtidigt så finns oftast motsvarande titlar till PC, och där är nästan alltid priserna betydligt mer humana.
November 4, 2001

Precis som denstore säger så är spelen för dyra. Visst det finns en anledning men tycker ändå att det känns tråkigt med tanke på längd och spelupplevelse.
Tycker väldigt mycket om final fantasy-spelen, några av dom bästa spelen som gjorts (i alla fall de tidigare versionerna). Kort sagt ett av dom ganska få spelen som är värda sitt pris.
Att köpa en PS3a för 6000:- och sen slänga ut 1400:- på två final fantasy-spel känns för mig helt orimligt då det helt enkelt inte finns tillräckligt med spel som väger upp priset.
Kanske hittar 5 spel på sin höjd som man skulle kunna tänka sig pröjsa dessa hiskliga summor för och det är alldeles för mycket för att motivera ett köpa av PS3an.
Om man ser på en konsoll för runt 1500-2000:- där spelen kostar kanske 300:- så blir bilden helt annorlunda. Här behöver inte spelen vara helt fantastiska för att man ska köpa dem.
Tycker det är riktigt tråkigt om MS nu går plus på sin konsol och samtidigt tar jättemycket betalt för sina spel.
November 22, 2001

Måste ni gå in på den dyraste affären ni hittar o köpa konsollspel?
Man behöver sällan betala mer än 500 för ett helt nytt spel och sen sjunker de ofta i pris rätt fort ner till 3-400.
Visst är pc-spel billigare, men en hygglig speldator kostar minst dubbelt så mycket som en konsoll och så ska den uppgraderas några gånger.
Supernova, jag håller med. Vad jag vet hittils är det bara FF jag absolut vill spela till ps3. XIII är ju inget releasespel, ps3'an kan ju ha sjunkt rejält i pris innan det kommer. Och innan XIV väl e här har den garanterat gjort det.
October 11, 2006

Delph1 wrote: Det tråkiga är ju bara att folk börjar piratkopiera spelen till en allt högre grad nu med så detta måste kännas som en liten tröst
//Andreas
Men det går ju bättre för den svenska spelbranschen än någonsin!!!???
Är inte det också en internationell trend?