April 17, 2005

ATI eller AMD R600 vad vi nu ska kalla nästa generations grafikkrets från ATI
är fortfarande lite av en gåta. Det är ett par månader tills dess lansering och
även om det dykt upp en hel del information om kretsen är det mycket som är
ganska ovanligt med den nya kretsen. På The Inquirer har man försökt sammanfatta
R600 i en tvådelad nyhetsartikel där man bland annat går in lite på arkitekturen
som används, hur den trots sina förenada shaders, skiljer sig en hel del från
den väg NVIDIA valt med G80-arkitekturen. Men även andra intressanta detaljer
med R600 där dess höga strömkrav faktiskt blivit lite överdrivna. Mac
strömförbrukning ska ligga på 200-220W men generellt borde R600 sluka ungefär
lika mycket ström som NVIDIAs G80-krets.
PCBn som ATI använder för R600 ska vara den mest avancerade man hittills utvecklat och även själva kortet (PCBn) ska vara något kortare än NVIDIAs G80-kort ska den specialdesignade kylaren göra kortet till en riktig best både storleks och viktmässigt. Kylaren ska vara designad för att klara minst 250W strömförbrukning och kommer således att använda även på framtida kretsar men ändå värre värmeutveckling.
Vi har tidigare rapporterat om R600s extrema minnesbandbredd och som om inte en 512-bit minnesbuss räckte sägs det att ATI planerar för både 1GB och 2GB (!) minnesbuffert för sina R600-kort. Det senare är dock garanterat för arbetsstationer och lär inte dyka upp på konsumentmarknaden i första taget. Men bara 1GB grafikminne är ganska imponerande i vår mening. Mer intressant information om själva R600 arkitekturen och dess 64 stycken shader enheter finns i The Inquirers första artikeldel medan mer information om själva kortets PCB och minneshantering återfinns i del två.
September 4, 2006

stege99 wrote: Ja, inte minst pga konkurrensen från 8800GTX så lär den ligga runt max 6-7000kr. Alltså det som 8800GTX ligger på idag. Förhoppningsvis så går ATI/AMD ut med en aggressiv prissättning som gör att både 8800GTX och R600 hamnar under 6000kr.
Ja ja, jag vet The inc. baserar mycket på lösa rykten men, vafan, mycket stämmer ändå, jag diggar dem, det gäller ju att sålla lite bara.
kolla in det hä: http://www.theinquirer.net/def.....icle=35818
Helt i chocktillstånd, gpuKLUSTER! Nog första gången jag drar till med nåt liknande men, ATI FTW!!! förlåt, så nu är jag relativt lugn igen.
August 23, 2003

Skulle inte förvåna mig när AMD-ATI släpper den upphottade versionen R680, att det kommer en R680XTX med dubbla gpu och med likadan design som Nvidias 7950GX2. Skulle en sån komma ser jag framemot när det släpps en sådan i R700-serien. Då ska jag definitivt köpa 2 sådana kort.
September 2, 2004

ATI verkar bli snabbare och de brukar också har högre kvalitetsintällningar på spelen. Men deras control center suger, kör inte frameworks frivilligt, det går att installera endast drivrutinen iofs men då kan man knappast göra nånting?
Sen så ska ATI ha sämre Linux stöd också, men fördelarna är som sagt snabb i AA och i allmänhet blir spelen snyggare, kolla här t.ex. http://ati.amd.com/products/ra.....ality.html
May 2, 2006

Att ta exempel från ATI/AMDs sida säger ingenting eftersom "konkurrenten" alltid är kass i jämförelse. Annars så håller jag med om att ATI länge har varit snäppet bättre på bildkvaliteten (IQ). Med lanseringen av G80 så ser det dock ut som om Nvidia inte bara gått i kapp utan också förbi ATI på den fronten. Med stöd för 32-bit FP/HDR+AA (16 för ATI), nya CSAA och en ansiotropisk filtrering som t o m är bättre än ATIs HQ AF (vinkeloberoende) så har Nvidia nu bäst bildkvalitet.
Ska bli kul att se vad R600 kan prestera på IQ området. För mig (och många andra) så är det inte bara prestandan som är intressant. Jag är dock tämligen övertygad om att ATI har hittat på ett och annat till sin nästa generations R600 kort.
Ett gott råd om du inte vill ha kontrollcentret. Installera bara drivrutinen och sedan ATI Tray Tools där du kan göra alla inställningar, inkl. överklocka.
April 12, 2003

Hmm! Jag ska testa det här med Tray tools. För jag gillar inte heller det där ControlCenter. Det känns ostabilt osv, man får felmeddelande och det stänger ner osv.
Jag hoppas innerligt att de släpper R600 innan den 12feb. För då åker jag hem från Singapore.. och vill gärna ha med mig ett sånt hem!! Annars får jag köpa ett 8800GTX. Kanske har de sänkt priset lite på dem tills dess?? Idag kostar de ca 4400kr som billigast.
[ Tt Core V21 | 5820K @ 4,5Ghz | Noctua NH-D15 | Asrock X99m Extreme4 | Corsair LPX 32Gb | EVGA Supernova G2 650W | HD6970 2Gb | M.2 500Gb SSD ]
1 Guest(s)