Sexkärniga AMD Thuban lanseras som Phenom II X6 1000T serien|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Sexkärniga AMD Thuban lanseras som Phenom II X6 1000T serien
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2010 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD förbereder sig för att lansera sin första sexkärniga konsumentprocessor och deras CPU som gått under utvecklingsnamnet Thuban väntas få namnet Phenom II X6 när den dyker upp på butikshyllorna. Nu har vi fått vad som ska vara bekräftande uppgifter på att den nya sexkärniga processorserien från AMD kommer att döpas till Phenom II X6 1000T-serien och när den lanseras under andra kvartalet omfatta tre olika modeller.

ATI-forum har man nu publicerat vad ska vara en produktplan för Phenom II X6 1000 serien där vi ser en listning av Phenom II X6 1075T, Phenom II X6 1055T samt Phenom II X6 1035T.


[Image Can Not Be Found]

Processorerna som tillverkas med 45 nanometer teknik kommer att utrustas med totalt 9MB cache och även om klockfrekvenserna inte ännu är avslöjade sägs AMD utvecklat en dynamisk turbofunktion som likt Intel Turbo Boost kan öka klockfrekvensen på aktiva kärnor medan andra kärnor stängs ner. Allt för att optimera prestandan per watt.


Just strömförbrukningen är intressant där AMD faktiskt klarar sig med ett TDP-tak på 125W. Medan instegsmodellen 1035T faktiskt nöjer sig med 95W.


[Image Can Not Be Found]

Intel har precis tryckt ut marknadens första sexkärniga konsumentprocessor i form av Core i7 980X Extreme Edition. Processorn som hittat in i NordicHardwares testlabb är något i hästväg rent prestandamässigt och Phenom II X6 1000-serien kommer garanterat inte hota Intel på denna front. Men vi ser onekligen fram emot prestandatester och inte minst prisuppgifter på AMDs första sexkärniga processormodeller.

Avatar
Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
January 26, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1244889
March 12, 2010 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla är nog rätt övertygade om att 980x kommer vara helt och hållet överlägsen, men hur kommer den stå sig emot i7 920/930 och i5 750/870? Allt annat än bättre gör mig ledsen! :cy:

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1244892
March 12, 2010 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Imponerande att lyckas få en 6 kärnig med så mycket cache och 45nm att hålla sig under 100W

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1244894
March 12, 2010 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har samma oro som dig Hirsch, det lär ju inte vara någon superbillig CPU att tillverka och samtidigt är det fortfarande "bara" phenom II med flera kärnor. Men förhoppningsvis kan turbo och andra optimeringar i alla fall göra den konkurrenskraftig.

Håller med dig om det temple, vilket också oroar mig lite för vilka klocks den kommer hålla. Pekar ju mot 2,8GHz för flaggskeppet men är ju inte spikat.

Avatar
Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
January 26, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1244896
March 12, 2010 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: Jag har samma oro som dig Hirsch, det lär ju inte vara någon superbillig CPU att tillverka och samtidigt är det fortfarande "bara" phenom II med flera kärnor. Men förhoppningsvis kan turbo och andra optimeringar i alla fall göra den konkurrenskraftig.

Håller med dig om det temple, vilket också oroar mig lite för vilka klocks den kommer hålla. Pekar ju mot 2,8GHz för flaggskeppet men är ju inte spikat.

Hoppas du har rätt. AMD är så chanlösa i t.ex. 3Dmark Vantage idag vilket är riktigt trist, hade varit kul om den blev en riktig killer som man kunde pressa till 25000-30000 CPU poäng på luft, i klass med en 920 d.v.s!

SS_The_Demon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 328
Member Since:
July 21, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1244897
March 12, 2010 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

När väntas AMD/GF gå över till 32nm? Har för mig det var i slutet av året men är inte säker. Skulle vara intressant och se vad en X6 konstruerad i 32nm kan prestera, både i klockfrekvens och värmeutveckling. Kanske det till och med vore möjligt med en octocore?

hirsch: Du vet väl att det endast är i multitrådade applikationer som de kan ha en chans att gå om en 920/930? För egentligen så är det ju endast en Phenom II X4 med +2 kärnor, men med lägre klockfrekvens, så beroende på dess "Turbo Boost" eller vad det nu heter så kan det ju till och med hända att den presterar sämre än en X4. Låt oss hoppas att så inte blir fallet.

Avatar
Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
Member Since:
January 26, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1244899
March 12, 2010 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

SS_The_Demon wrote: När väntas AMD/GF gå över till 32nm? Har för mig det var i slutet av året men är inte säker. Skulle vara intressant och se vad en X6 konstruerad i 32nm kan prestera, både i klockfrekvens och värmeutveckling. Kanske det till och med vore möjligt med en octocore?

hirsch: Du vet väl att det endast är i multitrådade applikationer som de kan ha en chans att gå om en 920/930? För egentligen så är det ju endast en Phenom II X4 med +2 kärnor, men med lägre klockfrekvens, så beroende på dess "Turbo Boost" eller vad det nu heter så kan det ju till och med hända att den presterar sämre än en X4. Låt oss hoppas att så inte blir fallet.

Det är inte riktigt sant, hela arkitekturen är optimerad. Exakt vad det innebär vet jag inte, men antar att den ska vara förfinad och "till putsad" samt att den kommer med 1Mb mer cache. Vet inte vad 1Mb cache innebär i prestanda vinster, men antar att det är en fördel.

Så vitt jag vet drar 3Dmark Vantage nytta utav flera kärnor, till skillnad ifrån 3Dmark 06, skillnad är i alla fall mycket mer markant i vantage.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1244900
March 12, 2010 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

hirsch wrote: Hoppas du har rätt. AMD är så chanlösa i t.ex. 3Dmark Vantage idag vilket är riktigt trist, hade varit kul om den blev en riktig killer som man kunde pressa till 25000-30000 CPU poäng på luft, i klass med en 920 d.v.s!

Jag hyser inga förhoppningar att AMD är så snabba att det ger utslag på orben.
Det brukar inte vara därför jag köper AMD utan för prisvärde.
Senast idag kollade jag in priser på en C2D samt ett passande moderkort till en linuxburk men fann att det är mer vettigt att köpa en X3 eller X4.

Prisvärde smäller högre för mig än en stor E-penis på orben...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1244921
March 13, 2010 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Det kommer krävas en ny arkitektur för att AMD ska kunna bli "e-penisar" på ORBen så det lär hända absolut tidigast under 2011 när även 32nm kommer dyka upp. Man ska sampla 32nm CPUer redan innan sommaren 2010, men konsumentlansering väntas ske första Q1 2011.

Som sagt Thuban är optimerad men till vilken grad är svårt att säga. Det går bara att göra så mycket med en gammal arkitektur. AMD lever på sin prisvärdhet och därför är det nog tungt att lansera en processor som givetvis är dyrare att tillverka än tidigare modeller utan att den alltid kommer vara bättre i prestanda (läs enkeltrådade apps). Så turbotekniken kan nog vara viktigare än vad man tror..

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1244974
March 13, 2010 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska trots allt bli spännande att se vad Turbo funktionen kan göra för prestandan, om TDP värdena stämmer så har AMD gjort ett bra jobb med strömförbrukningen men å andra sidan är 2.8 GHz inte så märkvärdikt om det nu blir toppmodellens frekvens.

Thuban blir förmodligen och även förhoppningsvis det sista vi får se av K10.x arkitekturen. Har stora förhoppningar på Bulldozer som dyker upp 2011. Här har man fått chansen att förbättra en rad olika saker, Llano lär bli en unik produkt där man kan få stora marknadsandelar på marknaden för bärbara datorer. Men dess framgång beror även på hur pass bra Sandy Bridge kommer att bli.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1244989
March 14, 2010 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Är det AMD-TDP-värden och AMD-TDP är större än Intel-TDP nuförtiden va?

Så, en AMD med TDP x watt i TDP drar mer ström än en Intel med TDP på x watt. Förut var det tvärt om har jag för mig, men AMD gjorde om sina "TDP" för att det skulle se bra ut(?)

Om jag får gissa kommer inte en 6 core AMD smiska en 4 core (8 trådar) Intel på så värst mycket tyvärr direkt även om de förbättrar arkitekturen några snäpp, med tanke på att deras 4 core cpuer får smisk i några cpu-tester av 2 core (4 trådar) Intelproppar.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1244996
March 14, 2010 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD anger det absolut maximala som teoretiskt går att uppnå med orginal specifikationerna. Intel baserar det på hur mycket ström processorn drar vid belastning med program, inte det teoretiskt högsta värdet alltså.
Så i runda slängar kan man säga att Intel förfinar sina värden, inte AMD.
Vad jag vet har det väl varit så länge.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL