DIRECTX eller OPENGL|Programmering / Grafisk formgivning|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
DIRECTX eller OPENGL
jubez
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
September 24, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 7, 2002 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad tycker ni är lättast att börja lära sig DirectX eller OpenGL, vilken finns det mest referensmaterial för på nätet.. etc.

Härdin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 731
Member Since:
December 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
130522
January 7, 2002 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Svårt att säga...

OpenGl är i regel snabbare, även om nyare grafikkort(t.ex. GF3) är optimerade för DX...

O sedan så har vi ju M$ faktorn, som vi inte gillar...

OpenGl länk: http://nehe.gamedev.net - massor med tuts o så

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
130797
January 8, 2002 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

själv så gillar jag opengl. fördelarna är ju att det finns tusentals tutorial, det finns openglstöd till nästan alla platformer å mycket mer. dessutom så är det lätt att skriva portbar kod. när jag tänker efter så ser jag ingen anledning till att använda DX =)

[NH]JoCCo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
Member Since:
September 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
131899
January 11, 2002 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag använder D3D för att göra ett 3d spel jag håller på med... Din fråga var om vilken som är lättast att börja med, svaret på det är nog ganska klart OpenGL ( även om jag själv började med D3D ). Dock så ser du ut ( min åsikt i.a.f. ) att D3D bara kommer användas mer och mer främst för att det inte finns någon som egentligen uppgraderar OpenGl för nya hårdvaru funktioner hela tiden.

OpenGL innebär, enligt vad jag förstår i.a.f. att du får skriva mer grejer själv, men det innebär också att du har mer kontroll över vad du gör ( D3D innebär ett nytt abstraktions lager i programmeringen, något som är lite typiskt när allas vårat älskade Microsoft är framme )...

Dock blir OpenGL kod i slut ändan ändå kompaktare än D3D kod...

Sedan som en liten rättelse till daggerr ovan, det bör nog vara D3D och inte DX. Direct X används oftast till det mesta inom PC programmering ( tänker då främst på användandet av DirectInput )...

Men, är lite av en smaksak också... ( vad man vill koda i alltså )... Kolla runt på några sidor, läs lite kod, enkla tutorials ( gamedev.net är en bra sida att börja på ) och se vad som verkar vara mer din stil...

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
August 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
132262
January 12, 2002 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-01-11 23:23, [NH]JoCCo wrote:
Jag använder D3D för att göra ett 3d spel jag håller på med... Din fråga var om vilken som är lättast att börja med, svaret på det är nog ganska klart OpenGL ( även om jag själv började med D3D ). Dock så ser du ut ( min åsikt i.a.f. ) att D3D bara kommer användas mer och mer främst för att det inte finns någon som egentligen uppgraderar OpenGl för nya hårdvaru funktioner hela tiden.

OpenGL innebär, enligt vad jag förstår i.a.f. att du får skriva mer grejer själv, men det innebär också att du har mer kontroll över vad du gör ( D3D innebär ett nytt abstraktions lager i programmeringen, något som är lite typiskt när allas vårat älskade Microsoft är framme )...

Dock blir OpenGL kod i slut ändan ändå kompaktare än D3D kod...

Sedan som en liten rättelse till daggerr ovan, det bör nog vara D3D och inte DX. Direct X används oftast till det mesta inom PC programmering ( tänker då främst på användandet av DirectInput )...

Men, är lite av en smaksak också... ( vad man vill koda i alltså )... Kolla runt på några sidor, läs lite kod, enkla tutorials ( gamedev.net är en bra sida att börja på ) och se vad som verkar vara mer din stil...

förlåt 🙂 ang det där med stöd för hårdvarufunktioner så tycker jag nog att opengl har stöd för dom viktigaste, vilka är det opengl inte har stöd för?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 61
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL