December 15, 2001

Svårt att säga...
OpenGl är i regel snabbare, även om nyare grafikkort(t.ex. GF3) är optimerade för DX...
O sedan så har vi ju M$ faktorn, som vi inte gillar...
OpenGl länk: http://nehe.gamedev.net - massor med tuts o så
September 2, 2001

Jag använder D3D för att göra ett 3d spel jag håller på med... Din fråga var om vilken som är lättast att börja med, svaret på det är nog ganska klart OpenGL ( även om jag själv började med D3D ). Dock så ser du ut ( min åsikt i.a.f. ) att D3D bara kommer användas mer och mer främst för att det inte finns någon som egentligen uppgraderar OpenGl för nya hårdvaru funktioner hela tiden.
OpenGL innebär, enligt vad jag förstår i.a.f. att du får skriva mer grejer själv, men det innebär också att du har mer kontroll över vad du gör ( D3D innebär ett nytt abstraktions lager i programmeringen, något som är lite typiskt när allas vårat älskade Microsoft är framme )...
Dock blir OpenGL kod i slut ändan ändå kompaktare än D3D kod...
Sedan som en liten rättelse till daggerr ovan, det bör nog vara D3D och inte DX. Direct X används oftast till det mesta inom PC programmering ( tänker då främst på användandet av DirectInput )...
Men, är lite av en smaksak också... ( vad man vill koda i alltså )... Kolla runt på några sidor, läs lite kod, enkla tutorials ( gamedev.net är en bra sida att börja på ) och se vad som verkar vara mer din stil...
August 7, 2001

On 2002-01-11 23:23, [NH]JoCCo wrote:
Jag använder D3D för att göra ett 3d spel jag håller på med... Din fråga var om vilken som är lättast att börja med, svaret på det är nog ganska klart OpenGL ( även om jag själv började med D3D ). Dock så ser du ut ( min åsikt i.a.f. ) att D3D bara kommer användas mer och mer främst för att det inte finns någon som egentligen uppgraderar OpenGl för nya hårdvaru funktioner hela tiden.OpenGL innebär, enligt vad jag förstår i.a.f. att du får skriva mer grejer själv, men det innebär också att du har mer kontroll över vad du gör ( D3D innebär ett nytt abstraktions lager i programmeringen, något som är lite typiskt när allas vårat älskade Microsoft är framme )...
Dock blir OpenGL kod i slut ändan ändå kompaktare än D3D kod...
Sedan som en liten rättelse till daggerr ovan, det bör nog vara D3D och inte DX. Direct X används oftast till det mesta inom PC programmering ( tänker då främst på användandet av DirectInput )...
Men, är lite av en smaksak också... ( vad man vill koda i alltså )... Kolla runt på några sidor, läs lite kod, enkla tutorials ( gamedev.net är en bra sida att börja på ) och se vad som verkar vara mer din stil...
förlåt 🙂 ang det där med stöd för hårdvarufunktioner så tycker jag nog att opengl har stöd för dom viktigaste, vilka är det opengl inte har stöd för?
1 Guest(s)
