September 19, 2002

Vet att det finns ett par "guider" för detta, men för er som har lite svårt för engelska så slängde jag ihop en liten "miniguide".
Först & främst så MÅSTE du ha ett X800Pro MED VIVO för att det ska funka, annars går det INTE. Jag tar inget ansvar för om du har sönder nåt genom att flasha grafikkort som inte är tänkta för denna modd, och inte heller för om du begår något som helst annat misstag. Det enda jag garanterar är att detta sätt funkade för mig.
Ladda först hem följande zipfil som innehåller filerna du behöver för själva flashningen. http://tomahawk.myftp.org/file...../flash.zip
För att göra en bootdiskett som fortfarande lämnar nog mycket plats till innehållet i zipfilen, ladda hem "Dr DOS Disk For Bios Flashing" från http://www.bootdisk.com
Kör exefilen för dr-dos så att du får en fin & gullig bootdisk. Släng sedan in filerna från zipfilen, och följ följande steg.
1) Starta upp datorn med disketten.
2) Skriv in GVF11 -P -F R80X256V.F1 i dosprompten.
3) Starta om datorn när det är klart & starta från disketten igen.
4) Skriv in FLASHROM -P -F 0 X800pro.bin, starta om återigen efter programmet har flashat klart.
5) Skriv sedan in FLASHROM -P -F 0 X800XT.rom, starta sedan om burken, gå in i windows, radera alla gamla drivrutiner helt & hållet. Installera om drivrutinerna(Catalyst 4.7) & sedan har du ett XT.
Svårare än så är det inte!
OBS! Än en gång så gör du detta på EGEN RISK! Jag tar INGET ansvar för eventuella problem som kan tänkas orsakas bla bla bla. Om ATi fixar så att denna metod pajar ditt kort helt plötsligt så är det inte mitt problem. Denna procedur funkade för mig & bra många andra, men det är ingen 100%'ig garanti att det funkar just för DIG.
September 19, 2002

m4qs wrote: haha nice!
Undrar bara, blev ditt graffekort något varmare efter denna flashning.. Altså behöver man extra kylning?
En liten gnutta varmare, men inte så att det blev några problem av det. Dock så har jag rätt hyfsad chassiventilation. Har man kasst luftflöde i lådan så kan det ju vara en god idé att fixa..
September 19, 2002

m4qs wrote: Har 2st ernmax fläktar plus en som följde med chieftec chassit så d ska nog inte vara något större problem.. Blir väl kanske nån XT flashning sen om något år, känns inte som ja vill riskera garantin om nu flashningen skulle "paja" mitt x800..
Är det ett vivo så ska det inte gå att paja det, men du gör ju givetvis som du vill.
September 19, 2002

m4qs wrote: Jaja, går det inte att paja så finns det nästan inte någon anledning att inte prova.. Ända som skulle va problemet är om det börjar dra mer ström så att mitt 360w nätagg inte pallar mer...
Som sagt, vad jag sett så har ingen misslyckats med denna modden så länge de haft VIVO-versionen av X800Pro, dock så kan ju inte jag lova till 1000% att det ska funka, men jag har inte hört talas om någon som misslyckats med denna modd förutsatt att stegen jag beskrivit har följts samt att han haft rätt kort, dvs ett VIVO. Och vad gäller ditt nätaggregat så borde det klara av den konfigurationen utan problem förutsatt att du inte har nåt annat än det som står i din signatur. Om du överklockar så kan det ju kliva över gränsen, men annars ska det vara lugnt, sån extrem skillnad blir det då inte bara av att låsa upp pipesen.
Om du vill vara HELT säker så hoppa över sista steget i guiden, det steget gör så att kortet går i samma klockfrekvenser som ett XT. Men om du hoppar över det så har du ändå ett pro med 16 pipes, vilket inte alls är fy skam. Men det bör inte vara några problem även med XT-frekvenser. Utför du sista steget & det blir ostabilt i spel & sådant så är det ju bara att du flashar tillbaks till bioset i steg 2. Dock så bör du låna ett kraftigare nätagg av någon kompis ifall du ska göra det så att datorn inte hänger sig under tiden du flashar eller nåt sånt, för om den gör det så kan det bli dumt...
Lycka till!
December 10, 2002

Finfint .. tycker också att sticky borde vara på sin plats...
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
F.d användarnamn: dest
December 10, 2002

Till [ToMaHaWk]: Har du låst upp din cpu eller så ? Eller vad har du för kylning på den ?
Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores
December 10, 2002

[ToMaHaWk wrote: ][quote=dest]Till [ToMaHaWk]: Har du låst upp din cpu eller så ? Eller vad har du för kylning på den ?
Den går tyvärr inte att låsa upp. Dock så har jag kompressorkylning.
Hehe, okej ..
3DMark 2011 Scores
August 12, 2004

Ok.. tackar o bugar för hjälpen.. Det ska nog gå fint.. Snart så kanske man plötsligt har ett XT istället...
Såg att du hade tagit bort XT i signaturen (efter Connect3D X800Pro Vivo @ 16 pipes).. Så du har altså gått tillbaka ett steg (struntat i d sista steget).. Blev kortet instabilt?
Har hört att folk håller på o mål på kortet istället för att få 16 pipes, detta sättet verkar ju vara mycket enklare.. (steg 1-4)
September 19, 2002

m4qs wrote: Ok.. tackar o bugar för hjälpen.. Det ska nog gå fint.. Snart så kanske man plötsligt har ett XT istället...
Såg att du hade tagit bort XT i signaturen (efter Connect3D X800Pro Vivo @ 16 pipes).. Så du har altså gått tillbaka ett steg (struntat i d sista steget).. Blev kortet instabilt?
Har hört att folk håller på o mål på kortet istället för att få 16 pipes, detta sättet verkar ju vara mycket enklare.. (steg 1-4)
Nä jag tog bara bort det för att min signatur såg så klumpig ut, jag kör kortet i XT-hastigheter.
De som målat & haft sig har inte ett VIVO-kort. Det är typ 0% chans att lyckas med det nuförtiden, funkade i princip bara på de första sändningarna som levererades, sedan spärrades detta av ati. På vivokorten funkar dock fortfarande denna procedur som jag har skrivit om här. Såvitt jag sett iaf. VIVO-korten är nämligen bara nedstrypta XT-kort med tv-in av nån anledning, de verkar inte ha ändrat någonting på detta än så länge.
September 19, 2002

Crimme wrote: Bästa kortet att köpa om man inte har råd till extra kylning måste väl ändå vara ett HIS excalibur X800 pro VIVO IceQ II ? det är ju rätt fet kylning på dom ,så man kan säkert klocka dom lite extra ocskå
?
ska nog köpa mig ett sånt för att testa
Jo om man vill ha bra kylning men ändå kunna göra små garantiärenden på dem så är ju det kortet bra. Dock så skulle jag sätta dit några kylflänsar på minnena bara för att vara på den säkra sidan.
Sätter man dit såna som sitter fast med termotejp så kan man ju plocka bort flänsarna vid ett eventuellt garantiärende, även om det är lite fult att göra så... Gäller bara att inte ha några andra instickskort under grafikkortet utifall att flänsarna sitter för dåligt & lossnar under drift.
August 12, 2004

Ett HIS excalibur X800 pro VIVO IceQ II ligger väl runt 4600kr.. Känns som ett bättre val att köpa något lite billigare (som Connect3d) o sen lägga på extra kylning istället själv.. både billigare o bättre..
Om någon märkar att denna metod inte funkar längre (tex att ATI har tagit bort möjligheten) så hade d va bra om d skrevs här..
btw. finns det någon som har något test (eller nått) där man ser vilken skillnad d är på x800pro o x800XT prestandamässigt..
September 19, 2002

m4qs wrote: Ett HIS excalibur X800 pro VIVO IceQ II ligger väl runt 4600kr.. Känns som ett bättre val att köpa något lite billigare (som Connect3d) o sen lägga på extra kylning istället själv.. både billigare o bättre..
Om någon märkar att denna metod inte funkar längre (tex att ATI har tagit bort möjligheten) så hade d va bra om d skrevs här..
Anledningen att man köper det färdigt med den kylningen är ju för garantins skull i sådana fall, då garantin ryker om du byter kylning på kortet. Dock så är det rätt lite pengar som skiljer upp till ett XT, så det känns ju nästan ännu värdare då.
1 Guest(s)