March 11, 2003

Jiggly wrote: [quote=denstore][quote=Jiggly][quote=LorD_Kvadd]Som redan är sagt så klockar alla kort olika.
Men det kan vara shimmen i detta fallet som gör att gpu kärnan inte får bra kontakt med kylaren och gör att den blir varm och instabil. Kan vara måndags ex vem veT? Jag litar inte för mycket på recensioner mer.
Kan jag fixa detta på något sätt? Möjligtvis dra åt kylningen ännu hårdare?
Ta av kylningen och ta bort den fyrkantiga distansen som sitter runt GPU:n. Har hjälpt på alla mina Radeon.
Och sen sitta fast kylningen igen?
Om man tar bort hela kylningen så borde det ju bli för varmt och brinna.. eller?
Jo, själklart får du montera tillbaka kylningen efteråt. Kolla också så att anläggningsytan på kylaren är slät. Jag har haft en som var väldigt ojämn. Fram med våtslip och en slipkloss, och efter det klockade kortet till 470 utan artefakter.
December 18, 2002

men men.. är man lite newbie (inget illa menat :P) så tycker jag inte att du ska fiffla :X
att tabort shimmen kan leda till att kortet dör... lätt hänt att man slinter och gör en go repa över hela GPUn.
well, jag råder dig att tabort kylaren... 2 skruvar som sagt sen kolla med linjal om Coren på GFX kortet är högre eller lägre än shimmen. (om du nu har bestämt dig för att leka lös) ^^
är Coren högre så låt det vara som det är.. på med lite ny go pasta sen på med kylarn igen !
men ligger Coren "under" shimmen så.. får du klura ut själv om du vill fiffla bort den eller inte :<
October 11, 2002

Coren klockar ju ca 420mhz, det är jag nöjd med, för det är ju över XT-hastigheten.
Dock är ju minnet helt värdelöst, kommer som sagt knappt upp till 340mhz innan artefakter uppstår.. fast allt är ju fullt spelbart och flyter på som bara den, fast det blir typ långa streck och små små artefakter här och där.. fast det är spelbart, men så ska det ju inte vara.
March 11, 2003

GooGeL wrote: men men.. är man lite newbie (inget illa menat :P) så tycker jag inte att du ska fiffla :X
att tabort shimmen kan leda till att kortet dör... lätt hänt att man slinter och gör en go repa över hela GPUn.
Jag har svårt att förstå den här nojjan mot att ta bort shimmen. Jag har gjort det på alla mina Radeonkort med shim, vilket betyder 11 olika, och aldrig lyckats förstöra någonting alls. Vad använder ni för verktyg och metoder egentligen?
Tre regler för att lyckas med modifiering av hårdvara:
-Undvik kofot till datorkomponenter.
-Tävla inte med er själva om hur fort sakerna skall göras.
-Det är inte mer sport att göra sånt här i mörker.
March 11, 2003

GooGeL wrote: det finns ohändiga personer som inte klarar av vissa saker.
well well.. men om coren på gfx'et är "ovan" shimmen så finns det ingen mening i att ens tabort den.
Fast jag kan säga att jag konsekvent har haft bättre överklockningsresultat med kort utan shimmen. Även på mina XT där coren har legat fri från shimmen. Vet inte om det beror på att man öppnar upp för en viss lufttillförsel eller något, men jag klockar alltid bättre med kort utan shim.
October 11, 2002

denstore wrote: [quote=Jiggly]Finns det nåt sätt att fixa minnena så de inte blir så varma?
Sätt på flänsar av någon sort. Men det brukar inte påverka klockningsförmågan särskilt mycket.
Med andra ord så har jag fått ett dåligt exemplar pga minnena? Jag kan ju inte ens komma upp i 345mhz innan jag ser artefakter..
March 11, 2003

Jiggly wrote: [quote=denstore][quote=Jiggly]Finns det nåt sätt att fixa minnena så de inte blir så varma?
Sätt på flänsar av någon sort. Men det brukar inte påverka klockningsförmågan särskilt mycket.
Med andra ord så har jag fått ett dåligt exemplar pga minnena? Jag kan ju inte ens komma upp i 345mhz innan jag ser artefakter..
Är det utan att du klockar coren?
September 18, 2002

Jag har ett likadant grafikkort. (9800Pro ICE Q) Men det jag börja fundera över är att när jag började klocka så fick jag sämmre poäng i 3dmark... Hade 17743 ocklockat. (endast klockad CPU) sen drog jag upp Coren till 390MHz då fick jag bara 16732 3dmarks... sen klockade jag lite till och då gick det ner ännu mer.. Vad kan det vara? Ska kanske starta om för att få en rättvis poäng? Att RAM etc. är mer använt när man har kört det en gång? Eller?
October 11, 2002

Dry_Ice wrote: Ja, själv kör man sin vanliga 9800 pro inklämd i en barebone, och den gör bara 400 / 375 !, inte en mhz mer på coren, då ballar allt ur, inte lite små artifakter, utan allt komer på en gång...
snacka måndagsexemplar...
Själv kommer jag upp till 420 på coren, men minnena är helt värdelösa. Kommer inte över 340 ens innan jag får monster-artefakter. Snacka om att jag är besviken.
March 8, 2004