March 11, 2003

keffing wrote: du underskattar den moderna vetenskapen... den har gett dig din dator, jag tror att dom kan ge dig gegga som blir blankt när det fyller porer...
sen, ang vaxen, den lägger sig också i porerna och hindrar kylpastan från att åka in
Men allvarligt talat, har du någonsin använt Autosol? Det står till och med på tuben vad den innehåller.....
August 8, 2003

Det absolut bästa du kan göra om du inte måste slipa är att först låta blocket ligga i koncentrerad rostbortagare. Det tar bort oxidationer skitbra ! Det gjorde jag själv med mitt gamla rbx. Sedan tar du och använder kopparputs och sedan rostbortagare igen. Då blir det som nytt. Om det inte blir det så måste du slipa.
May 3, 2004

asså... ni vet att dom som tillverkar kylpasta snackar om att man ska gnugga in det i porerna (AS gör det iaf), är det så svårt att föreställa sig att dom fylls med gegga (tex vax) från autosolen? men men... ni gör ju som ni vill...
och tror ni allvarligt att det enda skälet till att det blir blankt är att det finns slipmedel i? typ två drag med trasan och det blir helt blankt, när det annars krävs att man med sandpapper sitter i 5 minuter för samma blanka... det är som jag säger, skiten fyller porerna och gör ytan slät
March 11, 2003

KorSpo wrote: asså... ni vet att dom som tillverkar kylpasta snackar om att man ska gnugga in det i porerna (AS gör det iaf), är det så svårt att föreställa sig att dom fylls med gegga (tex vax) från autosolen? men men... ni gör ju som ni vill...
och tror ni allvarligt att det enda skälet till att det blir blankt är att det finns slipmedel i? typ två drag med trasan och det blir helt blankt, när det annars krävs att man med sandpapper sitter i 5 minuter för samma blanka... det är som jag säger, skiten fyller porerna och gör ytan slät
Autosol innehåller slipmedel och lösningsmedel. Anledningen att du inte får en blank yta med sandpapper är att det är för grovt. Vill du ha en yta blank, så kan du slipa hur länge du vill med slippapper, och ändå inte få den blank. Du måste avsluta med ett polermedel. T.ex Autosol. Om du inte gillar Autosol, så kan du ta tandkräm istället. Men att Autosol skulle spackla ytan slät så att den blänker är bara nys.
August 16, 2002

denstore wrote:
Autosol innehåller slipmedel och lösningsmedel. Anledningen att du inte får en blank yta med sandpapper är att det är för grovt. Vill du ha en yta blank, så kan du slipa hur länge du vill med slippapper, och ändå inte få den blank. Du måste avsluta med ett polermedel. T.ex Autosol. Om du inte gillar Autosol, så kan du ta tandkräm istället. Men att Autosol skulle spackla ytan slät så att den blänker är bara nys.
har du ens slipat med slippapper? med ett 1200 eller 1500 slippapper blir det blankt som fan... och som jag skrev innan, "shiny just looks pretty", det är inte glansigheten man vill ha, utan jämnheten, den som man bara får med slippapper...
autosol är inte gjort för att slipa, det är gjort för att polera... det tar bort smutsen, sen gör ytan blank, mha bla vax...
edit: du tog spackla för bokstavligt... det fyller små mikrosokopiska håligheter och fyller dem och sedan lämnar ett lager vax, samma små mikroskkopiska håligheter som man ska fylla med kylpasta... lycka till att få bort skiten ur dom hålen
March 11, 2003

keffing wrote:
har du ens slipat med slippapper? med ett 1200 eller 1500 slippapper blir det blankt som fan... och som jag skrev innan, "shiny just looks pretty", det är inte glansigheten man vill ha, utan jämnheten, den som man bara får med slippapper...
Jag har jobbat en tid på lackfirma, och sysslat med lackering och polering privat i 20 år. Räcker det som erfarenhet för dig? 1200 och 1500 blir inte blankt som fan. Då vet du fasen inte vad blankt är.
Tror du att polering med ett slipmedel är något annat? Det är samma sak. Skillnaden är bara att du inte har slipmedlet på ett papper.
Jag har aldrig påstått att man inte skall slipa först. Men jag har sett idioter som tror att de får en plan yta bara för att de har slipat också. Det handlar inte om vertygen. Det handlar om förfarandet.

March 14, 2001

Keffing verkar tro att alla som använder Autosol inte använder sandpapper först för att få en fin yta som grund, och dom som inte gör så får absolut mycket sämre kylförmåga än ett block som slipats med sandpapper.. så först slipa med sandpapper, minst 1200 tills, ytan är plan och tillräckligt fin sen kan man putsa upp ytan med autosol för att få den blank..
March 11, 2003

Frisk wrote: Trevligt med en exepert här
denstore, vilket är bästa slipmedlet? är autosol bra eller har du något bättre förslag? är det bara slipa/gnugga först med sandpapper sen med slipmedel eller har du något knep?
Jag är ingen expert. Snarare en tusenkonstnär. En av mina tidigare arbetsgivare sa ofta att det finns inget värre.
Skall du ha en yta riktigt jämn, så finns det inga genvägar. Man måste börja med en grov slipning. Slippapper i diverse grovlekar. Desto mindre hopp i mellan, desto bättre slutresultat. Efter det sista pappret går man över till slip- och polerpasta. Men vill man ha en absolut plan yta är det inte pappret som är det svåra. Det är att lyckas hålla objektet som skall slipas still, och att inte slipa mer i yttersidorna. Därför är det enklaste för hemmapularen att ta en garanterat slät yta, fästa slippappret på den, och sedan hålla objektet med jämn kraft. Själv brukar jag häkta ner badrumsspegeln och lägga den på en slät arbetsbänk. När du slipar ditt kylblock mot pappret, så skall arbetsrörelsen bilda en 8.
När du till slut polerar fram blankheten, så är kanske det inte så mycket vinst för värmeöverföringen, men om reflektionen inte är förvriden, så har du en helt slät yta. Slutpoleringen kan man göra med vilka bättre slipmedel som helst. Bland det finaste slipmedel som kan köpas för rimliga pengar är tandkräm.
August 14, 2001

Ok, funderade på å skriva "expert" men kunde verkat som jag klankade ner på dig då och såg det ironiskt...
Ok, funkar det med all tandkräm eller måste det vara en sort med slipmedel i? (eller är det slipmedel i alla kanske?)
Badrumsspegeln verkar ju vara en plan yta ja men är det inte risk att den blir repig? när det kommer slipkorn på den och lägger sig mellan glas och papper? kanske skulle gå till glasmästaren och skaffa sig en spillbit glas i lagom storlek, brukar inte vara överdrivet dyrt...
March 11, 2003

Frisk wrote: Ok, funderade på å skriva "expert" men kunde verkat som jag klankade ner på dig då och såg det ironiskt...
Ok, funkar det med all tandkräm eller måste det vara en sort med slipmedel i? (eller är det slipmedel i alla kanske?)
Badrumsspegeln verkar ju vara en plan yta ja
men är det inte risk att den blir repig? när det kommer slipkorn på den och lägger sig mellan glas och papper? kanske skulle gå till glasmästaren och skaffa sig en spillbit glas i lagom storlek, brukar inte vara överdrivet dyrt...
Jag har använt speglar och glasskivor i många år. De är rätt svåra att repa.
Skulle tro att vilken tandkräm som helst funkar, men räkna inte med snabba resultat här. Det är inte direkt grovt slipmedel i det. Tandkräm brukar jag oftast använda då jag slipar och polerar plast. T.ex. CD och DVD-skivor som har blivit repiga.
August 16, 2002

denstore wrote:
Jag har jobbat en tid på lackfirma, och sysslat med lackering och polering privat i 20 år. Räcker det som erfarenhet för dig? 1200 och 1500 blir inte blankt som fan. Då vet du fasen inte vad blankt är.
Tror du att polering med ett slipmedel är något annat? Det är samma sak. Skillnaden är bara att du inte har slipmedlet på ett papper.
Jag har aldrig påstått att man inte skall slipa först. Men jag har sett idioter som tror att de får en plan yta bara för att de har slipat också. Det handlar inte om vertygen. Det handlar om förfarandet.
1200 och 1500 blir slätt... och det är slätt man vill ha... ska jag skriva det ett par gånger till? "SHINY JUST LOOKS PRETTY"... men men... du kan säga vad du vill, jag litar mer på experterna på overclockers.com
så... vi är alltså överens om att det blir blankare med autosol, men det du inte är överens med mig om är att det är inte blankt, utan platt man vill ha... och där kommer mina argument om porerna in... man vill inte ha vax o skit i porerna där kylpastan ska in...
edit: hmm aja... vette fan vad du tycker om just det där med plattheten/vs blankheten
sen angående din "expertis", så länge du inte har jobbat med att slipa kylblock i 20 år så bryr jag mig inte om vad du har jobbat med... när man lackar och polerar en bil eller whatever så gör man det inte för att den ska leda värme bra, utan för att den ska se fin o BLANK ut...
March 11, 2003

keffing wrote:
1200 och 1500 blir slätt... och det är slätt man vill ha... ska jag skriva det ett par gånger till? "SHINY JUST LOOKS PRETTY"... men men... du kan säga vad du vill, jag litar mer på experterna på overclockers.comså... vi är alltså överens om att det blir blankare med autosol, men det du inte är överens med mig om är att det är inte blankt, utan platt man vill ha... och där kommer mina argument om porerna in... man vill inte ha vax o skit i porerna där kylpastan ska in...
edit: hmm aja... vette fan vad du tycker om just det där med plattheten/vs blankhetensen angående din "expertis", så länge du inte har jobbat med att slipa kylblock i 20 år så bryr jag mig inte om vad du har jobbat med... när man lackar och polerar en bil eller whatever så gör man det inte för att den ska leda värme bra, utan för att den ska se fin o BLANK ut...
Allvarligt talat, är du lite bakom, eller? En blank yta, utan distorsioner är slät. Och värmeöverföringen maximeras om man har så mycket av kylblockets metall i kontakt med kärnans metall. Alltså vill man allra helst undvika kylpasta helt och hållet om man kan, för den isolerar faktiskt. Och det kan man faktiskt göra, om man har en helt slät och flat yta. Att den är blank visar att man inte har några repor eller ojämnheter. Alltså de som du fyller med en värmeledande pasta. Metall leder alltid bättre än pasta. Det är därför man får sämre temperaturer om man använder för mycket kylpasta.
Självklart så är en konkav eller konvex yta en dålig ledare, oavsett hur blank den är. Men om du vill ha maximal värmeöverföring, så vill du ha en plan OCH blank yta. Så snacket om att "shiny just looks pretty" är antingen direkt felaktigt, eller taget ur sin kontext.
När det kommer till overclockers expertis, så tror jag att de är ungefär lika glada amatörer som de flesta här. Samma sak med de andra kultförklarade siterna och deras respektive gurus. Folk som förlitar sig på internetexpertis är ju bara sorgliga. Köp en bok om du vill få riktig fakta.
August 16, 2002

denstore wrote:
Allvarligt talat, är du lite bakom, eller? En blank yta, utan distorsioner i ytan är slät. Och värmeöverföringen maximeras om man har så mycket av kylblockets metall i kontakt med kärnans metall. Alltså vill man allra helst undvika kylpasta helt och hållet om man kan, för den isolerar faktiskt. Och det kan man faktiskt göra, om man har en helt slät och flat yta. Att den är blank visar att man inte har några repor eller ojämnheter. Alltså de som du fyller med en värmeledande pasta. Metall leder alltid bättre än pasta. Det är därför man får sämre temperaturer om man använder för mycket kylpasta.Självklart så är en konkav eller konvex yta en dålig ledare, oavsett hur blank den är. Men om du vill ha maximal värmeöverföring, så vill du ha en plan OCH blank yta. Så snacket om att "shiny just looks pretty" är antingen direkt felaktigt, eller taget ur sin kontext.
När det kommer till overclockers expertis, så tror jag att de är ungefär lika glada amatörer som de flesta här. Samma sak med de andra kultförklarade siterna och deras respektive gurus. Folk som förlitar sig på internetexpertis är ju bara sorgliga. Köp en bok om du vill få riktig fakta.
inget av det där i din första stycket är något nytt... men du verkar inte fatta vad jag menar... man kommer aldrig få en perfekt plan yta, det kommer alltid att finnas gropar och shit, och när man kör med tex autosol (som för övrigt inte är gjort att slipa med, utan att göra en yta blank) så kommer skit att hamna i grophelvetena, och skiten leder värme sämre än kylpasta, som man hellre vill ha i...
ang andra stycket, så är det uttrycker inte taget ur sitt sammanhang... det stod ett stycke text, och sen under så stod det "Oh, and shiny just looks pretty"...
ang tredje stycket, så har du rätt... jag ska gå o köpa "slipning av kylblock 101 skriven av denstore"...
aja nu kommer jag inte posta mer i den här tråden eftersom du har en sån otrevlig attityd mot mig... puss
March 11, 2003

keffing wrote:
inget av det där i din första stycket är något nytt... men du verkar inte fatta vad jag menar... man kommer aldrig få en perfekt plan yta, det kommer alltid att finnas gropar och shit, och när man kör med tex autosol (som för övrigt inte är gjort att slipa med, utan att göra en yta blank) så kommer skit att hamna i grophelvetena, och skiten leder värme sämre än kylpasta, som man hellre vill ha i...ang andra stycket, så är det uttrycker inte taget ur sitt sammanhang... det stod ett stycke text, och sen under så stod det "Oh, and shiny just looks pretty"...
ang tredje stycket, så har du rätt... jag ska gå o köpa "slipning av kylblock 101 skriven av denstore"...
aja nu kommer jag inte posta mer i den här tråden eftersom du har en sån otrevlig attityd mot mig... puss
Fasen, det är mer givande att diskutera med en vägg. Den ger i alla fall inte korkade svar.
När skall du inse att det inte är något gunk i autosolen som med magi gör saker blankt? Det är att man slipar ytan så jämn att den reflekterar ljus i en riktning. De är så allt blankt fungerar. Polering och slipning är samma sak. Bara i skilda faser av ytbehandling.
Och varför skulle jag vilja skriva en bok om slipning för nybörjare? Jag har inte ambitioner om att framstå som en expert. Det kan killarna på overclockers få göra. Men det betyder ändå inte att de vet mer än någon annan....
August 16, 2002

ursäkta men du verkar inte förstå hur autosol fungerar...
det finns tre grejjer i:
vax
diverse kemikalier
slipmedel
slipmedlet är där endast för att hjälpa till att mekaniskt föra bort oxidation, smuts etc, och kemikalierna är där för att på kemisk väg göra samma... slipmedlet slipar INTE på metallen...
det som lämnar den fina, blanka ytan är vaxet... du som tvättat bilar sen du var 5 borde ju veta hur vax fungerar, det går in i porerna och täcker dem (spaklar, men omgwtf jag sa ju redan det på första sidan!!!!1111oneoneoen), och sedan lägger ett fint lager på ytan som reflekterar ljus och även skyddar mot ytterligare oxidation... sök på autosol på intarwebben o kolla själv...
tror du att tex tandkräm hade varit tillåtet om slipmedlet hade varit tillräckligt starkt att slipa metall med? inte en jävla chans... men du, vi gör ett experiment... ta ett kopparblock, sen putsa den helt ren med autosol... vad ser du på trasan? jo, svart klägg... det är det som är oxidation och smuts etc... inga små kopparflis där... okej nu tar du en ny trasa och polerar med autosol på den rena kopparbiten, ser du nån koppar på trasan? nej... men ytan är blank och fin... slipmedlet slipar inte på metallen, den är där för att hjälpa till att mekaniskt föra bort smuts...
vi kan göra ett till experiment... vi säger att dom kromade fälgarna på din volvo 240 är lite matta och smutsiga... du tar fram autosolen och börjar gnugga... det du ser är att först så kommer smutsen bort eller hur? svart klägg på trasan.... sen ser du att det kromade börjar bli blankare och blankare, tills det är jätteblankt och fint.. men, om nu slipmedlet hade varit så starkt att det kan slipa metall, hade det då inte slipat på dom kromade delarna och gjort dem matta, eftersom något som redan är perfekt glansigt och blir slipat blir det?
jag vill inte låta nedlåtande (som du gör mot mig), men det är du som är väggen...
edit: om du kan hitta ett exempel där slipmedlet verkligen slipar ner metallen, så erkänner jag att jag har fel... du säger att slipmedlet slipar ner metallen, medan jag säger att slipmedlet är där för att ta bort smuts och att det är vaxen som gör ytan blank... aja..
edit2: aja texten ovan förutom exemplena som jag hittat på själv var en ren översättning från overclockers.com forumet
March 11, 2003

keffing wrote:
tror du att tex tandkräm hade varit tillåtet om slipmedlet hade varit tillräckligt starkt att slipa metall med? inte en j**la chans... men du, vi gör ett experiment... ta ett kopparblock, sen putsa den helt ren med autosol... vad ser du på trasan? jo, svart klägg... det är det som är oxidation och smuts etc... inga små kopparflis där... okej nu tar du en ny trasa och polerar med autosol på den rena kopparbiten, ser du nån koppar på trasan? nej... men ytan är blank och fin... slipmedlet slipar inte på metallen, den är där för att hjälpa till att mekaniskt föra bort smuts...
Vad tror du är hårdast? Koppar eller tandemalj?
Wow, nyhet på ingående, det är visst tandemalj.
Tror du på fullt allvar att man måste se kopparflis i trasan, bara för att man skall ha en strukturförändring i ytskiktet på metallen?
Vad tror du oxid är för något? Om du pillar bort en rostskorpa 500 gånger, och utsätter plåten för vatten om och om igen, har du kvar lika tjock plåt som när du började? Hittade du järnspån i rosten?
All polering och slipning är detsamma, bara i olika grader. Och hårdheten på slipmedlet har väldigt lite med möjligheten att mekaniskt bearbeta något. Eller varför tror du att det finns skärverktyg för att skära rostfritt stål, som är baserade på extremt tunna strålar av vatten? För att vattnet är hårdare än stålet?
Du är ju mer borta än vad jag trodde.
Edit: So what om du citerar från overclockers? Tror du att det är professorer i materiallära som häckar på det forumet? Det är helt vanliga människor, som talar av de erfarenheter de har. Kul, men det betyder inte att de är några sanningsvittnen. Jag säger inte att du skall tro mer på vad jag säger, men kom inte dragande med overclockers som referens. Det är faktiskt bara ytterligare ett forum för glada amatörer.
August 16, 2002

nej jag godkänner inte det där som svar... jag är tveksam till att tandemalj är hårdare än koppar...
sen menade jag inte flis, utan små små korn eller koppardamm hur man nu ska bäst förklara...
sen om du läser hur det fungerar så ser du att det är som jag sa... slipmedlet är där för att ta bort oxidation och smuts... visst, det blir en strulturändring i ytan när man tar bort oxidationen, men du slipar fortfarande inte själva metallen med slipmedlet... oxiden har en "porös" sammansättning som gör att den är svagare än kopparn (ja, jag vet att vissa ämnes oxider är starkare än själva ämnet, men så är inte fallet med tex koppar), och när det blir bombarderat av kemikalier så blir den ännu porösare... sedan så är det inte svårt för slipmedlet att "slipa" bort den...
sen vet jag inte varför du måste börja kalla mig saker när vi diskuterar... jag gör det iaf inte...
aja men iaf, jag tycker att vi har nått en återvändgränd angående vår diskution, så jag kommer verkligen sluta här nu... om du vill fortsätta så visst...
March 14, 2004

keffing wrote: nej jag godkänner inte det där som svar... jag är tveksam till att tandemalj är hårdare än koppar...
sen menade jag inte flis, utan små små korn eller koppardamm hur man nu ska bäst förklara...
sen om du läser hur det fungerar så ser du att det är som jag sa... slipmedlet är där för att ta bort oxidation och smuts... visst, det blir en strulturändring i ytan när man tar bort oxidationen, men du slipar fortfarande inte själva metallen med slipmedlet... oxiden har en "porös" sammansättning som gör att den är svagare än kopparn (ja, jag vet att vissa ämnes oxider är starkare än själva ämnet, men så är inte fallet med tex koppar), och när det blir bombarderat av kemikalier så blir den ännu porösare... sedan så är det inte svårt för slipmedlet att "slipa" bort den...
sen vet jag inte varför du måste börja kalla mig saker när vi diskuterar... jag gör det iaf inte...
aja men iaf, jag tycker att vi har nått en återvändgränd angående vår diskution, så jag kommer verkligen sluta här nu... om du vill fortsätta så visst...
Koppar är INTE hårdare än tandemalj :bgrin: Eller?
March 11, 2003

keffing wrote: nej jag godkänner inte det där som svar... jag är tveksam till att tandemalj är hårdare än koppar...
sen menade jag inte flis, utan små små korn eller koppardamm hur man nu ska bäst förklara...
sen om du läser hur det fungerar så ser du att det är som jag sa... slipmedlet är där för att ta bort oxidation och smuts... visst, det blir en strulturändring i ytan när man tar bort oxidationen, men du slipar fortfarande inte själva metallen med slipmedlet... oxiden har en "porös" sammansättning som gör att den är svagare än kopparn (ja, jag vet att vissa ämnes oxider är starkare än själva ämnet, men så är inte fallet med tex koppar), och när det blir bombarderat av kemikalier så blir den ännu porösare... sedan så är det inte svårt för slipmedlet att "slipa" bort den...
sen vet jag inte varför du måste börja kalla mig saker när vi diskuterar... jag gör det iaf inte...
aja men iaf, jag tycker att vi har nått en återvändgränd angående vår diskution, så jag kommer verkligen sluta här nu... om du vill fortsätta så visst...
Varför skulle jag vilja fortsätta? Du och overclockers har självklart rätt.:roll:
Men för skoj skull kan du ju dra med en tand över ditt nyslipade kopparblock. Om man följer Fredrich Mohs förfarande om hur man mäter hårdhet, så skall du alltså i din mening inte kunna repa det.
2 Guest(s)
