Slippa kylblocket|Page 3|Överklockning, rekord och benchmarks|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Slippa kylblocket
Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
sp_UserOfflineSmall Offline
728293
September 23, 2004 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tyckte detta var lite intressant så jag kollade upp var tandemalj och koppar låg på Mohs hårdhetsskala...

Koppar 3
Tandemalj 6

högre nummer = hårdare...
så JA, koppar är mjukare...

frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
728365
September 23, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

är väl ganska självklart att koppar är mjukare än tandemalj eftersom koppar är en av d mjukaste metallerna, efter kvicksilver (vet iof inte hur det är i fast form, brukar ju synas flytande) bly tenn och alu, vet inte hur silver och guld är i jämförelse, guld är säker iaf mjukare än koppar med, men Autosol innehåller slipmedel, och tror alla slipmedel kan slipa alla material, i stort sett, men självklart ger det olika mycket resultat, försöker du slipa en diamant med frigolit lär du få hålla på ett tag, men är du tilräckligt uthållig så går det troligtvis, slipas en sak med ett riktigt fint slipmedel går det ju ej se några "flisor" det som slipas bort blir väl i regel ej större än det man slipar med, och antar du ej ser slipmedlet med ögat i t.ex. autosol?

Ninjan
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
731913
September 27, 2004 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ville bara säga till Keffing att det denstore skriver är så den bistra verkligheten fungerar. Inte av elakhet mot dig eller någon form av lojalitet mot denstore, utan som hjälp för dig keffing.
/reality bites...

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
731930
September 27, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=keffing]nej jag godkänner inte det där som svar... jag är tveksam till att tandemalj är hårdare än koppar...

sen menade jag inte flis, utan små små korn eller koppardamm hur man nu ska bäst förklara...

sen om du läser hur det fungerar så ser du att det är som jag sa... slipmedlet är där för att ta bort oxidation och smuts... visst, det blir en strulturändring i ytan när man tar bort oxidationen, men du slipar fortfarande inte själva metallen med slipmedlet... oxiden har en "porös" sammansättning som gör att den är svagare än kopparn (ja, jag vet att vissa ämnes oxider är starkare än själva ämnet, men så är inte fallet med tex koppar), och när det blir bombarderat av kemikalier så blir den ännu porösare... sedan så är det inte svårt för slipmedlet att "slipa" bort den...

sen vet jag inte varför du måste börja kalla mig saker när vi diskuterar... jag gör det iaf inte...

aja men iaf, jag tycker att vi har nått en återvändgränd angående vår diskution, så jag kommer verkligen sluta här nu... om du vill fortsätta så visst...

Varför skulle jag vilja fortsätta? Du och overclockers har självklart rätt.:roll:
Men för skoj skull kan du ju dra med en tand över ditt nyslipade kopparblock. Om man följer Fredrich Mohs förfarande om hur man mäter hårdhet, så skall du alltså i din mening inte kunna repa det.

Finns säkert experter på overclockers.com. Menar... På NH finns det du wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL