March 5, 2002

Hm.
Har:
2st Eheim 1048-pumpar
1st DangerDen Single Heatercore
2st DangerDen Dual Heatercore
1st DangerDen Maze4 GPU
Måste införskaffas:
Reservoir (tank): vilken?
CPU-block: DangerDen TDX 595:-
Tänkte köra en slinga såhär: pump > radiator > radiator > reservoir > pump (pumpen pumpar in i radiatorerna och suger ifrån tanken)
Sedan den andra slingan: pump > cpublock > gpublock > reservoir > pump (pumpen suger ifrån tanken och pumpar till cpublocket)
Vad tror ni om det? Skall användas till P4-system, sedan byta cpu-block någon gång under 2005/6 och köra med a64-system. Svalt + prestanda är tanken...

October 16, 2003

Fackamato wrote: [quote=CasO]
Reservoir (tank): vilken?
har du plats på 5.25 platserna så tycked jag du ska köpa en dualplexitank och sätta den där....
Men det är ju så j**la dyrt, överpriser som in i h-e
kan du inte bygga en egen då?
det är ju nog inte så svårt att fixxa mått och limma ihop själv..
November 4, 2001

Låter inte speciellt smart det där faktist.
En dualcore kommer att kyla ner vattnet tillräckligt, du komer bara förlora massa tryck.
Alt att du kör: Tank - Pump - Radd - Cpu - Radd - GPU - tank.
vattentempen kommer unte sjunka speciellt mycket bara för du kör radd - radd.
du vinner mera på att kyla vattnet mellan cpu och gpu. På så sätt får båda kallt vatten.
Sen suger inte centrifugalpumpar. Dum trycker ut, men vattnet "rinner in".
Tänk på att pm pumpen klarar 10L/min så klarar den 5 efter en radiator och övriga systemet typ.
Sjunker väldigt mycket. Efter 2 radiatorer kanske du bara är upp i 3-4L/Min
Mitt tips är att bara köra en radiator i systemet. Har du en bra sådan (som en dualheatcore) kommer det fungera perfekt.
EDIT:
Som tank kan du köpa en bit plast/plexirör och gänga på ett par nipplar.
Annars kör du bara en glasborr och borar hål i en tex vodkaflaska. Nipplarna fäster du med silikon (gänga i glas kan vara bökigt).

March 14, 2001

Du har alltså tänkt haft en slinga för kylning av vattnet och den andra som endsat kyler, pumpar igenom cpu- och gpublock alltså?
Har själv faktiskt funderat på det där men har aldrig provat..
Men jag tycker att det borde funka bra då man inte har någon radiator som minskar flödet vid blocken och samtidigt en egen pump som endast pumpar genom radiatorerna så man borde få ett högre flöde än om man kör en hel slinga..
Tycker iaf att du ska prova sådär först..
edit: Temperaturen höjs så lite efter ett block så det spelar ingen roll..
July 27, 2004

Jag har haft funderingar på exakt samma upplägg med en radiatorslinga och en datorslinga.
Idén är att varmt vatten har lägre densitet än kallt vatten, så om man inte blandar dem sker en skiktning i tanken.
Det varmaste vattnet lägger sej längst upp, så där tar man vattnet till radiatorslingan.
Det kallaste vattnet finns i botten, så där tar man vattnet för att kyla blocken.
Båda kretsarnas vatten återförs ungefär på mitten, mätt i höjdled, men inte på samma ställe, eftersom det kan variera vilket returvatten som är varmast.
För att detta ska fungera krävs en relativt stor tank, åtminstone 2-3 decimeter på sitt smalaste ställe och en halvmeter hög. En vanlig 25-liters plastdunk känns som en lämplig början att prova, men det är mycket möjligt att man måste ha någonting ännu större för att inte blanda varmt och kallt vatten.
/Olle
March 5, 2002

Snorch wrote: Du har alltså tänkt haft en slinga för kylning av vattnet och den andra som endsat kyler, pumpar igenom cpu- och gpublock alltså?
Men jag tycker att det borde funka bra då man inte har någon radiator som minskar flödet vid blocken och samtidigt en egen pump som endast pumpar genom radiatorerna så man borde få ett högre flöde än om man kör en hel slinga..
Tycker iaf att du ska prova sådär först..edit: Temperaturen höjs så lite efter ett block så det spelar ingen roll..
Precis så jag tänkte, men jag är inte säker...

March 14, 2001

Fackamato wrote: [quote=Snorch]Du har alltså tänkt haft en slinga för kylning av vattnet och den andra som endsat kyler, pumpar igenom cpu- och gpublock alltså?
Tycker iaf att du ska prova sådär först..edit: Temperaturen höjs så lite efter ett block så det spelar ingen roll..
Precis så jag tänkte, men jag är inte säker...
På vad? Tror det skulle funka ganska bra jag..
Är ju ganska enkelt att prova med en hink som tank sen kopplar du i grejorna som vanligt bara och kollar lite vad du får för remperaturer..
August 14, 2001

går det inte använda 2 tankar annars? en där vattnet som gått genom hamnar, där även radiatorerna hämtar vatten, och när det gått igenom hanar det i en kallvattentank? därifrån det pumpas ut i systemet, så slipper man så stor tank...vet dock ej hur detta skulle funka...
July 27, 2004

Det finns ingen prestandavinst i att ha två tankar, särskilt inte om man utgår ifrån att det är olika stort flöde i de två slingorna.
Om man lyckas få till det som jag skrev i mitt inlägg ovan, att inte blanda vattnet, finns en klar vinst i prestanda när datorn omväxlande går för fullt och står på tomgång.
När datorn jobbar för fullt så är returvattnet från kylkretsen varmare än tankvattnets medeltemperatur medan returvattnet från radiatorkretsen är kallare.
När datorn sedan går i viloläge kan returvattnet från kylkretsen till och med vara kallare än returvattnet från radiatorkretsen, som då går ett eller flera varv till genom radiatorerna innan det går ut till kylblocken.
/Olle
August 16, 2002

Olle P wrote: Det finns ingen prestandavinst i att ha två tankar, särskilt inte om man utgår ifrån att det är olika stort flöde i de två slingorna.
Om man lyckas få till det som jag skrev i mitt inlägg ovan, att inte blanda vattnet, finns en klar vinst i prestanda när datorn omväxlande går för fullt och står på tomgång.
När datorn jobbar för fullt så är returvattnet från kylkretsen varmare än tankvattnets medeltemperatur medan returvattnet från radiatorkretsen är kallare.
När datorn sedan går i viloläge kan returvattnet från kylkretsen till och med vara kallare än returvattnet från radiatorkretsen, som då går ett eller flera varv till genom radiatorerna innan det går ut till kylblocken./Olle
har du nån aning om hur dumt det där låter?
August 16, 2002

Frisk wrote: Tänk på att Eheim-pumparna ej har någon egen sugförmåga (iaf vad jag hört och läst, tror t.o.m. det stod i min manual) altså, du måste ha pumpen under tanken
stämmer inte... eller jo alltså pumpen suger inte, men man måste inte ha den under tanken... man ska bara in ha den högst uppe...
July 27, 2004

keffing wrote: har du nån aning om hur dumt det där låter?
Det är möjligt att det verkar mysko vid en första anblick, men tänk lite till så blir det uppenbart att jag har rätt.
- Varmt och kallt vatten har olika densitet, där kallt är tyngst.
- Med viss försiktighet kan man undvika att blanda vattnet, och i stället skapa termiska lager.
Dessa fakta vet alla som badat i en insjö. Varmt vid ytan men kallt om fötterna, och när man sprattlat lite blir det kallt överallt (eftersom det finns mest av det kallare vattnet).
På detta vis kan vattentemperaturen i tanken skilja flera grader mellan topp och botten, om man har tillräckligt snabb uppvärmning.
Det varma vattnet i toppen är det som går till radiatorn, där det kyls ner en eller ett par tiondels grader.
Det kalla vattnet i botten går till kylblocken, där det värms upp en eller ett par tiondels grader.
Om returvattnet från respektive krets viker av uppåt eller neråt beror på dess temperatur i förhållande till vattentemperaturen i mitten av tanken.
/Olle
September 10, 2004

Koppla in båda pumparna i serie på samma slinga och du kommer maximera kylningen, tack vare nästan dubblad tryckhöjd som pumpar i serie genererar. Testa sedan hur mycket temperaturökning du får om du tar bort någon de olika radiatorerna. Kanske det även är så att EN pump kan driva systemet, dock presterar TDX bättre vid högre tryck.
1 Guest(s)