FSAA: GeForce FX vs. Radeon 9700

0

Då var det dags för dagens dos av GeForce FX-nyheter. Denna gång är det Brent från [H]ardOCP som uppdaterat med lite jämförelser av GeForce FX och Radeon 9700as bildkvalitet vad det gäller kantutjämning (FSAA = Full Scene Antialiasing). För FX är det knappast några lovande resultat då ATis variant av 4x FSAA tom. ger högre bildkvalitet än nVidias variant av 8x FSAA. Den enda inställningen som är i princip direkt jämförbar är 2x FSAA på de båda korten (fast även här har Radeon 9700 Pro ett litet övertag.). Men frågan är om man verkligen nöjer sig med 2x FSAA. Trots allt kan man tom. spela med 2x FSAA på ett GeForce 3 Ti200 utan större problem i ett stort antal spel.
Att nVidia valt att inte vidareutveckla sina metoder av kantutjämning är kanske en av de större besvikelserna med GeForce FX. Tillsammans med bristen av en 256 bits minnesbuss orsakar kantutjämning som både är slöare och av sämre bildkvalitet än 9700 Pro när man kör med mer än 2x FSAA.
Eftersom nVidias chip inte klarar av att rotera samplingsmönster på något mer än 2x FSAA resulterar det också något komiskt i att deras 4xS-läge faktiskt ser snyggare ut i många situationer än deras 8xS-läge.
En annan av bristerna i FX FSAA är bristen på gammakorrigering. Tidiga dokument från nVidia talade om gammakorrigering men nu när kortet är ute ser vi att gammakorrigering inte är aktivt när man kör med kantutjämning. Det som är lite tråkigt i sammanhanget är att det finns väldigt lite som nVidia kan göra för att fixa till dessa problem då kortets hårdvara helt enkelt har sina begränsningar.


För att titta på lite jämförelser kan ni klicka er vidare till Brents personliga hemsida här.
OBS: Brent har tagit ner artikeln och ber oss vänta på att [H]ardOCP officiellt publicerar artikeln.



  • Kommentera i forumet

  • Subscribe
    Notifiera vid
    0 Comments
    äldsta
    senaste flest röster
    Inline Feedbacks
    View all comments