One benchmark to
rule them all.. 3D Mark 2001 är defactostandarden för grafikkortstestning
och givetvis ligger kortet på topp i dessa tester. Här märker
vi att 650TV drar ifrån 650XP mer och mer när belastingen av minnesbandbredden
ökar. Även om det krävs mer minne i 1600×1200 går segern
till det snabbare minnet på 650TV, minnesbandbredd är fortfarande
kung i 3Dmark2001.
I Codecreatures
får 650TV dock stryka på foten inför sitt syskon med 128
MB. Detta test använder väldigt stora (och många) texturer
och här krävs det helt enkelt mycket VRAM för dem att trängas
in i.
I Vulpine GL Mark
ser vi att korten inte skiljer sig så mycket åt, bandbredden på
64 MB-kortet kompenserar helt enkelt den mindre minnesmängden.
När vi slår
på GF3-effekterna kan inte längre Radeon 8500 vara med i leken
eftersom testet saknar stöd för detta kort, dock är det inga
underligheter här annars. GeForce 4 Ti 4200 64 MB har fortfarande ett
marginellt försprång.
Aquamark var
ett av de första spelet (om inte DET första) med stöd för
Vertex och Pixel Shaders. Många har kallat det ett "teknikspel"
i och med att det stora dragplåstret för spelet var just att det
använde DirectX 8.0-funktioner. Här kan vi för första
gången se att när det blir större krav på minnesmängden
i högre upplösningar så går också den något
lägre klockade 128 MB-varianten om 650TV.
Åter igen
visar nVidias NV25 var skåpet ska stå i det något gamla
3D Mark 2000. Det skiljer inte mycket mellan de två GeForce 4-korten
här till stor del på grund av att testet numera är CPU-begränsat.
I Fable Mark testar
vi Hidden Surface Removal och här kan vi se att det det mest verkar vara
det aktuella chipsetet som avgör resultatet då vi vid testning
av GeForce 4 Ti 4600 nästan fick identiska resultat.
VillageMark är
ännu ett test som stressar kortens HSR-metod. för första gången
ser vi här ett test där Radeon 8500 har övertaget dock med
ganska liten marginal.
När vi byter API till Open GL drar dock Radeon 8500 ifrån rejält
och förmodligen beror det på en mer gedigen implementering av Hyper
Z i Open GL-delen av ATi’s drivrutiner.
Commanche 4 är
ett av de få tester som kan få ner alla moderna kort på
deras knän. GeForce 4 Ti 4200 är inget undantag. Här kan vi
se mer uttalat att minnesmängden är viktigare än bandbredden
vilket gör testet ganska unikt. Dock är det inga större skillnader
mellan de två Ti4200-korten medan Radeon 8500 hopplöst försöker
hinna med.
I XP Bench är
det minnets bandbredd, drivrutiner och minneskontroller som spelar stor roll,
här kan vi se att nVidias implementering är långt mer lyckad
än ATi’s. Eftersom minnesmängden inte spelar någon som helst
roll får 128 MB-versionen sätta sig i baksätet.
I Dacris kan vi
se att samma situation som i XP Bench utspelar sig fast här får
Radeon 8500 ännu mer trubbel.
Quake 3 är modern
av alla Open GL benchmarks än idag. Förhoppningsvis kommer vi inom
en relativt snar framtid byta ut detta test mot Doom III men än så
länge visar Gainward att de har en strålande produkt för denna
spelmotor. Vi är lite konfunderade över det stora övertaget kortet
får i de högre upplösningarna men förmodligen beror det
helt enkelt på att spelet nästan enbart kräver bandbredd av
grafikkorten idag.
Giants Citizen
Kabuto GF3-Version är ännu ett spel med stöd för DirectX
8.0-programmerbarhet. I de två första testerna går det bra
för Gainwards kort men i den högre upplösningen 1600×1200 får
kortet stryk på grund av sin mindre minnesmängd.
I deta underbara
Star Wars-spel ser det väldigt jämnt ut förutom i 1600×1200
då GeForce 4 Ti 4200 128 MB helt enkelt saknar minnesbandbredden för
att hänga med i svängarna. Radeon 8500 lyckas hålla väldigt
jämna steg med de två andra korten som i regel har haft en stor
fördel i prestanda.
Serious Sam är
ett spel utvecklat av Croteam och motorn innehåller relativt många
trevligheter även om det inte finns stöd för Vertex eller Pixel
Shaders. Som man kan se på testresultaten är spelet krävande
även om 650TV gör ett tappert försök i de högre upplösningarna.
Inget av de tre korten kan producera ordentligt spelbara framerates i 1600×1200
och redan i 1280×1024 börjar Radeon 8500LE 128 MB och GeForce 4 Ti 4200
128 MB ge upp.
Serious Sam The
Second Encounter kan använda sig av båda tillgängliga API’s
men som vi ser är spelet mycket mer optimerat för Open GL. Förmodligen
beror Radeon 8500’as ledning på optimeringar i spelmotorn och/eller
ATI’s drivrutiner snarare än bättre hårdvara.
Det tredje och
sista spelet som bygger på Quake 3-motorn i denna recension är
id softwares Return To Castle Wolfenstein. Än en gång tar Gainwards
650TV ledningen och framförallt i 1600×1200 visar kortet vad det går
för.
Som väntat
är korten som bygger på nVidias chipset mycket snabbare med FSAA
än ATi’s Radeon 8500. Detta beror i grund och botten på de olika
implementeringarna av kantutjämningen. Som vi kan se är 4x ett fullt
spelbart alternativ på GeForce 4 Ti medan Radeon 8500 bokstavligen kryper
fram i det läget. Vill man kombinera FSAA och Anisotropisk filtrering
får man dock hålla sig till Quincunx eller 2x FSAA.
nVidia har kommit
en bra bit på vägen av sina optimeringar av Anisotropisk filtrering
men Radeon 8500 har fortfarande ledningen.
Kvar har vi då
överklockningen. Hur högt kan vi dåfå upp detta kort?
GeForce 4 Ti 4600
får sig en utmaning av Ti 4200 när vi överklockar kortet till
300/600 MHz och här kan vi nog se att det snarast är skillnaden
i klockfrekvenser och inte minnesmängd som ligger bakom Ti 4600 kortens
bättre prestanda. Gainwards Ti 4200 som har ett pris på cirka 2000
kronor utmanar det dyrare Ti 4600 som ligger på ca 4500 kr. Inte illa
minst sagt! (Det tål att tänka på att Gainwards version av
Ti 4600 kostade uppemot 6000 kronor för inte allt för länge
sedan…)
Det är sådana
här kort som får en att tycka bra om nVidia och Gainward. Kortet
finns att hitta för det ringa priset av 1800 kr i svenska onlinebutiker
och prestandan är inget annat än makalös för detta priset.
Som vi kan se ganska
utpräglat i våra tester är det inte många applikationer
idag som är ens i närheten av att behöva 128 MB videominne
och man kan inte känna någon avsaknad av de där extra 64 Megabyten.
Framtidens spel lär bli mer krävande och då kommer minnesmängden
spela större roll men är du intresserad av ett kort som ska hålla
i cirka ett halvår så behöver du inte ha minsta tanke på
det just nu. Unreal Tournament 2003 kommer vara ett av spelen som verkligen
kräver 128 MB minne för optimal prestanda och det kommer säkert
komma några fler i samma stil (kanske som till och med bygger på
samma motor) men för dagens och gårdagens spel är det alltså
ointressant med 128 MB.
Faktum
är att vi har väldigt svårt att hitta något negativt
med detta kort förutom då minnesmängden, men eftersom det
inte finns många tester där minnesmängden spelar så
stor roll är det svårt "ta på allvar". I de få
testerna där 128 MB-kortet tog sig förbi 650TV var det inga enorma
skillnader direkt så oavsett vilket lär Gainward GeForce 4 Ti4200
Ultra/650TV hålla ett bra tag till.
Kort sagt, har man cirka 2000 kronor och letar efter ett grafikkort så
blir det knappast mycket bättre än Gainwards 650TV och därför
belönas kortet med vår utmärkelse redaktörens val.
Det enda klagomålet man skulle kunna få in är att kortets
prestanda med anisotropisk filtrering i Direct3D är allt annat än
god men det är också det enda vi funnit att klaga på.
+ Oslagbar prestanda för
sitt pris
+ Bra pris
+ Gediget mjukvarupaket
+ Mycket bra överklockningsmöjligheter
– Dålig Aniso-prestanda
i Direct3D
Tack till Gainward som gjort recensionen
möjlig.