Gainward GF4 Ti4200 650XP

0

Gainwards Ti4200 bjuder på det lilla extra.

Sist det var tal om grafikkort tog vi en titt på Gainward GeForce4 Ultra/750XP Golden Sample. Denna gång är det dags för lillebror med benämningen 650 istället för 750. Kortet bygger på GeForce 4 Ti 4200 med 128 MB RAM. Det som gör detta kort speciellt är att det bjuder på Video In och att Gainward har utrustat det med högkvalitativt minne.

Expert Tool heter ett litet program som man får med till detta kort. Programmet är späckat med diverse verktyg och det som är mest intressant heter kort och gott “Performance”. Med detta program kan man överklocka sitt kort och Gainward har till och med hjälpt en med två förinställda lägen: 250/444 MHz det vill säga det standardläge som alla GeForce 4 Ti 4200 128 MB kör i. Utöver detta har vi läget “Enhanced Mode” som bjuder på de högre klockfrekvenserna 260/520 MHz.

Just Enhanced Mode gör denna produkt till något utöver de “vanliga” GeForce 4 Ti 4200 och därför har vi valt att genomföra samtliga tester med kortet i båda lägena.
Eftersom vi redan gjort en grundlig genomgång av Gainward och det chipset som kortet bygger på fortsätter vi direkt med att ta en närmre titt på Gainward GeForce 4 Ti4200 Ultra/650XP.


Innan vi går

vidare tänkte vi ta en närmare titt på kortet som Gainward

erbjuder. För mer information om Gainward det chipset som detta kortet

bygger på föreslår vi att ni läser vår recension

av GeForce 4 Ti 4600 här.

Gainward

GeForce 4 Ti 4200 PowerPack Ultra/650 XP Golden Sample: Specifikationer

Grafikkrets:
nVidia

nV25

Tillverkningsteknik:
0.15-micron
Antal

transistorer:

~63

milj.

GPU

clock:

250/260

Mhz (Safe/Enhaced Mode)

Minnes

clock:

444/520

Mhz (Safe/Enhaced Mode)

Ramdac:
(2)

350 Mhz

Minnesmängd:
128

MB

Minnestyp:
128-bit

DDR-SDRAM, 4.0ns

In/Ut-utgångar:
VGA,

DVI-I, S-Video In/Ut och Composite In/Ut

Extra

hårdvara:

1st

Compositekabel

1st S-videokabel

1st ViVo-dongle

1st DVI-I -> VGA-adapter

Mjukvara:

nVidia

WHQL- och betadrivrutiner, nVidia WDM-drivrutiner, Gainward Expert Tool,

VGA-BIOS Flashtool, Adobe Acrobat Reader, EnTech Power Strip och E-Color.

Fullversionsprogram:
Serious

Sam The First Encounter, WinProducer, WinCoder och WinDVD

Uppskattat

pris:

~2700

kr

Gainwards GeForce

4 Ti 4200 skiljer sig inte så mycket åt från andra GeForce

4 Ti 4200. Kylningen är god och räcker gott för vidare överklockning.

Ett plus är att fläkten är väldigt lätt att lossa

om man vill byta ut den mot någon kraftigare variant. De fyra minnesmodulerna

är nakna men vi märkte inga problem med överdriven värmeutveckling.

På baksidan av kortet hittar vi ytterligare fyra 16-MB kapslar annars

bjuder denna inte på några överraskningar.

På "utsidan" finner vi tre kontakter: VGA, DVI och S-Video.

I S-Videokantakten kopplar man in den medföljande dongeln för att

sedan i den plugga in Video Ut- och In-kablarna.


Gainward geForce 4 Ti 4200

Baksidan av kortet.

Kortet är utrsustat med RAM från Samsung med en rating på

4.0 ns det vill säga 250 MHz (500 MHz DDR). Detta är lite intressant

eftersom Gainwards mjukvara Expert Tool överklockar minnet till 260 MHz

(520 MHz DDR) när man väljer läget "Enhanced Mode".

För Video In/Ut har Gainward valt att använda Philips SAA7108E.

För Video In är det helt OK, TV-ut kvaliteten är god vid visning

av text men bild och video är desto sämre på grund av dålig

färgåtergivning. Högsta upplösningen för TV-ut är

800×600 vilket känns lite ålderdomligt idag då de flesta

kort har stöd för 1024×768.

Gainward har

verkligen ansträngt sig lite extra med deras mjukvarupaket. En fullversion

av spelet Serious Sam The First Encounter, en personlig favorit här på

redaktionen. Man skulle kunna önska sig att de levererade uppföljaren

The Second Encounter istället, men The First encounter är ett utmärkt

spel med underbar grafik och vansinnig action skapat av uppstickaren Croteam.

Utöver spelet hittar vi tre produkter från InterVideo. WinDVD 3.1

är ett av de bästa DVD-uppspelningspaketen på marknaden, bildkvaliteten

är på topp men prestandan är lite sämre än vad man

får i till exempel PowerDVD, ATi DVD eller nVDVD. WinCoder 1.8 är

ett paket för MPEG-capture och tillhörande WinProducer 1.0 låter

dig redigera MPEG- och AVI-klipp samt diverse andra format.

Medföljande manual täcker grundläggande frågor på

ett pedagogiskt och utförligt sätt. Dock saknar man information

om Video In-funktionerna och får här förlita sig på

InterVideos manualer som ligger på motsvarande CD-ROM.

En röd liten DVI-VGA-adapter medföljer för er som vill köra

två CRT-monitorer. En Video In/Ut-dongle låter dig använda

S-Video eller Composite för Video In/Ut. Utöver detta får

man en Composite och en S-Videokabel vilket bör räcka för de

flesta.

Ett minst sagt

imponerande paket med mjukvara och tillbehör.

Vidare till det som de flesta väntat på: prestandatesterna.


Vi testar Gainward
GeForce 4 Ti 4200 128 MB Golden Sample mot ett "vanligt" GeForce
4 Ti4200 128 MB och ett Radeon 8500LE 128 MB. Man bör ha i åtanke
att Radeon 8500LE är ungefär en tusenlapp billigare än kortet
som testas och att det finns GeForce 4 Ti 4200 som är upp till 700 kronor
billigare än Gainwards.

Testsystem

Hårdvara
Processor:

Athlon XP 1900+ (1.6Ghz)
Moderkort:

QDI KuDoz 7/333-A (KT333)
RAM:

256MB PC2700 Crucial DDR-SDRAM
DDR333 @ Turbo

timings

Grafikkort:
Gainward GeForce 4 Ti4200 Ultra/650XP (260/520)

nVidia GeForce 4 Ti4200 128 MB (250/444)

ATi Radeon 8500LE 128MB (250/500)

Hårddisk:

20GB Seagate Barracuda II (ATA66)

Ljudkort:

Nätverkskort:

D-Link DFE-530TX 10/100

Mjukvara
Operativsystem:

Windows XP Professional
Grafikkortsdrivrutiner:

ATI: Catalyst 2.2 (6118)

Nvidia: Detonator XP 30.82

Övriga drivrutiner:

VIA 4in1 v4.41

Testprogram:

Quake 3:Arena v1.31

Return To Castle Wolfenstein 1.33

D3D & OGL VillageMark 1.19/1.3

Commanche 4 1.0

3D Mark 2000 1.1

3D Mark 2001 SE 330

XPBench 1.03

Giants 1.4

Aquamark 2.1

Serious Sam The Second Encounter 1.07

Chameleon Mark 1.0

D3DFableMark 1.0

CodeCreatures Benchmark Pro 1.0

Jedi Knight II 1.04

Vulpine GL Mark 1.1p

Dacris Benchmark 4.91b

Med Gainwards Golden
Sample medföljer ett program som heter Expert Tool. Med detta kan man
ändra diverse inställningar och framförallt ingår en
överklockare. Det finns två lägen att välja mellan: 250/444
MHz eller 260/520 MHz. Vi valde det sistnämnda eftersom det inte finns
någon mening att köra ett Golden Sample i originalinställningar.
Normalt sett låter vi inte överklockning spela så stor roll
i en recension men i Gainwards fall är deras "Enhanced Mode"
något av själva poängen med kortet.


3D Mark 2001

är ett DirectX 8-test fast med stor betoning på DirectX 7-funktionalitet.

Gainwards Ti 4200 når inte upp till 10000-poängsgränsen men

är snubblande nära och resultatet är imponerande för ett

kort i denna klass. Vi kan se här att överklockningen via Enhanced

Mode främst gör nytta i högre upplösningar.

Även Codecreatures

bygger på DirectX 8, Codecultmotorn är väldigt krävande

och testet använder sig flitigt av Vertex och Pixel Shaders samt högra

polygonantal och gigantiska texturer. Skaparna rekommenderar att man har minst

1 GB RAM när man kör detta test för att göra det helt

grafikkortsberoende men även med våra 256 MB så ser vi att

korten skiljer sig ganska mycket åt.

Vulpine GL Mark

kom ut ungefär samtidigt som GeForce 3. I första testet har vi stängt

av två funktioner: Vertex Array Arrange och GeForce 3 Features på

grund av att skaparna inte programmerat in stöd för Radeon 8500’s

motsvarande funktioner.

Som vi kan se

ökar prestandan rejält när man slår på de två

funktionerna. Utöver detta ökar den grafiska kvaliteten rejält

tack vare Pixel Shaders. Eftersom Radeon 8500 inte stöds kan vi heller

inte presentera några jämförelsetal här. (Vi har kontaktat

skaparna av testet som säger att de inte planerar att programmera in

stöd men att deras nästa benchmark kommer ha fullt stöd för

alla tillgängliga grafikkort när det släpps.)


Aquanox är

ännu ett spel med stöd för Pixel och Vertex Shaders. Benchmarkversionen

Aquamark är något mer krävande än vad själva spelet

är då skaparna valt att göra demot lite mer cinematiskt. Här

ser vi att Gainwards kort kommer över den magiska gränsen på

60 fps i 1024×768. I 1600×1200 är fps lågt nere och här är

det faktiskt så att Enhanced Mode ger kortet den där extra knuffen

som gör att det känns mycket mer spelbart.
Radeon 8500 visade
riktigt grova grafikfel i menyerna men under själva testet såg
vi inga problem. Därför är vi också ganska säkra
på att dessa fel inte påverkade de slutgiltiga resultaten.

nVidia har traditionellt

sett alltid haft ett övertag i 3D Mark 2000. GeForce 4 Ti 4200 upprätthåller

trenden och det finns inget som Radeon 8500 kan göra åt saken.

I 1024×768 kan vi notera att Enhanced Mode inte verkar göra någon

större skillnad. Förmodligen beror detta på att testet är

mer begränsat av systemminne och processorkraft i denna upplösning.

FableMark är

ett benchmark skapat av PowerVR, folket bakom Kyro. I detta benchmark läggs

stor vikt på HSR (Hidden Surface Removal). GeForce 4 sköter detta

genom Occulsion Culling medan Radeon 8500 gör det genom Hyper Z II. Dock

är testet rent allmänt belastande så det är inte enbart

ett HSR-test. Som man kan se gör överklocking ingen större

nytta i detta test. (Inte heller när vi klockade upp Radeon 8500LE till

275/275 bjöd det på mer än en extra fps.)

För att få Radeon 8500 att köra detta test utan grafikfel

var vi tvugna att använda tweakern Radeonator för att stänga

av Hyper Z vilket också förklarar den dåliga prestandan till

viss del.

I det något

äldre testet Villagemark testar vi samma egenskaper som i FableMark.

Testet är mindre krävande och därmed koncentreras själva

testet också mer på HSR-egenskaperna i korten. I Direct3D ligger

alla korten i princip på samma nivå men när vi går

över till Open GL får vi se att Radeon 8500 lämnar konkurrenterna

bakom sig med besked. Inte heller här ser vi så stora fördelar

från Enhanced Mode.


Commanche 4 är,

jämsides med Codecreatures, ett av de mest krävande testerna för

tillfället. Anledningen att vi stoppar in dessa resultat bland de syntetiska

testerna är att, precis som i fallet med Aquamark, skaparna valt att

göra testet mycket mer krävande än själva spelet. Som

vi ser här har GeForce 4 ett rejält övertag även om Enhanced

Mode inte hjälper så mycket.

XP Bench är

ett test som mäter prestandan för Windows XP’s GUI (Graphical User

Interface). Det är roligt att se att överklockning även hjälper

2D-prestanda en rejäl bit på traven. Det kan dock nämnas att

den upplevda prestandan med de olika korten, oavsett överklockning, känns

i princip identisk.

Dacris en är

rad av olika benchmarks och vi har valt att titta på 2D-prestanda. Testet

undersöker hur många (miljoner) pixlar per sekund som ett grafikkort

kan måla upp. Radeon 8500 får riktligt med spö när vi

tittar på Gainwards kort i Enhanced Mode, nästan dubbelt så

bra resultat. Rent teoretiskt borde det inte skilja korten så här

mycket åt så vi anar att det kan vara ett fel antingen i ATi’s

drivrutiner eller i själva testet.


I Quake 3 ligger

de tre korten väldigt jämnt om man bortser från Enhanced Mode.

Radeon 8500 klarar sig förvånansvärt bra och lyckas ta hem

segern över de oklockade korten i de två högre upplösningarna.

Giants Citizen

Kabuto är en personlig favorit och här testar vi den specialversion

som innehåller stöd för DirectX 8.0. Som vi kan se direkt

är det ingen frågan om vilket kort som är bäst i test.

Radeon 8500 har inte stor chans och spelet är knappt spelbart på

kortet. Dock ska det nämnas att vi råkade ut för en hel del

fula grafikfel med GeForce 4 Ti 4200, speciellt i de högre upplösningarna

blinkade texturerna något förtvivlat och detta kan ha påverkat

resultatet.

 

Ett av de bästa

Star Wars-spelen heter Jedi Knight II och det bygger på Quake 3-motorn.

Spelet är mycket mer krävande än det åldrande Quake 3

och här ser vi att samtliga kort ligger på ungefär samma nivå

fram tills 1600×1200 då Radeon 8500 tar ledningen. Det verkar som om

ATi’s löften om bättre prestanda i höga upplösningar inte

bara var tomma ord.


Som nämnt

tidigare är Serious Sam en given favorit, spelet är snyggt och actionfyllt

till brädden. Vi har valt att köra det inbyggda demot Citadel med

alla inställningar på max kvalitet. (Observera att detta är

mer krävande än det skript "Max Quality" som många

sidor använder.) Enhanced Mode gör ganska stor nytta i testet och

lämnar de övriga korten bakom sig.

I Open GL visade sig många mindre grafikfel på grund av en för

låg precision i Z-buffern. På samtliga kort använde sig spelet

av en 16 bits Z-buffer vilket resulterar i att objekt på vissa avstånd

verkar överlappa varandra och blinka med mera. På Radeonkortet

kunde vi åtgärda det genom att tvinga en 24/32 bits Z-buffer men

nVidia har ingen motsvarande inställning för deras grafikkort så

där kvarstod felet.

Serious Sam använder

sig av Direct3D eller Open GL, vi har valt att testa båda inställningarna

med samma konfiguration. Man inser snabbt att Croteam, skaparna av Serious

Sam, inte spenderat lika mycket tid med att optimera Direct3D-motorn och prestandan

är väsentligt mycket sämre. Det som skiljer sig mest här

att Radeon 8500 helt plötsligt får övertaget, om än med

väldigt liten marginal. I 1600×1200 är det inget av korten som lyckas

prestera en spelbar upplevelse.

Ännu ett

spel som förlitar sig på Quake 3-motorn är Return To Castle

Wolfenstein av id software. Samma situation som med Jedi Knight II utspelar

sig igen då alla kort mer eller mindre ligger på samma nivå

i testerna.


FSAA är

en av faktorerna som gör att GeForce 4 är så uppskattat. I

våra tester ser vi verkligen att prestandan är extremt mycket bättre

än vad ATi kan erbjuda. Radeon 8500 trillar av pinn redan vid 3x "Performance

Smoothvision" medan GeForce 4 Ti 4200 fixar 4x utan att ens ansträngas.

När vi slår

på Anisotropisk Filtrering vänds situationen dock och inte ens

det klockade Enhanced Mode kan ta hem segern.

I 3D Mark 2001

ser vi en upprepning av försprånget som Gainwards kort hade i Quake

3. Radeon 8500 klarar helt enkelt inte att prestera spelvärd prestanda

i något läge över 3x FSAA. nVidia och Gainward imponerar med

bra prestanda även i det högkvalitativa läger "4xs".

Vid användande av ATi’s "Quality Smoothvision", det som är

under benämningarna 2x och 4x i testerna, fick vi grova grafikfel i två

av testerna i 3D Mark 2001 nämnligen Lobby och Nature.

Full Scene Anti
Aliasing och Anisotropisk Filtrering brukar vara ett hett ämne när
man jämför ATi och nVidia och för att förhindra förvirring
tänkte vi klargöra kortfattat vad som skiljer korten åt:
ATi använder en FSAA-metod som kallas Super Sampling. Denna metod behandlar
hela scenen och ökar kvaliteten på texturer såväl som
kanter.
nVidia använder en FSAA-metod som kallas Multi Sampling. Denna metod
behandlar enbart kanter.
Man kan summera det som att ATi’s FSAA ger högre grafisk kvalitet medan
nVidia’s ger högre prestanda.

För att underlätta jämförelser har vi lagt upp några
bilder tagna med och utan FSAA för att ni ska kunna se vad som skiljer
korten åt. Läs mer om detta här.

På allmän
begäran lägger vi härmed till en sektion där vi visar
lite på hur långt det går att driva kortet med överklockning.

Som vi kan se
ligger kortet snubblande nära GeForce 4 Ti 4600 när vi klockar det
till max. Som mest nådde vi 306/565 MHz under stabila förhållanden.
Ganska imponerande med tanke på att originalklockningen är 250/444
MHz och att ett Ti 4600 ligger på 300/650 MHz. Som det ser ut här
blir det svårt att rättfärdiga det dubbelt så dyra GeForce
4 Ti 4600.


nVidia gjorde ett

bra jobb med nV25 (GeForce 4 Ti) och Gainward har gjort ett utmärkt jobb

med sina kort. En utomordentlig kombination av två kompetenta företag.

Prestandan är väldigt god och i Enhanced Mode ligger Gainwards kort

o sniffar precis bakom GeForce 4 Ti 4400 som ligger en prisklass över

detta. Kortet har ett vältäckande stöd för DirectX 8.1

med Pixel Shader 1.3 och Vertex Shader 1.1. Den grafiska kvaliteten är

på topp i 3D och 2D:n är åtminstone väldigt mycket bättre

än nVidias tidigare kort. Kort sagt är detta en mycket imponerande

produkt i medelprisklassen.

Det finns många

GeForce 4 Ti 4200 128 MB att välja på men Gainward skiljer sig

från mängden med sin Enhanced Mode-överklockning. Att köra

kortet i detta snabbare läge skadar inte garantin på kortet och

är en självklarhet då kortet mer än väl klarar av

dessa klockhastigheter. Video In är också en trevlig funktion som

många glömmer att titta på när de väljer ett kort.

Medföljande mjukvara är utmärkt både vad det gäller

kvantitet och kvalitet. Gainward’s verktyg gör det också lätt

att uppgradera drivrutiner och grafikkorts-BIOS även för den ovane.

Allt är dock
inte guld och gröna skogar och givetvis har även 650/XP en del saker
som man skulle kunna klaga på. TV-Ut lämnar en del att önska,
färgerna ser inte så bra ut och man är begränsad till
800×600. 2D-kvaliteten är lite sämre än det som Matrox och
ATi erbjuder, främst är det tal om "tråkiga" färger.
Bland konsumentkorten finns det bara Matrox Parhelia och Radeon 8500 som har
ett försprång vad det gäller finesser fast för tillfället
är det inte särskilt stort då de "utökade"
finesserna inte har så stort stöd än.
Ett annat klagomål som dock bör falla på nVidia själva
är att drivrutinernas kontrollpaneler känns lite fattiga på
innehåll. Det man främst saknar är kontroll över Anisotropisk
Filtrering i Direct3D. nVidias kort har haft stöd för detta sedan
ett par år tillbaka men fortfarande låter de inte vanliga användare
bruka funktionen. Istället blir man hänvisad till en tweaker om
man vill prova på "Aniso" i Direct3D. (Detta är också
anledningen varför vi bara testat kortets Anisotropiska Filtrering i
Open GL.)

Sen är det priset, smakar det så kostar det. Hos ett par svenska
onlinehandlare hittade vi kortet för ungefär 2700 kronor vilket
är en hel del mer än vad andra företag tar för sina kort.
Som billigast hittade vi ett GeForce 4 Ti 4200 128 MB för 2000 kronor.
Men då får man ha i åtanke att så billiga kort inte
erbjuder "Enhanced Mode" och förmodligen inte heller Video
In samt att deras mjukvarupaket oftast är av sämre kvalitet. Om
det är värt de extra 700 kronorna är upp till var och en att
bedöma.

Fördelar:

+ Utmärkt prestanda

+ Video-in stöd

+ Exemplariskt mjukvarupaket


Nackdelar:

– Några hundralappar

dyrare än andra motsvarande kort

– Drivrutinernas kontrollpaneler känns lite tomma

Betyg: 8.5/10

Tack till Gainward

som gjort recensionen möjlig.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments