Gainwards Ti4200 bjuder på det lilla extra.
Sist det var tal om grafikkort tog vi en titt på Gainward GeForce4 Ultra/750XP Golden Sample. Denna gång är det dags för lillebror med benämningen 650 istället för 750. Kortet bygger på GeForce 4 Ti 4200 med 128 MB RAM. Det som gör detta kort speciellt är att det bjuder på Video In och att Gainward har utrustat det med högkvalitativt minne.
Expert Tool heter ett litet program som man får med till detta kort. Programmet är späckat med diverse verktyg och det som är mest intressant heter kort och gott “Performance”. Med detta program kan man överklocka sitt kort och Gainward har till och med hjälpt en med två förinställda lägen: 250/444 MHz det vill säga det standardläge som alla GeForce 4 Ti 4200 128 MB kör i. Utöver detta har vi läget “Enhanced Mode” som bjuder på de högre klockfrekvenserna 260/520 MHz.
Just Enhanced Mode gör denna produkt till något utöver de “vanliga” GeForce 4 Ti 4200 och därför har vi valt att genomföra samtliga tester med kortet i båda lägena.
Eftersom vi redan gjort en grundlig genomgång av Gainward och det chipset som kortet bygger på fortsätter vi direkt med att ta en närmre titt på Gainward GeForce 4 Ti4200 Ultra/650XP.
Innan vi går
vidare tänkte vi ta en närmare titt på kortet som Gainward
erbjuder. För mer information om Gainward det chipset som detta kortet
bygger på föreslår vi att ni läser vår recension
av GeForce 4 Ti 4600 här.
Gainward
GeForce 4 Ti 4200 PowerPack Ultra/650 XP Golden Sample: Specifikationer
|
|
Grafikkrets: |
nVidia
nV25 |
Tillverkningsteknik: |
0.15-micron
|
Antal
transistorer: |
~63
milj. |
GPU
clock: |
250/260
Mhz (Safe/Enhaced Mode) |
Minnes
clock: |
444/520
Mhz (Safe/Enhaced Mode) |
Ramdac: |
(2)
350 Mhz |
Minnesmängd: |
128
MB |
Minnestyp: |
128-bit
DDR-SDRAM, 4.0ns |
In/Ut-utgångar: |
VGA,
DVI-I, S-Video In/Ut och Composite In/Ut |
Extra
hårdvara: |
1st
Compositekabel 1st S-videokabel 1st ViVo-dongle 1st DVI-I -> VGA-adapter |
Mjukvara: |
nVidia
WHQL- och betadrivrutiner, nVidia WDM-drivrutiner, Gainward Expert Tool, VGA-BIOS Flashtool, Adobe Acrobat Reader, EnTech Power Strip och E-Color. |
Fullversionsprogram: |
Serious
Sam The First Encounter, WinProducer, WinCoder och WinDVD |
Uppskattat
pris: |
~2700
kr |
Gainwards GeForce
4 Ti 4200 skiljer sig inte så mycket åt från andra GeForce
4 Ti 4200. Kylningen är god och räcker gott för vidare överklockning.
Ett plus är att fläkten är väldigt lätt att lossa
om man vill byta ut den mot någon kraftigare variant. De fyra minnesmodulerna
är nakna men vi märkte inga problem med överdriven värmeutveckling.
På baksidan av kortet hittar vi ytterligare fyra 16-MB kapslar annars
bjuder denna inte på några överraskningar.
På "utsidan" finner vi tre kontakter: VGA, DVI och S-Video.
I S-Videokantakten kopplar man in den medföljande dongeln för att
sedan i den plugga in Video Ut- och In-kablarna.
|
|
Kortet är utrsustat med RAM från Samsung med en rating på
4.0 ns det vill säga 250 MHz (500 MHz DDR). Detta är lite intressant
eftersom Gainwards mjukvara Expert Tool överklockar minnet till 260 MHz
(520 MHz DDR) när man väljer läget "Enhanced Mode".
För Video In/Ut har Gainward valt att använda Philips SAA7108E.
För Video In är det helt OK, TV-ut kvaliteten är god vid visning
av text men bild och video är desto sämre på grund av dålig
färgåtergivning. Högsta upplösningen för TV-ut är
800×600 vilket känns lite ålderdomligt idag då de flesta
kort har stöd för 1024×768.
Gainward har
verkligen ansträngt sig lite extra med deras mjukvarupaket. En fullversion
av spelet Serious Sam The First Encounter, en personlig favorit här på
redaktionen. Man skulle kunna önska sig att de levererade uppföljaren
The Second Encounter istället, men The First encounter är ett utmärkt
spel med underbar grafik och vansinnig action skapat av uppstickaren Croteam.
Utöver spelet hittar vi tre produkter från InterVideo. WinDVD 3.1
är ett av de bästa DVD-uppspelningspaketen på marknaden, bildkvaliteten
är på topp men prestandan är lite sämre än vad man
får i till exempel PowerDVD, ATi DVD eller nVDVD. WinCoder 1.8 är
ett paket för MPEG-capture och tillhörande WinProducer 1.0 låter
dig redigera MPEG- och AVI-klipp samt diverse andra format.
Medföljande manual täcker grundläggande frågor på
ett pedagogiskt och utförligt sätt. Dock saknar man information
om Video In-funktionerna och får här förlita sig på
InterVideos manualer som ligger på motsvarande CD-ROM.
En röd liten DVI-VGA-adapter medföljer för er som vill köra
två CRT-monitorer. En Video In/Ut-dongle låter dig använda
S-Video eller Composite för Video In/Ut. Utöver detta får
man en Composite och en S-Videokabel vilket bör räcka för de
flesta.
Ett minst sagt
imponerande paket med mjukvara och tillbehör.
Vidare till det som de flesta väntat på: prestandatesterna.
Vi testar Gainward
GeForce 4 Ti 4200 128 MB Golden Sample mot ett "vanligt" GeForce
4 Ti4200 128 MB och ett Radeon 8500LE 128 MB. Man bör ha i åtanke
att Radeon 8500LE är ungefär en tusenlapp billigare än kortet
som testas och att det finns GeForce 4 Ti 4200 som är upp till 700 kronor
billigare än Gainwards.
Testsystem | |
Hårdvara | |
Processor: |
Athlon XP 1900+ (1.6Ghz) |
Moderkort: |
QDI KuDoz 7/333-A (KT333) |
RAM: |
256MB PC2700 Crucial DDR-SDRAM DDR333 @ Turbo timings |
Grafikkort: |
Gainward GeForce 4 Ti4200 Ultra/650XP (260/520) nVidia GeForce 4 Ti4200 128 MB (250/444) ATi Radeon 8500LE 128MB (250/500)
|
Hårddisk: |
20GB Seagate Barracuda II (ATA66) |
Ljudkort: |
– |
Nätverkskort: |
D-Link DFE-530TX 10/100 |
Mjukvara | |
Operativsystem: |
Windows XP Professional |
Grafikkortsdrivrutiner: |
ATI: Catalyst 2.2 (6118) Nvidia: Detonator XP 30.82 |
Övriga drivrutiner: |
VIA 4in1 v4.41 |
Testprogram: |
Quake 3:Arena v1.31 Return To Castle Wolfenstein 1.33 D3D & OGL VillageMark 1.19/1.3 Commanche 4 1.0 3D Mark 2000 1.1 3D Mark 2001 SE 330 XPBench 1.03 Giants 1.4 Aquamark 2.1 Serious Sam The Second Encounter 1.07 Chameleon Mark 1.0 D3DFableMark 1.0 CodeCreatures Benchmark Pro 1.0 Jedi Knight II 1.04 Vulpine GL Mark 1.1p Dacris Benchmark 4.91b
|
Med Gainwards Golden
Sample medföljer ett program som heter Expert Tool. Med detta kan man
ändra diverse inställningar och framförallt ingår en
överklockare. Det finns två lägen att välja mellan: 250/444
MHz eller 260/520 MHz. Vi valde det sistnämnda eftersom det inte finns
någon mening att köra ett Golden Sample i originalinställningar.
Normalt sett låter vi inte överklockning spela så stor roll
i en recension men i Gainwards fall är deras "Enhanced Mode"
något av själva poängen med kortet.
3D Mark 2001
är ett DirectX 8-test fast med stor betoning på DirectX 7-funktionalitet.
Gainwards Ti 4200 når inte upp till 10000-poängsgränsen men
är snubblande nära och resultatet är imponerande för ett
kort i denna klass. Vi kan se här att överklockningen via Enhanced
Mode främst gör nytta i högre upplösningar.
Även Codecreatures
bygger på DirectX 8, Codecultmotorn är väldigt krävande
och testet använder sig flitigt av Vertex och Pixel Shaders samt högra
polygonantal och gigantiska texturer. Skaparna rekommenderar att man har minst
1 GB RAM när man kör detta test för att göra det helt
grafikkortsberoende men även med våra 256 MB så ser vi att
korten skiljer sig ganska mycket åt.
Vulpine GL Mark
kom ut ungefär samtidigt som GeForce 3. I första testet har vi stängt
av två funktioner: Vertex Array Arrange och GeForce 3 Features på
grund av att skaparna inte programmerat in stöd för Radeon 8500’s
motsvarande funktioner.
Som vi kan se
ökar prestandan rejält när man slår på de två
funktionerna. Utöver detta ökar den grafiska kvaliteten rejält
tack vare Pixel Shaders. Eftersom Radeon 8500 inte stöds kan vi heller
inte presentera några jämförelsetal här. (Vi har kontaktat
skaparna av testet som säger att de inte planerar att programmera in
stöd men att deras nästa benchmark kommer ha fullt stöd för
alla tillgängliga grafikkort när det släpps.)
Aquanox är
ännu ett spel med stöd för Pixel och Vertex Shaders. Benchmarkversionen
Aquamark är något mer krävande än vad själva spelet
är då skaparna valt att göra demot lite mer cinematiskt. Här
ser vi att Gainwards kort kommer över den magiska gränsen på
60 fps i 1024×768. I 1600×1200 är fps lågt nere och här är
det faktiskt så att Enhanced Mode ger kortet den där extra knuffen
som gör att det känns mycket mer spelbart.
Radeon 8500 visade
riktigt grova grafikfel i menyerna men under själva testet såg
vi inga problem. Därför är vi också ganska säkra
på att dessa fel inte påverkade de slutgiltiga resultaten.
nVidia har traditionellt
sett alltid haft ett övertag i 3D Mark 2000. GeForce 4 Ti 4200 upprätthåller
trenden och det finns inget som Radeon 8500 kan göra åt saken.
I 1024×768 kan vi notera att Enhanced Mode inte verkar göra någon
större skillnad. Förmodligen beror detta på att testet är
mer begränsat av systemminne och processorkraft i denna upplösning.
FableMark är
ett benchmark skapat av PowerVR, folket bakom Kyro. I detta benchmark läggs
stor vikt på HSR (Hidden Surface Removal). GeForce 4 sköter detta
genom Occulsion Culling medan Radeon 8500 gör det genom Hyper Z II. Dock
är testet rent allmänt belastande så det är inte enbart
ett HSR-test. Som man kan se gör överklocking ingen större
nytta i detta test. (Inte heller när vi klockade upp Radeon 8500LE till
275/275 bjöd det på mer än en extra fps.)
För att få Radeon 8500 att köra detta test utan grafikfel
var vi tvugna att använda tweakern Radeonator för att stänga
av Hyper Z vilket också förklarar den dåliga prestandan till
viss del.
I det något
äldre testet Villagemark testar vi samma egenskaper som i FableMark.
Testet är mindre krävande och därmed koncentreras själva
testet också mer på HSR-egenskaperna i korten. I Direct3D ligger
alla korten i princip på samma nivå men när vi går
över till Open GL får vi se att Radeon 8500 lämnar konkurrenterna
bakom sig med besked. Inte heller här ser vi så stora fördelar
från Enhanced Mode.
Commanche 4 är,
jämsides med Codecreatures, ett av de mest krävande testerna för
tillfället. Anledningen att vi stoppar in dessa resultat bland de syntetiska
testerna är att, precis som i fallet med Aquamark, skaparna valt att
göra testet mycket mer krävande än själva spelet. Som
vi ser här har GeForce 4 ett rejält övertag även om Enhanced
Mode inte hjälper så mycket.
XP Bench är
ett test som mäter prestandan för Windows XP’s GUI (Graphical User
Interface). Det är roligt att se att överklockning även hjälper
2D-prestanda en rejäl bit på traven. Det kan dock nämnas att
den upplevda prestandan med de olika korten, oavsett överklockning, känns
i princip identisk.
Dacris en är
rad av olika benchmarks och vi har valt att titta på 2D-prestanda. Testet
undersöker hur många (miljoner) pixlar per sekund som ett grafikkort
kan måla upp. Radeon 8500 får riktligt med spö när vi
tittar på Gainwards kort i Enhanced Mode, nästan dubbelt så
bra resultat. Rent teoretiskt borde det inte skilja korten så här
mycket åt så vi anar att det kan vara ett fel antingen i ATi’s
drivrutiner eller i själva testet.
I Quake 3 ligger
de tre korten väldigt jämnt om man bortser från Enhanced Mode.
Radeon 8500 klarar sig förvånansvärt bra och lyckas ta hem
segern över de oklockade korten i de två högre upplösningarna.
Giants Citizen
Kabuto är en personlig favorit och här testar vi den specialversion
som innehåller stöd för DirectX 8.0. Som vi kan se direkt
är det ingen frågan om vilket kort som är bäst i test.
Radeon 8500 har inte stor chans och spelet är knappt spelbart på
kortet. Dock ska det nämnas att vi råkade ut för en hel del
fula grafikfel med GeForce 4 Ti 4200, speciellt i de högre upplösningarna
blinkade texturerna något förtvivlat och detta kan ha påverkat
resultatet.
Ett av de bästa
Star Wars-spelen heter Jedi Knight II och det bygger på Quake 3-motorn.
Spelet är mycket mer krävande än det åldrande Quake 3
och här ser vi att samtliga kort ligger på ungefär samma nivå
fram tills 1600×1200 då Radeon 8500 tar ledningen. Det verkar som om
ATi’s löften om bättre prestanda i höga upplösningar inte
bara var tomma ord.
Som nämnt
tidigare är Serious Sam en given favorit, spelet är snyggt och actionfyllt
till brädden. Vi har valt att köra det inbyggda demot Citadel med
alla inställningar på max kvalitet. (Observera att detta är
mer krävande än det skript "Max Quality" som många
sidor använder.) Enhanced Mode gör ganska stor nytta i testet och
lämnar de övriga korten bakom sig.
I Open GL visade sig många mindre grafikfel på grund av en för
låg precision i Z-buffern. På samtliga kort använde sig spelet
av en 16 bits Z-buffer vilket resulterar i att objekt på vissa avstånd
verkar överlappa varandra och blinka med mera. På Radeonkortet
kunde vi åtgärda det genom att tvinga en 24/32 bits Z-buffer men
nVidia har ingen motsvarande inställning för deras grafikkort så
där kvarstod felet.
Serious Sam använder
sig av Direct3D eller Open GL, vi har valt att testa båda inställningarna
med samma konfiguration. Man inser snabbt att Croteam, skaparna av Serious
Sam, inte spenderat lika mycket tid med att optimera Direct3D-motorn och prestandan
är väsentligt mycket sämre. Det som skiljer sig mest här
att Radeon 8500 helt plötsligt får övertaget, om än med
väldigt liten marginal. I 1600×1200 är det inget av korten som lyckas
prestera en spelbar upplevelse.
Ännu ett
spel som förlitar sig på Quake 3-motorn är Return To Castle
Wolfenstein av id software. Samma situation som med Jedi Knight II utspelar
sig igen då alla kort mer eller mindre ligger på samma nivå
i testerna.
FSAA är
en av faktorerna som gör att GeForce 4 är så uppskattat. I
våra tester ser vi verkligen att prestandan är extremt mycket bättre
än vad ATi kan erbjuda. Radeon 8500 trillar av pinn redan vid 3x "Performance
Smoothvision" medan GeForce 4 Ti 4200 fixar 4x utan att ens ansträngas.
När vi slår
på Anisotropisk Filtrering vänds situationen dock och inte ens
det klockade Enhanced Mode kan ta hem segern.
I 3D Mark 2001
ser vi en upprepning av försprånget som Gainwards kort hade i Quake
3. Radeon 8500 klarar helt enkelt inte att prestera spelvärd prestanda
i något läge över 3x FSAA. nVidia och Gainward imponerar med
bra prestanda även i det högkvalitativa läger "4xs".
Vid användande av ATi’s "Quality Smoothvision", det som är
under benämningarna 2x och 4x i testerna, fick vi grova grafikfel i två
av testerna i 3D Mark 2001 nämnligen Lobby och Nature.
Full Scene Anti
Aliasing och Anisotropisk Filtrering brukar vara ett hett ämne när
man jämför ATi och nVidia och för att förhindra förvirring
tänkte vi klargöra kortfattat vad som skiljer korten åt:
ATi använder en FSAA-metod som kallas Super Sampling. Denna metod behandlar
hela scenen och ökar kvaliteten på texturer såväl som
kanter.
nVidia använder en FSAA-metod som kallas Multi Sampling. Denna metod
behandlar enbart kanter.
Man kan summera det som att ATi’s FSAA ger högre grafisk kvalitet medan
nVidia’s ger högre prestanda.
För att underlätta jämförelser har vi lagt upp några
bilder tagna med och utan FSAA för att ni ska kunna se vad som skiljer
korten åt. Läs mer om detta här.
På allmän
begäran lägger vi härmed till en sektion där vi visar
lite på hur långt det går att driva kortet med överklockning.
Som vi kan se
ligger kortet snubblande nära GeForce 4 Ti 4600 när vi klockar det
till max. Som mest nådde vi 306/565 MHz under stabila förhållanden.
Ganska imponerande med tanke på att originalklockningen är 250/444
MHz och att ett Ti 4600 ligger på 300/650 MHz. Som det ser ut här
blir det svårt att rättfärdiga det dubbelt så dyra GeForce
4 Ti 4600.
nVidia gjorde ett
bra jobb med nV25 (GeForce 4 Ti) och Gainward har gjort ett utmärkt jobb
med sina kort. En utomordentlig kombination av två kompetenta företag.
Prestandan är väldigt god och i Enhanced Mode ligger Gainwards kort
o sniffar precis bakom GeForce 4 Ti 4400 som ligger en prisklass över
detta. Kortet har ett vältäckande stöd för DirectX 8.1
med Pixel Shader 1.3 och Vertex Shader 1.1. Den grafiska kvaliteten är
på topp i 3D och 2D:n är åtminstone väldigt mycket bättre
än nVidias tidigare kort. Kort sagt är detta en mycket imponerande
produkt i medelprisklassen.
Det finns många
GeForce 4 Ti 4200 128 MB att välja på men Gainward skiljer sig
från mängden med sin Enhanced Mode-överklockning. Att köra
kortet i detta snabbare läge skadar inte garantin på kortet och
är en självklarhet då kortet mer än väl klarar av
dessa klockhastigheter. Video In är också en trevlig funktion som
många glömmer att titta på när de väljer ett kort.
Medföljande mjukvara är utmärkt både vad det gäller
kvantitet och kvalitet. Gainward’s verktyg gör det också lätt
att uppgradera drivrutiner och grafikkorts-BIOS även för den ovane.
Allt är dock
inte guld och gröna skogar och givetvis har även 650/XP en del saker
som man skulle kunna klaga på. TV-Ut lämnar en del att önska,
färgerna ser inte så bra ut och man är begränsad till
800×600. 2D-kvaliteten är lite sämre än det som Matrox och
ATi erbjuder, främst är det tal om "tråkiga" färger.
Bland konsumentkorten finns det bara Matrox Parhelia och Radeon 8500 som har
ett försprång vad det gäller finesser fast för tillfället
är det inte särskilt stort då de "utökade"
finesserna inte har så stort stöd än.
Ett annat klagomål som dock bör falla på nVidia själva
är att drivrutinernas kontrollpaneler känns lite fattiga på
innehåll. Det man främst saknar är kontroll över Anisotropisk
Filtrering i Direct3D. nVidias kort har haft stöd för detta sedan
ett par år tillbaka men fortfarande låter de inte vanliga användare
bruka funktionen. Istället blir man hänvisad till en tweaker om
man vill prova på "Aniso" i Direct3D. (Detta är också
anledningen varför vi bara testat kortets Anisotropiska Filtrering i
Open GL.)
Sen är det priset, smakar det så kostar det. Hos ett par svenska
onlinehandlare hittade vi kortet för ungefär 2700 kronor vilket
är en hel del mer än vad andra företag tar för sina kort.
Som billigast hittade vi ett GeForce 4 Ti 4200 128 MB för 2000 kronor.
Men då får man ha i åtanke att så billiga kort inte
erbjuder "Enhanced Mode" och förmodligen inte heller Video
In samt att deras mjukvarupaket oftast är av sämre kvalitet. Om
det är värt de extra 700 kronorna är upp till var och en att
bedöma.
Fördelar: |
+ Utmärkt prestanda
+ Video-in stöd
+ Exemplariskt mjukvarupaket
Nackdelar: |
– Några hundralappar
dyrare än andra motsvarande kort
– Drivrutinernas kontrollpaneler känns lite tomma
Betyg: 8.5/10 |
Tack till Gainward
som gjort recensionen möjlig.