Nhs första titt på GeForce4 Ti.
Vi har nyligen tittat närmare på vad ATI har att erbjuda på grafikkortsmarknaden och nu är det hög tid att Nvidia får visa vad de går för. Nvidias senaste produktlinje är deras GeForce4 serie som täcker i princip hela grafikkortsmarknaden med olika modeller. Vi ska titta närmare på det värsta man kan få tag på för tillfället. Ett kort baserat på Nvidias GeForce4 Ti4600 grafikkrets.
Kortet vi har tittat närmare på kommer från Gainward och går under namnet, Gainward GeForce4 Ultra/750XP “Golden Sample”.
Gainward grundades 1984 och hade redan från början sitt sikte inställt på grafikkortsmarknaden. De är nu 18 år senare en av de absolut största grafikkortstillverkarna i världen och har kontor i U.S.A, Tyskland, Kina och huvudkontor i Taipei, Taiwan.
Produktlinjen har blivit utökad och innehåller grafikkort, MPEG kort, video redigeringskort och TV-tuners.
Men det är grafikkorten som vi förknippar med Gainward och inte minst deras “Golden Sample” suffix. Tyvärr verkar detta nu finnas på mer eller mindre alla Gainwards grafikkort men det visar att de har stort förtroende för sina produkter. Vi ska snart få se hur Gainwards nuvarande flaggskepp står sig mot konkurrensen men först tittar vi närmare på tekniken bakom GeForce4 Ti4600 kretsen.
När Nvidia
släppte deras GeForce3 grafikprocessor (GPU) var det stor uppståndelse
då den var väldigt annorlunda jämfört med föregångaren
GeForce2. Fullt DirectX 8.0 stöd med alla dess nya egenskaper och en
programeringsbar T&L-enhet var stora nyheter. Tyvärr så var
det inte många spel som kunde utnyttja de nya teknikerna eftersom speltillverkarna
aldrig hade haft anledning att implementera stöd för detta i sina
spel.
Tiden har gått och DirectX 8.0 stödet är mer utbrett och de
spelen som verkligen använder sig av de möjligheter den programeringsbara
GPUn ger ser man stora prestandaskillnader på de kort som inte erbjuder
stöd för detta.
Till Nvidias
lansering av GeForce4 serien var det fortfarande ett bra tag tills vi skulle
få se det nya DirectX 9.0 och framtiden för ett grafikkort baserat
på detta API var inte ljusa vid denna tidpunkten. Nvidia har istället
satsat mycket på en vidareutveckling av deras GeForce3 GPU och skillnaderna
dem emellan är inte allt för stora. Transistorantalet har t.ex inte
ökat med mer än 5% vilket får ses som lite i detta sammanhanget.
GeForce4
Ti4600 |
GeForce4
Ti4400 |
GeForce4
Ti4200 |
|
Grafikkrets:
|
NV25
|
NV25
|
NV25
|
Tillverkningsteknik:
|
0.15-micron
|
0.15-micron
|
0.15-micron
|
Antal
transistorer: |
63
milj. |
63
milj. |
63
milj. |
Core
clock: |
300Mhz
|
275Mhz
|
250Mhz
|
Memory
clock: |
650Mhz
DDR |
550Mhz
DDR |
444/500Mhz*
DDR |
Minnesbuss:
|
128-bit
DDR |
128-bit
DDR |
128-bit
DDR |
Minnesmängd: |
128MB
|
128MB
|
64/128MB*
|
Teoretisk
Fillrate: |
1.200
Mpixels/s |
1.100
Mpixels/s |
1.000
Mpixels/s |
Minnesbandbredd:
|
10,400
MB/s |
8,800
MB/s |
8,000
MB/s |
Pipelines:
|
4
|
4
|
4
|
Texels/Pipeline:
|
2
|
2
|
2
|
Hårdvaru
T&L: |
nfinitFX
II |
nfinitFX
II |
nfinitFX
II |
T&L
kapacitet: |
100
milj. trianglar/s |
100
milj. trianglar/s |
100
milj. trianglar/s |
GeForce3
Ti500 |
ATI
Radeon 8500 |
NV20
|
R200
|
0.15-micron
|
0.15-micron
|
60
milj. |
63
milj. |
240Mhz
|
275Mhz
|
500Mhz
DDR |
550Mhz
DDR |
128-bit
DDR |
128-bit
DDR |
64MB
|
64/128MB
|
960
Mpixel/s |
1.100
Mpixels/s |
8,000
MB/s |
8,800
MB/s |
4
|
4
|
2
|
2
|
nfinitFX
|
Charisma
Engine II |
75
milj. trianglar/s |
75
milj. trianglar/s |
Enligt tabellerna
ser vi att klockfrekvenserna på det nya GeForce4 Ti4600 är en bra
bit högre än på GeForce3 Ti500 vilket har sina tydliga spår
i prestandan. Nvidia har satsat mycket på att förbättra prestandan
i dagens spel och som de flesta vet är minnesbandbredden ofta en stor
flaskhals på grafikkorten. Nvidia försöker eliminera denna
flaskhals så gott det går och med en minnesbandbredd på
hela 10,4GB/s är GeForce4 Ti4600 den nya bandbreddskungen. Det är
hela 30% högre bandbredd än på GeForce3 Ti500 och tillsammans
med Nvidias nya LMA II (Light Speed Memory Architecture) teknik ger detta
en massiv ökning i effektiv minnesbandbredd.
Även om
klockfrekvenserna på GPU och minne står för mycket av prestandaökningarna
räcker inte det hela vägen för t.ex GeForce4 Ti4200 modellen
där klockfrekvenserna nästan är identiska på GeForce3
Ti500. Vi berättade att Nvidia mer eller mindre finslipat den äldre
GeForce3 GPUn och frågan är då vilka förändringar
som är gjorda inne i kretsen.
Som sagt var
är det inte många fysiska förändringar i den nya NV25
kretsen och de flesta teknikerna är vidareutvecklingar från NV20.
Det finns dock en helt ny del i NV25-kärnan som vi först såg
utnyttjas i Microsofts XBox, NV2A. NV25 är utrustad med en extra vertex
shader som också står för den största delen av transistor
ökningen. Vi går vidare med mer information om nfiniteFX II som
är sammlingsnamnet för NV25-kretsens vertex och pixel shaders.
nfiniteFX
II
nfiniteFX var namnet som användes för de programeringsbara
vertex och pixel shaders enheterna vi fick stifta bekantskap med när
Nvidia släppte deras NV20-krets (GeForce 3). Nu är det alltså
dags för uppföljaren nfiniteFX II och den största skillnaden
är då en ytterligare vertex shader-enhet vilket för upp antalet
till två stycken vertex shaders. NV25 är den första grafikprocessor
som har fler än en vertex shader men Matrox nya Parhelia-512 som ska
komma ut i handeln om några månader ska vara utrustad med hela
fyra stycken vertex shaders.
Ytterligare förändringar i nfiniteFX II är optimeringar för
användningen av vertex shaders och även klockfrekvenserna är
högre som vi tidigare tagit upp i recensionen.
Precis som NV20 stödjer NV25 1.1-1.3 pixel shaders men fortfarande är
ATI ensamma om att stödja pixel shader 1.4 med deras Radeon 8500 (R200).
Även här har Nvidia gjort optimeringar som förbättrar
renderingsprestandan av pixlar med 3 till 4 texturer.
LMA II
Minnesbandbredden
är som alltid en väldigt viktig del i grafikkortet och Nvidias Lightspeed
Memory Architecture II är som namnet avslöjar en vidareutveckling
av den tidigare LMA-tekniken som NV20 använde sig av. I vår Radeon
roundup gick vi igenom Radeon 8500 kretsens HyperZ II teknik som just är
ATIs svar på LMA II. Precis som HyperZ II är även LMA II en
av de viktigaste teknikerna bakom grafikkortets prestanda.
LMA II använder sig av Nvidias så kallade "crossbar memory
controller". Här nedan ser ni både GeForce4 Ti och GeForce4
MX kretsarnas crossbar memory interface. Här ser vi ytterligare bevis
på att GeForce4 MX korten inte är baserade på varken NV20
eller NV25-kretsarna.
Nvidia
GeForce4 Ti |
Nvidia GeForce4 MX |
Nvidias crossbar
memory arkitektur fanns även på GeForce3 korten och är alltså
ingen nyhet i sig. Med fyra oberoende minneskontroller med varsin 32-bit minnesbuss
ger de enligt Nvidia en 4 gånger så effektiv användning av
minnesbandbredden.
LMA II och HyperZ
II är i princip olika namn för en samling av liknande tekniker.
När vi skrev om HyperZ II kom vi fram till att den bestod till stor del
av tre tekniker, Hierarchical Z, Z-Compression och Fast Z-Clear. I Nvidias
fall består LMA II till stor del av Nvidias Quad Cache, Lossless Z-buffer,
Fast Z-clear, visibility Subsystem och auto pre-charge.
Vi kommer inte
gå in mycket närmare på LMA II men de intressantaste förbättringarna
i LMA II är de som är gjorda i dess visibility Subsystem. Visibility
Subsystem eller Z-occlusion culling är Nvidias svar på ATIs Hierarchical
Z teknik som båda tar bort osynliga pixlar innan de renderas. Nvidia
har förbättrat tekniken från GeForce3 och GeForce4 korten
kan radera fler pixlar och ändå förlora mindre minnesbandbredd.
Det ger en kraftig minskning för det så kallade "overdraw"
fenomenet. Mer om overdraw kan du läsa här.
Nvidia har gjort
en storsatsning på AntiAliasing och i den nya NV25-kärnan finns
en enhet som heter Accuview AA Engine. Accuview AA Engine utgör ungefär
13% av hela NV25 kärnans storlek vilket säger en hel del om hur
viktig den är. Accuview är Nvidias nya AA teknik och ska ge både
bättre bildkvalité och prestanda.
Förutom att de äldre AA inställningarna (2x, Quincunx och 4x)
finns nu även en ny variant, 4xS . Den nya 4xS inställningen ska
ge 50% fler sampels vilket drastiskt ska förbättra effekten av AA
i scenerna. Även texturernas kvalité ska vara förbättrad
jämfört med 4x AA. Tyvärr fungerar 4xS AA enbart i Direct3D.
Hur bra prestandan på GeForce4 kortens AA är kommer vi titta närmare
på i våra prestandatester.
4xAA vs. 4xS
AA
nView
Multimonitor stöd är också en snabbt växande teknik
som från början introducerads av Matrox med deras DualHead. ATIs
HydraVision har vi redan gått igenom och Nvidia har till deras GeForce4
grafikkort utvecklat en nya teknik vid namn nView. Den tidigare TwinView tekniken
ligger till grund för nView men förbättringarna ska enligt
Nvidia vara stora. Med dubbla 350Mhz RAMDACs integrerade i grafikprocessorn
har GeForce4 korten fullt stöd för dubblamonitorer och även
om det inte finns någon TMDS sändare integrerad i kärnan så
finns det plats för två stycken på korten vilket ger stöd
för två LCD-monitorer. Gainward GeForce4 Ultra/750XP är faktiskt
det enda kortet förtillfället som utnyttjar båda dessa platser
men mer om detta senare.
Det kan tilläggas att GeForce4 MX korten även har fullt stöd
för nView.
Även om
det har sagts förr så är Gainwards namngivelser väldigt
ologiska och kan istället förvirra konsumenterna. Även deras
"Golden Sample" märkning är i detta fallet tveksam då
varken minne eller GPU har högre klockfrekvenser. Minnena är även
2.8ns vilket är standard för GeForce4 Ti4600 korten. Detta är
naturligtvis inga stora problem men kan bli ett irretationsmoment om man förväntar
sig något utöver det vanliga i hastighet. Men innan vi tittar närmare
på själva kortet går vi igenom dess specifikationer.
Gainward
GeForce4 Ultra/750XP "Golden Sample": Specifikationer |
|
Grafikkrets: |
Nvidia
NV25 |
Tillverkningsteknik: |
0.15-micron
|
GPU clock: |
300Mhz
|
Minnes clock: |
650Mhz
DDR |
Ramdac: |
2
x 350Mhz |
Minnesmängd: |
128MB
|
Minnestyp: |
128-bit
DDR-SDRAM, Samsung 2.8ns |
Display-utgångar: |
2
x DVI-I och TV-in/ut |
Video encoder krets (ext.): |
Philips
SAA7108E |
TMDS-sändare (ext.): |
2
x Silicon Image 164 Tx |
Extra hårdvara:
|
2 x DVI-till-VGA adapters, S-video kabel,
FireWire (IEEE-1394) PCI-kort, FireWire kabel, VIVO-kabel. |
Mjukvara: |
Diverse
drivrutiner och nytto program, Gainward EXPERTool. |
Fullversionsprogram: |
Serious
Sam, WinCoder, WinProducer, WinDVD |
Uppskattat pris: |
~
5000 kr |
Även om
kortet inte är utrustat med snabbare minne eller högre klockfrekvenser
finns det en hel del egenskaper vi faktiskt inte hittar hos något annat
GeForce4 Ti4600 kort för tillfället. Vilka dessa är går
vi snart in på men först är det som sagt var själva kortet
som gäller.
Vi känner
igen Gainwards karakteristiskt röda färgschema som går genom
hela kortets design. Vi kan redan här se att storleken på kortet
är klart över medel men detta gäller självklart för
alla Ti4600 kort.
|
|
GPU kylaren
är en liknande variant som den som sitter på Nvidias referenskort
men de skiljer sig lite och även den har en rödaktig färg.
Även minneskretsarna har kylflänsar, lite större varianter
på framsidan och de på baksidan har en lågprofil design.
Minneskylfänsarna är relativt små eftersom de nya BGA-minneskretsarna
är mindre än de äldre TOPS-kretsarna.
|
|
Kylflänsen
sitter fast med riktig kylpasta vilket är ett plus och under kylflänsen
döljer sig så kärnan. Det kortet vi har testat är utrustat
med den lite äldre A2-steppingen och andra testar har klartgjort att
A3-steppingen inte tillför någon större skillnad i överklockningspotential.
Arkitekturmässigt är det ingenting som skiljer de två åt.
Gainward
GeForce4 Ultra/750XP är förtillfället det enda GeForce4 Ti4600
kort som utnyttjar två TMDS-sändare för att använda två
DVI-utgångar på kortet. Medföljande adapters finns dock för
de som använder CRT-monitorer.
Som alla GeForce4
Ti4600 kort har Gainward GeForce4 Ultra/750XP en integrerad video encoder/decoder
krets. Det finns flera olika modeller men på detta kort kommer kretsen
från Philips och har beteckningen SAA7108E.
Philips SAA7108E
video encoder krets.
Vi har redan
fått en snabb genomgång av vad som fööljer med grafikkortet
men här har vi en mer detaljerad lista.
2st
DVI-till-VGA adapters |
|
S-video
kabel |
|
VIVO-kabel
|
|
FireWire
(IEEE-1394) PCI-kort |
|
FireWire-kabel
|
|
Manual
|
|
CD-rom
med drivrutiner och nyttoprogram |
|
Fullversionsprogram:
Serious Sam, WinCoder, WinProducer, WinDVD |
Gainward GeForce4
Ultra/750XP har vissa fysiska skillnader jämfört med andra GeForce4
Ti kort och de har vi redan nämnt. Gainward
är som sagt var de enda som har utnyttjat möjligheten att använda
två TMDS-sändare direkt på kortet. Med två TMDS-sändare
har man stöd för dubbla LCD-monitorer oberoende av varandra. Detta
är självklart en stor fördel för de som just sittet på
två LCD-monitorer men Gainward har förstått att många
användare kommer använda CRT-monitorer och har därför
skickat med två stycken DVI-till-VGA adapters.
Det enda som kan tänkas vara lite negativt med detta system är att
du behöver lite mer plats bakom datorn för att det inte ska slå
i väggen. Men mindre än 15-20cm ska man helst inte ha bak till väggen
så det ska inte vara några problem.
Två stycken
TMDS-sändare finns på kortet.
Det finns även
en S-video kabel med i paketet för användning av TV-utgången.
Men kortet kan även spela in video från en extern källa genom
Philips SAA7108E kretsen som vi tidgare visade. För detta ändamål
finns det även en VIVO-kabel som har flera olika in- och ut-gångar
att välja mellan.
FireWire
Ännu ett unikt tillbehör på Gainward kortet är det
medföljande Firewire kortet som har stöd för alla sorters FireWire
utrustning. Med tre portar på kortet har du möjlighet att koppla
in flera olika enheter som CD-brännare, Digital-kameror eller vad det
nu kan vara.
Mjukvara
Gainward
har inte heller lämnat något åt slumpen när de har designat
mjukvarupaketet. Manualen som kommer med är egentligen ett enkelt "kom
igång" häfte som bara innehåller det absolut nödvändigaste.
Grafikkorts installationer innehåller inga svårare moment så
det är inte mycket mer som behövs. Den obligatoriska drivrutins
CD-romen finns självklart i paketet men utöver detta har Gainward
även pakat ner ett par multimedia titlar. Ett spel kommer med i paketet
och det är Serious Sam som de flesta känner till.
Även tre program finns med i paketet och alla är titlar från
företaget Intervideo, WinProducer, WinCoder och WinDVD.
WinProducer är ett MPEG 1/2 video redigeringsprogram och WinCoder ett
MPEG 1/2 video encoder program.
WinDVD är ett av de populäraste programen för DVD-uppspelning
på PC och även det vi föredrar.
Som
synes går det inte att klaga på Gainward GeForce4 Ultra/750XP
om vi ser till egenskaper och tillbehör. Men hur är det då
med prestandan? Vi går vidare med våra prestandatester för
att få ett svar på denna fråga.
För
att få en jämförelse med Nvidias övriga kort i GeForce4
Ti serien har vi underklockat Gainward GeForce4 Ultra/750XP till klockfrekvenserna
för Ti4400 och 4200 modellerna. Det är bara GeForce4 Ti4200 med
64MB minne som kommer ha minnet klockat till 500Mhz därför blir
våra dessa testresultat inte 100% verklighetstrogna.
Testsystem
|
|
Hårdvara
|
|
Processor: |
Athlon
XP 2100+ (1.73Ghz) |
Moderkort: |
EPOX
8K3A+ (KT333) |
RAM: |
256MB
PC2700 Crucial DDR-SDRAM DDR333 @ Turbo timings |
Grafikkort:
|
Gainward
GeForce4 Ultra/750XP (300/650) Nvidia GeForce4 Ti4400 (275/550) Nvidia GeForce4 Ti4200 (250/500) Nvidia GeForce3 Ti500 (240/500) Nvidia GeForce3 (200/460) Nvidia GeForce3 Ti200 (175/400) ATI Radeon 8500 (275/550) ATI Radeon 8500LE 128MB (250/500) ATI Radeon 7500 (270/460) |
Hårddisk:
|
46.1GB
IBM 75GXP |
Ljudkort:
|
Soundblaster
Live! 1024 |
Nätverkskort
: |
3COM
3C905C-TX 10/100Mbit |
Mjukvara
|
|
Operativsystem: |
Windows
XP Professional |
Grafikkortsdrivrutiner: |
ATI:
6-13-10-6071 Nvidia: Detonator v28.32 |
Övriga drivrutiner: |
DirectX
8.1 VIA 4in1 v4.37 |
Testprogram:
|
Quake
3:Arena v1.30 Max Payne v1.05 VillageMark Commanche 4 3Dmark2000 3Dmark2001 |
I Quake3 ser
vi att grafikkortet spelar mindre roll i dagens läge. Helt klart är
att Quake3 inte är någon riktig match för något av de
bättre korten. GeForce4 korten visar direkt upp sig och självklart
med Gainward GeForce4 Ultra/750XP i toppen. Vad som är mest imponerande
är resultatet i den högsta uppslöningen, 1600×1200. Gainward
GF4 Ti4600 kortet fullkomligen förnedrar den förre prestandakungen
GeForce3 Ti500. Drygt 40% bättre prestanda får man med Gainward
kortet i denna upplösning.
Max Payne |
Max
Payne är ett Direct3D baserat spel och VGA-testet vi har testat korten
i är mycket krävande för hela systemet vilket syns klart. Gainward
GeForce4 Ultra/750XP har återigen ett fint försprång till
föregångaren GF3 Ti500 och skillnaden i prestanda är runt
15-20%.
Villagemark |
I Villagemark
kan vi se hur stor skillnad Nvidias nya LMA II teknik gör då korten
blir lurade att rendera mängder med osynliga pixlar. Såvida dessa
"overdraws" inte förutses förståss. Gainward kortet
tar ledningen före ATIs Radeon 8500 kort vilket är lite överraskande
med tanke på att GF4 Ti4400/4200 inte kan matcha ATIs kort. Det ska
dock tilläggas att ATI korten fick en kraftig prestandaökning med
de 6071 betadrivrutinerna vi använde och speciellt stor ökning i
detta test. GF4 Ti4200 och GF3 Ti500 har näst intill identiska klockfrekvenser
och ändå skiljer det drygt 26% i detta test(!). Nvidia visar att
LMA II inte bara är en enkel uppföljare på LMA arkitekturen
utan det är märkbara förbättringar Nvidia har lyckats
åstadkomma.
Commanche 4 |
Commanche 4 är
väldigt beroende av processorkraft och minnesbandbredd vilket vi ser
tydligt i reslutaten. Vi körde testerna flertalet gånger och resultaten
var de samma. Skillnaden mellan de tre GF4 Ti korten är i princip obefintlig
då processorn blir flaskhalsen. Med tanke på testsystemet vi använder
(AthlonXP 2100+, KT333) är det ett minst sagt anmärkningsbart.
3Dmark2000 – DirectX 7 |
I 3Dmark2000
ser vå på nytt samma mönster där de tre GF4 modellerna
lägger sig i topp med Gainward GeForce4 Ultra/750XP i spetsen framför
GF3 Ti500 kortet. Även i de lite äldre DirectX 7 baserade applikationerna
ser vi hur GF4 arkitekturen har ett klart försprång på konkurrenterna.
3Dmark2001 SE – DirectX 8.1 |
Resultatet
vi fick med Gainward GeForce4 Ultra/750XP i 3Dmark2001 är verkligen imponerande.
Vi var förberedda på höga poäng men att med ett helt
oklockat och otweakat system ta sig över 11000 poäng hade vi inte
väntat oss ;). Vi är övertygade om att den extra vertex shader
enheten ligger mycket bakom de fina resultaten men även LMA II är
en viktig del.
Accuview AntiAliasing: Prestandatester |
Vi har självklat
testat de olika AA-inställningarna på Gainward GeForce4 Ultra/750XP
och resultaten finns här nedan.
ATI Radeon 8500 testerna är gjorda i "Quality" läget.
Här ser
vi vad som är GeForce4 kortens absoluta storhet. Gainward GeForce4 Ultra/750XP
registerade nästan 120fps med 4x AntiAliasing aktiverat. Med detta resultat
ligger kortet drygt 55% före GeForce3 Ti500 vilket är väldigt
imponerande. Nvidia hävdar att Quincunx AA ska ge lika liten prestandaförlust
som 2x AA på GeForce4 korten men så var inte fallet för oss.
Quincunx AA gav lite sämre prestanda fortfarande. Bildkvalitén
var väldigt svår att skilja på mellan GeForce4 och GeForce3
korten och vi kunde inte se någon märkbar skillnad.
Det nya AntiAliasing
läget 4xS, 6x var benämningen i drivrutinerna, fungerar bara i Direct3D
så vi gjorde även några snabba tester med detta. Testerna
är gjorda i Max Payne och vi har bara jämfört de olika AA inställningarna
på Gainward GeForce4 Ultra/750XP.
Den nya 4xS inställningen
är i vår mening inte så användbar. För det första
så finns det inget stöd för OpenGL vilket drar ner antalet
användningsområden en hel del. Sen är skillnaden i bildkvalité
och prestanda knappt märkbar om man jämför med 4x AA.
|
|
Anisotropic Filtering: Prestandatester |
Vi tog upp lite
om Anisotropic Filtering i vår ATI Radeon roundup och här har vi
även lite testresultat att dela med oss av.
ATI har som synes
en betydligt effektivare algorithm för att hantera Anisotropic Filtering.
GeForce4 kortet får faktiskt se sig besegrad av Radeon 8500 kortet i
alla tester där Anisotropic Filtering är aktiverat. Gainward GeForce4
Ultra/750XP gjorde oss verkligen besvikna i dessa tester då prestandan
faktiskt inte var mycket högre än vad vi såg hoss GeForce3
Ti500. Med den kraft vi tidigare sett från Gainward GeForce4 Ultra/750XP
var resultaten med Anisotropic Filtering aktiverat nästan oförklarbara.
Det borde gå att förbättra genom drivrutiner och det går
faktiskt rykten om att Nvidia med vilje inte släppt lös all kraft
ur GeForce4 GPUn. Och att Nvidias Detonator 5 drivrutiner skulle öka
prestandan drastiskt med bland annat Anisotropic Filtering aktiverat. Precis
som när Nvidia släppte deras Detonator 4 drivrutiner för GeForce2/3
korten.
Det är tillsammans
med FSAA som Anisotropic Filtering verkligen gör underverk för bildkvalitén
och därför har vi även gjort ett test med 4x AA och 8 samples
Anisotropic Filtering aktiverat.
ATI
Radeon 8500 klarar inte av trycket när även FSAA aktiveras och prestandan
är ospelbar. GF3 Ti500 klarar sig betydligt bättre men det är
på nytt Gainward GeForce4 Ultra/750XP som glänser med klart spelbara
framerates.
Många rapporter
säger att Nvidia verkligen har pressat GeForce4 kärnan till sitt
yttersta för att klara av klockfrekvensen på Ti4600 modellen (300Mhz).
Även om detta skulle stämma så är det självklart
intressant att se vilka överklockningspotential Gainward GeForce4 Ultra/750XP
har. Samsung minnena är märkta med 2.8ns vilket betyder att de är
certifierade för 714Mhz vilket borde ge en bra möjlighet att överklocka
minnet.
Gainward GeForce4 Ultra/750XP har som vi tidigare nämnt även ordentlig
kylning både på GPU och minne vilket ger fina förutsättningar
för överklockning. Kylaren änvänder sig av ordentlig kylpasta
vilket är ett klart plus men tyvärr så är GPUn en aning
konkav så det är tyvärr inte riktigt bra kontakt med kylflänsen.
Detta kan nog vara olika från kort till kort och det kan fixas med lite
"lappning" på GPUn för att göra den plan.
Gainward GeForce4 Ultra/750XP är som sagt var ett "Golden Sample"
kort men det enda som kan påverka prestandan är deras EXPERTool
mjukvara. EXPERTool har två lägen för klockfrekvenserna på
kortet (Default = 300/650Mhz, Enchanced = 310/680Mhz). Då det är
genom mjukvara så ser vi detta som en helt vanlig överklockning.
Hade kortet skickats med "Enchanced" klockfrekvenserna aktiverade
i dess bios hade det varit en helt annan sak.
Men vi går vidare med den ordentliga överklockningen. Med hjälp
av Gainwards eget EXPERTool lyckades vi överklocka grafikkortet till
följande.
GPUn lyckades
vi inte överklocka speciellt mycket men vi hade inte förväntat
oss så mycket mer faktiskt. Den dåliga kontakten med kylaren kan
även påverka detta resultatet. Minneskretsarna är som vi tidigare
nämnt märkta ‘2.8ns’ vilket ger en hastighet på 714Mhz men
original klockfrekvensen på Ti4600 korten är 650Mhz. Vi lyckades
överklocka minnet en bra bit över den specificerade hastigheten,
747Mhz var den maximala klockfrekvensen vi nåde med full stabilitet.
Vi har även testat det överklockade kortet i 3Dmark2001 och Quake3
för att se vad de höjda klockfrekvenserna gjorde för prestandan.
Som synes inga
jättestora förändringar men ~160fps i 1600×1200 upplösning
i Quake3 är hyffsat imponerande. Vi kan tillägga att i 1024×768
var ökningen 4fps vilket återigen visar att Ti4600 korten gör
processorn till flaskhalsen i Quake3.
Vi har fått
tydliga bevis på att GeForce4 Ti4600 kretsen är ohotad prestandakung
för tillfället. Hela Nvidias GeForce4 Ti serie ligger mycket bra
till trots ATIs nya betadrivrutiner som höjde prestandan märkbart
på de Radeon-baserade grafikkorten.
Gainward har
i vår mening gjort ett ypperligt jobb med deras Gainward GeForce4 Ultra/750XP
grafikkort. Prestandan är lysande vilket Ti4600 kretsen förvissar
oss om. Gainward har även ett gott öga för design vilket vi
ser på deras iögonfallande färgkombinationer vilket kan vara
ett plus för vissa konsumenter. Kortet är även utrustat med
ordentlig kylning både på GPU och minneskretsar. För att
ytterligare stödja överklockarna får man deras EXPERTool mjukvara
med i paketet där du kan aktivera deras "Enhanced" klockfrekvenser
eller överklocka fritt på egen hand.
Men det är faktiskt de unika egenskaper och tillbehör Gainward skickar
med kortet som imponerar mest. Det enda kortet i sitt slag som erbjuder dubbla
DVI-utgångar vilket ger stöd för dubbla LCD-monitorer, en
två DVI-till-VGA adapters skickas även med för de som använder
vanliga CRT-monitorer.
För att verkligen slutföra hela multimediapaketet skickar Gainward
med ett firewire PCI-kort där du kan koppla in diverse digitala enheter.
Gainward har
helt enkelt lyckats kombinera ett suveränt grafikkort med imponerande
tillbehör som firewire och bra mjukvara. Mycket bättre än så
här blir det faktiskt inte i vår mening. Visst finns det nästan
alltid några negativa sidor med en produkt och så även i
detta fallet. Frasen "Smakar det så kostar det.." är
högaktuell i detta fallet men med en så här god smak undrar
man ibland om det inte är värt det. 😉
Trots sitt relativt
höga pris är Gainward GeForce4 Ultra/750XP en produkt som tydligt
sticker ut från mängden och belönas med vår "Redaktörens
val" utmärkelse.
Fördelar: |
+ Ypperlig prestanda
med Ti4600 kretsen
+ Dubbla DVI-utgångar
+ firewire kort ger fina anslutningsmöjligheter
+ Bra mjukvarupaket
+ Tilltalande design
Nackdelar: |
– Priset på
Ti4600 kretsen är högt och med alla extra tillbehör ligger
Gainward GeForce4 Ultra/750XP en bit över motsvarande produkter
Betyg: 9/10 |
Tack till Gainward
som gjort recensionen möjlig.