Borderlands 3 kommer att bli tidsexklusivt för Epic Games Store, ett drag som kan komma att gynna många längre fram. I alla fall om man frågar Gearbox VD Randy Pithford.
När Gearbox avtäckte Borderlands 3 framkom det kort därpå att spelet skulle bli tidsexklusivt för plattformen Epic Games Store. Denna exklusivitet kommer att hålla i sex månader och efter den tiden kommer spelet att bli tillgängligt på andra plattformar som till exempel Steam.
Detta är en trend som pågått under den senaste tiden. Epic Games Store lyckas låsa exklusiva avtal som håller speltitlar från att hitta sin väg till andra plattformar. Metro Exodus var ett av de tidigaste spelen att få exklusivitet, ett drag som upprörde många hängivna fans till spelserien.
Däremot är det inte alla som ser dessa exklusivitetsavtal som en dålig sak. Gearbox VD Randy Pitchford tog till Twitter för att hålla en diskussion med ett bekymrat Borderlands-fan angående just Steam och Epic Game Store.
Pitchford påpekar att det i slutändan inte var hans val att göra spelet exklusivt för endast en plattform, men att exklusivitetsavtal som detta kan hjälpa att “avmonopolisera” Steam som länge varit den största aktören när det kommer till digital speldistribution.
“Currently Steam has a bunch of features that the Epic Games Store does not. That’s fact. We could probably rank the priority of those features from top to bottom and while we may disagree a little on the ranking, there is probably an optimal priority to go after features.”
Pitchford är väl medveten om att Epic Games Store i dagsläget saknar många funktioner som dess konkurrent haft under en lång tid. Han påpekar dock att Borderlands 3 inte lanseras förrän i september och att en stor speltitel som denna kan ge Epic Games ytterligare motivation till att höja standarden på sin plattform.
Steam stagnerade, konkurrens göder innovation
Pitchford argumenterar även att Steam hade stagnerat till en viss grad innan en möjlig utmanare till plattformen lanserades. Han nämner även den del av intäkterna som Valve behåller från varje såld spelkopia. En andel som sänktes en aning efter att Epic Games Store lanserades.
Pitchford hävdar även att Epic Games har en helt annan affärsmodell än Valve då den förstnämnda använder intäkterna från sin plattform för att återinvestera i utveckling av nya spel och verktyg för spelutveckling. Medans Valve, enligt Pitchford, fokuserar mer på att få sina chefers fickor att fyllas med pengar och att företagets innovation sakta men säkert har försvunnit.
“Every time Valve makes a dollar, they have to make a decision on whether to put in their own pockets or to reinvest it into technology (or whatever). Valve has made significant investments into technology, and should be applauded for the resultant innovations. But they have also taken a significant amount of value off the table and, when they’ve reinvested, they’ve tended to put it to a lot of other activities besides the store that is generating all of the revenue.
They’ve been able to do this because they haven’t had to worry about it. There has been no viable competitor to Steam. They have had no external force sufficient to challenge their revenue share and no external force sufficient to motivate a sufficient reinvestment of revenue. Now there is an external force that is real. This external force, the Epic store, is a really significant threat to Steam. Steam *must* adapt or it will perish.”
Pitchford påpekar även att han är medveten om att många kommer att beskylla honom personligen för exklusiviteten hos Borderlands 3. Han menar dock att detta mycket väl kan visa sig vara ett smart drag för framtiden då Epic Games exklusivitetsavtal i slutändan kan leda till en jämnare konkurrens mellan plattformar och på så vis gynna konsumenter.
Hur väl Pitchfords framtidsvision kommer att gå i uppfyllelse återstår att se. Borderlands 3 som utvecklas av Gearbox Software lanseras den 31 september på Playstation 4, Xbox One och hos Epic Games Store. Spelet kommer sedan att bli tillgängligt på andra plattformar för PC-spelare i april år 2020.
Det är just exklusiviteten som sticker så i ögonen på folk och den är svår att motivera utan att lämna massa tveksamma luckor. Det som skulle ha gjort är att släppa på så många plattformar som möjligt men sen satt pris efter vad butiken tar ut för att verkligen belysa hur mycket butikerna faktiskt hyvlar av av priset. Spotify gjorde ju detta när man betalade abonnemanget via appstore.
Om situationen var att spelet Borderlands såldes för en kostnad av säg. 375 kronor direkt till utvecklaren/utgivaren och släpptes på samtliga plattformar tillgängliga, och dessa sedan fick addera sin egen kostnad ovanpå om de ville tjäna pengar på spelet. Kör på det, men marknaden är så “¤#!% att det aldrig skulle fungera.
Exlusivitet är kortsiktigt sämre och i längd, bättre än Monopolin som detta egentligen är orsaken till, vår Oligopoli är ohållbar när just Steam står för den största plattformen. Epic games har ju åtminstone gjort motorn som driver Borderlands 1,2 och 3… Steam har skapat en Facebook för spel, det kanske är bekvämt och den bästa plattformen just nu. Men det är inte en positiv kraft för spel och utvecklingen för spel marknaden i längden. Tänk dig systembolaget, svenska spel eller Sveriges television, tänk dig nu marknadens frihet och rörelse med 195 länder där Systembolaget, svenska spel och Sveriges television har… Läs hela »