GeForce GTX 460 visar Fermi från sin bästa sida

16
gtx460nyhet

  TEST  NVIDIA försöker med sitt GeForce GTX 460 rätta till flera av de problem man upplevde med första generationens Fermi-grafikkort. Man har sett till att syna arkitekturen i sömmarna, möblerat om i grafikkretsen och tagit sikte på en ny prisnivå. Vi gör en djupdykning i den nya GF104 kretsen och mellanklasskortet GeForce GTX 460.

Sällan har en rekordsnabb grafikkortsarkitektur fått ett så dåligt mottagande som när NVIDIA lanserade Fermi tidigare i vår. Även om Fermi och flaggskeppet GeForce GTX 480 visade sig vara det snabbaste singel-GPU grafikkortet på marknaden fanns det tydliga brister i utförandet.

Fermi var enormt försenat och konsumenter och partners mottog kortet med en blandning av höga förväntningar och tappat tålamod. Utan att direkt fått bukt med tillverkningen av sin rekordstora GPU, GF100 rymmer över 3 miljarder transistorer, var GeForce GTX 400-serien ett strömslukande monster som förvisso bjöd på fin prestanda, men aldrig utan en rejäl dos värmeenergi på köpet.

NVIDIA har nu trots allt återtagit sin position som tillverkare av världens snabbaste GPU. Nu var målet, att precis som AMD lyckats så väl med, låta arkitekturen rinna neråt i produktlinjerna. Något som GF100 GPUn inte direkt klarade med bravur. Ett halvhjärtat försök gjordes med lanseringen av GeForce GTX 465, ett grafikkort vi inte ens fick någon officiell information om förrän det lanserades. Men även om man strypt delar av GF100 låg restprodukterna kvar och gjorde kortet onödigt dyrt att tillverka samt var fortsatt hungrigare än konkurrerande kretsar på marknaden.

gtx460gpu

NVIDIA var tvugna att se över Fermi-arkitekturen och skräddarsy en ny GPU som med samma grundarkitektur men med effektivare design på allvar skulle kunna slå sig in på mellanklassmarknaden. Resultatet heter GF104 som med Fermi-arkitekturen som grund byggts upp från grunden med inte bara färre antal komponenter, utan även med en ny SM-design (streaming multiprocessor).

Den nya kiselkretsen skiljer sig således på flera områden jämfört med GF100 och förutom att GF104 är en av väldigt få rektangulära grafikkretsar på marknaden finns det en hel del intressanta nyheter att kika närmare på under den breda heatspreadern.

Idag lanserar NVIDIA två nya grafikkort baserade på GF104, GeForce GTX 460 1GB samt GeForce GTX 460 768MB, innan vi kikar närmare på dessa kort ska vi syna den nya Fermi-klassen i sömmarna.


NVIDIA hade med lanseringen av GF100 fått ett tydligt kvitto på att deras arkitektur fungerade väl rent prestandamässigt. GeForce GTX 480 är fortfarande idag det snabbaste singel-GPU grafikkortet på marknaden och detta trots att man inte nyttjar GF100 kretsens fulla potential samtidigt som klockfrekvenserna blev betydligt lägre än vad NVIDIA ursprungligen tänkte sig.

För att komma in på mellanklassmarknaden var man tvugna att bygga om Fermi till en effektivare och billigare GPU, den idag lanserade GF104.

Om vi jämför NVIDIAs två Fermi-kretsar på bild är det ganska uppenbart att det skett en hel del ommöblering sedan GF100 och den karaktäristiska rektangulära formen kommer av det faktum att kretsen nöjer sig med 2 stycken Beräkningskluster (GPC), till skillnad mot de 4 stycken vi hittar i GF100.

GTX400BlockDiagram

NVIDIA bygger GF104 kring samma Gigathread Engine som i GF100, vars uppgift är att ta emot instruktioner från CPU och systemminnet och sedan se till att grafikkretsens delar arbetar på effektivast sätt genom att skicka ut trådar med instruktioner till SM-enheterna, som kan liknas vid enskilda CPU:er. CUDA-kärnorna, som kan liknas vid vanliga, om än enkla, processorkärnor tar sedan hand om exekveringen tillsammans med de andra enheterna i streammultiprocessorerna.

GF104 har tillgång till totalt fyra stycken 64-bit minneskontroller som totalt ger en maximal minnesbuss på 256-bit. Minneskontrollerna arbetar tillsammans med varsitt ROP-kluster som med vardera 8 stycken ROP-enheter ger totalt 32 ROPs. Grafikkretsen har även 512KB L2-cache, vilket kan jämföras med 768KB i GF100.

Tittar vi närmare på grafikkretsarnas uppbyggnad ser vi dock att NVIDIA inte bara valt den enkla vägen och halverat antalet CUDA-kärnor och komponenter. Även om vi även hittar hälften så många SM-enheter i GF104 (Streaming multiprocessor) är SM-enheternas uppbyggnad annorlunda.

gtx460sm

GF100 rymmer 512 CUDA-kärnor, även om alla ännu inte används i någon produkt. Istället för att bara klyva GF100 på mitten och skapa GF104, vilket är mer eller mindre precis vad AMD gjort med sin Cypress-arkitektur, har NVIDIA alltså möblerat om inne i SM-enheterna. Trots att GF104 får nöja sig med hälften så många SM-enheter (8 mot 16) huserar grafikkretsen totalt 384 CUDA-kärnor. Upplägget ser ut som följande.

Komponent GF104 GF100
Beräkningskluster (GPC) 2 4
Streammultiprocessorer (SM) 8 16
CUDA-kärnor i varje SM 48 32
Totalt antal CUDA-kärnor 384 512

NVIDIA har alltså lyckats pressa in betydligt fler CUDA-kärnor i varje SM-enhet och även om själva kärnorna är identiska har man med större SM-enheter även passat på att fylla upp med texturenheter och dispatch units. Varje SM utrustas med fyra dispatch units för att fördela data till de många CUDA-kärnorna och jämfört med de två dispatch units vi hittar i SM-enheterna på GF100 har faktiskt GF104 fler dispatch units per CUDA-kärna. Hurdetta påverkar prestandan är oklart, men onekligen är det mer än bara antal CUDA-kärnor och klockfrekvenser som skiljer de båda Fermi-kretsarna åt.

Här nedan finns en sammanställning av NVIDIAs tre senaste GPU-kretsar, alla finns fortfarande på marknaden.

GF104 GF100 GT200b
Tillverkningsteknik 40nm 40nm 55nm
Transistorer 1,95 miljarder 3,15 miljarder 1,4 miljarder
CUDA-kärnor 384 st* 512 st* 240 st
Texturenheter 64 st* 64 st 80 st
ROPs 32 st** 48 st 32 st
Warp schemaläggare/SM 2 st 2 st 1 st
Dispatch unit/SM 4 st 2 st 1 st
Delat minne/SM 16/48KB 16/48KB 16KB
L1-cache 16/48KB 16/48KB
L2-cache 512KB 768KB 256KB
Antal minneskontroller 4 st**  6 st 8 st
Total minnesbuss 256-bit** 384 bit 512 bit

* Skiljer sig mellan olika modeller
** Skiljer sig mellan olika modeller av GF104

Något som vi inte nämnt tidigare är att man tack vare sin ommöblering i GF104 kunnat sänka antalet transistorer till 1,95 miljarder, vilket med en mer välbeprövad 40nm teknik borgar för betydligt lägre strömförbrukning och samtidigt lägre tillverkningskostnader.

Precis som med GF100 är GF104 inte en exakt mall för de grafikkort vi ser lanseras idag. NVIDIA menar att GF104 kommer att vara tillverkarens kanske viktigast GPU det närmaste året och man kommer inte bara lansera nedbantade versioner, utan man lämnar även utrymme för spetsade modeller. Hur detta är möjligt kommer ni att förstå när vi snart kikar närmare på GeForce GTX 460 som är först ut till marknaden med GF104 kretsen. Men först ska vi se vad NVIDIA hoppas åstadkomma med sin ombyggda GF104 GPU.


Medan NVIDIA slet med sin första generations Fermi-GPU under förra hösten lanserade AMD världens första grafikkretsarkitektur med stöd för DirectX 11. Detta var något tillverkaren satsade helhjärtat på, inte minst i sin marknadsföring.

Med GeForce GTX 400-serien har NVIDIA tagit över stafettpinnen och även om man är sen in i matchen är det inget tvivel om att Fermi är en mycket kraftfull DX11-arkitektur.

GeForce GTX 480 visade framfötterna speciellt i DX11 titlar och med sin GF104 GPU ville NVIDIA bibehålla sin fina DX11-prestanda.

tesselation
Tessellation ger mer komplexa karaktörer och miljöer

Den mest omtalade effekten i DirectX 11 är utan tvekan tessellation och här skryter NVIDIA med att GeForce GTX 460 har hela sju stycken dedikerade PolyMorph Engines för att klara av de geometriska beräkningar som krävs. AMD har en ensam tessellation-enhet i sin Radeon HD 5000-serie och även om detta inte betyder att GTX 460 har sju gånger högre prestanda vid tessellation menar NVIDIA att det ska ge dem ett övertag i DirectX 11. Noterbart är att GF100 har totalt 16 PloyMorph Engines med sitt större antal SM-enheter (En PolyMorph Engine per SM).

Det man kan fastställa är att GeForce GTX 460 har 4,5 gånger så hög geometriprestanda som föregångaren inom samma prissegment, GeForce GTX 260.

NVIDIA var som sagt inte först med DX11 men i sitt pressmaterial använder man istället mantrat, “Fermi is DX11 Done Right”. Om GeForce GTX 460 kan upprätthålla den bilden ska vi snart undersöka.

Tre skärmar och 3D Vision med GeForce GTX 460

Som sina äldre syskon har GeForce GTX 460 givetvis full stöd för NVIDIAs olika skärmtekniker. Tre skärmar kan kopplas in för att höja spelupplevelsen och med lägre prislappar är det inte samma extrema kostnad som tidigare, då det krävs två grafikkort för att koppla in tre skärmar.

3D Vision och 3D Vision Surround stödjs också genom NVIDIAs 3D Vision paket och även om tillverkaren rekommenderar sina toppmodeller i GTX 400-serien när det kommer till 3D Vision Surround, som kräver mer eller mindre dubbel beräkningskraft för 3D-rendering, fungerar det helt smärtfritt rent tekniskt.

multiple_displays

Andra funktioner värda att nämna är givetvis stöd för CUDA, PhysX, Bitstreaming av DTS-HD Master och Dolby True HD och Blu-ray 3D, det sistnämnda kräver återigen NVIDIAs 3D Vision paket.

Nu är det äntligen dags att titta närmare på de två smakerna av GeForce GTX 460.


Även om GF104 med sina åtta SM-enheter huserar totalt 384 CUDA-kärnor har NVIDIA precis som med GF100 valt att spara några av dessa för framtida produkter. Även om tillverkaren själv kanske inte skulle erkänna det är det dock av två vitt skilda anledningar.

GeForce GTX 480 fick nöja sig med 480 stycken CUDA-kärnor för att tillverkningskvalitén av GF100 inte gjorde det möjligt för NVIDIA att producera tillräckligt med fullskaliga GF100 kretsar.

GeForce_GTX_460

gtx4602

Med GF104 är anledningen en annan, man har redan idag ett GeForce GTX 465 kort som med en strypt GF100 GPU tillhandahåller 352 CUDA-kärnor. För att inte inkräkta för mycket på storebror kommer NVIDIA GeForce GTX 460 därför med endast 7 av 8 SM-enheter aktiverade. Vilket ger totalt 336 CUDA-kärnor och 56 texturenheter.

  GTX 460 768MB GTX 460 1GB GTX 465 GTX 470 HD 5830
Tillverkningsteknik 40nm 40nm 40nm 40nm 40nm
Kärnstorlek ? ? 529 mm2 529 mm2 334 mm2
Transistorer 1,95 miljarder 1,95 miljarder 3,0 miljarder 3,0 miljarder 2,15 miljarder
SM-enheter 7 7 11 14 2
CUDA-kärnor 336 st. 336 st. 352 st. 448 st. 1120 st.
GPU-frekvens 675 MHz 675 MHz 607 MHz 607 MHz 800 MHz
CUDA-frekvens 1 350 MHz 1 350 MHz 1 215 MHz 1 215 MHz
Beräkningskraft 1.34TFLOPs 1.34TFLOPs 1.08TFLOPs 1,01
FLOPs
1,79 TFLOPs
Texturenheter 56 st. 56 st. 44 st. 56 st. 56 st.
Textur-fillrate 37,8 Gtexel/s 37,8 Gtexel/s 26,7 Gtexel/s 34,0 Gtexel/s 44,8 Gtexel/s
ROP-enheter 24 st. 32 st. 32 st. 40 st. 16 st.
Minnestyp GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5 GDDR5
Minnesfrekvens 900 MHz
(3 600 MHz)
900 MHz
(3 600 MHz)
802 MHz
(3 206MHz)
837 MHz
(3 348MHz)
1 000 MHz
(4 000MHz)
Bussbredd 192-bit 256-bit 256-bit 320-bit 256-bit
Bandbredd 86,4 GB/s 115,2 GB/s 102,6 GB/s 133,9 GB/s 128 GB/s
L2-cache 348 KB 512 KB 256 KB 640 KB
Strömkontakter 2 x 6-pin 2 x 6-pin 2 x 6-pin 2 x 6-pin 2 x 6-pin
Max. effekt 150W 160W 200W 215W 175W
Kortlängd 215mm 215mm 240mm 240mm 272mm
Riktpris 2 100 SEK 2 300 SEK 2 550 SEK 3 200 SEK 2 000 SEK

Som specifikationerna avslöjar har NVIDIA valt ett något ovanligt tillvägagångssätt när man särskilt sina två GTX 460 modeller åt. Istället för att som brukligt sänka klockfrekvenser eller inaktivera exkeveringsenheter har NVIDIA stängt av en av GF104-kretsens minneskontrollers. Detta att minnesbussen sjunker från 256-bit till 192-bit. Samtidigt som minnesbufferten minskas från 1GB ner till 768MB. Antalet ROPs sänks från 32 stycken i 1GB modellen till 24 stycken i 768MB modellen samtidigt som L2-cachen minskas från 512KB ner till 348KB. Utöver detta blir även instegsmodellen något strömsnålare, runt 10 watt lägre strömförbrukning säger tillverkaren.

Båda korten har annars samma beräkningskraft och med samma antal texturenheter som GeForce GTX 470 har man faktiskt högre texturfillrate än storebror GeForce GTX 465. Faktum är att GeForce GTX 460 1GB även har högre minnesbandbredd, vilket borde betyda att GTX 465 kan få problem i flera applikationer. Detta trots att kortet är några hundringar dyrare och drar betydligt mera ström.

Referenskortets kylare är en heltäckande modell som vi är vana vid att se. Men NVIDIA har valt att utrusta kortet med en betydligt större fläkt än sina syskon i GTX 400-serien. Något som borde kunna ge effektivare kylning och lägre ljudnivå. NVIDIA har samtidigt lämnat dörren öppen för sina partners och vi kommer få se flera tredjepartslösningar på marknaden den närmsta framtiden. Noterbart är även att NVIDIA lyckats krympa kortet flera centimeter jämfört både GTX 465 och GTX 470. För att inte tala om Radeon HD 5830 som ser ut som en koloss i jämförelse.

460vs5830

Med detta sagt är det hög tid att kika närmare på de kort vi testat här idag och vi börjar med instegsmodellen som representeras av EVGA GeForce GTX 460 768MB.


NVIDIA GeForce GTX 460 kommer alltså i två smaker med olika minnesmängd, vi har självfallet lagt vantarna på båda varianter. Först ut är EVGA som valt att skicka oss inte mindre än två kort med 768MB var, varav det ena från början var tänkt att vara ett SuperClocked, dvs komma med en GF104-GPU överklockad till 763MHz från fabrik, en ganska massiv ökning från de 675MHz NVIDIA föreskriver. Detta kort blev dock försenat på väg från fabrik till oss, vilket innebar att vi fick nöja oss med två vanliga kort som följer NVIDIAs referensdesign, dock varav det ena är begåvat med SuperClocked-BIOS, vilket innebär att det presterar exakt som ett sådant. Hur EVGA:s kort av referensdesign ser ut ser ni nedan.

460front

EVGA GeForce GTX 460 ser ut som de allra flesta GTX 460-baserade kort gör, mycket eftersom de följer NVIDIAs referensdesign. Kortet är av dubbelslot-design, precis som övriga mellanklassalternativ, det första som slår en när man faktiskt handskas med kortet är att det är mycket lätt, vilket borde indikera att kretsen inte utvecklar fasligt mycket värme. Att man följer referensdesign innebär även att kortet kommer med två DVI-portar samt en mini-HDMI-port; något EVGA har sett till att skicka med en adapter till fullstor HDMI för.

460back

Kikar man på baksidan dyker diverse svordomar upp i tankarna med en gång – åtminstone på undertecknad. Det är förvisso inga större konstigheter, förutom en, nämligen en rektangulär ram runt sockeln, en helt ny sådan, som gör att ingen eftermarknadskylare, vattenblock eller kvävetub passar på denna utan modifikationer. En ganska enorm nackdel om man är konsument, förmodad kassako för den som tillverkar eftermarknadskylare.

460bracket

Tar man en närmare titt på baksidan av grafikkortet ser man den brukliga samlingen kondensatorer och resistorer, men även ett par keramiska kondensatorer som mer och mer gör intryck på grafikkortsmarknaden. Och självfallet syns även monteringsramen till, om den ändå bara hade haft en normal hålbild…

460cooler

Lossar man de fyra skruvarna på baksidan får man normalt sett loss kylaren, så även i detta fall. Kylaren är som tidigare nämnt mycket lätt, både viktmässigt och konstruktionsmässigt. Två heatpipes, en kopparbas och fins i aluminium får stå för värmeavledningen.

460frontnc

Fokuserar man istället på själva grafikkortet när man lossat kylaren inser man först att kärnan har en väldigt bra kontakt med kylaren från fabrik, kylpastamängden är alldeles perfekt, till skillnad från de drivor vi är vana att se från GTX 460:s storebröder. Utöver det saknas även två minneskretsar, vilket drar ner minnestotalen till 768MB, men även priset påverkas positivt, självfallet.

460core

460mem
GF104 i all sin rektangularitet GDDR5 signerat Samsung

 

460vrms

460vrm
Dubbla 6-pin PCI-E sköter strömförsörjning …och ON NCP5388 sköter regleringen till GPU.

Ser man till totalintrycket är GeForce GTX 460 av referensdesign relativt logiskt uppbyggd, det finns inget att anmärka på egentligen, allting är vad man väntar sig av ett kort i övre mellanklassen, kanske kan man tycka att kortet rentav är lite litet. Det största bekymret är dock hålbilden runt grafikkretsen, är du en vattenkylningsbeväpnad entusiast kommer du få vänta en stund innan du kan kyla ditt nya grafikkort med dina existerande block, skulle du vilja köpa ett GTX 460.

På nästa sida finner vi EVGA GeForce GTX 460 768MB:s storebror, nämligen ett Zotac GeForce GTX 460 med 1GB minne och andra smärre skillnader. Kika vidare.


Zotac är en nygammal bekantskap hos oss, till dagens tester har man valt att skicka ett GeForce GTX 460, denna gång med 1GB texturminne och en lite annorlunda kylare jämfört med EVGA-kortet på förra sidan, en kylare som påminner både om tidigare kort i GTX 400-serien och AMD HD 5000-serien. 1024MB-varianten har, som man kanske kunnat vänta sig, en lite biffigare kylare, men även denna är förvånansvärt lätt, mer om den senare.

zotacfront

Framsidan domineras av kylaren, inget speciellt här egentligen. Ett plastsjok, en fläkt, lite reklam och någon form av häftig gubbe på framsidan. Allt är i sin ordning.

zotackback

Baksidan är identisk med 768MB-versionen rent layout-mässigt, endast klistermärken och tryckt text skiljer dessa åt, även om Zotac-kortet har utrustats med fyra extra skruvar på baksidan.

zotacfrontn

Framsidan utan kylare är även den identisk, förutom att det har tillkommit två extra minneskretsar som bumpar upp totala mängden till 1GB. Kollar man efter bildutgångar finner man även att Zotac utrustat sitt 1GB-kort med två DVI-portar, riktig HDMI samt Displayport.

zotaccooler1

zotaccoolerbase

Vill man upplåta en stund av sin uppmärksamhet mot kylaren ser man här att antalet heatpipes är tre, och av typen direct touch och är faktiskt en tredelad historia, en för GPU, en aluminiumplåt för komponenter runtomkring densamma, och sedan självfallet plastkåpan med fläkten. Mängden kylpasta skulle nog må bra av en tweak nedåt i mängd, speciellt då vi hade kylpasta överallt efter att ha avlägsnat denna från basen.

zotaccooler

 

zotacio

zotacram

DP, HDMI samt 2x DVI Minnesplatser med kretsar – totalt 1GB

Skillnaderna mellan de två olika varianterna vi kikat på hittills är inte alls speciellt stora. Är man dock ett fan av DisplayPort har Zotac lösningen för dig, man har även en HDMI-port för att tillfredsställa de flesta kunders krav, något EVGA sköter via en adapter. Det som egentligen skiljer är kylaren och det är svårt att egentligen säga någonting om dessa kylare utan att testa dem närmare, vilket vi självfallet gör senare. Zotac har har däremot kryddat sitt GeForce GTX 460 1GB genom att skicka med spelet Prince of Persia: The Forgotten Sands, för den som är intresserad av att veta vad tillverkaren lockar med förutom själva grafikkortet.


Som vi tidigare nämnde har NVIDIA gett sina partners stora friheter när man utvecklat sina GeForce GTX 460-kort. Detta betyder att man som konsument kommer att få större valfrihet, samtidigt som tillverkarna försöker överträffa varandra i form av kylning och bestyckning.

Här nedan har vi ett bildgalleri över ett tiotal olika tillverkare och deras alster baserade på GeForce GTX 460.

MSI

 msi768  

msi1024

 MSI N460GTX Cyclone 768MB  MSI N460GTX Cyclone 1024MB

Gigabyte

msi768

msi1024

Gigabyte GTX 460 768MB Gigabyte GTX 460 1024MB

ASUS

msi768

msi1024

ASUS GTX 460 768MB ASUS GTX 460 TOP 768MB

 

ECS

msi768

msi1024

ECS GTX 460 768MB ECS GTX 460 Black 1024MB

 

EVGA

msi768

msi1024

EVGA GTX 460 768MB EVGA GTX 460 1024MB

 

Gainward

msi768

msi1024

Gainward GTX 460 GLH 768MB Gainward GTX 460 GLH 1024MB

Galaxy

msi768

msi1024

Galaxy GTX 460 768MB Galaxy GTX 460 1024MB

 

Jetway

msi768

msi1024

Jetway GTX 460 768MB Jetway GTX 460 1024MB

 

PALIT

msi768

msi1024

Palit GTX 460 768MB Palit GTX 460 1024MB

 

SPARKLE

msi768

msi1024

Sparkle GTX 460 768MB Sparkle GTX 460 1024MB

 

ZOTAC

msi768

msi1024

Zotac GTX 460 768MB Zotac GTX 460 1024MB

 


 

testsystem

  Testsystem
Moderkort ASUS Rampage III Extreme
CPU Intel Core i7-980X @ 3.46GHz
RAM Corsair CMGTX2 3x2GB
Grafikkort EVGA GeForce GTX 460 768MB
EVGA GeForce GTX 460 768MB SuperClocked
Zotac GeForce GTX 460 1024MB
Zotac GeForce GTX 465 1GB
Zotac GeForce GTX 470 1280MB
NVIDIA GeForce GTX 480 1536MB
XFX Radeon HD 5830 1GB
HIS Radeon HD 5850 1GB
XFX Radeon HD 5870 1GB XXX Edition
Hårddisk Western Digital VelociRaptor 300GB
Operativsystem Microsoft Windows 7 64-bit
Drivrutiner NVIDIA ForceWare 258.80
ATI Catalyst 10.6
Testprogram

3DMark 06
3DMark Vantage
Aliens vs Predator
Crysis: Warhead
Dirt 2
MSI Kombustor
S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat
Unigine Heaven 2.1

Som den skarpsynte läsare du är har du märkt att dagens specifikationslista först och främst domineras av en herrans massa grafikkort, inte mindre än tre GTX 460 är representerade här, varav två 768MB-versioner och en 1GB-variant. Vi har utfört samtliga tester med purfärska drivrutiner i form av NVIDIAs Forceware 258.80 och ATIs senaste 10.6-drivrutin. Den huvudsakliga duellen idag är mellan GTX 460 och HD 5830, håll extra utkik efter dessa kort då de är likvärdigt prissatta. På nästa sida inleder vi våra tester.


Dagens tester börjar som så många gånger förr i den mer syntetiska ändan av saker och ting, där vi kan skåda ungefär vilken nivå grafikkretsarnas råa prestanda ligger på i miljöer där de tillåts prestera sitt yttersta utan att ta hänsyn till parametrar såsom kantutjämning och anisotropisk filtrering. Vi är alltså framme vid 3DMark-familjen som i dagens tester ackompanjeras av Unigines Heaven 2.1-benchmark som är ett sjusärdeles bra test för DirectX 11-prestanda med sin tungdrivna tesselering. 3DMark är utfört utan AA/AF, medan Heaven kördes i 8xSSAA och 16xAF. Resultat har vi hur som helst nedan.

06

vantage

heaven

De tre GeForce GTX 460-korten rivstartar med mycket bra prestanda i 3DMark 06 och Heaven, medan man i Vantage är strået sämre än HD 5830. Lägg även märke till de stora skillnaderna mellan de två 768MB-versionerna av GTX 460, där SuperClocked-kortet gör slarvsylta av det normala kortet, 1GB-versionen ger en förhållandevis stör prestandaökning i Heaven. Däremot har vi gott om övriga tester att gå igenom på nästa sida, bläddra vidare.


För att börja dagens spelsvit som är tänkt att förlita sig på grafikprestanda vid riktigt användande har vi Crysis: Warhead, en riktig långkörare som fortfarande är en utmaning för vilken grafikkrets som helst, tillsammans med STALKER: Call of Pripyat, som även det är ett krävande spel, dessutom med DirectX 11-stöd. Hur korten presterar ser ni i graferna.

crysis

 

stalker

I Crysis ser vi att GTX 460 med 768MB i standardutförande presterar ganska så exakt lika bra som HD 5830, vilket är ett styrkebesked på helt färska drivrutiner. EVGA SuperClocked- och 1GB-kortet från Zotac ger faktiskt HD 5830 stryk både i Crysis och STALKER. I det närmaste har GTX 460 häng på det betydligt dyrare HD 5850, rentav. Fler speltester på nästa sida.


Efter att ha sprungit runt i djungeln och runt Pripyat känner vi att det är dags för fler aliens än de som återfinns i Crysis, varför vi beger oss mot Aliens vs Predator, beväpnat med DirectX 11-stöd, precis som Dirt 2. Resident Evil 5 får på denna sida representera de lite äldre DX10-spelen som de flesta av er förmodligen trots allt fortfarande spelar.

avp

 

 

dirt2

 

re5

Graferna ovan talar sitt tydliga språk, det är ganska mycket grönt högt upp, omän inte alltid det mörkgröna som representerar dagens testkort. I Aliens vs Predator är faktiskt en NVIDIA-storslam, Dirt 2 nästan även det likaså. Tydligt är att GeForce GTX 460 är ett prisvärt kort sett till spelprestandan, utan tvekan. Vi kunde däremot inte låta bli att fråga oss hur mycket längre man kan pressa den nya GF104-kretsen, varför vi har överklockat kortet på nästa sida.


Att börja med ursäkter är inte riktigt vår melodi, men vi måste ändå beklaga oss lite över att logistiken inte varit med oss till denna recension, varför tiden varit mycket knapp, vilket ofta gör att något delmoment blir lidande. Vi skulle aldrig få för oss att helt och hållet förbise överklockning, det vore en mindre dödssynd, men dagens överklockningsdel är mycket kort. Vi har helt enkelt sett vid vilka frekvenser Crysis: Warhead går att spela, till vår hjälp hade vi Zotacs GeForce GTX 460 1GB och EVGA:s Pseudo-Superclocked-kort med 768MB (ett referenskort med Superclocked-BIOS) samt MSI Afterburner, som stödjer spänningsändringar. Afterburner fungerade dock lite sådär, skulle det visa sig, även om reglagen gick till 1.25V GPU-spänning satte programmet endast 1.08V, dvs 80mV högre än nominell spänning. Resultaten är dock inte helt tokiga, se nedan.

crysOC

zotac1gboc

Maximal stabil överklockning i Crysis: Warhead med Zotac GeForce GTX 460 1GB

evga768mboc

910/1125MHz med EVGA-kortet, även det i Crysis

890MHz GPU med 1GB-kortet från Zotac och hela 910MHz på EVGA-ditot med endast 1.08V vittnar om en ruskig potential hos GF104-kretsen, och lämnar oss med en önskan om mer tid, en kvävepot som passar den “något” oturliga hålbilden runt grafikkretsen.

– Minns du G92? G92 var bästa krets någonsin, vi har sålt miljoner G92-kretsar, och nu när jag tänker efter säljer vi fortfarande massvis av dessa kretsar. GF104 är vår nya G92, vår bästa krets någonsin.

– Fast utan alla namnbyten…

– Jo, men lite kul måste vi ju också ha, eller? Hur som helst, vi är helt säkra på att GTX 460 kommer gå åt som smör i solsken, det här är vår bästa produkt utan tvekan, vi kan bara be om ursäkt för hålbilden runt GPU:n.

Ungefär sådär lät en snabb ordväxling mellan NVIDIAs Tom Petersen och Luciano Alibrandi när undertecknad (Jonas) undrade exakt hur man tänkte med när man introducerade ytterligare en ny hålbild och konfronterade dem med detta. Det var det centrala, bestående, initiala intrycket man fick som en stackars överklockare/entusiast med sin väldigt snäva syn på hårdvara, att NVIDIA var ute efter att jäklas med en och tvingar en att anpassa ens kvävetuber efter ytterligare nya grafikkort. Visst, såhär efter att ha testat GeForce GTX 460 i fem dagar blir man sugen på att testa kortet under flytande kväve, men det är inte längre det enda nöjet man har med kortet, när man väl tagit ett steg bakåt och sett förbi monteringshålen.

Andra optimeringar för överklockare är möjligheten att ställa högre spänningar än 1.08V via mjukvara, även om detta garanterat kommer i framtiden. För er andra som inte kan hålla er, finns databladet för spänningskontrollern att tillgå som PDF hos ON Semiconductor, om du är intresserad av att ordna riktiga modifikationer på egen hand.

Det var dessvärre allt för överklockningen den här gången, på nästa sida går vi igenom de termiska aspekterna av dagens grafikkort och synar även strömförbrukningen närmare.


Så då till dagens sista sida med diagram och screenshots, nämligen den som ser till att ditt rum blir varmt. Hur mycket ström drar grafikkorten idag, och i synnerhet GeForce GTX 460? Våra initiala tankar vid dissektionen av grafikkorten var att det förmodligen inte handlade om någon direkt högläckagekrets á la GF100 som gav allt annat än önskvärda resultat vad gällde strömförbrukning, detta grundar vi på att kylaren trots allt brukar vara designad för att klara av kortet i fråga även i varma länder, och en förhållandevis tunn kylare bådar faktiskt ganska gott i det här fallet. Vi tar en närmare titt på strömförbrukningen i “idle”, dvs på skrivbordet i Windows, utan någon som helst belastning.

strom.idle

Den jämförelse som är lättast att göra är mot storebror GTX 480, vilken GF104-kretsen i grunden trots allt bygger på och säga att resultatet är annat än imponerande är en lögn. Vi minns när vi testade HD 5850 och 5870 i början, dessa kort var stora steg framåt i strömförbrukning för high-end-grafikkort och med tanke på att GTX 480 inte riktigt lyckades med detta (milt sagt) är det trevligt att se att NVIDIA lyckats få ner strömförbrukningen, där man är nere under HD5800-serien. Fast hur ser det ut när man blandar in belastning, i det här fallet tio minuter i MSI Kombustor?

strom.full

 

Fallet blir än klarare. Har du dåligt samvete över att sitta med högpresterande grafikkort för att de drar mycket ström har du förmodligen hittat ett nytt favoritkort om du har planerat att spela, folda eller liknande. Skillnaden mellan de Zotac-kortet och EVGA-korten är snudd på anmärkningsvärd, då inte mycket mer än två minneskretsar skiljer, trots detta är differensen 17W. Å andra sidan kan detta eventuellt härledas till att Zotac-kortet går varmare än EVGA-korten, vilket tar oss till nästa graf, där vi under samma tidsperiod i Kombustor tagit reda på exakt hur varm respektive krets går i sträckbänken.

temps

Temperaturer och strömförbrukning går hand i hand, speciellt när det kommer till elektronik, och inte helt oväntat är åtminstone dinosaurien GTX 480 värst här. Inte allt för mycket bättre är XFX variant av HD 5830 som har en något undermålig kyllösning, därefter kommer övriga tidigare lanserade kort inom ett spann på sju grader. Överlägset bäst är dock återigen GTX 460, där EVGA-korten är hela 20 grader svalare än HD 5850, medan Zotac-korten “endast” är 12 grader svalare än AMD-kortet. Ett styrkebesked om något, det är svårt att låta bli att imponeras av NVIDIAs nya alster. Att man dessutom lyckas göra det i relativ tystnad jämfört med konkurrensen gör inte det hela mindre imponerande. Även om vi inte hade någon möjlighet att mäta exakt ljudnivå var det svårt att urskilja GTX 460 korten från det övriga systemljudet, ett nog så bra kvitto. Exakt hur imponerade vi är ska vi dock ta och summera på nästa sida.


Om vi nu ska försöka samla våra intryck av NVIDIAs nya mellanklasskort är det faktiskt så att vi förmodligen aldrig sett ett lika komplett kort som GeForce GTX 460, NVIDIA själva drar gärna paralleller till G92, där vi ska minnas att många av korten hade grava överhettningsproblem i början (8800GT), detta har inte GTX 460, vi hittar egentligen ingen svaghet alls.

Spelprestandamässigt presterar GTX 460, oavsett version, ofta i klass med Radeon HD 5850. som är många hundralappar dyrare, drivrutinsmässigt har NVIDIA fördelen av att ha bättre Linux-stöd, det enda som är lite förvirrande är användningen av mini-HDMI i referensdesignen, då denna kräver dyra adaptrar, något dock EVGA hoppar in och gladeligen erbjuder med sina grafikkort. Zotac löser det hela genom att erbjuda DisplayPort, riktig HDMI och två DVI-portar på sitt kort på sitt 1GB-kort. Det finns egentligen någonting för alla hos GTX 460, det enda som lämnar oss lite lidande skulle vara avsaknad för trevägs-SLI, även om “vanlig” SLI garanterat räcker gott och väl för de flesta. Utöver detta finns även gott om överklockningspotential, uppemot 900MHz på kärnan med endast en mindre spänningsökning, vilket imponerar på oss utan tvekan. Kort sagt, alla fördelar väger över den lilla nackdelen med hålbilden för kylarmontering. Med råge.

Viktigt för konsumenter är att inse skillnaderna mellan de två modellerna av NVIDIA GeForce GTX 460. NVIDIA har när man sänkt minnesmängden på GTX 460 768MB även tvingats stänga ner en av kretsens minneskontrollers samt tillhörande ROPs och L2-cache. Detta betyder att man i teorin inte bara förlorar prestanda på lägre minnesmängd utan även av den smalare minnesbussen och förlusten av ROPs jämfört med GTX 460 1GB. Som våra tester utvisar verkar skillnaderna vara marginella och reflektera prisskillnaden, men detta kan visa sig tydligare i framtida speltitlar och är värt att ha i åtanke.

rekommenderad
GeForce GTX 460

NVIDIA pekar ut Radeon HD 5830 som den största rivalen till GeForce GTX 460 och här kan vi inte säga mycket mer än att NVIDIA går på knock direkt. Man har lanserat ett kort som presterar bättre, drar mindre ström och det i en betydligt smidigare förpackning. AMD har ett något prisövertag på ett par hundralappar på de billigaste korten, men helhetsintrycket är klart bättre med GeForce GTX 460. NVIDIA är förtjänta av en elego för sitt arbete med GF104 och GeForce GTX 460 som likt AMD Radeon HD 5870 får vår Rekommenderar-utmärkelse då man lägger en ny ribba för sitt produktsegment.

 

Tar vi en titt på dagens testexemplar från EVGA och Zotac å sin sida finner vi att korten i fråga kommer vara lika de flesta GTX 460 som återfinns i butik, med ett extra plus i kanten för Zotac med sina extra bildutgångar. EVGA å andra sidan har skickat oss ett vanligt 768MB-kort, samt ett med ett SuperClocked-BIOS, just 768MB-varianterna kommer det finnas drösvis av med överklockning från fabrik, vilket inte minst SuperClocked visar med sina 763MHz, även om det finns gott om potential att öka på även detta. Däremot måste vi säga att 768MB känns lite i minsta laget för högupplöst gaming idag, även om vår testsvit inte påvisar några direkta problem ens i 1920×1080, som förmodligen är standard för dagens gamers i Sverige. Däremot hävdar EVGA att SuperClocked-kortet kommer motsvara en prisökning på cirka 150 kronor inklusive moms jämfört med ett vanligt 768MB-kort, vilket i våra öron faktiskt låter klart överkomligt med tanke på att korten faktiskt tjänar väldigt mycket på att överklockas. Vi fick heller inget “riktigt” SuperClocked-kort till våra tester, bara ett vanligt GTX 460 768MB från EVGA, varför vi känner att vi inte kan betygsätta just denna version riktigt ännu, även om vi har utvärderat prestandan så gott vi kunnat. Zotac GeForce GTX 460 1GB har vi inte gjort så mycket väsen av, mycket för att kortet är såpass homogent förpackat, ingen egenskap sticker ut mer än någon annan, vilket i detta fallet är mer en styrka än en svaghet. Det är kort sagt ett mycket bra val av grafikkort hur man än vrider och vänder på det. Speciellt med fler bildutgångar och 1GB RAM som gör kortet till lite av en favorit och utan tvekan ett bra köp, detta trots prispåslaget på några hundralappar över 768MB-kortet.

Klart är dock att GF104 är “Fermi done right”, som NVIDIA gärna bröstar sig för. Här finns potential för att upprepa G92-succén, låg strömförbrukning, hög prestanda och en sober prissättning. GeForce GTX 460 är svår att inte rekommendera för någon som letar grafikkort runt 2000 SEK och uppåt.

zotacslut

ZOTAC GeForce GTX 460 1GB

Fördelar
+Prestanda
+Bildutgångar (HDMI, DisplayPort och Dubbla DVI)
+Strömförbrukning
+Överklockningspotential

Nackdelar
– Inga särskilda

Lägsta pris på prisjakt:

EVGA GeForce GTX 460 768MB

Fördelar
+Prestanda
+Ljudnivå
+Strömförbrukning
+Överklockningspotential

Nackdelar
– 768MB modellerna har även lägre minnesbandbredd

Lägsta pris på prisjakt:

Subscribe
Notifiera vid
16 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
14 Årtal sedan

Mycket bra recension och ni är dessutom före Sweclockers som bara har en introduktion av GTX 460! När det gäller märken var jag början inne på Palit eller Gainward (mindre PCB, strömkontakterna uppåt) eller ett Sparkle GTX 460 2 GB (bla GTA IV kräver cirka 1,5 GB@1920×1080 allt maxat, det ser man när man hackar och drar upp inställningarna, artefakter uppstår med endast 512 MB grafikminne som jag har nu)! Men det blir nog ett EVGA pga bästa garantivillkor. En fråga: OC Scanner (scanna efter artefakter) fungerar på alla märken eller bara EVGA? Jag antar det fungerar på alla märken… Läs hela »

Christian 198x
Christian 198x
14 Årtal sedan

Spelprestandamässigt presterar GTX 460, oavsett version, ofta i klass med Radeon HD 5850. som är många hundralappar dyrare Ett Asus EAH5850 1GB ligger på 2679:- från JME Data och är ett snabbare kort, kanske inte i alla spel men helt klart i merparten. Ett Sapphire HD5830 1GB Ligger på 1790:- Från Greattech och är ett någon långsammare kortHelt klart kan man med nya 460 säga är ett kort som riktigt konkurenskraftigt men något sent tyvär och G92´s framgångar hade till stor del att göra med HD2xxx och spec. HD38XX seriernas mer eller minde oförmåga att kunna prestera. Nu med GF104… Läs hela »

Martin L
14 Årtal sedan

Jag är i och för sig inte så intresserad av prestanda i spel och såntdär, men det är kul att läsa lite om hur grafikkretsar är uppbyggda nuförtiden. Intressant att man inte bara kapat 480 på mitten för att skapa 460 – det visar kanske lite hur viktigt mellansegmentet är. Intressant att begränsa minnesmängden och cacheminnet.. Det känns ändå inte som att det finns så jättemycket pengar på att spara på det – men det handlar väl om att positionera sig vettigt också. Intressant val av buck converter.. Den rekommenderas inte längre för nya designar enligt onsemi 🙂 Det lär… Läs hela »

Poontus
14 Årtal sedan

länge sedan jag var så sugen på att köpa ett nytt grafikkort.
tack för en bra recension

Henrik Berntsson
Admin
14 Årtal sedan

länge såg det hopplöst ut ur energisynpunkt, detta är ett rejält kvitto på att man kan plocka fram riktigt bra prestanda med rimlig strömförbrukning. Roligt att konkurrensen är tillbaka, kanske får vi se nya vässade släpp från AMD med minskade dröjsmål eller utdragna försäljningsperioder där man har stort konkurrensövertag

Cirap
14 Årtal sedan

ser ju riktigt nice ut. men det känns som det kommer lite för sent. jag har ju redan köpt mitt nya kort för denna generation…

Johan T
14 Årtal sedan

Fin recention med tanke på tidsramen! Tänkte höra hur ni upplevde ljudnivån på Zotac kortet, då Anandtch tyckte att det var väldigt högljutt hade de ett måndagsex till kylare eller är det ljudligt? Tycker dock nvidias namngivning fortsätter att halta lite. Det är ju realistiskt att anta att någon gång i framtiden kommer de att släppa ett kort med alla 8 SM upplåsta, men de har redan släppt ett kort som har nästa logiska namn 465? Blir det ännu ett 460 så det finns flera kort med olika prestanda men samma namn igen? Eller blir det så bra att de… Läs hela »

14 Årtal sedan

[quote name=”Anton Karmehed”]Vi har inte hört någonting från AMD angående deras nya kretsar så det ska bli riktigt intressant att se vad man planerar för något. Man har ju snart haft ett år på sig att förbereda en ny arkitektur medan man fördelat Evergreen över alla sina produktlinjer.[/quote]Läste på [url]http://www.techenclave.com/graphic-cards/next-generation-ati-6000-series-coming-163206.html[/url] att ATI 6000 mainstream lanseras i år och prestandakort och budget nästa år. Tycker det låter konstigt för ATIs respektive NVIDIAs prestanda(singel)kort brukar släppas först. [quote name=”Anton Karmehed”]Eftersom vi blev en dag sena han vi få in rapporter från andra medier och såg just det du säger med Zotacs kort.… Läs hela »

Mean Machine
Mean Machine
14 Årtal sedan

För att komma med ett par försenade svar här: jag har inte testat EVGA OC Scanner eller ens Precision för den delen, för överklockningen använde vi MSI Afterburner 1.61, mycket i brist på tid helt enkelt. Däremot är jag ganska säker på att mjukvaran funkar med alla tillverkare, åtminstone Precision gör det minns jag från vår GTX 480-recension.