Överklockningsresultat
Är det något vi lärt oss under testandet av Geforce GTX 660 Ti är det att grafikkortet inte är i något större behov av extra beräkningskraft. GK104-grafikkretsen är med sina 1 344 CUDA-kärnor och väl tilltagna klockfrekvens kapabel att erbjuda lika hög beräkningskraft som storebror GTX 670. Asus och Gigabyte har till och med spetsat klockfrekvensen ytterligare direkt från fabrik så att deras GTX 660 Ti modeller faktiskt kan peta ner storebror i vissa applikationer.
Men lika mycket beräkningskraft som grafikkretsen erbjuder, lika mycket saknar vi minnesbandbredd. Detta är en uppenbar flaskhals i Nvidias nya prestandakort och ett beslut från tillverkaren som är ganska lätt att förstå – man måste helt enkelt sänka prestandan för att kunna sänka priset på kortet.
Stora problem med “throttling”
I våra överklockningstester märkte vi detta tydligt. Att öka frekvensen på grafikkretsen gav lite, om ens några märkbara prestandaökningar. Vi kunde nå stabila GPU-frekvenser på runt 1 180 MHz Boost på både ASUS och Gigabytes grafikkort. Vi upplevde också stora problem med så kallad throttling trots att vi ökade power target till 115 procent. Detta begränsade i helhet vår minnesöverklockning varpå vi bytte strategi.
Målet blev istället att nå maximal minnesfrekvens och sedan fylla på med ökade GPU-frekvenser tills kortet började visa tendenser på ostabilitet.
Vi kan med glädje meddela att både Asus GTX 660 Ti DirectCU II Top och Gigabyte GTX 660 Ti OC var riktigt pigga när det gällde minnesöverklockning och våra testexemplar nådda klockfrekvenser långt över 7 000 megahertz med märkbara prestandaökningar. Det gick snäppet bättre för Gigabyte och detta skulle vi faktiskt kunna tillskriva Windforce 2X-kylaren som alltså inte bara kyler GPU utan även aktivt kyler minneskretsar och spänningsdelen. Något som kan hjälpa både i rena frekvenser och för att effektivisera spänningsdelens verkningsgrad. Samtidigt är överklockningspotentialen till stor del påverkade av slumpen, inte minst då båda korten använder exakt likadana minneskretsar från Hynix.
Asus GTX 660 Ti DirectCU II Top – 1 150 MHz Boost clock och 7 300 MHz GDDR5
Gigabyte GTX 660 Ti OC – 1 150 MHz Boost clock och 7 400 MHz GDDR5
Det ska dock nämnas att båda våra kort som sagt upplevde ganska frustrerande problem med throttling. Nvidia verkar ställt power limit extra tajt på GTX 660 Ti, något som gör att vi trots ökad power target inte kan pressa ut det sista ur grafikkorten. Power limit utgår efter den effekt grafikkortet drar och detta går att påverka något med bättre kylning, spänningsdelens verkningsgrad är bättre i lägre temperaturer, men problemet försvinner inte helt. Här påverkas man även mycket av slumpen, helt enkelt hur mycket ström just din grafikkrets och minnen råkar dra vid högre frekvenser.
I hastigheter på över 7 300 megahertz börjar Geforce GTX 660 Ti närma sig minnesbandbredden hos storebror GTX 670, något som tydligt syns i prestandaresultaten. Men fortfarande har GTX 670 ett övertag på mellan 15-20 gigabyte per sekund, vilket inte ens kraftigt överklockade CUDA-kärnor kan uppväga helt.
Slutsatsen är i alla fall följande, fokusera på minnesöverklockning över allt annat. Det är sällan vi får någon märkbar prestandavinst vid ökning av grafikkretsen på Geforce GTX 660 Ti. Vi hade troligtvis kunnat pressa korten ytterligare på GPU-frekvenserna, men problemen med throttling samt ytterst små prestandavinster och högre energiförbrukning gör detta till en ganska ointressant företeelse.
Varför kör ni inte Extreme-läget i 3dmark11. Performance läget säger ju ingenting om hur korten orkar driva i höga upplösningar.
Bra test för övrigt!
[quote name=”dj christian”]Varför kör ni inte Extreme-läget i 3dmark11. Performance läget säger ju ingenting om hur korten orkar driva i höga upplösningar. Bra test för övrigt![/quote]Det är faktiskt mest en kvarleva från förr Christian. När vi började testa grafikkort med 3DMark11 var belastningen betydligt tyngre även i Performance. Men sen är det också för att det ska vara lättare att jämföra för dem som bara kör standardtestet i 3DMark. Syntetiska tester är ganska ointressanta för de flesta slutkonsumenter så därför lägger vi fokus på speltesterna istället. Trevligt att du uppskattade recensionen, det kommer mer av den här varan i höst.… Läs hela »
Andra sidan häcken så presterar GTX660ti mycket bättre än era resultat… Lustigt.
OnT: Förväntade mig verkligen inte att GTX660ti skulle prestera så mycket sämre än sin bror 670 i vissa av testerna, att bandbredden spelar sådan stor roll väcker juh uppmärksamhet.
Fint skrivet grabbar!
[quote name=”Oldvikingschool”]Andra sidan häcken så presterar GTX660ti mycket bättre än era resultat… Lustigt. OnT: Förväntade mig verkligen inte att GTX660ti skulle prestera så mycket sämre än sin bror 670 i vissa av testerna, att bandbredden spelar sådan stor roll väcker juh uppmärksamhet.Fint skrivet grabbar![/quote]Jag har inte kollat på “andra häcken” men är det något specifikt resultat som står ut?Det kan vara så att andra benchat referenskort med äldre drivrutiner på de andra korten. Vi har t.ex. kört 7950 med helt färska Catalyst 12.8 och GTX 670 med de senaste GeForce 305.37-driverna. Om andra tagit genvägar och använt rakt igenom äldre… Läs hela »
[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”Oldvikingschool”]Andra sidan häcken så presterar GTX660ti mycket bättre än era resultat… Lustigt. OnT: Förväntade mig verkligen inte att GTX660ti skulle prestera så mycket sämre än sin bror 670 i vissa av testerna, att bandbredden spelar sådan stor roll väcker juh uppmärksamhet.Fint skrivet grabbar![/quote]Jag har inte kollat på “andra häcken” men är det något specifikt resultat som står ut?Det kan vara så att andra benchat referenskort med äldre drivrutiner på de andra korten. Vi har t.ex. kört 7950 med helt färska Catalyst 12.8 och GTX 670 med de senaste GeForce 305.37-driverna. Om andra tagit genvägar och använt rakt… Läs hela »
[quote]Generellt skulle vi inte rekommendera GeForce GTX 660 Ti för användare som siktar in sig på att spela i upplösningar [b]i eller över 2 560 x 1 440 pixlar[/b]. Grafikkretsen är klart kapabel till att driva spel i dessa upplösningar, men bandbredden kommer att bli ett problem i många fall och då är storebror ett bättre alternativ med bättre bandbredd och snarlik energiförbrukning, även Radeon HD 7970 blir intressant i prisklassen med bandbredd i överflöd.[/quote] Menar ni inte tvärtom? Nu redovisas inte minimum fps, men jag kan tänka mig att det i Skyrim t.ex. i 2560×1440 dippar ner mot eller… Läs hela »
Nej vi menar att om man har en skärm med högre upplösning än 1080p, alltså 2560×1440 eller 2560×1600 så bör man nog kika på kort med högre bandbredd i första hand.
Det går givetvis bra att köra med 660 Ti även i dessa upplösningar, men bandbredden är och kommer bli ett problem på ett tydligare sett.
Jo i dagens läge är det ju fördel Nvidia då det finns extremt få vettiga “svensson-situationer” där GPGPU-prestandan kan användas dock. Får se hur AMD och Nvidia vidareutvecklar sina arkitekturer när stödet för GPGPU växer.
[quote name=”Anton Karmehed”]Nej vi menar att om man har en skärm med högre upplösning än 1080p, alltså 2560×1440 eller 2560×1600 så bör man nog kika på kort med högre bandbredd i första hand.[/quote] Ja, det gör ni. 😳 Jag skyller på att det var mitt i natten när jag läste recensionen och såg inte att rekommendationen negerades i början av meningen. I min mening försvårar negerade slutsatser i onödan för läsaren. Ett alternativ hade varit att skriva något i stil med att vi rekommenderar maximalt en upplösning på etc.. Vad tycker ni andra läsare om just denna typ av negerad… Läs hela »