Grafikprestanda i Half-Life 2: DirectX 7/8

0

På Anandtech.com har man riktat in sig på att utvärdera grafikprestandan i Half-Life 2 ur flera olika synvinklar. Inte enbart ur high-end konsumenternas vinkel, utan även i låg och mellan budgetsegmentet där många potentiella Half-Life 2 spelare faller in.


Valve har arbetat hårt för att få Half-Life 2 att flyta på bra även på äldre maskiner och på Anandtech har man frågat sig hur väl man lyckats med detta.
Som en uppföljning på deras första prestandaartikel för Half-Life 2 har man nu publicerat en prestandaartikel som fokuserar sig på DirectX 7 och DirectX 8-kapabla grafikkort.
Half-Life 2 Source är en DirectX 9.0 baserad grafikmotor men det går även att köra med de äldre DirectX 7/8 instruktionerna.


“Valve has spent a great deal of time ensuring that multiple rendering paths were included with Half Life 2 to not only offer great performance on low end graphics cards, but also to offer spectacular image quality on high end GPUs.  The three codepaths that we will be looking at today are Valve’s DirectX 7, DirectX 8/8.1 and DirectX 9 paths in Half Life 2.”


I Anandtechs nya artikel får vi se prov på hur både bildkvalité och prestanda förändras när man använder nöjer sig med DirectX 7/8 rendering.


Bland annat tar man på nytt upp diskussionen kring NV3x-arkitekturens (GeForce FX) undermåliga DirectX 9-stöd och resultaten är rätt skrämmande.


Är ni intresserade av hur gårdagens grafikkort och dagens budgetkort klarar sig i Half-Life 2 är Anandtechs artikel med andra ord en bra utgångspunkt. Hela artikeln hittar ni här.


Diskutera vidare i tråden om grafikprestanda i Half-Life 2.

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments