Grand Theft Auto V har skapat fler rubriker innan dess lansering än många spel gör under sin livstid. Nu har Rockstar äntligen lättat på skynket för PC-versionen av GTA V och med stora ord om optimeringar för PC och höga upplösningar beslutade vi oss för att ta en svängom i Los Santos med en handfull grafikkort för att se vilket grafikkortsläger som levererar bäst prestanda.
Natten till tisdag släppte Rockstar så lös sitt efterlängtade Grand Theft Auto V på PC. Spelet har funnits ute på marknaden i över 18 månader men inledningsvis endast till de idag ålderstigna spelkonsolerna Playstation 3 samt Xbox 360. Spelet har gjorde förra året entré även på den nya generationens spelkonsoler Playstation 4 och Xbox One. Efter otaliga förseningar har turen kommit till PC-marknaden och det enorma Los Santos öppnas upp även för datorspelare.
Rockstar har pratat om höga ambitioner inför lanseringen av GTA V för PC där man inte minst slagit sig på bröstet för spelets grafiska kvalitéer där det pratats 4K-upplösningar och höga bildfrekvenser.
Vi bestämde oss för att ta en snabbtitt på spelets grafik och prestandaoptimeringar genom att ladda våra grafikkortssystem med en handfull olika populära grafikkort från AMD och Nvidia. Med inledningsvis stora stabilitetsproblem och strul med spelets integrerade prestandatest tog vi istället till gatorna och spelade en kortare 2 minuters sekvens av spelet – en tidig biljakt i spelets inledning – med flera av de grafikkort som fanns tillgängliga i testlabbet.
Under testerna användes våra nya GPU-testmaskiner för året som baseras på Intels kraftfulla Core i7-5960X processor och DDR4-minne för att ge grafikkorten fritt spelrum och få bästa möjliga GPU-jämförelse.
Komponent | NHW GPU 1 | ||
Processor | Intel Core i7-5960X @ 4,0 GHz | ||
Moderkort | MSI X99S SLI Plus | ||
Minne | 4 x 4GB Corsair Dominator DDR4-2800 (16GB) | ||
Lagringsenhet | Crucial M550 512GB SSD | ||
Nätaggregat | Corsair AX1200i 1200W | ||
CPU-kylare | Noctua NH-C14 | ||
Chassi | Cooler master Bench table v1.0 | ||
Skärm | AOC u2868Pqu | ||
Operativsystem | Windows 8.1 Pro | ||
Grafikkortsdrivrutiner | AMD Catalyst 15.4 Beta Nvidia Geforce 350.12 WHQL |
Varje grafikkort kördes i tre olika upplösningar, med ett undantag, där vi fokuserade på 1080p. 1440p samt 2160p/4K. Grafikinställningarna som användes var vad vi kallar ultra-inställningar där alla kvalitetsreglage ställdes på Very high samt att vi aktiverade 2xMSAA kantutjämning. Motion blur och DOF lämnades dock avstängda.
Prestandatester GTA V – Grafikinställningar Very High
Vid 1080p-upplösning ser vi att egentligen alla testade grafikkort kan leverera en god spelupplevelse. Nvidias Geforce GTX 960 klarar inte av att leverera de efterlängtade 60 bildrutor per sekund som många PC-spelare siktar på men gör ändå bra ifrån sig. I toppen ser vi också gröna grafikkort där Nvidia dominerar stort med sina Maxwell-baserade grafikkort med Titan X i solklar ledning.
När vi ökar upplösningen till 1440p märker vi att Rockstars fälputsade grafikmotor börjar belasta grafikminnet betydligt mer. Här får grafikkort som GTX 960 med endast 2 gigabyte grafikminne svårt att leverera spelbar prestanda. Faktiskt är det endast Geforce GTX Titan X som kan leverera över 60 fps i denna upplösning, även om lillebror GTX 980 inte är långt ifrån att klara samma bedrift. Radeon R9 290X lyckas samtidigt ta rygg på GTX 970 med snarlika prestanasiffror tack vara fin minnesbandbredd på det röda flaggskeppet.
Rockstar har skrytit om att GTA V är ett spel som kan och helst bör upplevas i 4K-upplösning men poängterade också att det krävs sin hårdvara. Vi bekräftar uttalandet genom att smärtsamt följa våra testade grafikkort genom en ofta ryckig biljakt i Los Santos. Med 4K-upplösning och närmast maximala grafikinställningar är inte ens Geforce GTX Titan X mäktig att leverera en riktigt bra spelupplevelse. Geforce GTX 960 klarade inte ens av att navigera oss genom spelets menyer där vi snarare möttes av ett bildspel än ett följsamt gränssnitt.
Ska du lira GTA V vid 4K-upplösning krävs det en översyn på spelets grafikinställningar eller minst två kraftfulla grafikkort i en SLI eller Crossfire-konfiguration – kanske helst både och.
Grafikminne och texturinställningar
Värt att notera är också att grafikkort med 2 gigabyte grafikminne eller mindre kommer att få det kämpigt med uppskruvade grafikinställningar. Vid 4K-upplösning såg vi en maximal grafikminnesanvändning på 4 338 megabyte med vårt Geforce GTX Titan X och då fanns det flera nivåer av kantutjämning samt några enstaka extrainställningar att aktivera. Med texturkvalitén nedskruvad till medium sjönk minnesanvändningen till mer humana 2 958 megabyte – men också med tydligt sämre texturkvalité som visas i skärmdumparna nedan.
Buggar och barnsjukdomar
Som de flesta spellanseringar idag bjuder Grand Theft Auto V på en hel del buggar och barnsjukdomar. Tyvärr har vi som de flesta upplevt problem med inloggning och inte minst spelkrascher som gjort testandet både tidsödande och stundtals frustrerande. Vi valde till slut att använda en egen spelslinga för att få en god simulering av spelets prestanda men möttes åtminstone stundals av otaliga spelkrascher, något som tyvärr satte käppar i hjulet för tidsplanen där flera grafikkort och konfigurationer låg i önskelistan.
Något vi även kan nämna är att det finns spår av musacceleration och känslighetsproblem även med rå musdata aktiverat. Ju fler bilder per sekund du har desto lägre muskänslighet får du, ett fenomen som rapporterat av flera spelare där vissa fått hjälp av directinput inställningarna i spelet.
Förutom de inloggningsproblem och krascher vi upplevt, som tycktes bli färre under dagens gång, har GTA V trots allt levererat en generellt positiv och trevlig spelupplevelse.
Grafik och PC-känsla
Många har varit oroliga för att PC-versionen av GTA V skulle bli en halvdan konsolport utan att några större fördelar för PC-spelare. Efter några heta och förvisso mestadels repetetiva timmar med spelet kan vi trots allt lugna de som väntat på PC-versionen av GTA V. Rockstar har gjort ett till synes bra jobb med att porta spelet till PC och ser vi på de tekniska kvalitéerna kan vi egentligen bara buga och bocka. Los Santos är makalöst vackert med uppskruvade grafikinställningar och vi måste hålla med om att spelet är en minst sagt häftig upplevelse i 4K-upplösning där PC-plattformen levererar en helt annan grafisk spelinlevelse än vad som erbjuds på spelkonsoler.
GTA V har alltså sin beskärda del barnsjukdomar och flera spelare med oss har troligtvis svurit en och två gånger under dagens lopp. De goda nyheterna är att PC-versionen av GTA V känns som ett värdigt PC-spel och inte minst en mycket intressant måttstock för grafikkortsprestanda en lång tid framåt. Något som kan bli ett lyft för både konsumenter och branschen när ivriga GTA V-spelare börjar jaga högre bildfrekvenser.
Läs även:
- GTA V lanserat – 120GB utrymme för installation, färska drivrutiner från AMD och Nvidia
- GTA V kräver Crossfire eller SLI för att nå 60fps i 4K-upplösning – Inte begränsat till 60 fps
- Grafikinställningar för GTA V läckta – Rekommenderar 6GB grafikminne för 4K-upplösning
- Rockstar talar ut om jakten på 4K-upplösning vid 60 fps i GTA V för PC
- GTA V lockar PC-spelare med 60 fps trailer inför lanseringen den 14 april
- GTA V visar imponerande grafik i 15 nya 4K UHD skärmdumpar
- GTA V för PC försenas igen – tredje gången gillt
- Förstapersonsläge och 4K-upplösning bekräftat i GTA V till PC med tidiga bilder
Snabb fråga hur såg CPU belastningen ut?
[quote name=”Ripped”]Snabb fråga hur såg CPU belastningen ut?[/quote]Det varierade, men det låg mellan 40-50% vid spelande jämnt över alla kärnor. Spelet verkar kunna utnyttja minst 4 kärnor.
Varför lura man folk genom att inte inkludera AMD R9 295×2 i testen? Varför försöker man åter igen att framställa Nvidia som dem bättre korten?
[quote name=”BJ.”]Varför lura man folk genom att inte inkludera AMD R9 295×2 i testen? Varför försöker man åter igen att framställa Nvidia som dem bättre korten?[/quote]Jag kan inte riktigt hålla med dig i detta. Vi har valt att köra våra tester med grafikkort som bara har en GPU. 295X2 precis som andra liknande kort valdes bort på grund av detta i kombination med tidsbrist.
Samtidigt så tycker jag 290X presterar föredömligt bra i testerna och levererar lite mer prestanda än ett GTX 970 i högre upplösningar för en mindre peng.
[quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”BJ.”]Varför lura man folk genom att inte inkludera AMD R9 295×2 i testen? Varför försöker man åter igen att framställa Nvidia som dem bättre korten?[/quote]Jag kan inte riktigt hålla med dig i detta. Vi har valt att köra våra tester med grafikkort som bara har en GPU. 295X2 precis som andra liknande kort valdes bort på grund av detta i kombination med tidsbrist. Samtidigt så tycker jag 290X presterar föredömligt bra i testerna och levererar lite mer prestanda än ett GTX 970 i högre upplösningar för en mindre peng.[/quote] Antal GPU kärnor spelar ingen roll. det här… Läs hela »
[quote name=”BJ.”][quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”BJ.”]Varför lura man folk genom att inte inkludera AMD R9 295×2 i testen? Varför försöker man åter igen att framställa Nvidia som dem bättre korten?[/quote]Jag kan inte riktigt hålla med dig i detta. Vi har valt att köra våra tester med grafikkort som bara har en GPU. 295X2 precis som andra liknande kort valdes bort på grund av detta i kombination med tidsbrist. Samtidigt så tycker jag 290X presterar föredömligt bra i testerna och levererar lite mer prestanda än ett GTX 970 i högre upplösningar för en mindre peng.[/quote] Antal GPU kärnor spelar ingen roll. det… Läs hela »
[quote name=”BJ.”][quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”BJ.”]Varför lura man folk genom att inte inkludera AMD R9 295×2 i testen? Varför försöker man åter igen att framställa Nvidia som dem bättre korten?[/quote]Jag kan inte riktigt hålla med dig i detta. Vi har valt att köra våra tester med grafikkort som bara har en GPU. 295X2 precis som andra liknande kort valdes bort på grund av detta i kombination med tidsbrist. Samtidigt så tycker jag 290X presterar föredömligt bra i testerna och levererar lite mer prestanda än ett GTX 970 i högre upplösningar för en mindre peng.[/quote] Antal GPU kärnor spelar ingen roll. det… Läs hela »
Kommer ni att testa sli och CF i gta v?
Hoppas ni uppdaterar efter att även ha testat med Asus GeForce GTX 670 DirectCU II HDMI DP 2xDVI 2GB ^^
[quote name=”Anders Nilsson”][quote name=”Ripped”]Snabb fråga hur såg CPU belastningen ut?[/quote]Det varierade, men det låg mellan 40-50% vid spelande jämnt över alla kärnor. Spelet verkar kunna utnyttja minst 4 kärnor.[/quote]
Vore riktigt häftigt om man la till DX12 när det kommer, just nu är det ju vad det är tack vare overheaden i DX11, man kan inte göra så mycket åt det annat än hålla sig inom ramarna så att spelet flyter på bra.
Måste säga själv att spelet flyter på bra med inställningarna jag startade spelet med, inget hackande vid bilkörning som GTA 4 kunde uppvisa. 🙂
Tack för testet.
Skulle varit bra om ni testade med low end grafikkort. t.ex. AMD R7 260x
Jag håller med det är för mycket snack om nv och jag skulle gärna vilja veta vilka av amds komponenter som är bra eller om dom nu är sämre än nv vet jag ej, det ända jag vet är att de anser sig själva som väldens bästa spelkonponents skapare! Har jag fel? Men aja kul att gta v kom fram men gtx 960 ligger ju väldigt lågt.. Men om man skaffar två gtx 960 ett med 4gb och en med 2gb kommer dom klarar spelet bra eller på verry high grafiken? För just nu kör jag med en amd a10… Läs hela »
[quote name=”Gamerexp”]Jag håller med det är för mycket snack om nv och jag skulle gärna vilja veta vilka av amds komponenter som är bra eller om dom nu är sämre än nv vet jag ej, det ända jag vet är att de anser sig själva som väldens bästa spelkonponents skapare! Har jag fel? Men aja kul att gta v kom fram men gtx 960 ligger ju väldigt lågt.. Men om man skaffar två gtx 960 ett med 4gb och en med 2gb kommer dom klarar spelet bra eller på verry high grafiken? För just nu kör jag med en amd… Läs hela »