Processorgiganten och halvledartillverkaren Intel Corp. har klättrat på listan över världens mest värdefulla varumärken och med en ökning på 4% sedan fjolåret har man lyckats pressa sig förbi både Nokia och Toytoa på listan. Intel är en av de få elektronikjättar som gått stärkta ur finanskrisen, något som reflekteras i varumärket.
Intels varumärke sägs vara värt 32 miljarder dollar och det enda elektronikföretaget som klarat sig bättre under året är IBM som behåller fjolårets andraplats med en ökning på 7% och ett varumärkesvärde av 67,7 miljarder dollar.
In a year that saw many companies pull back, Intel stayed the course,committing billions of dollars to new and updated manufacturingfacilities, which accelerated the rollout of new processors. It lookedfor ways to expand the business in two directions: moving beyondthe PC and server market, launching chips for everything from mobilephones to smart TVs, and creating ways to help its partners improvetheir businesses via an app store and the creation of an applicationsdeveloper program.
Ohotad listetta är som vanligt läskedrycksföretaget Coca-cola med ett varumärkes värde på 70,5 miljarder dollar. Intressant är också att se fajten mellan Microsoft och Google på tredje, respektive fjärde plats där Google med en imponerande ökning av 36% under året som gott i alla fall börjar närma sig sin konkurrent.
Som en notis kan vi nämna att vi även har två svenska varumärken på topp100-listan, H&M på plats 21 med ett värde på 16,1 miljarder dollar, samt IKEA på plats 28 med ett värde på 12,4 miljarder dollar. Där båda varumärkena ökat något i värde sedan fjolåret.
Den kompletta listan över världens 100 mest värdefulla varumärken hittas på Interbrand.com.