Test GTX1070: Blender
Blender är ett av världens mest populära verktyg för 3D-modellering, och med god anledning. Med öppen källkod kan alla ladda ner och använda det helt gratis, vare sig du använder Windows, GNU/Linux eller Mac. Förutom att modellera statiska objekt har Blender stöd för mängder av textureffekter, ray-tracing och fysiksimulering.
I vårt prestandatest låter vi Blender rendera ett referensprojekt från början till slut, varpå vi mäter den totala renderingstiden. I det här fallet använder vi inte GPU-acceleration, utan testet är helt CPU- och minnesorienterat.
Blender | |
---|---|
Typ | 3D-modellering, animering |
Plattform | Windows (X86/X64) Mac (X64) GNU/Linux (X86/X64) |
Utvecklare | Blender Foundation |
Licens | Öppen källkod (GNU GPL) |
Hemsida | https://www.blender.org/ |
Testar | Rendering av testprojekt. Resultat i sekunder. |
Core i7-7700K lyckas slå av ett par sekunder från i7-6700K:s resultat, och samma sak gäller för i5-7600K och dess respektive föregångare.
Ser ut som I7 4770 @3.5Ghz hänger med även detta året.
Indeed Dadde! Det är lite tråkigt att se hur lite som faktiskt hänt prestandamässigt. Men tyvärr ganska väntat med tanke på att Intel inte har någon konkurrens att tala om, ännu… 🙂